onsdag, maj 18, 2016

latin



Det är onsdag - mitt i veckan. Vi hade kompetensutveckling på jobbet, så eleverna var lediga idag. 
Jag och en kollega gick till världens bästa lunchrestaurang med flera olika saker som man kunde äta där. 
Det fanns:
• Pannbiff med svampsås och potatismos picklade morötter och rårörda lingon
• Torsk med äggsås och kokta potatis, 
• Tacopaj med soyafärs. 
Dricka, kaffe och dessert ingick. Desserten var faktisk en äpplepaj. Det var riktigt smarrigt och gott!
Sen åkte jag hem. 
På kvällen var vi på en konsert med kammarkören och estetiska programmet från Magnus Åberggymnasiet och Birger Sjöbergsgymnasiet samt hjortmosseskolans musikklasser. Musiker och solister: 
Karin Andersson, sopran
Karl Peter Eriksson, baryton
Martin Thörnqvist, tenor
Erik, Mikael, Roger och Fredrik spelade piano och slagverk. Det var riktigt mastigt att höra på det. 
Jag fick en väldig eloge från fin kollega att jag klarade det, då allt var på latin, det är inte lätt att höra något överhuvudtaget! Men jag lyckades höra och jag fick beröm av min kära gamla kollega. 
Det var en barnkör med också, som gjorde att det inte var så farligt med det här med latinsången och det. Det var en upplevelse att titta och höra på det!
Det var en dag med olika saker och upplevelser. 
Ni får ha det så gott, så hörs vi!


måndag, maj 16, 2016

En trött Habibi


Ja, nu är det ny vecka och så. 

Jag har varit och tränat lite med min handled, med den nya trolldegen. Det blev svullet på en gång, men det får gå. 

Jag testade att köra bil till jobbet, men det blev ju jättestressat, för det finns fasen ingen parkering vid jobbet, så man får springa långt. Då kan man ju lika gärna ta bussen, än att springa och stressa. Det är lite svårt att hitta parkeringar lite var stans nere på stan. Det blir ett gissel. 

Dagen gick som den gick. Jag jobbade och sen åkte jag hem och åt jag mat, det som blev över efter gårdagens lunch.

Sen var jag tvungen att titta på ”Ska vi göra slut?”. Jag fattar inte hur folk kan visa sig i TV och hur kan de tro att det är tufft och så? Nä, vilket skitprogram! Det tyckte jag verkligen att det var något ”Yehoo” för! Det var det jag gjorde. 

(Typiskt i natt, då vaknade jag med)

söndag, maj 15, 2016

springfloden

Då fick jag så snällt hjälp av sambons pojk. Han hjälpte mig och köra upp till affären. Så vi åkte upp och handlade och jag mutade honom med att han fick äta hos oss. Då körde han ju gärna mig. Jag fick tankat min bil också, så jag kan börja och köra till jobbet igen på måndag. Jag tog och gjorde ugnsstekt kyckling och så tog jag fram fritösen och så hade vi bearnaisesås till det. Det var riktigt smarrigt och gott.


Sen har vi följt Springfloden jättelänge. Gud, vilken bra serie SVT har gjort! Den var ju ryslig. Det var ett hemskt slut. Jag hoppas att Olivia kommer att bli en bra polis och att hon tar sig själv i kragen. Det finns ju fler böcker har jag hört. Jag vet inte riktigt, men det ska bli spännande att se fortsättningen, annars får man väl lyssna på boken.
 

Sen har min kära sambo gjort i ordning en logga på min blogg här så den är jättefin och jättesnygg. Nu är den perfekt igen. Jag har grejat och bygt om lite granna här inne också.

 Ni får ha det så gott!


lördag, maj 14, 2016

shoppingrunda




På fredag eftermiddag så ringde min före detta kollega och frågade om jag ville följa med henne ut på en runda. Det tackar man ju inte nej till och få komma ut lite granna.



Så vi åkte ut till köpcentrumet och strosade där. Och var inne på Espressohouse och köpte oss en  kaffe och en varm, frasig smörgås, väldigt god. Sen hittade jag billigt schampo och sen köpte jag mig en t-shirt. Så att det var en väldigt trevlig eftermiddag och vi var ute och gick och strosade. Det var gott och komma ut lite granna och vi kunde prata och tjöta.

