torsdag, juni 23, 2016

Hur funkar vården!

Då sitter vi här, dagen före midsommar. Den här veckan har det varit krångligt och det fungerar inte med regionen. Det tar tid med lab-tider och sånt. Jag fick höra att de har en personal från 8:00 – 10:00 på morgonen – hur tänker de då, när alla ska ta prover??? Plus att läkarna vill ha mer prover från patienterna – jag fattar inte! Det är ju korkat, det är ju ingen idé att komma dit förrän 9:30, så man får en bra tid. Skit och gnäll och så där…

Jag är så nöjd med mitt nya kök och med balkongen! Det är ju jättefint! Det är tack vare min sambo, som har hjälpt mig och fixat i ordning. 
Nu är det bara den ”förbaskade återvinningen” som jag ska få till i lägenheten – jag skulle behöva sätta mig på taket eller nånting. Det finns ingen styrsel att sätta det, över huvud taget. 

Nu är det snart midsommar och vi ska åka till goda vänner och hyra en stuga. Det blir allmänt trevligt. Jag hoppas att vädret håller i sig och att det blir gott och trevligt!

Ha det så gott!

måndag, juni 20, 2016

Är helg redan slut¿

Är man ledig och så, så får man gå upp tidigt ändå. Jag fick åka till tandläkaren för undersökning, men det blev jättebra! Jag hade inga hål eller annat. Det är jättebra med eltandborste och tråd för tänderna, då blir det bra. Det känns jättegott! Men 850 spänn åt helskotta – så är det!
Sen gick jag in och köpte bricka till kaffebryggaren till vårt nya skåp. Jag hitta en vit. Det var ett diskställ med en bricka på, det var himla käckt att ställa kaffebryggaren på.
Sen tog jag faktiskt och åt mig en laxsmörgås – jag tycker det är så gott! Jag köpte en med brieost på och tänkte att jag får fira nu, att jag inte hade några hål och det inte blir något spring hos tandläkaren. 
Sen kom gubben hem och vi grejade med skåpet och så. Vi får se vad vi får plats och inte får plats med i skåpet. Men det donade vi med, när han kom hem. 
Man får gå och lägga sig och inte hålla på hela natten. Jag har lite planer för vad jag ska göra under morgondagen och så. 
Ni får ha det så gott!


söndag, juni 19, 2016

Vad är klockan nu ¿

Jag fattar ingenting här – det är någon som väcker mig – min underbara sambo väcker mig – nu ska vi äta frukost! Oj, klockan är 12, oj, oj, oj, vi har sovit länge! Vi gick väl och la oss vid 1-tiden på natten. Jag har sovit jättegott i natt! 

Jag gick upp och gjorde smoothies och gjorde iordning rostat bröd med ost och marmelad. Vi satte oss på balkongen och njöt av den fina balkongen vi har.

Sen började vi och försöka dona och greja i köket, men vi behövde borr-hjälp. Så en kompis till honom kom upp och borrade. 
Typiskt – då fattas det skruvar, de vi hade var för korta! Så är det… det var inte så himla käckt!

Sen åkte gubben och greja med motorcykeln en stund och jag tog med mig en kollega för att prova mina nya stavar. Stavgång, 2,5 km på motionsslingan. Där fick jag se ett rådjur – gud vad mysigt det såg ut! 

Sen när jag kom hem så gjorde jag såna där – vad heter cevapcici

– korvar. Det var blandfärs med lite kryddor i och sen ris och kebabsås till. Det var enkelt och lätt – jag tog samma sås som jag gjorde i lördags, men istället för curry så hällde jag i kebabkryddan. Det åt jag och sen såg på tv och tog det allmänt lugnt.
Det var ju en överraskning att jag sov så länge idag!


 Men nu får jag krypa ner i sängen och ni får ha det så gott!

lördag, juni 18, 2016

❤️Mysdag❤️

Nu är det lördag morgon och allting. Vi tog det lite lugnt och satte oss och åt lite frukost. Sen började jag att plantera om alla blommorna färdigt här i min lilla lägenhet. Sen röjde vi och gjorde jättefint ute på balkongen. Blommor finns där och det är i ordning med läshörna och mathörna. Lugn och ro, det känns väldigt mysigt. Och så har vi fått ut brödrosten och då känns det  -  ja, nu är sommar! Nu kan man sitta där utom på eftermiddagarna om det blir väldigt varmt då går det ju inte. Men annars går det att sitta där och ha det skönt.
Sen tog gubben och pojken och åkte iväg och köpte ett skåp till köket. Så nu är jag så ivrig att få i ordning på det här skåpet. Men vi får se när det blir iordning, så jag får ställa in mina maskiner. Men vi får se när vi får det klart.
Till middag blev det stekt kyckling med curry och ris. Jag gjorde faktiskt så att jag tog lite majonnäs, grädde och curry och blandade ihop. Det blev väldigt gott. Och så tog vi gott vin till maten och satt och hade det allmänt lite trevligt och underbart. Men ni får ha det gott så hörs vi!

