fredag, juni 04, 2021

Scanning och dokumentation

 Att inte föreningar som ger ut information de vet inte att hur man scannar ett dokument. Ofta gör många fel de skapar foto i stället för text. Är det foto så kan vi som har ett läshinder inte läsa dokumentet. Nu sitter jag med detta problem. Jag får hjälp att läsa årsmötesprotokollet. Vi måste protestera aldrig acceptera hur olika myndigheter som inte tänker på att en talsyntes inte funkar på ett foto. Jag har haft det på min kurs men då var det en jättesnäll personen som hade en  film och läste för mig. Men det ska inte finnas 2021 alla ska förse oss med läsning och att alla information ska var tillgänglig för alla.


Inatt har haft ett helvete med olika mardrömmar. Så jag nästan försov mig. Idag blir det sedvanliga lunch med jobbarkompisar.  

Varför är man så trött och slö man det har  varit en konstigt år med pandemin,  som har ställt till det för många. 

torsdag, juni 03, 2021

vad blir det till lunch

 Virrpanna upp fixa köket med att koka ris i riskokaren  orkade inte fixa detta igår. jag har verkligen tappat lusten att fixa lunchlådor. Att ha och få inspiration att fixa och dona i köket, just nu är det hemsk värme i köket. Idag blir det kyckling igen.

Jag sitter och tittar på årsmötes handlingar som är på tisdag för HSB, där har en person som lämmna in motion om IMD Individuell mätning och debitering på vatten vår bostadsrättsförening nu får det räcka med extra utgifter, då måste de sänka hyran och inte lägga mer avgifter.  tex bilparkeringen den kostade  175 kr sist höjdes den till 300kr att föreningen smyghöjer, på fakturan tillkommer extra som informationsöverföringsbelopp. De lägger på , nu för det räcka med utgifter som tex  IMD vattenmätare,  på riksbyggen har de fortfarande el ingår i deras hyra, varför ska det var olika, Jag tror och ska försöka se mig omkring och planera att flytta, kanske ta en  hyresrätt i stället. jag har det rätt så bra jag har lite extra för att  jag hyr ut ett rum. Så denna bostaden är kanske bra att ha kvar när man går i  pension och få lite extra med pengar. 


onsdag, juni 02, 2021

transaktioner fel fast rätt

 Jag har svårt att förstå och tro att det ska vara rättfärdigt att göra transaktioner med finansieringen – men hur fungerar och krånglar det med olika betalningssystem i samhället. Att vi måste ha Kivra, Swish, bankkonto och Klarna – varför kan vi inte ha lika i alla appar plus att finansföretagen har skyhöga räntor och avgifter – var är samhället på väg??? Jag fick inte någon uppbackning i tron att jag hade betalat, men jag hade betalat – men det fanns två konton för samma företag. Så jag gick in på appen och betalade. Två dagar senare går jag in och tittar igen och då står det att det är försenat, men jag hade betalat. Då hade jag bara betalat men de hade två bankkonton och då hände detta.

.Sedan händer detta:

Olika kreditföretag, som typ Klarna, jag tycker inte om deras chattfunktion för att det är en robot som pratar. Om man är dyslektiker så har man svårt att skriva, och får idiotsvar ibland ifrån dem. Varför kan man inte få höra, eller att de kan svara mig vänligt? Vilken skuld har man från Klarna, man får andra svar. Jag begriper inte det här, hur det fungerar. Jag förstår dem som hamnar i skuldfälla, att det fungerar inte med att fråga och vilja göra rätt för sig. Varför ska det alltid vara en robot som svarar i chattfunktionen? Det tycker jag är helt idiotiskt att det har kommit fram. Om det sitter en vanlig person så kan den väl se att man skriver fel och fråga om. Jag hoppas att det här kommer att bli bättre.


 Men fortfarande: Bokus ska ha 159 kronor för att skicka tillbaka en bok. Jag tycker att de här företagen tar ut ett överpris för returnering. Så mycket kan det inte kosta att skicka tillbaka en bok. Jag tycker att nät-sighter blir fula mot oss som har det svårt.






nu ska börja lysena skönliterböcker

 Som vanligt är jag så morgontrött så väckarklockan ring flera gånger, man fundera vilket väder är det idag? vad ska ta på sig ? Jag måste hitta min fina klänning som jag köpte förra året, ,jag blev övertalad av en person så jag köpte den förra året på Överby. Måste rensa ut min  gamla kläder, jag har sex garderober fulla med kläder helt perfekt men jag skulle aldrig klara mig att ha mindre med garderober. Hur göra man att minska på klädinköp. Jag har allt gillat kläder. Tänk när min mosters man min, under min tonårstid, han jobbade med inköpa av kläder som kom nästa år ute i klädbutiker. så jag var udda tyckte många. De förstod inte att det var modernt innan det var ute i affären. Andra. vet inte hur jag tänker vilka kläder som viktigt att slänga eller ha kvar.