Sen åkte jag hem och gjorde i ordning mat och jag tänkte att jag äter inte lax. Men min före detta kollega övertalade mig. Så jag köpte bakrumpan på en färsk lax och la grovsalt och lite citronpeppar på och sen bakade jag den i ugnen. Och till det gjorde jag stenromssås. Då hade jag creme fraiche och lite majonnäs och rödlök i. Men jag tog mixad stenrom i och det gick faktiskt rätt så bra och äta. Och det var himla gott.
Sen satt jag och såg på Melodifestivalen, men jag blev lite less på det här, men det får ju gå och titta på det. Men ni får ha en skön kväll här nu.


fredag, maj 13, 2016

vart tog våren vägen ?

Denna veckan som har varit har jag varit hos vårdcentralen. Jag har en väldigt bra läkare. Väldigt trevlig så det kändes jättebra. Sen fick jag stanna hemma från jobbet. Det var inte så bra med astman. Jag fick hostmedicin med morfin i så jag sov väldigt gott. Sen var det en snäll väninna som körde mig till sjukgymnasten på NÄL dan efter. Då var vi där uppe och jag fick träna. Sen var jag på jobbet på fredag. Så det här har varit min vecka. Det känns gott att få komma igång igen. Men man blir ju nerräknad. Och gubben ligger nerräknad sen i torsdags har han vart dålig. Men ni får ha det så gott – det blir inget bra väder i helgen tyvärr.

söndag, maj 08, 2016

Loppisfynd




Vilken underbar helg det har varit, jätteskönt att vara ledig, men det har varit långtråkigt. Idag tog vi oss en tur ner till en annan ort och köpte lite balkongblommor. Sen gick jag och fyndade på Facebook här i kommunen: en ny hjälm som har kostat femtonhundra fick jag för femhundra kronor. Sen har det varit bike-dagar här, så vi har varit och tittat på det. Sen åkte vi till vår lilla krog, Emmas Krog och tog oss kebab med klyftpotatis, det var lite smarrigt och gott. Nu är det slut på helgen, och det känns vemodigt. Det har gått fort med den här helgen, men det känns gott att få starta om och börja jobba nu till veckan. Så har man ju lite inplanerat, läkarbesök och tränings-arbetsterapin ska man till, det är allt på en gång. Det är fullt upp. Jag ska träna tre gånger om dan, och försöka. Luften fungerar inte riktigt bra för mig just nu heller, astman är krånglig och så där. Så är det. Men ni får ha det så gott, så hörs vi!






lördag, maj 07, 2016

Frustrerad

Ja, idag är jag ledig. Det känns väldigt tråkigt att gubben är och grejar med sin bilen. Det har han gjort i flera dagar nu. Jag trodde att vi skulle göra någonting idag men det uteblev och orkar inte göra något själv här. 
 

torsdag, maj 05, 2016

Jordgubbar glass

Hämta recept från http://www.recepten.se/recept/jordgubbsglass.html. Se nedan.



Himmelskt god glass som du gör själv på jordgubbar, grädde, socker och ägg. Går bra att göra både med och utan glassmaskin. Uppvispade äggvitor gör glassen mera fluffig vilket är extra bra om man inte använder glassmaskin.
Visa recept steg för steg
Timglas Tid: Utan glassmaskin: 4 ½ timme, varav 4 timmar i frysen. Med glassmaskin: 50 min. 
Portioner 6 portioner

Ingredienser:

Ev: Garnering:

Utrustning du behöver:

Utrustning som är bra att ha:

Gör så här:

  1. Mosa jordgubbarna med strösocker.
  2. Vispa äggulor och florsocker pösigt.
  3. Vispa äggvitorna tillsammans med sockret till ett vitt och fast skum.
  4. Vispa grädden.
  5. Blanda jordgubbsmoset med äggulesmeten.
  6. Blanda ner den vispade grädden.
  7. Vänd ner äggvitorna. Rör försiktigt till en jämn smet.
  8. Med glassmaskin: Häll smeten i glassmaskinen och kör tills den är klar, brukar ta ca 20 min (därefter kan glassen ätas direkt eller frysas in).
    Utan glassmaskin: Häll smeten i en form, ca 1 1/2 liter. Täck formen och frys minst 4 timmar.
  9. Före servering (om glassen stått i frysen) stjälps glassen upp och får stå i kylen ca 45 min eller i rumstemperatur ca 20 min. Tips: Doppa ner formen i kallt vatten så lossar glassen lättare.
    Ställ in portionsglasen i frysen en stund så smälter inte glassen så mycket vid servering. Det gör stor skillnad.
    Skeda upp glassen i portionsglas.
  10. Hacka chokladen med en vass kniv och strö över jordgubbsglassen. Servera och njut!