fredag, februari 05, 2016

snart dax för Nationella prov


Jag hittade på en hemsida om Nationella prov

cita från deras hemsida 

"En elev med läs-, skriv eller räknesvårigheter behöver ofta alternativa verktyg för att ta till sig kunskap. Samma elev kan behöva använda alternativa metoder för att redovisa sina kunskaper. Det kan ske muntligt, men även med till exempel med film, bild och ljud. Eleven har dessutom rätt till betygsbedömning enligt pysparagrafen."
läs mer på denna länk: provsituationer



Här är det från Skolverket:


Gamla myter om dyslexi?


Äntligen är det fredag, jag är trött som en seg råtta, faktiskt.
Fick se en artikel i tidningen idag:
Mikael Holmqvist har skrivit att det är ett samhällsproblem att en tredjedel av dom som är inskrivna på Arbetsförmedlingen klassas som funktionshindrade, och att det knappast stärker enarbetslös självförtroende eller främjar anställningsbarhet. Några belägg för påståendet anger inte Holmqvist, trots att det finns belägg för motsatsen, bland annat Ulla Föhrer och Eva Magnusson som har gjort djupintervjuer med 40 personer med dyslexi. Jag tycker det var väldigt bra av Torbjörn Lundgren, som har gjort en debatt i DN här i veckan. Det känns väldigt bra att han dementerar folk som påstår nånting som man inte har fakta om. ”För samhällets mest utsatta grupper är klassificeringen som funktionsnedsatt generellt en björntjänst, medan en dyslexidiagnos kan bidra till de redan mest integrerade gruppernas fortsatta framgång skriver Holmqvist. Han påstår också utan belägg att dyslexi för ungdomar i Danderyd skulle innebära fördelar med bland annat förlängd provtid och möjlighet till muntliga prov, medan diagnosticerande av arbetslösa skulle drabba personer längst ner från arbetsmarknaden. Jag tycker det var bra att Dyslexiförbundet dementerade detta, jag blir bara frustrerad och ledsen, att vi skulle ha fördelar med provförlängning och detta. Det är ju så här att du får inte använda dina hjälpmedel över huvud taget på nationella prov. Jag vet inte hur det är i år på proven, jag har inte hört nåt. Då tycker jag samma sak där, då ska ju inte dom få ha glasögon eller nåt annat. Det är ju samma sak, faktiskt. Men tack Torbjörn, att du tog det här engagemanget! Jag skulle inte suttit som jag gör idag, jag får jobba med elever som har dom här problemen. Jag försöker få in det här namnet ”dysse” till dom, det är så många som har det här problemet, och jag försöker bygga upp deras självkänsla. Dom kan inte begripa att inte jag kan stava och skriva. Jag har väldigt svårt med ”gjorde”, jag vill inte ha något e på slutet. Jag har alltid från min barndom lagt till ett e på slutet av ord. Sen sa en fröken när jag gick på Komvux: ”ta bort e” och då tog jag bort alla. Och nu har jag blivit så himla osäker, ska det vara eller ska det inte vara? Men det är ju så här. Men ni ska läsa den DN-artikeln, jag tycker den var kanonbra att Dyslexiförbundet tog det här beslutet att skriva. Torbjörn är ju bra på det här, han är kanonbra! Men ni får ha det så gott,

 jag ska försöka komma iväg på spinning idag, jag har varit och tränat två gånger den här veckan.


På fredag eftermiddag var det väldigt tungt att gå, men jag tog och gick ner och spinnade, och jag kände mig helnöjd att jag hade gjort det. Så var sambons son väldigt gullig och kom och hämtade mig efter det. Sen var min gubbe gullig och kom med lite pizza, och vi såg på Veckans brott och tog det lite lugnt, och jag kröp ned tidigt. 














Holmqvist
cita från DN Mikael Holmqvist
"En tredjedel av de inskrivna hos arbetsförmedlingen anses funktionsnedsatta. Men det är en reglering för att hantera allt fler människor som inte längre är attraktiva i det nya Sverige, skriver Mikael Holmqvist."



Gamla myter om dyslexi
cita från DN  Torbjörn Lundgren
"När systemet använts rätt har alla delar vägts in. Jag uppmanar därför alla att medverka till att personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi får samma förutsättningar som de utan nedsättningar, oberoende av var de bor och verkar."

tisdag, februari 02, 2016

Så funkar Bredbandsbolaget.