Jag gick in på Trestad veteranbilar verklig tråkiga nyheter deras slussträffar är inställda i år. Detta vara skit på grund av pandemin och  gäller tillsvidare.. Det handlar om att synas för dom som har veteranbilar dom vill visa upp sin fina bilar. Det finns nästan inget att se  framemot i sommar. 

Men jag kan bestämma ett mål  att jag ska promenera minst 10.000 steg varje dag på semestern. idag ska jag ta första promenaden. kanske ska jag försöka ta fram cykel jag har inte tag fram på fler år ..  


Boken skyddsängel har kommit ut som tryckt bok vi som har ett läshinder får vänta på legimus fram till Juli för att få lyssna .Jag fick iallafall börja läsa/ lyssna på författaren  Anna Janssons bok som skriver om  Maria Wern boken heter  Dödslistan.  Nu känner mig så nöjd att kursen är avklarad. Jag tycker att det är roligt att skriva igen och att våga fast man har dyslexi.



Ikväll blir jag firad för att jag klarat av min kurs, till slusscaféet, tråkigt att inte veteranbilarna, blir bjuden på en räksallad. Och fick åka dit med cabbad bil.



tisdag, juni 01, 2021

jag vill ha talboken nu

 Jisses vad tiden går fort – redan juni månad! Hoppas att det blir slussträffar med veteranbilar!

Nu börjar jag räkna ner fram till min kursavslutning och slutbetyg – jag vet att jag är godkänd, men det är alltid spännande att vänta.

Jag hoppas att vädret håller sig, så jag kan träffa mina gamla vänner igen. Jag saknar verkligen en vän som jag har haft pizzakvällar med och djupa diskussioner. Plus några fler som jag får träffa. Jag hoppas sommaren blir bra och vi får träffa vännerna.

Men nu är det dags igen att vänta på Legimus – talboken ”Skyddsängeln” av Sofie Sarenbrant – varför ska vi alltid vara sist med talböcker – typiskt för oss med läshinder! Jag tror att jag går och köper ljudboken och orkar inte vänta på att de läser in talboken. Legimus är en jättebra app! När man går och lägger sig, så finns en insomning, så man kan göra bokmärke och man kan prata in och spara. Det är lätt att hitta i boken och vad man har lyssnat. Vid köp av olika appar med ljudböcker är mer komplexa att navigera i. 

måndag, maj 31, 2021

snart händer det man har längtat efter .......

 Åtta dagar kvar för eleverna att gå i grundskolan, men sen har vi personal fullt upp att röja och ha en massa digitala möten.

semester kanske man längtar efter men man har inget att se framåt känna att man är ledig. Men inga bilträffar inte träffa släkten något. jag hoppas att de kommer att släppa på detta lite mer. 

 Jag vet att jag är så seg i att ta mig upp, det var ovanligt att sova själv. Väckarklockan ringde flera gånger innan jag hoppade in i duschen. Sen körde jag igång riskokaren. Helt perfekt att göra under tiden man gör morgonrutiner. Min lunch blir en kycklingfilé och ris och grönsaker,  lunch blev jättegoda och en sås ifrån Coop, mangoraja satte mig åt lunch vilken gudomlig sås den måste man hitta recept på. den blir inte sista gången jag köper den, lunchen var enkel att göra till snabblunch. jag trodde att det mango i såsen, men kollar i recept ,l så är det  mango chutney i hemgjord sås   

 Idag är det inte så mycket jag orkar göra när jag kommer hem. Men jag ska göra en rutin i min app,den heter påminnelsen  och den kan delas  med familjemedlemmar, det är ju bara två rum som ska städas. Kanske ska jag dela upp det på fyra dagar, plus att tvätthögen blir väldigt stor. Just nu fäller Habibi fäller mycket päls, så det är tur att jag har robotdammsugaren som går två gånger per dygn. Det enda jag är för orkeslös  att göra, det är att jag inte har hunnit göra i ordning den inglasade balkongen. 

typisk att jag haft tio år problem med balkong fönster, vem kan hjälpa mig vilka vågar gör ett sådan jobbet, om jag tappar ett fönster så blir det väldigt dyrt för mig att betala Jag är jätterädd för att tappa fönstren, det har varit fel sedan jag flyttade in i lägenheten. Ska jag ta upp fastighetsskötaren så ska han ha femhundra spänn i avgift. Jag hade problem med altandörren. Han bara slängde dit 5-56 och smörjde, och jag fick betala femhundra kronor. Jag vet inte vad jag ska ha för blommor på balkongen som trivs där ute i sommar. Det är ju en inglasad balkong. jag har haft tomater som fick bladlös de spred sig till  mina andra blommor det var för några år sen jag gillar pelargoner och isbegonia. Ska  jag våga sätta tomater igen.

