torsdag, april 28, 2016

80 procent?

Nu är det onsdag, mitt i veckan, så fort den går tycker jag! Det är gott idag, löningen kommer in, men man får ju mindre när man är sjukskriven. Jag tycker det är väldigt dåligt att man får 80 procent, och så ska man betala läkarvård och apoteket. Jag tycker det är dåligt att dom har sänkt så här, det blir ju mer kostnader för oss när man är sjukskriven. Jag tycker det är ett gissel, det är dålig stil av regeringen. Vi mer utgifter när vi går till läkaren, att vi måste bli trodda när vi går till läkaren. Jag har ju gått i fem år innan nån har förstått att det är allvar med min handled. Men jag har ju jobbat och slitit under tiden, och jag har haft ont. Men jädra utgifter varje gång man går till läkare, 300 kronor varje gång. 

Tur att jag har en underbar sambos son som hjälper mig. Vi har handlat idag, storhandlat, och jag har varit inne i en affär som jag inte har varit inne i på evigheter. Min jobbnyckel som jag hade en gång i tiden, den larmade inne i affären. Då säger vakten ”Du har stulit något där inne”. Nej, det har jag inte gjort. ”Jo, det har du gjort.” Så dom hällde ut min väska där man plockar upp matvarorna. Jag tycker det är stor skam att man gör så. Men jag hade väldigt stor respekt för detta, så jag åkte till min vanliga affär, där kunde jag springa och handla och så där.


Mix Chili con Carne
lån oto från: http://www.findus.se/produkter/skafferivaror/mixer/mix-chili-con-carne/

 Nu har jag gjort chili con carne med Findus kryddor, och kokat ris. Det är enkel att fixa till en lunch. Nu ska jag själv ta korv och pommes frites, där är ju gott att äta ibland. Ibland är man riktigt sugen på det. Men ni får ha en trevlig onsdag, så hörs vi!

tisdag, april 26, 2016

Snöväder

God morgon!

Det är ny vecka. Det är ett fruktansvärt väder – snöoväder! Jag tycker det är tråkigt med vädret. 

På torsdag är det två läkare som ska göra en bedömning av min handled, för att se vad de kan göra. Jag har så fruktansvärt ont och jag känner mig frustrerad och besviken. Jag vill göra så mycket och jag hade sett fram emot den här tiden och kunna få köra bil. Men det är åt helvete, jag kan inte växla. Jag är frustrerad över det här – jag känner mig otillräcklig och jag tappar saker. 
Jag vill ha fint i lägenheten och jag vill ha vårblommor på balkongen och ha allting som tillhör våren.

Men mitt i allt elände och kaos så ser jag fram emot min semester. Jag har aldrig längtat så mycket efter en semester som nu. Vi har hyrt en stuga på Gotland i en vecka – det ska bli så kul att få komma dit. Jag har varit där i min ungdom, jag var där på en kurs, en gång i tiden med ett parti som jag var med i. Det kan jag i alla fall se fram emot.

Jag tycker att vädret kan bli lite bättre! 

Jag hoppas jag kan få hjälp med min handled.

Jag tänker mycket på ungdomarna som ska in på gymnasiet – hur ska det gå för dem? Det är mycket nu, för barnen. Det är nationella prov och mycket stress på skolan. Jag tänker på dem varje dag – hur ska det gå för dem i framtiden? Kraven blir högre och högre – jag fattar inte ungdomar ska klara sig i samhället idag när det är så stora krav. 

Ja, ni får ha det så gött, så får vi se vad som händer. Träning är inget för mig just nu, det är bara vila som gäller och göra lite armhävningar och träna. 

Ni får ha det så gött!

 

lördag, april 16, 2016

ja kunde förstå

På lördag morgon så tog vi faktiskt en härlig frukost på hotellet. Det var riktigt gott och äta. Sen planerade vi in och åka och hämta hans syster. Och vi skulle åka till hans farfars hus. För det var någon som hade flyttat in där som ville veta vad som fanns i trädgården för blommor och hur det såg förrinvändigt. Han hade ju helt retro i sitt hus. Det var faktiskt riktigt kul och få komma in och titta. Och att någon annan person skulle vara så intresserad av ursprunget för ett hus som är nästan 100 år gammalt. Det var riktigt roligt att se. 
Sen blev han nyfiken och ville åka till körrgårn och titta och vi gick gata upp och ner där. Vi fick röra på oss och fick en liten promenad. 
Sen åkte vi hem och satte oss och såg på Maria Waernfilmen och tog  det allmänt lugnt. Jag var ganska sleten och trött, men det går ju att göra det någon gång ibland. Men det har vart en underbar helg och att ha fått träffa hans släktingar och min mamma en liten kort stund. Och god mat och trevligt. Det är tur att jag har någon som bryr sig och tycker om en. Men, ni får ha det så bra!

