fredag, december 18, 2020

skolsegregation

 

Hur ska en skola arbeta och skapa en likvärdig skola för alla? Vår kommun har debatterats livligt i Sverige, om skolsegregation i Trollhättan. 

Och dom har ju bestämt sig för att det ska stängas, och det ska bli skolbussar till och från ett område i Trollhättan. Kommer det att bli bättre med segregationen att blanda folk? Eller kommer det att bli sämre? Kommer dom att få högre betyg på en annan skola, det vet man ju inte om dom kommer att få. Jag tror det kommer att bli samma problem på annan ort i stället i samhället. Men vi får se hur dom kommer att göra. Men vi får hoppas att dom kommer att få behörighet till gymnasiet och ett nytt liv i en annan tätort här i kommunen. Vi får hoppas att det kommer att bli bättre. Drömma kan man ju göra, och vilken peng kommer detta att bli?

 Detta är 2004, då stängde dom en högstadieskola för att gå ihop med låg- och mellanstadierna. Det gick många år, sen fick som hyra ut sig till olika enheter i kommunen, och nu är dom två skolor igen. Jag vet inte hur kommunen tänker och hur dom kommer att göra. Jag fattar inte hur det här kommer att bli.

torsdag, december 17, 2020

Snart är man julledigheten på ingång

 

Jag gick upp på morgonen och jag har lite svårt att komma upp på morgonen, jag tror det är mörkret som gör att det är svårt att komma upp. morgontrött yr tar man sig sagt upp sängen. Vad ska ha man på sig idag sprang runt och leta efter dom perfekta julglädjen. Det blev en röd klänning från Cellbes. 

Jag slängde ihop lite smoothie med jordgubbar och tog med mig det till jobbet och tog lite kaffe här. Så jag satte mig och tog det lugnt.
Nu ska jag låna ut böcker, sen ska jag åka hem och sen är jag julledig – åh vad gott det ska bli! 
Sista dag innan julledigt man kommer inte tillbaka förna 8 januari till jobbet. 

Men jag kommer alltid att sakna att åka till mina hemtrakter – det är lite tråkigt!

Det var en snäll kollega som körde mig hem till min särbo, och jag fick en sån fin julklapp av chefen. Alla som jobbar i kommunen fick en liten fin present. Vi satt på kvällen och slet och slet med Leif GW Persson, och det gick ju bra. Jag hade ju lagt in länkarna, så det var ju tydligt att bara lägga in dom i ordning. Sen har jag ju fått en hemläxa som jag ska ha 7 januari. Den var i PDF-fil, och den bara snurrade för mig. Men jag lyckades få in den i ClaroRead Svensk talteknologi, så jag kan lyssna på den. Det är faktiskt riktigt härligt, äntligen fungerar hjälpmedlen bättre än förr! Så det är ju himla gott.d


onsdag, december 16, 2020

nonchalanta i samhället

 

Jag sitter här på morgonen – en dag kvar till julledigheten – och funderar. Ska jag fortsätta att skriva Svenska 2? Jag vet inte.
Det är ju roligt också att ha någonting att göra just nu med Covid 19.
Man kan ju inte gå och träna, man kan inte göra något direkt, olika saker.

Men jag blir lite putt på bostadsföreningen hemma. Det var tur att jag ringde idag och ville avboka luftningen i lägenheten. Då skulle de inte komma! Det var tur att jag ringde och dubbelkollade.
Jag tycker att olika folk har blivit nonchalanta och struntar i att avboka tider. Det är likadant med uthyrningen. Det dyker inte upp folk och det ena med det andra. Jag tycker det är nonchalant när man har avtalat tider.

Mitt mål idag här hemma är att jag faktiskt ska ta två bord och försöka få upp de här julsakerna och få i ordning. Och sedan ska jag försöka och packa lite granna. I morgon åker jag ju upp till min särbo, bara över natten. Vi ska se på lite film och ha det trevligt. Så jag måste hem och packa det viktigaste jag måste ha med mig.
Det här är mina mål idag och så får vi se vad som händer. Sedan ska jag ut och gå med en granne i eftermiddag. Vi får se hur långt vi orkar gå.

Nu är jag igång igen och blir intervjuad om olika saker och ska vara med i startgropen för olika program som kommer finnas på nätet. Exempelvis så har man tittat på bankernas sida för hur man kan ta lån. Det var faktiskt en väldigt trevlig tjej från Japan, som kunde väldigt bra svenska. Jag trodde inte att det var det som jag skulle prata om eller bli intervjuad om, utan jag trodde det var om webbaserade grejer som Zoom och sånt där, men det var det inte.

När jag kom hem, så bytte jag om och gick ut med en väninna. Vi gick runt i området och tog det lite lugnt. Men sen när jag kom hem, så stöp jag bara i sängen – jag orkade inget mer. Så blir det ibland.

Idag ska jag göra färdigt min svenska, så kommer den vara borta. Men jag ska faktiskt starta upp till vårterminen igen och läsa svenska. Om jag klarar det sista – får jag IG på den här utbildningen så hoppar jag av. Men vi får se.


