fredag, maj 28, 2021

Hur fungerar min varda men hjälpmedel?



Det finns många olika dikteringar och möjligheter att kommunicera med sms och mejl eller som den jag tycker minst om är Google drivedokument med egen röststyrning, när du pratar så ser du inte orden ofta blir det fel i min dator. jag har också en funktion som har diktering och talsyntes i WINDOWSdator i Outlook och även i Word i min jobbdator. Jag har också en app AppWriter den är så bra när jag ska läsa ett dokument blir varje ord gulmarkerad. Därifrån kan jag se vad jag har och upprepa mig på en mening. Men i min telefon använder jag Apples egna hjälpmedel den har fungerat rätt så bra med min kommunikation mellan min diktering ibland kan det bli lite tokigt. Sen kan fröken ha lite bråttom att trycka iväg sms då står motparten och undrar vad jag menade, ofta kan dom läsa mellan raderna om dom vill. Men den bästa hjälpen är taltjänst som gör en tolk som skriver på olika möten så jag titta på, Senare kan jag gå på min kammare och lyssna om möte eller om vara protokolljusterare så det jättebra. Kommunikation är så viktigt annars kommer man bli spolierad från cybervärlden. Tack vare goda vänner som sa, att jag skulle byta från Android till en en Iphone det var så lyckat att kunna skriva hel meningen jag förstår inte om dikteringen gör rätt meningsbyggnad. När jag använder mac mini och jobbdator så har man två grammatiker som rättelse Stav Rex och i AppWriter är den bästa stavningshjälpen.


AppWriter

Att drömma om att 2021 skulle bli att jag skulle börja att våga tro på sig själv och blir start i kommunikationer och texter, tekniken har blivit så bra. Avslutar min svenska kurs B, tur att JAG haft så många vänner som har sett mig och inte sprungit iväg och skita i allt. Jag har lyckats jag ska var stoltöver mig själv att man ska tro på sig själv, Jag är frustrerad över att jag inte fick den hjälp för 35 år sen. Drömmen var att kunna få läsa på högskola. Men jag ska inte klaga jag har kämpat med tårar och skratt. Har varit så arg på Försäkringskassan och vårdcentralen att de ville ge mig om sjukpension, en långtid jobbat och min rygg blev trött. men mitt fackförbund ordnade ett rehabmöte. Då var fackförbundet jättebra ha möte med, ibland har jag jättesvårt att sägarätt saker eller tappar vissa ord samt svårt att uttala vissa ord och ordspråket.Jag fick ta i med yxa och strida att jag inte har fel man ska kunna få ett lättare jobb. Men jag fick utbildning och gjord mig själv till den drivkraftj ag har idag och i reklamsammanhang, därför fick jag ett underbart jobb som jag idag som jag trivs med .. här har jag jobbat över 15 år och aldrig varit hemmaför ryggen. Man ska ha rätten att pröva nytt jobb innan de bestämmer överpersonen att bli sjukpensionär, från olika myndigheter Nu är det helg och får fira min kurs och ta ett glas bubbel. Det är snart långa ledigheter som väntar.

 Jag tog verkligen tillvara på härliga vädret och träffade en vän vi tog kaffe och vi en krokodil på caféet. Sen hem och hämta min katt och slängde ihop för övernattning. Habibi i var lite rädd att gå på gräsmattan, efter stund vågade hon.  Vårens första grillning med goda grönsaker och kött, det var gött, silverlök de var jättegoda att grilla. Vi tog också goda drycker. Det var skönt att sitta ute sent och ha mysigt. Vi tittade på kanalen på c-more , visade tv-program om  gängkriminella  i biskopsgården  en dokumentär. Det var en riktigt bra dokumentär. Det var härligt att ta vara på den finadagen.  Man måste ta vara på en så fin kväll. 


myskväll os min 💓💝💗

 

torsdag, maj 27, 2021

det ska ska bli skönt


En härlig natt somnade ganska tidigt gick upp och tog frukost och blev frustrerad över att det var helt knökat med arbetsmaskiner på parkeringen. Svårt att ta sig mellan olika maskiner med bilen. Stressar iväg kom försent till jobbet på grund av detta. Nu är det inte många veckor kvar till semestern nu räknar man ner. Hoppas man få träffa nära och kära i sommar.

  Imorgon  ska jag gå ut och fika med  fd jobbarkompis, det ser jag framemot. Sen kommer jag också träffa fd gäst, det ska bli kul att träffa henne igen och prata gamla minnen. Nu funkar det jättebra med nya inneboende . fast vi har lite språk bristning ibland.  Det är toppen att använda blocket Qasa AB  som sköter all ekonomi vad som gäller för uthyrning, så slipper man tjata om inbetalning då kan man hänvisa till Qasa AB  

 Ikväll måste jag packa min resväska och tvätta upp kläder som jag ska med mig till underbar helg med goda vänner, äta gött och god dricka det ska bli kul det var så längesen vi kamperade ihop.  Snart är det årsmöte för bostadsrättsförening. Det är många föreningar ska ha sina årsmöten,  det blir ofta digitala möte nuförtiden,  man saknar det social möte med personer. 

