söndag, december 15, 2019

tredje advent


Söndag morgon, tredje advent, vad tiden går fort, det går jättefort!

 Jag hade tagit fram och gjorde Kryddburkens julköttbullar, det har jag gjort i många år, hon ifrån Öland. Jag stod och stekte två kilo köttbullar, det var enkelt att göra i ugnen. Sen gjorde jag köttgryta med champinjoner och pickle-gurka och grädde. Sen fick jag för mig att jag skulle göra risgrynsgröt, och sen gjorde jag i ordning pepparkaksdegen. Så jag gjorde ganska mycket, men typiskt krånglade ju diskmaskinen, den blev prickig på utsidan. Tre gånger körde jag den, så nu har jag ett helt berg när jag kommer hem på måndag eftermiddag från jobbet att plocka ihop och göra i ordning. Nu bara väntar jag på att det ska bli fredag så jag får min nya assistent, ska baka vörtbröd. Har ni något tips på vörtbröd så kan ni gärna höra av er.

 Ha det så gôtt!
här har länken till min julköttbullar: 
https://www.kryddburken.se/2007/12/18/julkottbullar/

lördag, december 14, 2019

adventsfika

Nu nalkas helgen… och vaknar molkott ensam och tar det lite lugnt. Slötittar på Tuben, och så har jag ätit lite stekt potatis, pyttipanna och lite ägg.

Sen blev jag nerbjuden till min särbos son, och där blev vi bjudna på lite adventsfika. Dom hade gjort en saffranskladdkaka med vit choklad i, den var väldigt god. Så vi satt där och pratade och tjôtade, lite trevligt. De hade gjort julfint.

Sen åkte vi och handlade, han hjälpte mig att handla, sen gick jag hem och la mig och tog det väldigt lugnt

fredag, december 13, 2019

Luciadagen,


Idag är det Luciadagen, och jag och en kollega gjorde i ordning glögg till jobbet och lite pepparkakor och lite trevligt. Det är tur att jag hade kokplatta och en stor gryta till detta. Så vi hade lite mysigt här på morgonen med lussegubbe och tomtemor. Det var faktiskt väldigt trevligt och uppskattat av personalen. Så det var ju kul att göra. Så nu ska jag jobba, och så ska jag åka in till nästa stad och mysa med en före detta arbetskamrat. Vi ska gå och fika och köpa lite mer jultomtar tror jag att det blir. Men vi får se vad helgen blir av.

torsdag, december 12, 2019

tisdag, december 10, 2019

träning och regnen


Det är en mörk morgon att vakna till – regn och regn och regn…

När jag kom hem så tog jag lite yoghurt och sen packade jag ner mina träningskläder och åkte ner på vattenpasset. Tur att jag har goda vänner som kunde köra mig ner! Jag var på 55 minuters träning och jag känner mig nöjd med det.
Jag tog bussen tillbaka och då började jag lyssna på ”Skamvrån”. Skönt att sitta på bussen och slappna av. Det blir en avkoppling.
Sen var jag tvungen att krypa ner i sängen, för man ska ju orka komma upp på morgonen också. Det är lite trögt och segt.
Ni får ha det så bra!

söndag, december 08, 2019

Gröt fest

Det är morgon, jag vaknar ensam och det är tomt. Tråkigt när särbon inte kan komma hit. Det blir tråkigt på helgen. 
Jag bakade dajmkakor och pepparkakor på söndagen och grejat lite granna. 
Jag tog bussen ut till köpcentret och gick runt där. Jag var tvungen att köpa lite tomtar. Sen kom han och hämtade mig där och så åkte vi ut till Flakeberg och blev medlemmar i bygdegården där. Vi fick gröt och hembakat matbröd med julskinka på – gud vad gott det är! Det kändes härligt och mumsigt! Vi fick även kaffe och pepparkaka. 
Eftermiddagen gick ganska fort. 
Han körde mig till en mataffär så att jag fick veckohandlat. 
När jag kom hem körde jag igång och gjorde potatismos. Jag tycker det är godare att värma i mikrovågsugnen än vanlig potatis – jag vet inte vad ni tycker. 
Det här var min helg, den var både rolig och tråkig, men så får det vara ibland i livet. 
Ha det så gott!

lördag, december 07, 2019

Ny hushållsmaskin på G

I Veckan har jag köpt en hushållsmaskin orkade inte vänta.
(kenwood sTitanium XL KVL8300S).
Bilder på den kommer senare,jag får den om två veckor. 
 Lördag vakna jag hos min särbo sov ganska länge vi gick upp vid elvatiden.
Han hade stekt ägg och smörgås till frukost.
Vi satt länge vid frukostbordet och pratade om julledigheten hur
jag ska göra med Värmlandsresan. Plötsligt måste han köra mig ner
till köpcentrum så jag kunde ta bort direkt buss hem.
Bussen kommer tar ungefärlig 25 minuter. 

Nu ska jag gå bort till min goda vän och äta vår berömda kebabpizza . 

fredag, december 06, 2019

bak helg

Nu är jag hemkommen efter en lång arbetsvecka. 
Man känner lite trött och opeppad.
Tursamt nog ska min särbo hämta mig vi ska ha en härlig
mysfredag  jag packade min weekendväska för färd hem till honom.


Vi fixade en god gryta med kycklingfiléer med ris och
hans gudomliga currysås. Så hade han köpt en flaska rödvin.
Det blev härlig start på helgen.
Denna helg blir det pepparkaksbak Fick ett nytt recept av en arbetskamrat.
Jag ska träffat lite folk helgen . 

Det känns härligt att ha fått så julfint hemma..