fredag, april 15, 2016

Cless eller inte




Vilken fredag det blev! Jag gick upp tidigt, var tvungen och göranågot på jobbet, stressigt och så här. Sen kom gubben och hämtade mig och så åkte vi in till min kära mor och hälsade på faktiskt. 
Sen checkade vi in på hotellet. Det var lite mysigt. En släkting till min  sambo hämtade oss och vi passade på och träffa hans släktingar, satt och käkade och såhär. 
Sen åkte vi tillbaka till Karlstad CCC och John Cleese:

Det är få som bemästrar svart komedi som John Cleese. När han tog ”Last time to see me before I die”-föreställningen på turné i Kanada spelades den för utsålda hus och möttes av skratt, jubel och applådåskor. Han delar med sig av berättelser om familj och vänner och håller bland annat ett lysande begravningstal till sig själv. Föreställningen avslutas med frågestund som är en unik chans för fansen att komma honom nära.

Som framgår av turnéns titel så utlovar Cleese att det här är sista chansen att se honom på scenen innan han dör, men att döma av hans digra arbetsschema – just nu turnérar han i USA tillsammans med Python-kollegan Eric Idle – så verkar han i motsats till den berömda papegojan faktiskt inte vara på väg att trilla av pinnen. Om ett par veckor fyller John Cleese 76 år, och då hans mamma uppnådde den aktningsvärda åldern av 101 år så kanske vi ändå kan hoppas att han likt sina landsmän i Stones fortsätter att dyka upp. Vem vet, kanske en turné på ålderdomshem?

Ja, det var en föreställning som jag inte hade tänkt överhuvudtaget att jag skulle gå och höra på. Men det var ju roligt och vi hade med de här släktingarna. Sen gick vi till Brasseriet och tog oss vitlöksbröd och en öl. Min sambo tog en fransk löksoppa. Vi satt där och tjöta sen efteråt och prata. Det var riktigt roligt och kul att komma ut.


tisdag, april 12, 2016

Mås eller mobbing ¿

Nu, på morgonen, när jag åkte bussen och gick till jobbet, så tänkte jag ”Usch”, när jag såg måsar som bråkade med varandra. Det var två stycken som drog i varandras fjädrar. Det kändes som det var mobbning på gång. Det kändes lite konstigt, ärligt talat. Hur människor och djur kan mobba varandra och så – det var lite kusligt. Det kändes inte all right. 

Det är full fart och jag förstår inte hur jag ska få ihop min tid och hur jag ska jobba. Jag känner mig lite frustrerad hur jag ska hinna med, hur jag ska göra, hur jag ska jobba. Jag får mer och mer att göra, och mindre tid jobbar jag och ont har jag. Jag vet inte om jag ska säga till mig själv att jag ska ta det lugnt och inte stressa upp mig eller om jag ska kasta in handduken på jobbet också, för att jag har så himla ont. Alla jagar mig och så. Jag får försöka och så.

Idag ska jag faktiskt gå till frissan – varför kommer det så tidigt i åldern att man får gråa hår? Jag tycker inte det är kul! Jag känner att jag måste göra om mig och göra mig fin till helgen. Fast jag känner att jag egentligen inte har ekonomi till det, för sjukkassan dröjer med 30 dagars handläggning. Jag fattar inte att de ska ha så lång tid på sig, men det är så det är. 

Ni får ha det så gott, så hörs vi!

lördag, april 09, 2016

orklös eller

Lördag morgon – jag går upp och kokar lite havregrynsgröt och tar lingonsylt och lite kaffe till det. Sen sätter sig jag och min sambo äntligen och gjorde upp en budget för hur mycket vi ska betala på vårt gemensamma konto som vi har. Så vi gjorde en budget och sen gjorde jag en budget. Han hjälpte mig att göra i ordning ett excelblad för vad jag ska betala per månad. Så att nu vet jag precis. Jag trodde jag hade överskridit, men jag hade inte det. Jag var jätteglad och jag känner mig nöjd.
Idag blir det pizza till middag istället för köttgryta. Det hann jag inte göra i ordning, för vi har suttit och pillat. Och sen har jag varit och fryst mitt träningskort, för det är ju stopp på det ett tag  också. Jag har ingen motivation till nånting just nu. Men jag ska göra 

