Men ni får ha det så gott!
måndag, januari 18, 2016
Vilken hemsk
Måndag morgon… typiskt, bussen krånglar. Jag tycker det är konstigt, dom pratar, dom viskar bara konstigt. Jag kommer in i personalrummet, då var det också bara konstigt. Och på vårt morgonmöte, då kom jag på vad det var: jag har glömt hörapparaten hemma! Jag fick knalla fram och tillbaka och springa. Så fick jag åka hem och hämta hörapparaten, och glad i hågen, det känns inte bra. Sen jobbade jag till nästan kvart i fem, sen hoppade jag av vid affären, sen skulle jag hem och göra kycklingkebab. Jag tar fyra kycklingfiléer och strimlar och häller på kebabkryddan, jag tar inget annat på egentligen. Man kan ju ha lite salt och sånt, men det gjorde jag inte. Sen gjorde jag Kryddburkens, ett väldigt bra recept som dom har i bloggen där. Det är en sats medium hot vitlök-kebabsås: Två deciliter crème fraiche, en deciliter naturlig yoghurt eller alternativt turkiskt yoghurt, en halv deciliter Fanta, en tesked tomatpuré, en riven klyfta vitlök, ett kryddmått cayennepeppar, salt och vitpeppar. Sen får det stå en timme i kylen. Sen hade vi lite grönsaker till och tacobröd till detta. Det var riktigt smarrigt och gott att äta, det var ju underbart! Så fixade jag lite mat till lunchlåda.
söndag, januari 17, 2016
lördag, januari 16, 2016
Fläskpannkaka från icakuriren
Denna perfekt i långpanna. Mycket god.
Mormors fläskpannkaka i ugnslångpanna - Icakuriren
Mormors
Tillagningstid: 60
400–500 g rimmat stekfläsk
6 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 msk strösocker
1 tsk bakpulver
1 liter mjölk
6 ägg
50 g smör, smält
Lägg bakplåtspapper i en långpanna cirka 35 x 25 centimeter. Skär svålen av stekfläsket, dela det i tärningar. Stek i stekpanna, ta upp och låt rinna av, lägg i långpannan. Vispa samman mjöl, salt, bakpulver och mjölk till en slät smet. Låt gärna svälla en timme.
Vispa samman äggen och vispa ner mjölsmeten i äggen och det smälta smöret.
Häll smeten över fläsktärningarna i långpannan. Sätt in långpannan mitt i ugnen i 175 grader och grädda cirka 40 minuter tills pannkakan blåst upp sig något och fått gyllene färg på ytan.
Servera fläskpannkakan nygräddad med lingonsylt eller rårörda lingon.
lördag, januari 09, 2016
ack igen
Vi vaknade vid tiotiden på lördag
morgon och satt och åt lite frukost, så ringer telefonen. Det var en gammal
kollega som frågade om vi skulle åka ut och shoppa lite granna. Det kan vi väl
göra tyckte jag, så jag fick ju rassla på där och tvätta håret. Det är inte
lätt och göra faktiskt och bara rassla på och så, men det gick. Vi var ute och
fikade lite granna och var ute på Överby och strosade. Så hittade jag mig en go
sjal som jag kan ha över armarna. Det kändes väldigt bra.
När jag kom hem stekte vi lite
köttbullar och makaroner. Sen fick vi göra iordning oss för vi skulle ut på trettondagsaftonsfest
som några hade fixat i ordning med dans med Arvingarna. Så det var lite
plockmat och sånt där och lite vin. En god drink tog vi där, Millan, tror jag
den hette, med lite rom i. Den var lite smak på. Men det var inte direkt något
danstjosan där, utan det var mer discomusik. Jag tycker inte – ja, det var
inget roligt.
fredag, januari 08, 2016
nyttig
Efter jobbet fick jag stålsätta
mig och tvinga mig och gå ner till spinningträning. Jag var jätteseg som en
råtta. Det kändes väldigtjobbigt, men min kära sambo var så snäll och hämtade
mig. Så åkte vi hem och gjorde
omelett med räkor och satt och såg på film. Men sen blev jag väldigt trött, så
jag stöp i säng väldigt tidigt på en fredag. Så är det efter man har jobbat två
dagar. Det känns i kroppen när man varit ledig länge.
torsdag, januari 07, 2016
Phonak ComPilot
jag fick sådan till min hörapparat.
lånade text från Phonak ComPilot ansluter trådlöst till alla trådlösa hörapparater från Phonak och kan användas via 3,5 mm kontakt och eurokontakt. Om man ansluter en Roger X-mottagare kan man överföra ljud från Rogermikrofoner.
ComPilot kan anslutas enkelt till ett stort antal mobiltelefoner, datorer, surfplattor, musikspelare med mera. Den ger ljud av högsta kvalitet när du ser på TV eller lyssnar på musik under längre tid. Observera att det finns två olika versioner av ComPilot med något olika prestanda.
ComPilot kan anslutas enkelt till ett stort antal mobiltelefoner, datorer, surfplattor, musikspelare med mera. Den ger ljud av högsta kvalitet när du ser på TV eller lyssnar på musik under längre tid. Observera att det finns två olika versioner av ComPilot med något olika prestanda.
trögt men kul
Det var
lite trögt att komma upp på morgonen när plikten kallade på torsdagen.
Upp och jobba för första gången sen den 22 december. Jag gick och jobbade och
så där.
Sen träffade jag en gammal
kollega på stan och vi såg ”En underbar jävla jul”. Den handlar om Simon och
Oskar, som varit ett par i flera år. De har tillsammans med sin nära vän Cissi
köpt ett hus i Stockholm. Cissi är med barn och vem som är pappa till det
barnet. Den var himla kul om hur föräldrar bedömer sina barn och om
förutfattade meningar och sånt. Den var himla kul att se! Men det blir ju lite
segt att komma hem på kvällen, när man har jobbat första dagen och så. Men det
är en kul avkoppling att gå och se en film med min kära kompis! Det var ju
Helena Bergström, Robert Gustafsson och Maria Lundqvist som var med i filmen.
NI får ha det så gott, så hörs
vi!
onsdag, januari 06, 2016
träning eller inte
Idag är det sista dagen på
ledigheten och så. Det känns lite tråkigt och så. Det är ingen kul morgon. Jag
hade bokat en reservplats för spinning på Arena Älvhögsborg Innovatum. Jag var
med som reserv nummer tre i går natt, innan jag gick och la mig och när jag kom
upp, nu på morgonen, så fanns jag inte med! Och sen när jag tittade lite
senare, då fanns det tre lediga platser – hur kan det blir så här, hur kan de
göra så? Hur kan man boka utan att vara med i systemet. Jag fattar inte vad de
gör… jag blev lite putt och sur och så jag och gubben gick ut en rejäl promenad
istället.
Sen gick vi hem och tog oss
potatisgratäng med fläskfilé och champinjonsås till. Vi hade hans son här också,
så vi åt tillsammans.
Sen gjorde jag inte så mycket mer. Jag kände: Nä, nu räcker det! Så jag satte mig och såg på tv och tog det allmänt lugnt.
Sen gjorde jag inte så mycket mer. Jag kände: Nä, nu räcker det! Så jag satte mig och såg på tv och tog det allmänt lugnt.
Jag är rätt så irriterad på det
här med spinningbokningen – då ska man inte kunna boka överhuvudtaget på
arenan.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



