tisdag, maj 25, 2021

tisdag fullrulle

När jag vaknade kändes det som att jag inte sovit något, men i går kväll blev jag så trött, jag somnade vid 20:30 ovanligt för mig. Habibi var skogstokig imorse jag vet inte om hon tränade att sjunga opera, jag får springa maraton för henne. Hon styr hela mitt liv. Så jag fick ge henne sin älsklings mat det är älgmat från Bozita. Jag tittar alltid i min almanacka vad som ska fixas under dagen. Första ska jag till jobbet, sedan blir det temamöte för funktionsområdet i kommunen ikväll. Så det blir en lång dag detta möte slutar vid 21:20. Sedan måste jag hem direkt och fixa en lunchlåda till jobbet för morgondagen. Måste också ta hand om Habibi så hon inte stör vårt möte. 

NU kan jag berätta att jag har varit super nervös har nu fått förmågan att tro på mig själv. Jag har alltid varit en person som alltid flytt från mina problem. Tack vare mina goda föreningsmänniskor och min partner, plus alla vänner, som har trott på mig och givit mig en chans att hitta självkänsla och självförtroende har jag har lärt mig att tänka ”utanför boxen”. Nu ska jag göra sista provet i svenska pga att chromex studie funkar inte så bra i 10 Windows dator. Jag har klarat omprovet och i alla fall godkänd. Skall gå igenom min sista uppgift för denna termin. Det är fixa romananalysen den ska skickas in imorgon, sedan är jag klar med svenska B. Nu kör jag plattan i bott och kör så det ryker. Nu känner jag mig redo för svenska C till hösten. Ni får tänka på att man kan fast att man har ett funktionsnedsättning. Jag känner mig så glad att jag tog tag i mina studier.

måndag, maj 24, 2021

Alla ska få ha rätt tilll Skriv tolk

idag tog jag mig mod att kontakta min svensklärare och prata med henne. mina vänner har preppat mig att jag inte får ge upp ännu. Nu blir jag lite nervös inför extra svenskan, men de på vuxenutbildning dömer inte oss som tror på oss. Terminen har varit toppen man fick alla läsningar på film, höra och även powerpoint och inför nya moment i svenska hade dom en film och förklara vad de ska innehålla och skolverkets krav. De hade med för alla med ett läshinder och man får lov att använda sina tekniska hjälpmedel. det är synd att att man inte får använda skrivtolk. De använder jag allt på mina möten använder jag taltjäns. dom sitter med och skriver och berättar. efter möte får jag ett mail från dom . Så jag kan lyssna fler gånger eller ta upp på nästa möte eller protokoll, taltjänst är så bra personal som jobbar med skrivtolk. Jag hoppas att Dyslexiförbundet ska jobba för vuxenutbildning ska vara lika för alla. man får inte använda skrivtolk men kommer du till högskolan för du den hjälp. Jag tycker det är knepigt att vuxenutbildning nekar till skrivhjälp. Den kurs de hade har varit en trevlig och avslappnande. Jag ångrar att jag inte gjort detta tidigare i livet. jag har bestämt mig att göra svenska 3 till hösten. Personliga almanackan som jag köpte på nätet i år håller inte ryggen håller inte på den. Funderar på att hitta ett nytt förlag som gör almanackor. Nu ska sätta mig in i att förstå substantiv,adjektiv och verb. det är kul att laborera med orden

Ja vänligen om yngre och äldre

Bara för att jag har ont och klagar på olika saker som jag tycker är fel. Tjänstemän gör också fel emellanåt och jag gnäller säger många här. Jag värnar för äldre personer att de ska få ett bra liv i sitt hem och få bra vård och service. Och jag är inte pensioner ännu, jobbar fortfarande men jag värnar för de äldre personer. Det är likadant med skolan att alla elever ska ha rättigheter om de har ett funktionshinder att få hjälp i skolan och få en bra framtid.Vad är det för fel på att jag tycker så här !!!???.

söndag, maj 23, 2021

Nu drar jag av mitt plåster och min hemlighet

 Nu drar jag av mitt plåster som jag har haft i hemlighet i många år.  

Jag tittar på var fan är storken, på discovery. Det verkar så att discovery är mycket för personliga tv-program eller 

ekonomiska saker. Ja, kanske är det här programmet bra men kanske många river upp sina minnen och sorger efter att ha sett sådant här program. Alla får inte lyckan.