 Nu är jag skit arg på Book outlet som använder svea ekonomi. I Januari skickade jag efter en svenska bok, de utlovade att bok skulle vara hos mig på 2 dagar, men boken inte kommit till mig ännu, nu vill Svea ekonomi ha 159 kr. Många nätköp har blivit fula på att ta ut extra pengar, ett annat företag tog det 1 dag att skicka ut boken, se upp för olika nätköp. Innan man köper måste man se över villkoren som nätföretagen har.. 














onsdag, maj 26, 2021

Hur ska börja med något oviktiga ?

 

Jag hittade en mätning över  befolkning och statistik från SCB ,så här ser det ut från mätningen, att ungdomar som bor här i kommunen 2019 mätningen gav detta resultat ca 72266 är i åldern 6-15 att ungefär var femte elev ca 1500 där föräldrar väljer hellre en friskola. Kommer den kommunal skola att dö ut? Är det de grönare i friskolor eller? Om friskolor går i konkurs då står eleven utan skolgång. Hur tänker man? Inte längre än näsan räcker,  ska elever hoppa mellan friskolor och kommunala, hur blir det rättvist med betyg och bedömning? Hur kan läraren vara trygg i sina bedömningar. Man ska främja den kommunala skolgången. Hoppas att politiker och tjänstemän tar sitt förnuft tillfånga att inte sälja ut mer skola och främja grundskolan i kommunala verksamheten, se till att elever stannar kvar i kommunala skolor.

tisdag, maj 25, 2021

tisdag fullrulle

När jag vaknade kändes det som att jag inte sovit något, men i går kväll blev jag så trött, jag somnade vid 20:30 ovanligt för mig. Habibi var skogstokig imorse jag vet inte om hon tränade att sjunga opera, jag får springa maraton för henne. Hon styr hela mitt liv. Så jag fick ge henne sin älsklings mat det är älgmat från Bozita. Jag tittar alltid i min almanacka vad som ska fixas under dagen. Första ska jag till jobbet, sedan blir det temamöte för funktionsområdet i kommunen ikväll. Så det blir en lång dag detta möte slutar vid 21:20. Sedan måste jag hem direkt och fixa en lunchlåda till jobbet för morgondagen. Måste också ta hand om Habibi så hon inte stör vårt möte. 

NU kan jag berätta att jag har varit super nervös har nu fått förmågan att tro på mig själv. Jag har alltid varit en person som alltid flytt från mina problem. Tack vare mina goda föreningsmänniskor och min partner, plus alla vänner, som har trott på mig och givit mig en chans att hitta självkänsla och självförtroende har jag har lärt mig att tänka ”utanför boxen”. Nu ska jag göra sista provet i svenska pga att chromex studie funkar inte så bra i 10 Windows dator. Jag har klarat omprovet och i alla fall godkänd. Skall gå igenom min sista uppgift för denna termin. Det är fixa romananalysen den ska skickas in imorgon, sedan är jag klar med svenska B. Nu kör jag plattan i bott och kör så det ryker. Nu känner jag mig redo för svenska C till hösten. Ni får tänka på att man kan fast att man har ett funktionsnedsättning. Jag känner mig så glad att jag tog tag i mina studier.

måndag, maj 24, 2021

Alla ska få ha rätt tilll Skriv tolk

idag tog jag mig mod att kontakta min svensklärare och prata med henne. mina vänner har preppat mig att jag inte får ge upp ännu. Nu blir jag lite nervös inför extra svenskan, men de på vuxenutbildning dömer inte oss som tror på oss. Terminen har varit toppen man fick alla läsningar på film, höra och även powerpoint och inför nya moment i svenska hade dom en film och förklara vad de ska innehålla och skolverkets krav. De hade med för alla med ett läshinder och man får lov att använda sina tekniska hjälpmedel. det är synd att att man inte får använda skrivtolk. De använder jag allt på mina möten använder jag taltjäns. dom sitter med och skriver och berättar. efter möte får jag ett mail från dom . Så jag kan lyssna fler gånger eller ta upp på nästa möte eller protokoll, taltjänst är så bra personal som jobbar med skrivtolk. Jag hoppas att Dyslexiförbundet ska jobba för vuxenutbildning ska vara lika för alla. man får inte använda skrivtolk men kommer du till högskolan för du den hjälp. Jag tycker det är knepigt att vuxenutbildning nekar till skrivhjälp. Den kurs de hade har varit en trevlig och avslappnande. Jag ångrar att jag inte gjort detta tidigare i livet. jag har bestämt mig att göra svenska 3 till hösten. Personliga almanackan som jag köpte på nätet i år håller inte ryggen håller inte på den. Funderar på att hitta ett nytt förlag som gör almanackor. Nu ska sätta mig in i att förstå substantiv,adjektiv och verb. det är kul att laborera med orden

Ja vänligen om yngre och äldre

Bara för att jag har ont och klagar på olika saker som jag tycker är fel. Tjänstemän gör också fel emellanåt och jag gnäller säger många här. Jag värnar för äldre personer att de ska få ett bra liv i sitt hem och få bra vård och service. Och jag är inte pensioner ännu, jobbar fortfarande men jag värnar för de äldre personer. Det är likadant med skolan att alla elever ska ha rättigheter om de har ett funktionshinder att få hjälp i skolan och få en bra framtid.Vad är det för fel på att jag tycker så här !!!???.

söndag, maj 23, 2021

Nu drar jag av mitt plåster och min hemlighet

 Nu drar jag av mitt plåster som jag har haft i hemlighet i många år.  

