torsdag, maj 13, 2010

hittade en ny författare viveca sten

Recension av boken: "I de lugnaste vatten" av Viveca Sten (2008) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Kriminalroman)
---------
"Det är en het julimorgon på Sandhamn i Stockholms skärgård. En man tar en tidig promenad med sin hund. Plötsligt gör han en makaber upptäckt: på stranden har en manskropp, inlindad i ett fisknät och med en repögla om midjan, flutit i land.

Kriminalinspektör Thomas Andreasson från Nackapolisen kallas till platsen. Med ett förflutet inom sjöpolisen och sommarskärgårdsbo sedan barnsben har han den perfekta lokalkännedomen.

Mannen identifieras som en Krister Berggren, anställd på Systembolaget, ungkarl och försvunnen sedan påsken. Ingenting tyder på att ett brott har begåtts och fallet är på väg att avskrivas som en olycka. Då hittas en kvinna brutalt mördad på ett av Sandhamns pensionat. Thomas känner genast igen henne: Kicki Berggren, Kristers kusin, som han talat med tidigare under veckan.

Nu är det ingen tvekan längre. En mördare går lös i sommaridyllen och pressen på polisen ökar för varje dag. Det är semestertider och personalstyrkan reducerad, och när Thomas mer erfarna kollega reser bort blir det han som får ansvar för fallet. Plågad av förlusten av sin nyfödda dotter och ett havererat äktenskap kastar han sig in i utredningen. De måste snabbt finna den skyldige innan ytterligare liv går till spillo ...

Det blir ett svårt arbete. Ledtrådarna är få. Vad hade kusinerna för anknytning till Sandhamn? Vilken är den felande länken? Till sin hjälp får Thomas barndomskamraten Nora Linde, som är fritidsboende på ön. Nora brottas även med egna problem. Hon försöker kombinera rollen som småbarnsmamma med ett krävande yrkesliv som bankjurist. Men det är inte det lättaste, särskilt inte som hennes man hellre är ute och seglar än tar del i familjelivet. När Nora får ett erbjudande om en befordran ställs allt på sin spets.
I de lugnaste vatten är den första boken i en serie Sandhamnsdeckare om kriminalinspektören Thomas Andreasson och juristen Nora Linde. Det är en roman i Camilla Läckbergs anda, där spänningen kombineras med levande miljöskildringar från Stockholms skärgård och vardagslivets glädjeämnen och bekymmer."
kopiera från adliris.com

Hittade jag en ny författare Viveca Steen, hon har gjort en ny bok här ”I de lugnaste vatten”. Men den som läser in boken från Tal- och Punktskriftsbiblioteket hon nästan springer iväg. Hon har ingen inlevelse för den här inläsningen. Det går för fort fram och det känns som att det är bara mekanisk läsning. Men jag tycker det är lite spännande med den här boken. Hon är lika bra som Camilla Läckberg tycker jag faktiskt. Så att det ska bli himla kul och läsa färdigt den men det är ingen bra läsare som läser in den här boken. Det är minus på alltihopa. Det tycker jag är väldigt synd.
Det här var en mycket, mycket bra deckare! Den hade allt det som jag tycker är bra i kriminalromaner. Den var lättläst och oförutsägbar. Den hade mycket bra huvudkaraktärer. Den utspelade sig i Sverige, i en härlig skärgårdsmiljö.
Och till er som gillar svenska deckare skrivna av kvinnliga författere: LÄS DEN HÄR BOKEN!
 /Gunilla

hittade en ny författare viveca sten

Recension av boken: "I de lugnaste vatten" av Viveca Sten (2008) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Kriminalroman)
---------
"Det är en het julimorgon på Sandhamn i Stockholms skärgård. En man tar en tidig promenad med sin hund. Plötsligt gör han en makaber upptäckt: på stranden har en manskropp, inlindad i ett fisknät och med en repögla om midjan, flutit i land.

Kriminalinspektör Thomas Andreasson från Nackapolisen kallas till platsen. Med ett förflutet inom sjöpolisen och sommarskärgårdsbo sedan barnsben har han den perfekta lokalkännedomen.

Mannen identifieras som en Krister Berggren, anställd på Systembolaget, ungkarl och försvunnen sedan påsken. Ingenting tyder på att ett brott har begåtts och fallet är på väg att avskrivas som en olycka. Då hittas en kvinna brutalt mördad på ett av Sandhamns pensionat. Thomas känner genast igen henne: Kicki Berggren, Kristers kusin, som han talat med tidigare under veckan.

