lördag, april 17, 2010

Dyslexiförbundet FMLS Västra Götland

Sitter i soffan och har precis avnjutit mysfrukost i tillsammans med min gubbe. Det innebär, extra god frukost, sitta i morgonrockan.
 Men det var närapå gränsen till storm kändes detta imorse.
Jag in till Stan och jag ska på ett årsmöte i Dyslexiförbundet FMLS Västra Götland.
Kom precis hem från ett föreningsmöte och behövde vila en stund så jag lyssna på en ny ljudbok. Ljudbok he terSkumtimmen av Johan Theorin


Lite från boken: En kort stund funderade pojken på att vända om , gå tillbaka över ängen och klättra över muren igen. Han hade ingen klocka och exakta tider betydde ingenting för honom, men himlen ovanför hans huvud var mörkgrå nu och luften omkring honom hade kallnat ännu mer. Han visste att dagen började ta slut och att natten snart skulle komma.

Trots att vi kände oss lite trötta så tog vi bussen till stan för att äta lite mat.På en trevlig restaurang med god mat och trevlig sällskap. Vi åt Biff Rydberg och en öl och en efterrätt, pannacotta med ett dessertvin airam.
Biff Rydberg
pannacotta
dessertvin ariam

Dyslexiförbundet FMLS Västra Götland

Sitter i soffan och har precis avnjutit mysfrukost i tillsammans med min gubbe. Det innebär, extra god frukost, sitta i morgonrockan.
 Men det var närapå gränsen till storm kändes detta imorse.
Jag in till Stan och jag ska på ett årsmöte i Dyslexiförbundet FMLS Västra Götland.
Kom precis hem från ett föreningsmöte och behövde vila en stund så jag lyssna på en ny ljudbok. Ljudbok he terSkumtimmen av Johan Theorin


Lite från boken: En kort stund funderade pojken på att vända om , gå tillbaka över ängen och klättra över muren igen. Han hade ingen klocka och exakta tider betydde ingenting för honom, men himlen ovanför hans huvud var mörkgrå nu och luften omkring honom hade kallnat ännu mer. Han visste att dagen började ta slut och att natten snart skulle komma.

Trots att vi kände oss lite trötta så tog vi bussen till stan för att äta lite mat.På en trevlig restaurang med god mat och trevlig sällskap. Vi åt Biff Rydberg och en öl och en efterrätt, pannacotta med ett dessertvin airam.
Biff Rydberg
pannacotta
dessertvin ariam

fredag, april 16, 2010

Det ska bli riktigt skönt med helg

En dag kvar till helgen. Men det blir inte riktig helg för mig för jag har möten i helgen också. Det är så gott, Henke kör ut mig till vägen idag, han är ledig och så. Jag har lite grann och göra, ska träffa en journalist så får vi se vad det blir av detta. intervjuade om läshandikapp Har jag och en elev blivit av en journalist idag. Nu ska jag hoppa in i duschen och duscha mig och käka lite frukost och sen ska jag faktiskt göra i ordning mig. Snart kommer bussen här, om en timme. Ha det så gott!

Det ska bli riktigt skönt med helg nu, En fredag i harmoni. Dagen har varit precis lagom perfekt. Det var längesen jag kände mig nöjd med en dag och skojade och hade sig.

Det ska bli riktigt skönt med helg

En dag kvar till helgen. Men det blir inte riktig helg för mig för jag har möten i helgen också. Det är så gott, Henke kör ut mig till vägen idag, han är ledig och så. Jag har lite grann och göra, ska träffa en journalist så får vi se vad det blir av detta. intervjuade om läshandikapp Har jag och en elev blivit av en journalist idag. Nu ska jag hoppa in i duschen och duscha mig och käka lite frukost och sen ska jag faktiskt göra i ordning mig. Snart kommer bussen här, om en timme. Ha det så gott!