Jag tittar på var fan är storken, på discovery. Det verkar så att discovery är mycket för personliga tv-program eller 

ekonomiska saker. Ja, kanske är det här programmet bra men kanske många river upp sina minnen och sorger efter att ha sett sådant här program. Alla får inte lyckan.

 Jag vet att det är inte alla självklart att få barn. Och nu får man frågan om jag har barnbarn av alla ? Hur ska man svara hur ska man berätta och vill man  berätta !? Hur ska jag förklara för en person som inte känner mig att jag fick inte den lyckan eller att det ska vara självklart att få barn . Första mannen var ihop med gick det är skogen med skilsmässa och alltihop på grund av detta. Men nya man som jag blev sambo med vi gjorde flera försök att få barn. Mycket tårar och slit hade vi. Många resor till Göteborg i hopp om lyckan och även sorgen. Då var det  väntande tider om det skulle lyckas eller inte ,olika mediciner och sprutor många olika försök som gick åt helskotta. Sen sa jag till honom att han inte skulle ha skuldkänslor för mig. Jag ville att han skulle hitt en ny kvinna. Vi fick en del ekonomiska problem och dyrt blev det.. Kanske många som sitter och inte kan få barn och har inte ekonomi till att göra provrörsbefruktning. I många regioner ges inte något bidrag till familjen för provbefruktning.  Vet inte om det är så idag .Att gå till privatläkare blir oftast väldigt dyrt.

Jag ville att han skulle lämna mig jag kunde vara själv jag vill inte att det var mitt fel kände jag till sist blir att du är skyldig oss också vi skiljs oss. Efter det bestämde jag aldrig mer och göra så här försök.Jag har två olika förhållande men har jag försökt med. Hur ska man förklara det för en person som inte känner mig varför inte?


Men nu har jag en underbar man min tredje parter och nu är jag  för gammal att skaffa barn med provrörsbefruktning. Min kropp skulle inte orka detta heller efter alla experiment. Så jag har fått en bonusson och en partner och en livskamrat. som jag har träffat på äldre dagar.  När mamma går bort så har jag inga mer släktingar. Det känns konstigt att jag är den sista i den här leden i släkten. Jag fick inte den chansen att fler släktträdet vidare så kan livet bli, men livet måste gå vidare.

lördag, maj 22, 2021

Nu blir ljud i lådan 🎼




 Göta Petter redan lördamorgon vad är det för varför ska man vakna tidigt när man är ledig. Nu ska jag gå upp och sätta igång med frukosten. Jag har inte orkat ta tag i mitt hem har varit så stressad denna vecka ,vet inte vilken ände jag ska börja i. Har fortfarande fruktansvärt ont i min handled.Behöver jag handla, När jag bär en tung kassar så blir det rena helvet i handleden att bära upp till andra våningen då får jag väldigt ont. Därför orkar jag inte ta tag i mitt hem.

Så nu ska skiter jag handla denna helgen och ta tag i andra saker i hemmet. 

Jag är helt frustrerat att inte vara normal och kunna göra vad man vill. Jag måste välja varje dag vad jag kan göra hemma eller något annat. Jobbet går ju först sedan hemmet.

 Nu är det slut på gnället och jag  ska jag börja ta tag i mitt liv. 

Efter det ska jag börja med, tvätthögen, måste börja  tvätta lite. Sen är det tag i kylskåpet  och rensa och torka hur. Tur man har en robotdammsugare som gör ett bra jobb.

Habibi ska få sin Älgmat och göra rent i hennes låda. Så blir hon  nöjd.

Idag blir det som vanligt att packa min necessär och åka till min partner. Vi ska fixa min bil med ljudanläggning. Sen måste jag fixa min Iphone och lägga in musik i appen. Så jag kan spela musiken i bilen. Spotify är också bra musikapp. Jag vill inte prenumerant  på mer appen.  Sen ska jag bjuda min särbo på kaffe o fika.

Äntligen hittade vi fel på min ljudanläggning det var en högtalare som gav upp. Nu har vi bytt alla fyra högtalare men de  2 diskanterna fick inte högtalare. Allt funkar bra fast utom de två diskanterna som får sitta kvar. 

En lycka blev det i alla fall beställde mat från Foodora smidigt  att få hemkört. Men kanske lite dyrt och lite lyxigt.  Vi måste gynna de lokala restaurangerna , vi köpte från indisk restaurang, kom punktlig och  smakade jättegott. Så njöt vi en flaska rött, mysigt och en mycket trevligt kväll.