Nu är det ingen tvekan längre. En mördare går lös i sommaridyllen och pressen på polisen ökar för varje dag. Det är semestertider och personalstyrkan reducerad, och när Thomas mer erfarna kollega reser bort blir det han som får ansvar för fallet. Plågad av förlusten av sin nyfödda dotter och ett havererat äktenskap kastar han sig in i utredningen. De måste snabbt finna den skyldige innan ytterligare liv går till spillo ...

Det blir ett svårt arbete. Ledtrådarna är få. Vad hade kusinerna för anknytning till Sandhamn? Vilken är den felande länken? Till sin hjälp får Thomas barndomskamraten Nora Linde, som är fritidsboende på ön. Nora brottas även med egna problem. Hon försöker kombinera rollen som småbarnsmamma med ett krävande yrkesliv som bankjurist. Men det är inte det lättaste, särskilt inte som hennes man hellre är ute och seglar än tar del i familjelivet. När Nora får ett erbjudande om en befordran ställs allt på sin spets.
I de lugnaste vatten är den första boken i en serie Sandhamnsdeckare om kriminalinspektören Thomas Andreasson och juristen Nora Linde. Det är en roman i Camilla Läckbergs anda, där spänningen kombineras med levande miljöskildringar från Stockholms skärgård och vardagslivets glädjeämnen och bekymmer."
kopiera från adliris.com

Hittade jag en ny författare Viveca Steen, hon har gjort en ny bok här ”I de lugnaste vatten”. Men den som läser in boken från Tal- och Punktskriftsbiblioteket hon nästan springer iväg. Hon har ingen inlevelse för den här inläsningen. Det går för fort fram och det känns som att det är bara mekanisk läsning. Men jag tycker det är lite spännande med den här boken. Hon är lika bra som Camilla Läckberg tycker jag faktiskt. Så att det ska bli himla kul och läsa färdigt den men det är ingen bra läsare som läser in den här boken. Det är minus på alltihopa. Det tycker jag är väldigt synd.
Det här var en mycket, mycket bra deckare! Den hade allt det som jag tycker är bra i kriminalromaner. Den var lättläst och oförutsägbar. Den hade mycket bra huvudkaraktärer. Den utspelade sig i Sverige, i en härlig skärgårdsmiljö.
Och till er som gillar svenska deckare skrivna av kvinnliga författere: LÄS DEN HÄR BOKEN!
 /Gunilla

Kristi Himmelfärsdagen

God morgon så här på Kristi Himmelfärsdagen, 40 dagar efter påsk närmare bestämt. Det blev en kort arbetsvecka, åtminstone för oss som har en klämdag i morgon fredag. Det är inte varje dag man ser mig upp före klockan åtta på en helg!
Åh vad det är underbart att vakna hemma, kunna kliva rakt upp och bara dra på sej en morgonrock o totalt strunta i hur man ser ut :) Har precis ätit lite frukost och läst igenom mina favoritbloggar samtidigt som jag kollat på nyheterna - perfekt start på dagen enligt mej! visst är det mysigt att ligga i soffan och bara slappa och se på nyhetsmorgon?!!!
Till middag tog vi och gjorde revbensspjäll med klyftpotatis. Och gjorde något nytt här, vi satte in med marinad i ugnen 100 grader i två timmar. Sen tog vi ut och satte glace på det och så satte vi på grillen. Gud vad smarrigt och gott det blev!
revbensspjäll med klyftpotatis

Kristi Himmelfärsdagen

God morgon så här på Kristi Himmelfärsdagen, 40 dagar efter påsk närmare bestämt. Det blev en kort arbetsvecka, åtminstone för oss som har en klämdag i morgon fredag. Det är inte varje dag man ser mig upp före klockan åtta på en helg!
Åh vad det är underbart att vakna hemma, kunna kliva rakt upp och bara dra på sej en morgonrock o totalt strunta i hur man ser ut :) Har precis ätit lite frukost och läst igenom mina favoritbloggar samtidigt som jag kollat på nyheterna - perfekt start på dagen enligt mej! visst är det mysigt att ligga i soffan och bara slappa och se på nyhetsmorgon?!!!
Till middag tog vi och gjorde revbensspjäll med klyftpotatis. Och gjorde något nytt här, vi satte in med marinad i ugnen 100 grader i två timmar. Sen tog vi ut och satte glace på det och så satte vi på grillen. Gud vad smarrigt och gott det blev!
revbensspjäll med klyftpotatis

