tisdag, februari 16, 2010

stenålders-mobil

Henke gick och la sig lite tidigare än mig igår kväll, och jag skulle smyga mig i säng, tänkte jag. Men, va konstigt, min gamla stenålders-mobil som jag har som väckarklocka hittade jag inte. Men jag kan inte rota mer, för då väcker jag honom, tänkte jag. Så jag tar min vanliga mobil, och ställer den glatt. ”Det var inga problem att ställa den”, tänker jag. Jag sov gott på natten, och vaknade. ”Va härligt, Henke jobbar, men vad är det med mig?” tänkte jag. Fasen! Då var klockan kvart i nio! Då hade jag försovit mig rejält, ingen hade saknat mig på jobbet eller nåt, det var gott att sova ut, verkligen! Men vet ni vad jag hade glömt på den nya mobilen? Man ska ställa in dagar också, det är inte jag van vid! Det stod ingen dag alls. Det hade jag inte tänkt på med nya telefoner, att man ska ställa in dagar och allting! Men, nejdå, där fick jag kysst mig god jul! Så nu får jag ta bussen upp till stan, och så ska jag gå till biblioteket och låna lite böcker till elever, lite ljudböcker och såna saker. Så ska jag gå in och ha lektion, sen. Det var ingen rolig dag alls, jag försökte sms:a till flera, om någon ska till stan eller så, men det var ju lite för sent.


Nu i eftermiddag har vi Handikapprådsmöte, och det måste man gå på. Men Henke ska vara gullig och hämta mig, så jag slipper köra bil. Jag tycker inte om det där riktigt, att köra bil på vintern, jag är lite osäker och så. Men ni får ha en bra förmiddag nu, så ska jag springa till bussen.

stenålders-mobil

Henke gick och la sig lite tidigare än mig igår kväll, och jag skulle smyga mig i säng, tänkte jag. Men, va konstigt, min gamla stenålders-mobil som jag har som väckarklocka hittade jag inte. Men jag kan inte rota mer, för då väcker jag honom, tänkte jag. Så jag tar min vanliga mobil, och ställer den glatt. ”Det var inga problem att ställa den”, tänker jag. Jag sov gott på natten, och vaknade. ”Va härligt, Henke jobbar, men vad är det med mig?” tänkte jag. Fasen! Då var klockan kvart i nio! Då hade jag försovit mig rejält, ingen hade saknat mig på jobbet eller nåt, det var gott att sova ut, verkligen! Men vet ni vad jag hade glömt på den nya mobilen? Man ska ställa in dagar också, det är inte jag van vid! Det stod ingen dag alls. Det hade jag inte tänkt på med nya telefoner, att man ska ställa in dagar och allting! Men, nejdå, där fick jag kysst mig god jul! Så nu får jag ta bussen upp till stan, och så ska jag gå till biblioteket och låna lite böcker till elever, lite ljudböcker och såna saker. Så ska jag gå in och ha lektion, sen. Det var ingen rolig dag alls, jag försökte sms:a till flera, om någon ska till stan eller så, men det var ju lite för sent.


Nu i eftermiddag har vi Handikapprådsmöte, och det måste man gå på. Men Henke ska vara gullig och hämta mig, så jag slipper köra bil. Jag tycker inte om det där riktigt, att köra bil på vintern, jag är lite osäker och så. Men ni får ha en bra förmiddag nu, så ska jag springa till bussen.

måndag, februari 15, 2010

vad är läsk?

God morgon på er! Nu är det en ny arbetsvecka och allting! Jag åkte tidigare upp till jobbet idag, för jag kände att jag måste ha struktur på allt jag ska göra. Så jag hade gjort i ordning allt tills läraren kom. Vi hade jättemysigt idag! Dom hade skrivit snäll-ord, engelska ord med hjärtan, och korsord, på en lektion som var väldigt trevlig! Så såg vi på en film, och dom fick skriva en recension, och det är dom väldigt duktiga på, faktiskt! Så var jag på ett möte idag, det heter LÄSK-gruppen här i kommunen. Politikerna i kommunen vill gärna lägga ner den här gruppen. Jag tycker det är väldigt synd, för Dyslexiförbundet FMLS i Fyrstad har en väldigt bra länk in till kommunen att framföra synpunkter på hur dom behandlar oss med läs- och skrivsvårigheter. Jag hoppas att politikerna kan förstå att det är en bra pyslänk där man kan sitta och dividera och prata. Den har funnits i nästan 20 år, att bara lägga ner den, det är ju nästan 20-årsjubileum för den här gruppen. Men vi ska gå vidare och bjuda in politikerna och visa att vi finns, så får vi se. Men vissa yrkesgrupper vill ju inte vara med i den här gruppen. Jag vet inte om dom är för fina eller så… vi får se.