 Jag vet att det är inte alla självklart att få barn. Och nu får man frågan om jag har barnbarn av alla ? Hur ska man svara hur ska man berätta och vill man  berätta !? Hur ska jag förklara för en person som inte känner mig att jag fick inte den lyckan eller att det ska vara självklart att få barn . Första mannen var ihop med gick det är skogen med skilsmässa och alltihop på grund av detta. Men nya man som jag blev sambo med vi gjorde flera försök att få barn. Mycket tårar och slit hade vi. Många resor till Göteborg i hopp om lyckan och även sorgen. Då var det  väntande tider om det skulle lyckas eller inte ,olika mediciner och sprutor många olika försök som gick åt helskotta. Sen sa jag till honom att han inte skulle ha skuldkänslor för mig. Jag ville att han skulle hitt en ny kvinna. Vi fick en del ekonomiska problem och dyrt blev det.. Kanske många som sitter och inte kan få barn och har inte ekonomi till att göra provrörsbefruktning. I många regioner ges inte något bidrag till familjen för provbefruktning.  Vet inte om det är så idag .Att gå till privatläkare blir oftast väldigt dyrt.

Jag ville att han skulle lämna mig jag kunde vara själv jag vill inte att det var mitt fel kände jag till sist blir att du är skyldig oss också vi skiljs oss. Efter det bestämde jag aldrig mer och göra så här försök.Jag har två olika förhållande men har jag försökt med. Hur ska man förklara det för en person som inte känner mig varför inte?


Men nu har jag en underbar man min tredje parter och nu är jag  för gammal att skaffa barn med provrörsbefruktning. Min kropp skulle inte orka detta heller efter alla experiment. Så jag har fått en bonusson och en partner och en livskamrat. som jag har träffat på äldre dagar.  När mamma går bort så har jag inga mer släktingar. Det känns konstigt att jag är den sista i den här leden i släkten. Jag fick inte den chansen att fler släktträdet vidare så kan livet bli, men livet måste gå vidare.

lördag, maj 22, 2021

Nu blir ljud i lådan 🎼




 Göta Petter redan lördamorgon vad är det för varför ska man vakna tidigt när man är ledig. Nu ska jag gå upp och sätta igång med frukosten. Jag har inte orkat ta tag i mitt hem har varit så stressad denna vecka ,vet inte vilken ände jag ska börja i. Har fortfarande fruktansvärt ont i min handled.Behöver jag handla, När jag bär en tung kassar så blir det rena helvet i handleden att bära upp till andra våningen då får jag väldigt ont. Därför orkar jag inte ta tag i mitt hem.

Så nu ska skiter jag handla denna helgen och ta tag i andra saker i hemmet. 

Jag är helt frustrerat att inte vara normal och kunna göra vad man vill. Jag måste välja varje dag vad jag kan göra hemma eller något annat. Jobbet går ju först sedan hemmet.

 Nu är det slut på gnället och jag  ska jag börja ta tag i mitt liv. 

Efter det ska jag börja med, tvätthögen, måste börja  tvätta lite. Sen är det tag i kylskåpet  och rensa och torka hur. Tur man har en robotdammsugare som gör ett bra jobb.

Habibi ska få sin Älgmat och göra rent i hennes låda. Så blir hon  nöjd.

Idag blir det som vanligt att packa min necessär och åka till min partner. Vi ska fixa min bil med ljudanläggning. Sen måste jag fixa min Iphone och lägga in musik i appen. Så jag kan spela musiken i bilen. Spotify är också bra musikapp. Jag vill inte prenumerant  på mer appen.  Sen ska jag bjuda min särbo på kaffe o fika.

Äntligen hittade vi fel på min ljudanläggning det var en högtalare som gav upp. Nu har vi bytt alla fyra högtalare men de  2 diskanterna fick inte högtalare. Allt funkar bra fast utom de två diskanterna som får sitta kvar. 

En lycka blev det i alla fall beställde mat från Foodora smidigt  att få hemkört. Men kanske lite dyrt och lite lyxigt.  Vi måste gynna de lokala restaurangerna , vi köpte från indisk restaurang, kom punktlig och  smakade jättegott. Så njöt vi en flaska rött, mysigt och en mycket trevligt kväll.

fredag, maj 21, 2021

levit är musik gåta

Fredag morgon, yrvaken, tar lite frukost. Stressar in i duschen. Hittar kläder jag ska ha på mig. Men jag har inte kanske någon mat med mig till jobbet.  Det kanske blir en Sibylla igen för mig.