Men ni får ha det så gott, så hörs vi!

måndag, december 14, 2020

myndigheter tar givet att alla kan läsa

 

God morgon på er allihopa!

Nu är det en ny vecka att starta, men jag tycker inte om det här som MSB har skickat ut, sms till folk, att man ska gå in och läsa på hemsidan, krismaterial, och vad vi personligen ska göra. Jag tänker att alla har ju inte Internet-kontakt över huvud taget, dom använder bara mobilen till att ringa på, knappt sms:ar. Hur ska dom kunna nå deras viktiga frågor som dom ska ta del av? Många är äldre, och många har svårt med det här. Jag förundrar mig inte alls. Man tar för givet att alla har Internet och uppkopplingar och så här. Det får man tänka på när man gör utskick och sådant. 

Jobbet gick ju sin gilla gång och vi hade APT på eftermiddagen. Jag tog och åkte hem, så nu börjar det och få nästan ordning på Pippi Långstrump här. Det är ju inte riktigt klart än, jag har några saker kvar att plocka i ordning. Så jag hoppas det blir färdigt. 

Och sen är jag nästan klar med uppgiften till skolan också, så nu känns det bra. Så jag har väl inte gjort så mycket, plockat och grejat. Jag fattar inte, för jag hade mina tomtar, förra året fick jag plats med dom. Men i år får jag inte plats med dom, och jag begriper inte vad det är som har hänt. Jag har samma möbler och samma uppsättning och så här. 

Men ni får ha det så gott så hörs vi!


en bit av hallen är klar med tomtar och hus..


söndag, december 13, 2020

lucia inget för mig

 

Luciamorgon och mycket trött och sleten efter helgen. Vi åkte på resa faktiskt och hälsade på en nära släkting, den sista i livet. Vi bjöd på lussebullar och gaffelkakor till henne. Hon behövde lite hjälp.
Hon har inte några kvar i livet. Både maken och sonen är borta redan före henne. Synd att hon är hörselskadad, hoppas att hon kan få lite mer hjälp med det.
Så vi var nere i Hyltebruk. Det var trevligt att åka ner och hälsa på. Det var roligt. Men nu kommer hon hem till sina hemtrakter i Värmland efter jul. Det ska bli lite enklare att åka och träffa henne. Det blir på samma väg nu som när vi åker och hälsar på min  mor.
Så nu är alla hans släktingar uppe i Värmland. Det blir väldigt gott och härligt.

Igår sket jag totalt i allt. Jag orkade ingenting. Jag bara surfade och drog runt på datorn. Jag hade ingen lust, jag tappade lusten för alltihopa. Det är ju inte så kul.

Men ni få ha det så gott så hörs vi.


Här mitt fik som jag baka förre helgen 


fredag, december 11, 2020

Politikerna vill bara lägga ner saker i stan !

 

Här lite från min tur till stan

Fredag morgon och jag jobbar. Det var segt att komma upp på morgonen, men det gick och det gick bra att jobba. Det kändes att det är snart locket på och luckan stänger här för julen. Nu jobbar jag bara 4 dagar till. Det är helt underbart!

Sen på eftermiddagen stack jag ner till stan. Det ska man ju egentligen inte göra, men jag var inne på Guldfynd och köpte mig en droppe - och runda kulor i guld. Jag fick det av min mor och jag fick bestämma vad jag ville ha.  Jag kände att jag ville ha ett minne, så jag ska skriva 2020 utav Min kära mor., i den här lådan tänkte jag.

Sedan sprang jag på en person därnere och vi tog faktiskt en fika på Gillet. Världens godaste våffla med hjortron och grädde. Det var väldigt gott. Vi satt och pratade en stund.

Sedan tycker jag ju det är tråkigt att stan ska läggas ner. Åhléns ska bort. Det ska bara bli fik, fik, fik och restauranger, restauranger och restauranger.

Det ska vara lite mysigt med småaffärer som det är i Vänersborg. Här finns det ingenting längre. Det är jättetråkigt.

Men jag var inne på Åhléns och så köpte jag mig små julhus. Men då fungerade det inte, för jag hade inte batterier och jag trodde det följde med, men så var det inte. Det är ju skit!

Sedan kom min vanliga väninna till mig och vi plockade fram mina  jultomtar. Och jag kände att det fattas en låda, det fattas en låda! Och hon trodde mig inte, men jag fick ju rätt. Nu har jag alla mina tomtar huller om buller här. Nu ska jag julpynta och göra iordning och göra fint. Men Luciatåget är uppe i alla fall – det är Lucia på söndag så det känns väldigt trevligt.

Ni får ha det så gott så hörs vi!

torsdag, december 10, 2020

återbesök på ortopeden

 



Ja, nu har man varit på sjukhuset igen för min handled som jag ramlade på för många, många år sedan. Och det bara blir inflammation och inflammation varenda gång jag kommer dit.