Det ska bli riktigt skönt med helg nu, En fredag i harmoni. Dagen har varit precis lagom perfekt. Det var längesen jag kände mig nöjd med en dag och skojade och hade sig.

torsdag, april 15, 2010

Göteborg

God morgon på er. En dag kvar innan helgen. Det var så gulligt jag fick åka med vice ordföranden i HSO till Sylte idag. Så satt jag och väntade och väntade på bussen till Göteborg. Varför kommer den inte? - tänkte jag, det var ju konstigt. Vet ni vad jag hade gjort? Jag hade läst på lördagen istället för i veckan. Bussen gick ju inte 8.55 . Den gick 9.13. Ja, så är det om man har läshandikapp. Att dom inte kan göra markeringar för helgen, lite röd text eller nånting. Nu serju hela veckan samma ut i dessa tabeller. Det är ju inte klokt


Ja, så åkte jag ner till Göteborg. Det var en trevlig chaufför, käck och prata med så det var lite roligt och åka med bussen. Så gick jag lite grann och tittade i stan. Sedan åt jag lunch på en pub. Jag tog fläsknoisette med pommes frites och bearnaisesås. Det var ju inte så nyttigt men himla gott och smarrigt.

Sedan kom ordföranden för länet och hämtade upp mig nere i Nordstan. Sen gick vi bort och lyssnade på detta mötet. Jag gav väl lite tips om hur vi skulle nå ut till personer mellan 20 – 64 år om ”Låna, ladda, lyssna”. Det var intressant och sitta med på detta mötet och träffa andra personer med erfarenhet.

Och nu från och med igår så har alla personer med läshandikapp som bor i Göteborg, Falköping, Skövde och Borås möjlighet att ladda ner direkt från TPB´s hemsida. Det är helt otroligt. Slippa gå till biblioteket om man inte vågar gå dit och så. Det var ett nytt projekt då, så att alla som har ett läshandikapp och lånar Daisyböcker har möjlighet att gå in på den hemsidan och ladda ner sin bok. Fast alla tycker ju inte om dator.

Vi fick en smarrig chokladtårta till kaffet. Det var helgott.

Sedan följde han mig tillbaka till bussen, så jag kom hem. Jag åkte också med en trevlig chaufför hem. Så väntade jag på Henke och vi åkte hem och så åt vi en pizza på Hugin. Men jag tyckte det var så tunt kött på den. Det var inte sådär himla gott. Jag trodde det skulle vara godare men nej, det var det inte. Det var första och sista gången jag handlade där. Sedan satt vi och såg på TV´n och så.

Ja, så är det.

Göteborg

God morgon på er. En dag kvar innan helgen. Det var så gulligt jag fick åka med vice ordföranden i HSO till Sylte idag. Så satt jag och väntade och väntade på bussen till Göteborg. Varför kommer den inte? - tänkte jag, det var ju konstigt. Vet ni vad jag hade gjort? Jag hade läst på lördagen istället för i veckan. Bussen gick ju inte 8.55 . Den gick 9.13. Ja, så är det om man har läshandikapp. Att dom inte kan göra markeringar för helgen, lite röd text eller nånting. Nu serju hela veckan samma ut i dessa tabeller. Det är ju inte klokt


Ja, så åkte jag ner till Göteborg. Det var en trevlig chaufför, käck och prata med så det var lite roligt och åka med bussen. Så gick jag lite grann och tittade i stan. Sedan åt jag lunch på en pub. Jag tog fläsknoisette med pommes frites och bearnaisesås. Det var ju inte så nyttigt men himla gott och smarrigt.

Sedan kom ordföranden för länet och hämtade upp mig nere i Nordstan. Sen gick vi bort och lyssnade på detta mötet. Jag gav väl lite tips om hur vi skulle nå ut till personer mellan 20 – 64 år om ”Låna, ladda, lyssna”. Det var intressant och sitta med på detta mötet och träffa andra personer med erfarenhet.