Det är väl inte Bredbandsbolaget som ska bestämma vilka kanaler  vi ska få se på. Är väl ett val man vill bestämma och intresse. 
Igår kväll hade "Sofias änglar" premiär, något som missades av de hundratusentals kunder. 
Så kompenseras du efter stora kanalbråket 
Länk: http://www.expressen.se/noje/sa-kompenseras-du-efter-stora-kanalbraket/

måndag, februari 01, 2016

Redan ny månad


hemma gjord pizza





https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgnBSMDIAVgkb4KG_yc-5rZwQEaYL9ZaWCGiJioerq5gdPCa3UK4dNn0xc0dhK6DfriuTKaJYnb8dzQIfz51JHcRFVIMUvSTvfbYTSuXaW-BOd0rfJA6UHMq3nP4LMeIy7XiSm43EhByEw/s400/blogger-image--529057415.jpg
lite från kursen


















Idag är det första februari, och det känns… va fort det går, nu är det redan vecka 5. Så börjar snart sportlovet för ungdomar och elever. Jag tror vi har vecka 8 här runtomkring vårat, så det börjar närma sig. Idag ska jag på kurs, det är om vad vi kan få från kommunen för kulturgrejer. Bland annat så får vi ju en resa till operan i Göteborg, det är niorna som får åka. De klär upp sig jättefint, trevligt! Så får dom mindre teater och lite andra förkovringar, så nu ska vi ner och titta på nånting och kika, och se vad vi tycker och så här. Men det är ju så nära, så jag tar min spruttibangbang idag och ska köra ner. Men sen när jag kommer hem så hoppas jag att det inte jäser mer än det gör. Jag tog Go’kvälls pizzadeg med yoghurt i, och gjorde i ordning. Så jag tänkte att jag skulle göra en liten pizza när vi kommer hem, så får vi se vad han tycker om den. I så fall gör jag den till helgen. 

Vi har dialogdag för kulturombuden i vårt område idag ”genustänk och normkritik i teori och praktik”
En dag för tankar, frågor och praktiska övningar kring det vi ibland tror att vi redan kan om både genus och normer i pedagogvardagen. Men vad är det för omvärld som vi möter tillsammans med våra barn och unga? Hur beter vi oss egentligen mot dem, både enskilt och i grupp? Behöver vi ändra på något och hur kan vi i så fall agera?
En kille som hette Tomas Gunnarsson, även känd som Genusfotografen, bloggar och föreläser om genustänk i bilder och normkritisk bildanalys. I sin föreläsning kommer hen att prata om hur idéer om kön skapas i bilder, och hur könsstereotyper i media, reklam och konst begränsar och blockerar vår fantasi om vilka vi kan vara.
han var väldigt intressant – hur vi kan tänka och hur vi kan se på bilder. Hur vi accepterar vissa bilder, fast vi inte ska det. Bland annat var det en fisketidning, hur de tog kort på kvinnor, vad har fiskesporten med nakna kvinnor att göra? Hur tänker de då? Jag vet inte!
Sen skulle vi lyssna på en kvinna som heter Marie, men det kom en annan kollega istället. Hon prata om böcker och hur vi pratar om olika kön. Hur vi gör bilder och hur man skriver böcker. När man kommer upp i mellanstadiet, så finns det mycket böcker för tjejer, men inte för killar.
Det var intressant att höra på, man fick tänka om! det var Karin som kom hit och berätta. Karin och Marie var ute och träffade barn, där det bor mycket romska barn, och ville skapa en bild av vardagen för svenska romer genom böcker. Det finns gamla böcker som problematiserar. Hur ska man få en positiv bild idag. Det var ett viktigt projekt.
Karin driver ett barnboksbolag tillsammans med Marie.
Föreläsningen bygger på ”Normkrativitet i förskolan”, där finns massor av övningar som man kan använda i förskolan. Låna den eller köp den för att få ut mer av det. 
Sen lunchade vi på Nova och jag tyckte att det var lite konstigt att de hade olika priser på lunchen. Om det var ekologiskt var det dyrare, om det var vanlig lunch var det billigare. Jag tycker – fanns det ingen kötträtt att välja på, så jag fick ta den dyrare rätte. Det var inte roligt alls. 
Det var en trevlig dag och sen åkte jag hem och gjorde iordning pizzan. Den var jättegod och det gick jättebra att göra Go´kvälls pizza. Bra att ha med i lunchlådan. Man kan göra degen dagen innan och sen är det bara att kavla ut och hälla på vad som helst på den och ta med den i lunchlådan. Det blir fyra små, rejäla pizzor av degen.
Det var en dag med genustänk och normalisering – hur vi tänker. Vi accepterar väldigt mycket, det får man tänka på. Tolerans och så där – det är lite nytänk i hjärnan nu.





cita från :

Denna bilden hade vi titta på kurs,. jag hade tycket fin. men efter analysen så blev förstört hur en fisktidning kan använda nakenheten,,, det är väl inget att gör med fisksporten..
cita från expressen "I fem år har den danska sportfisketidningen Fisk & Fri haft ett stående inslag med "fiskepiger" i tidningen – där den tyska fotografen Oliver Porat låtit nakna kvinnor posera tillsammans med döda fiskar. På de utmanande bilderna, som funnits med i varje nummer sedan 2007, syns nakna kvinnor smeka sig mot bland annat laxar, braxar och öringar."


läs på expressen länk

läs på denna länk om och se bilden..

söndag, januari 31, 2016

Bröd baka

Efter vi vart ute och dansat och kom hem sent, så på morgonen gick jag upp och började fixa iordning det här danska rågbrödet. Det var ju 2,5 timmes bakning på det här brödet sammanlagt. Så vi fixade det. Sen tog vi oss en shoppingtur. Han köpte ett par byxor och jag köpte mig också ett par. Sen tog vi oss kaffe på Kafé Trottoaren, hette det. Kaffe och semla. Det var riktigt smarrigt och gott. Onyttigt var det visserligen, men det var så himla gott!  