Att drömma om en ny lägenheten det finns inte på kartan att  byta bostad. jag har rimlig bostad. I början av 90 tal kunde du köpa en bostadsrätt för 1kr. Nu måste till många nollor. men jag tur för 10 år sen köpte jag min första bostadsrätt. men jag tycker att hyra är väldigt hög om  tittar man på liknande bostäder  så är hyra läger men insättning är väldig hög. Tillkommer en del i  bostadsrätter en månads avgift fri.Hade jag inte haft så bråttom att springa från huset och kolla  på hur mycket måndshyra var, så hade jag inte köpt denna bostadsrätt. 


söndag, maj 30, 2021

Sista dagen på dyslexi

vi skulle gå och lägga oss så hörde vi buller från raggarbilar och andra medvetslösa personer så vi fick inte sova ordentligt heller på natten, raggare och väsen var problem med att sova på hotell. Omöjligt att sova. Men sen gick vi ner tog härligt frukosthotell. Jag lite var tråkig att jag tyckte att lägga energi 

och spåna om hösten verkar så långt att se fram emot men långt bort. Hoppas att allt blir av.
Det fanns ett härligt fruktbord med god frukt som är gott att avnjuta.  Svårt att veta vad ungar vill göra , trögt och svårt att få gängen med. Intressen helgmassa intryck och olika vilket styrkor.
Vilken härligt väder när vi fikade, synd att man måste gå in fortsätta komfortutrustning i konferensrum. Smet ut till glasskiosken mums vädret är toppenbra.


Vilken härlig helg jag har haft! Min katt Habibi har vart hos min särbo och fick träffa en igelkott, och fick bo däröver helgen.
Så han kom hit med henne. Vi tog oss en väldigt fin tur med hans 900 Cabrioletbil. Vi var ner till Skoftebyns restaurang och tog oss var sin hamburgare. Sen åkte vi vidare ner till slussen och tog oss en glass. Men där var ju många av glassarna var slut.
Det blev en underbar kväll och trevligt att träffas. Alltihopa har varit bra den här helgen, förutom allt annat krångel som har varit under helgen här.

 


lördag, maj 29, 2021

Fullspäckad helg med kul saker om dyslexi


lite bilder från lördag 



Jag måste tänka ett steg längre på morgonen vi. Lite frukost fick springa iväg. Hem och hämta ny väska, tog inte med allt. Slippa resa fram tillbaka letar parkering i stan hatar detta. P- skiva funkar inte, endast app. Easypark är jättesvår att använda i veckan fickjag böter fast tror att jag har gjort rätt.  Så jag nervös att inte göra rätt.   Kod problem för att komma in i lokalen. Hoppas inget mer strul nu. Vi kommer höra Frölunda data som ska vi teknisk hjälpa. Är Jättenyfiken.   

Tips det var mycket matnyttigt hjälpmedel tex. 

Ett par glasögon med visuell brusreducering ligger test på ett företag. Ett par glasögon 3000kr. Smart PRO camera lite dyr för att läsa text och gatuadressen. Alldeles för dyrt att köpa hjälpmedel.  

Smart PRO camera
 Smart PRO camera 


Härlig kvällspromenad runt spikön och lite god middag.  Det var länge sedan man har träffat dyslexivänner.   Nu planeras att införa hösten försöka få till ett ungdomsläger, för ungdomar som har dyslexi.  Hoppas covid 19 inte ställer till det till hösten. 

På efter kursen så gick vi till en restaurang Trollhättan som alla hade varmt rekommenderat mig. Lång väntan att kunna få maten och vi fick slags tapas av oliver ost och en smörgås och sen tog jag vitlöksbröd smakar sådär, till huvudrätten tog jag bort potatis och kyckling potatisen var inte färdig stekt och det bara var bacon nästan ingen kyckling. Det var absolut inte det godaste jag har ätit. Sedan tog vi efterrätt pannacotta med rabarberkompott det smakar rätt så bra. Men jag var väldigt trött och sliten efter en så här högtidsdag helg och I dag var jag uppe hos min pojkvän, batteri tog slut i mig alltihop, så jag kunde sova lite längre på lördag.