Och nu från och med igår så har alla personer med läshandikapp som bor i Göteborg, Falköping, Skövde och Borås möjlighet att ladda ner direkt från TPB´s hemsida. Det är helt otroligt. Slippa gå till biblioteket om man inte vågar gå dit och så. Det var ett nytt projekt då, så att alla som har ett läshandikapp och lånar Daisyböcker har möjlighet att gå in på den hemsidan och ladda ner sin bok. Fast alla tycker ju inte om dator.

Vi fick en smarrig chokladtårta till kaffet. Det var helgott.

Sedan följde han mig tillbaka till bussen, så jag kom hem. Jag åkte också med en trevlig chaufför hem. Så väntade jag på Henke och vi åkte hem och så åt vi en pizza på Hugin. Men jag tyckte det var så tunt kött på den. Det var inte sådär himla gott. Jag trodde det skulle vara godare men nej, det var det inte. Det var första och sista gången jag handlade där. Sedan satt vi och såg på TV´n och så.

Ja, så är det.

onsdag, april 14, 2010

God morgon på er

Igår hade det nog krävts skilda sovrum om inte gubben hade slutat snarka. Jäkla karl till att låta som ett sågverk! Jag hade lite svårt att somna på kvällen och det mesta i samhället är ju uppbyggt för att man ska gå upp tidigt på morgonen. Det här med vilken veckodag det är och vad klockan är, det är en viktig fråga som ställs många gånger.. Ofta med påföljd av ett ilske-tjut! Det krävs envishet när jag ska gå upp. Jag skulle vilja veta om att sömnen kommer ungefär nu. Varför prick klockan fem? Klockan fem väcks jag av den envist tjutande klockan - Jo, jag ska till jobbet! Dagarna springer i väg. Man vet inte ordet av förrän det är onsdag igen. Och nu känner jag mig frisk igen. Så nu ska jag till jobbet. Jag ska slänga i mig lite frukost. Så ska jag ta det lite lugnt idag. Jag ska försöka.

Jag är medveten om att jag knappt syns, jag vill bara demonstrera all den sol som strömmar in genom mina fönster. Jag hoppas att detta underbara väder aldrig försvinner!
Nu har mina kära jobbarkompisar anmält oss till vårruset i Vänersborg. Det var ett par år sen jag sprang det loppet. Vad säger att livet känns bättre om jag börjar gå stavgång nu? Jag har talat om hur landet ligger för mina underbara jobbarkompisar. Det är ju snart daxs för Vårruset igen så då vill man ju inte ha för dålig kondis. Jag har antagit en utmaning och träna igen för inför den konkurrensen.

God morgon på er

Igår hade det nog krävts skilda sovrum om inte gubben hade slutat snarka. Jäkla karl till att låta som ett sågverk! Jag hade lite svårt att somna på kvällen och det mesta i samhället är ju uppbyggt för att man ska gå upp tidigt på morgonen. Det här med vilken veckodag det är och vad klockan är, det är en viktig fråga som ställs många gånger.. Ofta med påföljd av ett ilske-tjut! Det krävs envishet när jag ska gå upp. Jag skulle vilja veta om att sömnen kommer ungefär nu. Varför prick klockan fem? Klockan fem väcks jag av den envist tjutande klockan - Jo, jag ska till jobbet! Dagarna springer i väg. Man vet inte ordet av förrän det är onsdag igen. Och nu känner jag mig frisk igen. Så nu ska jag till jobbet. Jag ska slänga i mig lite frukost. Så ska jag ta det lite lugnt idag. Jag ska försöka.

Jag är medveten om att jag knappt syns, jag vill bara demonstrera all den sol som strömmar in genom mina fönster. Jag hoppas att detta underbara väder aldrig försvinner!
Nu har mina kära jobbarkompisar anmält oss till vårruset i Vänersborg. Det var ett par år sen jag sprang det loppet. Vad säger att livet känns bättre om jag börjar gå stavgång nu? Jag har talat om hur landet ligger för mina underbara jobbarkompisar. Det är ju snart daxs för Vårruset igen så då vill man ju inte ha för dålig kondis. Jag har antagit en utmaning och träna igen för inför den konkurrensen.