Jag undrar vad det var för dag i dag – just det, det är ju fredag! Det är fredag, va gott, det är helg och så. Jag var uppe och greja lite hemma och tvätta lite tvättmaskiner innan jag åkte med en kollega till Uddevalla torp.
Jag hittade en sparkdräkt, jättesnygg, men jag har ingen lust att betala 800 spänn för en sån, den var väldigt go på. Vi gick och strosade runt. Nu har jag införskaffat nya stavar med tyngd på. Jag ska testa dem under sommaren och se om jag klarar av det med mina handleder, men jag ska försöka i alla fall. Sen tog vi kaffe på Coffeehouse. Vi skulle ha scones till och de frågade vad jag ville ha till. Jag fick bara ost och inte smör – jag skulle betala för smöret. Jag tycker om man köper en smörgås, så ska man inte bara få en torr smörgås! Så är det… Sen gick vi en stund och titta, kika på kläder – det var mycket rea och så. Sen tog vi bilen och åkte ut mot stallgårdens krog och kafé. Där fick vi väldigt god mat – eller vi köpte ärligt talat maten, 115 spänn, det är ju ganska mycket! Det var pannbiff med potatispuré, löksky och stuvade morötter – det var jättegott. Det var roligt att gå och kika därute. Det var ett väldigt fint ställe, det kändes som en lyxkrog. De hade till och med hembakat! Det var väldigt fina saker och bakverk – det fanns mycket att titta på!
Sen kom gubben hem och vi åkte och titta på ett skåp, så nu äntligen kanske det kan bli ordning i köket. Vi bestämde oss för det och åkte dit och greja med det. Sen tog vi oss en sibyllahamburgareoch så. Jag var trött på kvällen och jag ville bara gå och lägga mig- så är det när man är uppe och härjar hela dagen!
God morgon på er! Jag tänker släppa ut en grej som jag tror, men jag får ingen hjälp av vården överhuvudtaget. Jag har IBS. Tror jag har haft det i flera år. Man pratar inte om det här överhuvudtaget. De här akuta besvären man har som kommer plötsligt, man vet inte. Det kanske är fint väder ute och alla andra åker till stranden. Jag får sitta hemma. Jag måste veta var en toalett finns. Idag är det en sån här dag som jag inte kan gå ut. Jag måste ha närheten av en toalett. Jag skulle göra så mycket hemma, känner mig helt orkeslös, känner mig oåähh! Ärligt talat. Jag har ont i magen, känner mig aptitlös, kan inte äta. Jag får inte behålla maten så det bara rinner rakt igenom mig. Jag tog bara fil i morse och det tog bara en halvtimme så var allt borta. Och så har jag den här tröttheten. Jag har vart på flera läkarbesök och jag får ingen hjälp ifrån vården. Jag har fått bara något pulver som jag ska ta. Men det är inte alltid man orkar få i sig det här pulvret, man blir spyfärdig.
Jag tänkte bara tala om. På www.1177.se finns det lite om det här. Och allt stämmer ju inte in på mig här, men delvis så gör det, faktiskt. Man kan vara läkare själv, ärligt talat. Jag tänkte bara berätta om mina problem, är det inte det ena så är detdet andra. Det känns skit rent ut sagt. Men nu ska jag få hjälp av sambons pojk, vi ska åka och slänga skräp och jag får försöka att följa med. Ja, jag ska försöka, verkligen. Jag tänkte bara att jag skulle berätta vad jag har fått. Det är inte kul. Det har vart superjobbigt. Det är inte alltid det finns närheten till en viss grej.
Jag började riva i mina blommor och plantera om och så. Sen kom sambons pojk och vi åkte ut och köpte mer blommor till balkongen. Det blev jättefint och jag blev så nöjd. Jag fick en tomatplanta av honom och så. Det tog sin lilla tid.
Sen kom grannen och ville ha iPhone-hjälp, så vi satt och pilla med det. Och jag som är dyslektiker – men det funkade. Det är ingen fara med det, men det är lite krångligt för det måste var tyst och lugnt kring mig och det går inte prata med mig då, men det går. Vi tog oss lite vin och satt på balkongen och pratade. Det var allmänt trevligt.
Jag gjorde moussakakaka till gubben, så det blev 4 matlådor, så han klarar sig och kan äta i veckan. Så det har jag fixat också.
Sen har jag donat en hel del och tvättat tvättmaskin. Allmänna vardagssysslor. Men jag fick tji, för jag fick ont i handleden, när jag hade grejat så här. Jag får ta det pö om pö, så går det.
