måndag, januari 18, 2016

Vilken hemsk

Måndag morgon… typiskt, bussen krånglar. Jag tycker det är konstigt, dom pratar, dom viskar bara konstigt. Jag kommer in i personalrummet, då var det också bara konstigt. Och på vårt morgonmöte, då kom jag på vad det var: jag har glömt hörapparaten hemma! Jag fick knalla fram och tillbaka och springa. Så fick jag åka hem och hämta hörapparaten, och glad i hågen, det känns inte bra. Sen jobbade jag till nästan kvart i fem, sen hoppade jag av vid affären, sen skulle jag hem och göra kycklingkebab. Jag tar fyra kycklingfiléer och strimlar och häller på kebabkryddan, jag tar inget annat på egentligen. Man kan ju ha lite salt och sånt, men det gjorde jag inte. Sen gjorde jag Kryddburkens, ett väldigt bra recept som dom har i bloggen där. Det är en sats medium hot vitlök-kebabsås: Två deciliter crème fraiche, en deciliter naturlig yoghurt eller alternativt turkiskt yoghurt, en halv deciliter Fanta, en tesked tomatpuré, en riven klyfta vitlök, ett kryddmått cayennepeppar, salt och vitpeppar. Sen får det stå en timme i kylen. Sen hade vi lite grönsaker till och tacobröd till detta. Det var riktigt smarrigt och gott att äta, det var ju underbart! Så fixade jag lite mat till lunchlåda. 
 Men ni får ha det så gott!

söndag, januari 17, 2016

Habibi på G


vecka har jag inte gjort nått speciellt, därför jag inte riktigt uppdaterat 😊  

Min Goa katt Exotic. 


lördag, januari 16, 2016

Fläskpannkaka från icakuriren



Denna perfekt i långpanna. Mycket god. 
Mormors fläskpannkaka i ugnslångpanna - Icakuriren
Mormors 
Tillagningstid: 60 
400–500 g rimmat stekfläsk
6 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 msk strösocker
1 tsk bakpulver
1 liter mjölk
6 ägg
50 g smör, smält


Lägg bakplåtspapper i en långpanna cirka 35 x 25 centimeter. Skär svålen av stekfläsket, dela det i tärningar. Stek i stekpanna, ta upp och låt rinna av, lägg i långpannan. Vispa samman mjöl, salt, bakpulver och mjölk till en slät smet. Låt gärna svälla en timme.
Vispa samman äggen och vispa ner mjölsmeten i äggen och det smälta smöret.
Häll smeten över fläsktärningarna i långpannan. Sätt in långpannan mitt i ugnen i 175 grader och grädda cirka 40 minuter tills pannkakan blåst upp sig något och fått gyllene färg på ytan.
Servera fläskpannkakan nygräddad med lingonsylt eller rårörda lingon.

lördag, januari 09, 2016

ack igen



drink som jag köpte..

Vi vaknade vid tiotiden på lördag morgon och satt och åt lite frukost, så ringer telefonen. Det var en gammal kollega som frågade om vi skulle åka ut och shoppa lite granna. Det kan vi väl göra tyckte jag, så jag fick ju rassla på där och tvätta håret. Det är inte lätt och göra faktiskt och bara rassla på och så, men det gick. Vi var ute och fikade lite granna och var ute på Överby och strosade. Så hittade jag mig en go sjal som jag kan ha över armarna. Det kändes väldigt bra.

När jag kom hem stekte vi lite köttbullar och makaroner. Sen fick vi göra iordning oss för vi skulle ut på trettondagsaftonsfest som några hade fixat i ordning med dans med Arvingarna. Så det var lite plockmat och sånt där och lite vin. En god drink tog vi där, Millan, tror jag den hette, med lite rom i. Den var lite smak på. Men det var inte direkt något danstjosan där, utan det var mer discomusik. Jag tycker inte – ja, det var inget roligt.

 Men sen var bonusbarnet så snäll och hämtade oss på kvällen så vi kom hem. Det var väldigt bra.

fredag, januari 08, 2016

nyttig

Efter jobbet fick jag stålsätta mig och tvinga mig och gå ner till spinningträning. Jag var jätteseg som en råtta. Det kändes väldigtjobbigt, men min kära sambo var så snäll och hämtade mig. Så åkte vi hem och gjorde omelett med räkor och satt och såg på film. Men sen blev jag väldigt trött, så jag stöp i säng väldigt tidigt på en fredag. Så är det efter man har jobbat två dagar. Det känns i kroppen när man varit ledig länge.

torsdag, januari 07, 2016

Phonak ComPilot

jag fick sådan till min hörapparat. 

lånade text från  Phonak ComPilot ansluter trådlöst till alla trådlösa hörapparater från Phonak och kan användas via 3,5 mm kontakt och eurokontakt. Om man ansluter en Roger X-mottagare kan man överföra ljud från Rogermikrofoner.

ComPilot kan anslutas enkelt till ett stort antal mobiltelefoner, datorer, surfplattor, musikspelare med mera. Den ger ljud av högsta kvalitet när du ser på TV eller lyssnar på musik under längre tid. Observera att det finns två olika versioner av ComPilot med något olika prestanda.

Användningsområden

  • Mobiltelefoner
  • Musiikspelare och datorer
  • Fjärrkontroll till hörapparater
  • Analoga ljudingångar
  • Roger/FM-mottagare

trögt men kul

Det var lite trögt att komma upp på morgonen när plikten kallade på torsdagen. Upp och jobba för första gången sen den 22 december. Jag gick och jobbade och så där.
Sen träffade jag en gammal kollega på stan och vi såg ”En underbar jävla jul”. Den handlar om Simon och Oskar, som varit ett par i flera år. De har tillsammans med sin nära vän Cissi köpt ett hus i Stockholm. Cissi är med barn och vem som är pappa till det barnet. Den var himla kul om hur föräldrar bedömer sina barn och om förutfattade meningar och sånt. Den var himla kul att se! Men det blir ju lite segt att komma hem på kvällen, när man har jobbat första dagen och så. Men det är en kul avkoppling att gå och se en film med min kära kompis! Det var ju Helena Bergström, Robert Gustafsson och Maria Lundqvist som var med i filmen.




NI får ha det så gott, så hörs vi! 

onsdag, januari 06, 2016

träning eller inte

Idag är det sista dagen på ledigheten och så. Det känns lite tråkigt och så. Det är ingen kul morgon. Jag hade bokat en reservplats för spinning på Arena Älvhögsborg Innovatum. Jag var med som reserv nummer tre i går natt, innan jag gick och la mig och när jag kom upp, nu på morgonen, så fanns jag inte med! Och sen när jag tittade lite senare, då fanns det tre lediga platser – hur kan det blir så här, hur kan de göra så? Hur kan man boka utan att vara med i systemet. Jag fattar inte vad de gör… jag blev lite putt och sur och så jag och gubben gick ut en rejäl promenad istället.
Sen gick vi hem och tog oss potatisgratäng med fläskfilé och champinjonsås till. Vi hade hans son här också, så vi åt tillsammans.
Sen gjorde jag inte så mycket mer. Jag kände: Nä, nu räcker det! Så jag satte mig och såg på tv och tog det allmänt lugnt.
Jag är rätt så irriterad på det här med spinningbokningen – då ska man inte kunna boka överhuvudtaget på arenan.




Ni får ha det så gott, så hörs vi!