fredag, april 08, 2016

baklängs är det

God morgon alla bloggare. Idag är jag lite deprimerad, allting går baklänges med min handled. Jag har fått inflammation i min handled. Har fått cortisonspruta och nu är det bara och vila. Jag kan inte köra bil eller något nu. Måste åka buss och det är inget roligt och åka buss tycker jag. Det tar 5 minuter för mig att köra bil till jobbet och med buss tar det 20 minuter. Det känns inget roligt och jag känner mig inte motiverad efter det här bakslaget jag fick nu igår.
Men min väninna följde med mig igår och körde mig och det var ju tur det att inte jag tog bilen ner. Hur skulle jag ha fått hem den ifrån Göteborg? Vi gick in på ett fik i Göteborg. Det ligger i Gårda. Det såg inte mycket ut för världen, som en kiosk bara, men det var så mysigt där inne, enkelt men...  hon tog en cappucino och jag tog en kaffe och en biskvi. Det var världens största biskvi jag har sett i mitt liv.
Nu känns det att det är helg. Jag får inte heller gå upp i tid, utan jag måste vara 25 % sjukskriven hela denna månaden ut. Jag hoppas dom får rätsida på det.
Nu ska vi se, jag hade tänkt mig att göra massor i helgen hemma. Nästa helg ska vi ju åka bort. Jag får se om jag kan få mutat någon och komma upp och hjälpa mig. Får se om det går

Nu står jag och väntar här på bussen och är på väg till jobbet.


 Vi får se vad som händer idag. Ni får ha en trevlig regnig dag! 

Fredag eftermiddag så åkte jag hem och så - min snälla och underbara sambo och jag; vi gick till Singbar och fick en jättegod biff med grönsaker och ris. Det var mumsigt. Och så var det mjukglass till efterrätt. Det var väldigt gott. 
Så åkte vi hem och såg på Maria Waern-filmen. Så han var så omtänksam att jag inte skulle göra så mycket med mat. Men jag orkade inte sitta uppe så länge, så jag gick och la mig tidigt faktiskt. Kände att jag var lite sleten. Det värker fortfarande i min handled och jag får försöka och göra så lite som möjligt i helgen. Det känns inte så kul.


torsdag, april 07, 2016

hitta en bra låt om mobbining





Lasse Mattila - Djupt ner i hjärtat det svider


Hej kära bloggare. Jag har inte haft ork och göra detta, och blogga just nu. Jag har haft fruktansvärd värk i min handled. Så har jag mått illa av värken. Sen har jag gått på arbetsterapin och tränat nu 9 gånger, för att förstärka min handled med olika grejor och tränat och sådär.

Det har varit väldigt trevliga personer och det har vart en gruppträning och ja, det har vart motiverande. Fast jag hade handledsskador och de andra hade reumatisk värk och hade såna här paraffingrejorsamtidigt. Jag fattar inte hur de sätter ihop folk. Men det har gått och jag har gjort mina övningar och grejat och donat. Sen har jag vart och prövat vattengympa men det blev ju som i början, innan operation också. Då blev det som en ballong. Och jag har testat spinning, men då höll jag inte i styret och då höll jag ju på och ramla av med spinningskorna på, men det får gå. Jag är motiverad för att få upp flåset igen.

Kan ni tänka er – jag ska på John Cleese i Karlstad nästa fredag! 
Jag som knappt inte har språket, engelska. Det ska bli en prövning och testa. Men många säger att jag kommer och klara av dettaJag kommer och förstå honom ändå. Han är väldigt bra på kroppsspråk, berättade hon faktiskt för mig.

Nu har äntligen Västtrafik här i Västra Götaland fixat en app som heter ”Go to”, så du kan be föräldrar att lägga in, så slipper dom ha busskort. Det blir lite lättare för barnen att kunna använda. Mobilen har deju alltid med sig men busskort har de aldrig med. Bara telefonen är laddad, men det finns ju på bussen nu runt i Västra Götaland. Så det känns bra.

Och jag jobbar fortfarande halvtid och domen blir idag. Jag ska till läkaren, då får vi se vad dom säger och så.

Sen fick jag höra på en bra låt. Och jag kände såhär: Jag är tillbaka i min tid, hur jag var utstött och mobbad på min skola när jag gick, och det är ju samma idag … Det låten var kanonbra. Jag ska lägga ut den på sidan, så ska ni få höra på den. Det är en väldigt bra kille från Uddevalla som spelar in låtar. 

Nu har jag skrivit av mig lite granna här, så får ni ha det så gott och så hörs vi!