Jag vet inte om det hjälper med muntliga förhör med svenskan. Jag har ju svårt med böjningar och jag har svårt med vilka att-satser och såhär. Jag vet inte. Jag känner mig skit efter gårdagen. Panik hade jag. Det har verkligen varit en stor prövning den vecka. Det som hände på kursen får jag skaka av mig nu. Jag hjälper mina kollegor på jobbet idag samt att hjälpa våra fina elever i sitt arbete, de får en beskrivning hur de ska gör en fällstol. Fy, det verkligt krångligt att läsa beskrivningen samt lösning på monterandet. Men jag kan visa mina svagheter framför eleverna det kan få dom att växa, och se att en vuxen person kan ha svårigheter också. Men det är roligt att se eleverna i sitt klassrum inte bara på rasterna. För länge sedan då hade jag m inte gjort detta då flydde jag från beskrivningen. Det har min kära kollegor hjälpt mig med att visa mig hur de har gjort en beskrivning men ibland tappar jag bort mig. Jag känner mig rätt trygg olika roller att ibland får rycka in i. Nu blir det lunch med mina kollegor, gissar att det blir Sibylla, för hela slanten.

Denna helg kanske jag får in mina nya högtalare i bilen. Och jag längtar efter det så mycket.  För jag har lyckats att sprängt i sönder mina gamla. Men de var från begynnelsen i Toyotan, de var ju gamla. Och så sätter jag in en modern stereo, så det förstår jag ju att jag spräckte membranen i högtalarna. Ja, så kan det gå för kärring när jag tycker om att spela lite musik och få bort frustrationen ibland. Vissa låtar tycker jag är lite häftiga att höra i bilen.
Men det var tråkigt när jag köpte bilstereon att jag inte fick in en CD-spelare. Men jag får skylla mig själv när jag hade så bråttom och trycka iväg att jag ville ha de här sakerna.

Och så kanske jag åker upp till min goa särbo i helgen och får vara hos honom.

 

 

 Ni får ha det så gott så hörs vi!

 

torsdag, maj 20, 2021

testa nya chokladbollar


  Idag är det annorlunda på arbetsplatsen de ska ute och orientera i skogen. Jag är kvar på arbetsplatsen och har fixat chokladbollar i långpanna,  det var lite krångligt med havregrynen. Men jag delade upp i olika mängder och mixar dem. Personal får kaffe och chokladbollar med till orienteringen i skogen, jag tog mig en test bit till kaffet och de smakar gudomligt och är smarrigt. Enkel att göra och går att frysa in. 

Hur ska man förbereda sig för prov något man inte kan träna på?

I eftermiddag blir det en stor förändring och är så nervös, jag får köra rätt in i kaklet. Vad sa jag, fick rätt på grund av jättesvåra ord som inte jag förstår men jag vet vad det menas tex morfem svenska grammatiken inte lätt för en dyslektiker om inte man har varit med från början i grunden. Jag fick sådan panik när det tekniska hjälpmedlet inte fungerade i programmet Chrome ex.  talsyntesen fungerar inte, även inspelningsfunktionen och stavningskontrollen fungerade inte heller. Dessutom så frös programmet också. Jag har en bra lärare som i alla fall som försökte. 

Är det någon mer som har haft krångel om detta program?  berätta gärna

https://chromex.io/

onsdag, maj 19, 2021

onsdag planering inför prov

 Jag har inga grunder i grammatik eller förstå vad de svenska språkets uppbyggnad, sitter på mitt kontoret och tränar inför sista dag inför provet. I svenska B. Har man inte gått hela grundskolan så har man tappat mycket i skrivspråket.  Ångrar mig att jag  inte bad om hjälp när jag  fick min utrednings diagnos för dyslexi. Då kändes det att jag bara ville jobba ,fanns mycket jobb på den tiden samt att man ville tjäna pengar. Det var ingen status på att plugga på 80-talet. Men idag finns så bra hjälpmedel  och tekniken har gått framåt  i rätt riktning.  

Nu måste jag börja att träna på min grammatik, det kommer att att gå åt skogen för mig, .Tänk på mig imorgon när jag ska göra provet Det gör mig pirrigt och orolig inför detta. Nonsensord och  går inte i hope för mig. Samt vad ska tänka på  fonologisk hur man ska höra och förstå ofta vänder jag på ord lägger till nya bokstäver.  Sedan vänder på d-b  och är det svårt t ex hat eller hatt, ska det vara, ett T  eller två i ordet?  

I dag blir jag frustrerad när jag ska skriva ett sms eller uppsatser och  jag ser att mening är fel. Kan sitta I flera timmar hur ord stavar, men ibland struntar jag i detta  och skickar iväg. Blir ledsen av att inte kunna  skriva meningar rätt..   

Under vardagar tar jag ofta hjälp av taltjänst då skickar jag ett meddelande och får svar med hjälp.

Förbaskade myndighetspapper använder taltjänst,  får texter snabbt tillbaka eller så ringer jag dom. De är toppen när jag har möten och olika uppdrag i föreningslivet, då skriver taltjänst åt mig  minnesanteckningar.