Nu vill de göra någon magnetröntgen eller ultraljud på den här handleden. Jag tycker att jag bara röntgar och jag sprutar i cortison. Det verkar som de inte får någon rätsida på detta. Ska man leva med sån här hemsk värk och ha ont dygnet runt? Jag fattar inte, varför kan de inte komma fram till vad det är och vad som orsakar detta?

Så fick jag ju inte göra något mer när jag kom hem igår för jag skulle vila handen efter de två cortisonsprutorna. Men vi for till Trestad center. Där fanns det en hamburgerrestaurang. Typ USA-stuk.
Den var god och så.  Men jag gillar inte de här blöta såserna är i köttet. Jag åt upp hälften och så fick min särbo ta den andra delen. Så körde han hem mig och sedan gick jag faktiskt och la mig. Klockan var bara 18:00, men jag kände att jag orkade inget mer. Jag har så ont och det spränger.

Nu på morgonen gick jag upp och stekte på köttfärs. Jag har köpt färdigkrossad lök som jag har i frysen. Så jag bara hällde i med lite soja och krossade tomater och crèmefraiche. Så gjorde jag lite köttfärssås som jag ska ta med mig till jobbet idag, för jag hade inget i frysen som jag tyckte om. Allting är blä just nu.

Vi får köra på detta, nu är det torsdag. Nu är det inte många dagar kvar till julledigheten. Det är faktiskt gott att vara ledig i 3 veckor sedan. Man ska inte klaga på jobbet. Då ska jag faktiskt vila mig och inte göra någonting med min hand.

Men ni får ha det så gott så hörs vi!

 

tisdag, december 08, 2020

förvirrade och glömsk bussig mjau

God morgon i kaoset !

 

Idag har det varit väldigt kaos för Josla här. Jag hittar inte mina glasögon nu på morgonen och jag misstänker att Habibi har vart och lekt med dem, så jag får väl leta efter dem här.  Nu har jag stressat till jobbet och kommer nästan försent och när jag kommer dit så har jag

 – typiskt mig då – inte med mig nycklar till jobbet. Jag kommer inte åt min jobbdator, jag kommer inte åt någonting.  Så jag får bara vara snäll och vända och ta bussen tillbaka hem och hämta nycklarna som ligger i kavajen som jag hade på mig igår. Ja, såhär snurrigt kan det vara en morgon för mig och jobbigt och stressigt.

Men nu börjar jag se ljus i tunneln med min uppgift. Jag är strax färdig.  Nu ska bara den jävla källförteckningen och Harvards systemet in. Det är inte lätt. Jag har lite svårt för Harvard.
Hur det ska fungera, typiskt dyslektiker som inte kan alfabetet.
Men vi får kämpa på. Jag har på mig 2 veckor till. Så ska jag försöka bli klar med det här. Jag har allt nedskrivet och alltihopa så nu är det bara att göra iordning allt så är det färdigt, klappat och klart före jul. Och det var det jag ville att det skulle vara.
Vi får se om jag får ett F eller om jag får ett C. Vi får se för den här uppgiften. Det var inte lätt att skriva på ett par sidor heller om GW Persson. Han är ju en väldigt känd person som har gjort mycket i sitt liv.

Men ni får ha det gott. Nu ska jag kånka på bussen igen och åka tillbaka till jobbet.


God kväll på er i stugan! 

Nu sitter jag och väntar in Skype-mötet för funktionsrättsrådet och jag är lite frustrerad. Nonchalanta personer som säger att dom ska komma på en avtalad tid och titta på övernattningslägenheten, och dyker inte upp! Jag vet inte vad det har blivit med folk, dom kan väl förmedla sig, ”Oj, jag har fått förhinder, jag kan inte, jag vill inte ha den.” Dom kan väl tala om vad dom vill egentligen. Men, så är det, jag tog och blockade den personen också, för jag känner att har dom inte hört av sig på två timmar så finns det ingen orsak att hålla på den lägenheten till den personen. 

Jag bullar upp med lite popcorn, lite kaffe och lite Cola Zero från sodastreamern. Och det tog sin lilla tid att komma in på Skype. Till sist kom väl nästan alla in, en del hade telefon i stället, ringde in. Det är den nya digitala världen som många inte omfattar och förstår sig på. Har man aldrig varit intresserad av en dator, och aldrig kommer att vara intresserad, då är det ju lite svårt. Ja, mötet drog ju ut, vi var inte färdiga förrän klockan var 22, och jag hade bara tagit skrivtolk till klockan 21, det här tycker jag är skrämmande. Ska man behöva ta extra tid på dom, att dom sitter kvar? Det var ju viktigt det sista också på mötet, och jag ska ju vara protokolljusterare.

 Så här är det, och sen hade jag en tölig Habibi. Hon jamade och hon pratade, och jag kammade henne, och jag försökte vara social emot henne, men hon gjorde allt som hon inte skulle göra. Så det var jobbigt att vara hemma och sitta på möten, för hon är hopplös på det här. 

Men vi får se, ny dag och nya möjligheter blir det!