fredag, juni 17, 2016

Fredag blev tur ute



Jag undrar vad det var för dag i dag – just det, det är ju fredag! Det är fredag, va gott, det är helg och så. Jag var uppe och greja lite hemma och tvätta lite tvättmaskiner innan jag åkte med en kollega till Uddevalla torp. 
Jag hittade en sparkdräkt, jättesnygg, men jag har ingen lust att betala 800 spänn för en sån, den var väldigt go på. Vi gick och strosade runt. Nu har jag införskaffat nya stavar med tyngd på. Jag ska testa dem under sommaren och se om jag klarar av det med mina handleder, men jag ska försöka i alla fall. Sen tog vi kaffe på Coffeehouse. Vi skulle ha scones till och de frågade vad jag ville ha till. Jag fick bara ost och inte smör – jag skulle betala för smöret. Jag tycker om man köper en smörgås, så ska man inte bara få en torr smörgås! Så är det…
Sen gick vi en stund och titta, kika på kläder – det var mycket rea och så. Sen tog vi bilen och åkte ut mot stallgårdens krog och kafé. Där fick vi väldigt god mat – eller vi köpte ärligt talat maten, 115 spänn, det är ju ganska mycket! Det var pannbiff med potatispuré, löksky och stuvade morötter – det var jättegott. Det var roligt att gå och kika därute. Det var ett väldigt fint ställe, det kändes som en lyxkrog. De hade till och med hembakat! Det var väldigt fina saker och bakverk – det fanns mycket att titta på! 
Sen kom gubben hem och vi åkte och titta på ett skåp, så nu äntligen kanske det kan bli ordning i köket. Vi bestämde oss för det och åkte dit och greja med det. 
Sen tog vi oss en sibyllahamburgare och så. 
Jag var trött på kvällen och jag ville bara gå och lägga mig - så är det när man är uppe och härjar hela dagen!
Ni får ha det så gott, så hörs vi!

torsdag, juni 16, 2016

Tystheten släpper jag nu!

God morgon på er! 
Jag tänker släppa ut en grej som jag tror, men jag får ingen hjälp av vården överhuvudtaget. Jag har IBS. Tror jag har haft det i flera år. Man pratar inte om det här överhuvudtaget. De här akuta besvären man har som kommer plötsligt, man vet inte. Det kanske är fint väder ute och alla andra åker till stranden. Jag får sitta hemma. Jag måste veta var en toalett finns.
Idag är det en sån här dag som jag inte kan gå ut. Jag måste ha närheten av en toalett. Jag skulle göra så mycket hemma, känner mig helt orkeslös, känner mig oåähh! Ärligt talat. Jag har ont i magen, känner mig aptitlös, kan inte äta. Jag får inte behålla maten så det bara rinner rakt igenom mig. Jag tog bara fil i morse och det tog bara en halvtimme så var allt borta. Och så har jag den här tröttheten. Jag har vart på flera läkarbesök och jag får ingen hjälp
ifrån vården. Jag har fått bara något pulver som jag ska ta. Men det är inte alltid man orkar få i sig det här pulvret, man blir spyfärdig.

Jag tänkte bara tala om. På www.1177.se finns det lite om det här. Och allt stämmer ju inte in på mig här, men delvis så gör det, faktiskt. Man kan vara läkare själv, ärligt talat. Jag tänkte bara berätta om mina problem, är det inte det ena så är det det andra. Det känns skit rent ut sagt. Men nu ska jag få hjälp av sambons pojk, vi ska åka och slänga skräp och jag får försöka att följa med. Ja, jag ska försöka, verkligen. Jag tänkte bara att jag skulle berätta vad jag har fått. Det är inte kul. Det har vart superjobbigt. Det är inte alltid det finns närheten till en viss grej.

God morgon!

Det är min lediga dag.
Jag började riva i mina blommor och plantera om och så. Sen kom sambons pojk och vi åkte ut och köpte mer blommor till balkongen. Det blev jättefint och jag blev så nöjd. Jag fick en tomatplanta av honom och så. Det tog sin lilla tid. 
Sen kom grannen och ville ha iPhone-hjälp, så vi satt och pilla med det. Och jag som är dyslektiker – men det funkade. Det är ingen fara med det, men det är lite krångligt för det måste var tyst och lugnt kring mig och det går inte prata med mig då, men det går. 
Vi tog oss lite vin och satt på balkongen och pratade. Det var allmänt trevligt. 
Jag gjorde moussakakaka till gubben, så det blev 4 matlådor, så han klarar sig och kan äta i veckan. Så det har jag fixat också. 
Sen har jag donat en hel del och tvättat tvättmaskin. Allmänna vardagssysslor. Men jag fick tji, för jag fick ont i handleden, när jag hade grejat så här. Jag får ta det pö om pö, så går det. 
Ni får ha det så gott, så hörs vi! 


onsdag, juni 15, 2016

Äntligen blev det semester!



God morgon alla kära bloggare! 
På onsdagar får jag Se & Hör-tidningen. Den brukar jag läsa, och så delar jag den med min mor sen, så får hon läsa den, och så ger hon den till en person till. När jag tittar på den tidningen så står det Svensk Damtidning. Jag tycker tidningsbuden slarvar lite och inte läser vem som ska ha vad, jag tycker det är konstigt. Jag fick ringa till Se & Hör och fråga ”Var är min tidning?” Vi får se om den dyker upp på posten i morgon. Jag tar en sväng till jobbet och rensar och städar lite. Jag ska försöka göra i ordning på jobbet lite, rensa undan och så. Vi får se hur mycket jag får bort. Sen åkte jag hem och tog en ostschnitzel, sen köpte jag en räksalladsom gubben kan ha med sig till jobbet i morgon. 69 spänn, ja, det kanske räcker. Jag plockade lite grand här hemma. Vi får se, nu är det ju semester, det ska bli gott. Målet i morgon är att jag ska städa, plocka lite grand här hemma och göra i ordning, försöka så att det blir lite bättre. Men ni får ha det så gott, så hörs vi!