På onsdagar får jag Se & Hör-tidningen. Den brukar jag läsa, och så delar jag den med min mor sen, så får hon läsa den, och så ger hon den till en person till. När jag tittar på den tidningen så står det Svensk Damtidning. Jag tycker tidningsbuden slarvar lite och inte läser vem som ska ha vad, jag tycker det är konstigt. Jag fick ringa till Se & Hör och fråga ”Var är min tidning?” Vi får se om den dyker upp på posten i morgon. Jag tar en sväng till jobbet och rensar och städar lite. Jag ska försöka göra i ordning på jobbet lite, rensa undan och så. Vi får se hur mycket jag får bort. Sen åkte jag hem och tog en ostschnitzel, sen köpte jag en räksalladsom gubben kan ha med sig till jobbet i morgon. 69 spänn, ja, det kanske räcker. Jag plockade lite grand här hemma. Vi får se, nu är det ju semester, det ska bli gott. Målet i morgon är att jag ska städa, plocka lite grand här hemma och göra i ordning, försöka så att det blir lite bättre. Men ni får ha det så gott, så hörs vi!
texet från appen: Oribi Writer är det ultimata skrivverktyget för dig som behöver rättstavnings- och språkstöd medan du skriver och/eller efter att du har skrivit klart. Appen fungerar som en egen ordbehandlare och innehåller en helt unik rättstavningsfunktion och grammatikkontroll. Oribi Writer är framtaget särskilt med tanke på personer med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi, men kan med fördel användas av alla som emellanåt behöver hjälp med stavning och språkstöd.
Idag blev det hemlig resa med jobbet. Och vi fick gissa som i ”På spåret”. Vi hamnade i Uddevalla, till Gustafsberg. Där hade de bokat en båt, så åkte vi runt lite granna och sen åkte vi till Villa Lindesnäs. Där fick vi jättegod mat: Romanescobakad sej med potatispuré, hyvlad mandel, sås på soltorkade tomater & citron och så fick vi pannacotta med rabarberkompott och havreflan på till efterrätt. Det var väldigt gott och smarrigt. Och sen blev det båtresa därifrån till Gustafsberg och sen till Uddevalla och Kampenhof. Det var en jättetrevlig resa. 80 personer från jobbet var med. Det var helt underbart och bara få koppla av och vara. Det var helt underbart av personalen som fixade en så fin resa.
Sen på eftermiddagen tänkte jag att va gott då ska jag vila mig innan gubben kommer hem. Då kom en före detta kollega och då gick vi 2,5 km–banan på Slätthult här. Det var helt underbart att kunna gå ut i skogen och rensa huvudet efter alla bravader som har varit här. Bedrövligt har det varit. Så att det kändes väldigt gott och kunna gå ut och gå. Sen när han kom hem så tog vi och friterade kyckling nuggets och tog och bara åt lite gott här. För man blir ju inte riktigt mätt av fisk. Men ni får ha det så gott så hörs vi!
Nu är det helg och allt är
underbart. Vi satt och åt frukost och tog det lite lugnt. Gubben är väl lite
nervös för han ska åka på tjänsteresa snart. Så han ville handla bra kläder
innan. Hans kompis ringde och frågade om vi ville åka med på en ”hemlig resa”
för han skulle åka och köpa en veteranbil. Och vi sa att vi hänger med.
Vi hoppade in på Max först och åt lite granna och tittade på kläder.
Sen blev det resa upp till Värmland. Så jag fick ringa till mor och höra om hon
var hemma.
Vi körde upp till ett väldigt fint ställe. Det kan jag varmt rekommendera, det
hette Liljedal. Det är mysigt och trevligt, det ligger vid Vänern. Och när vi
landade där i Liljedal så var det ingen Saab och ingen Porsche som vi trodde.
Det var en jeep, en gammal Billerudsbil. Den såg ut som en militärbil. Jaha,
okej, vi blev konfunderade - vad ska han ha den till? Men det är hans ensak.
Sen åkte vi hem till min mor och där fick vi kaffe och smörgås och satt och
pratade en stund. Det blev en väldigt trevlig lördag, genom att åka upp till
Värmland. Det är alltid trevligt att komma hem till
hemtrakten. Så det blev en rolig dag ändå här!
Det var lite trött och segt på morgonen, men vi gick upp och åt lite frukost. Vi åt smoothie och gröt.
Vi åkte ner till SAAB-museet och ställde ut bilen där. Vi gick runt och titta och kickade. Vi fick jättegod smörgås och kaffe. Jag tyckte det var besvärligt att stå och hålla det, men det gick bra.
Jag fotade gamla SAAB-bilar, den första SAAB-bilen som gjordes. Det var intressant att vara på museet, jag kände det som jag var i en annan stad faktiskt. Men det var jag ju inte.
Efter det så åkte vi gamla vägen ner till Kungälv. Det var en jättefin väg. Mysigt, trevligt och nercabbat. Vi var flera bilar som åkte den vägen och ner till Volvomuseet. Jag trodde inte att det fanns, jag fick kännedom om det för bara ett år sen.
När vi kom ner blev vi bjudna på en kycklingsallad med kaffe och rulltårta. Vi gick runt och titta på deras bilar och det var jättemycket att se – det var till och med båtmotorer och stora lastbilar och grävgrejer som jag inte vet vad det heter. Det var så mycket att se och jag fota och fota och fota och fota och fota!
Det var en heldag och sen åkte vi hem. Gubben ville inte åka hem direkt utan vi hamna på berget och åkte runt lite. Vi stanna på Sibylla och tog en hamburgare. Sen körde vi hem vår lilla bil och gick hem. Det var så gott att gå efter kanalen. Det stod faktiskt husbilar parkerade där. Det kostar 175 kronor att stå där.
Det var så roligt att titta på allt och se allt idag – det var häftigt. Jag vill ha en sån bil, jag tror den heter C70 Cab, en sån skulle jag gärna vilja ha! Ja, det var min häftiga dag!