onsdag, maj 12, 2010

långledig

God morgon på er! Nu är vi snart långlediga, gud va gott det ska bli, det ska bli härligt! Vi var uppe och åt frukost och duschade så vi kunde samåka upp till jobbet, det var så skönt att vi kunde göra detta, helt underbart! Så var jag hos distriktssköterskan, mitt blodtryck är inte bra än. Usch, säger jag, det är inte alls roligt! Jag har varit på Innovatum, vilket bra redskap det är för lärare! Det känns jättebra att det finns här i kommunen! Så gick jag till Max och åt en hamburgare, och sen har jag inte gjort mycket mer. Så är det idag, så det är gott att vara långledig ända till på måndag, det ska bli helt underbart!

Oavsett om man har något fredagsmys eller inte när arbetsveckan är över så är det ju alltid gott att äta lite smarrigare mat på fredagskvällen. Lite trevlig samvaro i soffan med nåt bra på TV:n eller en film, något gott att äta och något gott i ett glas. Det är livet de’!


Vad äts det då runt om i stugorna i vårt avlånga land när vi sätter oss vid TV:n en fredagskväll? Tacos? Skaldjur? Hämtpizza? Kinamat från krogen på hörnet? Oavsett vad vi äter så är ju det allra viktigaste att vi gör det tillsammans och mår bra!
Här kommer ett alternativ till rätterna här ovanför. Crêpes är något som jag är väldigt förtjust i allra helst om det är med räkstuvning eller kräftstuvning i men det går ju lika bra med champinjonstuvning eller strimlad skinka eller varför inte lite överbliven köttfärssås.
Vi gjorde med kräftstjärtar med ett glas vitt vin och såg på arga snickaren och efterlyst sedan slocknade vi.

långledig

God morgon på er! Nu är vi snart långlediga, gud va gott det ska bli, det ska bli härligt! Vi var uppe och åt frukost och duschade så vi kunde samåka upp till jobbet, det var så skönt att vi kunde göra detta, helt underbart! Så var jag hos distriktssköterskan, mitt blodtryck är inte bra än. Usch, säger jag, det är inte alls roligt! Jag har varit på Innovatum, vilket bra redskap det är för lärare! Det känns jättebra att det finns här i kommunen! Så gick jag till Max och åt en hamburgare, och sen har jag inte gjort mycket mer. Så är det idag, så det är gott att vara långledig ända till på måndag, det ska bli helt underbart!

Oavsett om man har något fredagsmys eller inte när arbetsveckan är över så är det ju alltid gott att äta lite smarrigare mat på fredagskvällen. Lite trevlig samvaro i soffan med nåt bra på TV:n eller en film, något gott att äta och något gott i ett glas. Det är livet de’!


Vad äts det då runt om i stugorna i vårt avlånga land när vi sätter oss vid TV:n en fredagskväll? Tacos? Skaldjur? Hämtpizza? Kinamat från krogen på hörnet? Oavsett vad vi äter så är ju det allra viktigaste att vi gör det tillsammans och mår bra!
Här kommer ett alternativ till rätterna här ovanför. Crêpes är något som jag är väldigt förtjust i allra helst om det är med räkstuvning eller kräftstuvning i men det går ju lika bra med champinjonstuvning eller strimlad skinka eller varför inte lite överbliven köttfärssås.
Vi gjorde med kräftstjärtar med ett glas vitt vin och såg på arga snickaren och efterlyst sedan slocknade vi.

tisdag, maj 11, 2010

ny dag nya tag

Tisdag morgon… solen skiner, men det är kallt ute. Idag känns det så gott att få åka med Henke till jobbet, det är ju kanon att åka tillsammans. Då slipper jag stressa så till bussen, skönt! Så nu ska jag äta lite cornflakes och filmjölk, och lite kaffe. Sen ska jag hoppa in i duschen och klä på mig och göra i ordning mig. Så får vi se vad som händer under dagen. Ni får ha en bra dag!

ny dag nya tag

Tisdag morgon… solen skiner, men det är kallt ute. Idag känns det så gott att få åka med Henke till jobbet, det är ju kanon att åka tillsammans. Då slipper jag stressa så till bussen, skönt! Så nu ska jag äta lite cornflakes och filmjölk, och lite kaffe. Sen ska jag hoppa in i duschen och klä på mig och göra i ordning mig. Så får vi se vad som händer under dagen. Ni får ha en bra dag!