Sen åkte vi till en väninna till oss. Där hade de bakat tunnbröd över öppen eld. Och det var så gott – vi fick smaka på det. Sen var vi och handlade och donade,för jag tänkte att jag skulle göra i ordning Godkvälls pizza. Det var bakat på yoghurt. Jag blev lite nyfiken på det, så jag började fixa i ordning när jag kom hem här. Det ska stå och jäsa över natten, så det ska jag göra tills min sambo kommer hem i morgon.

Sen gjorde vi i ordning ytterfilé- tänkte jag får säga ”Ryttarfilé” men det heter ju inte så. Och så tog vi oss lite pommes frites till  det. Brödet blev ju lite hårt på översidan, men det går och äta. Fast det var lite kompakt. Ja, nu är helgen slut,. Ni får ha det så gott!

lördag, januari 30, 2016

Danskurs eller inte¿

Nu är det lördag morgon. Att ligga kvar i sängen som jag har gjort är faktiskt bra! Det står i tidningen om en studie som visar att långvarig sömnbrist kan öka risken för diabetes, högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt. Att sova länge på helgen kan skydda mot detta. Och jag har ju redan diabetes. Jag tycker att det är skönt att sova ut på helgerna. Jag tycker det är underbart. Det är skönt och vila sig och få lite mer energi att göra något under dagen.

Sambon var iväg och hjälpte pojken med rummet. Och jag grejade och gjorde iordning danskt rågbröd. Jag skulle förbereda det till dagen efter. Så gjorde jag iordning mat. Vi köpte färdiga köttbullar och gjorde stuvade makaroner. Pojken var uppe här och år. 

Sen åkte vi iväg till Folkets park här. Kindbergs spelade. Sambon tycker dom är bra. Jag har inte vart och hört dom live, känner inte till dom till 100%Men han har ju pratat om dom.  Så det var jättetrevligt och jätteroligt. Men hade jag vetat – jag blev uppbjuden – att det var någon som kunde dansa så hade jag nog inte gått upp. För jag tyckte att det var lite svårt att dansa: Det är länge sen jag har vart ute men det gick jättebra. Det var jätteroligt och dansa. Men jag dansar ju inte bugg – jag tycker inte det är så roligt. Det får ju gå, men jag fick ju lite påpekande igen här att vi kanske ska gå danskurs. Jag får väl se hur jag ska försöka och göra. Det får jag fundera på. Jag får vänta ett litet tag här. Det får mogna lite granna.

fredag, januari 29, 2016

Myshelg

Idag har det vart full fart på jobbet. Sen har jag krånglat lite granna med att jag hyr en sak och min kära sambo hade inte sagt att jag hade fått nycklar. Så jag var nere och skällde för detta och det kändes


 Jag har fått en ny scanner och ett nytt talsyntesprogram i datorn. Så får vi se hur det kommer att fungera. Det ska bli kul att testa. Och nu är fredag och allting. Vi ska gå på en tapasrestaurang; Pinchos, som finns både i Malmö, Stockholm ,Göteborg och Uddevalla.

Det var väldigt gott och komma hem. Vi tog ett glas vin innan vi åkte ner till Pinchos. Vi använde appartill Pinchos och beställde maten på. Jag tycker synd om många som inte kan gå dit och äta om dom inte har en smartphone. Jag tog faktiskt bläckfisk och vitlöksbröd och revbensspjäll och det var riktigt smarrigt. Bläckfisken var väl sådär, men annars var det väldigt gott. Min sambo tog fish and chips, skagenröra och kyckling. Vi tog några öl och sådär och det var riktigt god mat. Men ljudnivån för hörselskadade är inte så bra där. Det var väldigt stimmigt och svårt att höra och trångt var det. In med så mycket folk som möjligt och man sitter nästan på varandra. Men annars var det ju trevligt.

Sen var vi hemma och kikade på ”Veckans brott”. Och Leif GW Persson är ju väldigt trevlig och titta på. Han säger vad han tycker och tänker. Så det blev sent innan man gick och la sig också.

 Vi ska gå ikväll och ha mysigt och trevligt tillsammans jag och min sambo. Det känns väldigt roligt. 

Ni får ha det så gott så hörs vi!

torsdag, januari 28, 2016

Komiktion

Idag har det vart full fart på jobbet. Sen har jag krånglat lite granna med att jag hyr en sak och min kära sambo hade inte sagt att jag hade fått nycklar. Så jag var nere och skällde för detta och det kändes ganska dumt.
Det var snällt av min före detta kollega som hämtade upp mig så jag var nere på vattenjympan och tog en träning där. Det var gott och komma ner.
Men jag fattar inte, denna veckan har jag vart så  seg och trött och jag vill gärna sova. Men jag har kryptner ganska tidigt – halv nio- på kvällen.