Jag tog bussen hem, jag skulle egentligen vänta på Henke, men jag orkade inte. Så jag ska faktiskt gå och vila mig och ta det lite lugnt i eftermiddag. Ni får ha en bra kväll!

vad är läsk?

God morgon på er! Nu är det en ny arbetsvecka och allting! Jag åkte tidigare upp till jobbet idag, för jag kände att jag måste ha struktur på allt jag ska göra. Så jag hade gjort i ordning allt tills läraren kom. Vi hade jättemysigt idag! Dom hade skrivit snäll-ord, engelska ord med hjärtan, och korsord, på en lektion som var väldigt trevlig! Så såg vi på en film, och dom fick skriva en recension, och det är dom väldigt duktiga på, faktiskt! Så var jag på ett möte idag, det heter LÄSK-gruppen här i kommunen. Politikerna i kommunen vill gärna lägga ner den här gruppen. Jag tycker det är väldigt synd, för Dyslexiförbundet FMLS i Fyrstad har en väldigt bra länk in till kommunen att framföra synpunkter på hur dom behandlar oss med läs- och skrivsvårigheter. Jag hoppas att politikerna kan förstå att det är en bra pyslänk där man kan sitta och dividera och prata. Den har funnits i nästan 20 år, att bara lägga ner den, det är ju nästan 20-årsjubileum för den här gruppen. Men vi ska gå vidare och bjuda in politikerna och visa att vi finns, så får vi se. Men vissa yrkesgrupper vill ju inte vara med i den här gruppen. Jag vet inte om dom är för fina eller så… vi får se.


Jag tog bussen hem, jag skulle egentligen vänta på Henke, men jag orkade inte. Så jag ska faktiskt gå och vila mig och ta det lite lugnt i eftermiddag. Ni får ha en bra kväll!

söndag, februari 14, 2010

Valentindagen

Alla hjärtans dag

Va skönt och vakna och veta att man inte ska nånstans! Gud, va skönt och gå och strosa, få kaffe och smörgås och så! Och se lite på tv, så sätter man på tvättmaskinen och sätter på middan. Gud, va gott, att bara få vara hemma! Det är guld värt för mig nu, känner jag. Jag måste få ett andrum nånstans, annars äter alla upp mig snart här igen. Det känns väldigt gott att få vara hemma idag!

Valentindagen

Alla hjärtans dag

Va skönt och vakna och veta att man inte ska nånstans! Gud, va skönt och gå och strosa, få kaffe och smörgås och så! Och se lite på tv, så sätter man på tvättmaskinen och sätter på middan. Gud, va gott, att bara få vara hemma! Det är guld värt för mig nu, känner jag. Jag måste få ett andrum nånstans, annars äter alla upp mig snart här igen. Det känns väldigt gott att få vara hemma idag!

lördag, februari 13, 2010

lördagsmorgon

Vad gott. Jag vaknade ensam hemma. Det var helt underbart idag. Henke jobbar. Gå och mösa här lite granna. Men jag plockade i diskmaskinen och har kört igång den, så jag har ju gjort nån nytta här hemma idag. Men jag känner mig orkeslös. Jag är trött. Jag skulle bara vilja vara hemma på min kammare idag men jag är tvungen och åka på kalas. Jag har ingen vidare lust med detta, men jag får väl göra det för släkten är ju värst ibland, om dom inte förstår hur man mår och så. Men det får jag väl göra, det är kul och träffa dom och så där men idag känner jag inte för nånting. Vill bara vara inne, inte gå utanför dörren ens.

Henke kommer och hämtar mig här sen, så ska vi sticka. Jag får väl hoppa in i duschen, göra mig i ordning och fräscha till mig. Kanske känner jag mig lite bättre sen när jag har duschat mig. Klockan är ju bara halv elva än, men han kommer ju halvtre och hämtar mig.Det var ju synd om Henke, han kom ju lite sent hem idag. Så skulle han hämta mig, och så skulle vi åka upp till Dals Rostock på kalas. Men vi hann, vi skulle ju åka och hämta smörgåstårta, så dom kunde ju inte börja förrän vi kom! Det var ju en väldig tur egentligen, igår! Men det var ju lite stressigt egentligen för Henke, jag tyckte väldigt synd om honom.
Vi var där en stund och åt tårta och drack kaffe och allt möjligt gott. Sen åkte vi hem och hyrde en film, och jag fick lång näsa! Den hade ju jag sett på bio! Man blir lite trött, att dom hyr ut den och inte skriver att den har gått på bio, vi hade ju redan sett den. Det var ingen mysig tv-kväll för oss på lördan. Men det får gå. Så jag gick och la mig tidigt, faktiskt. Jag kände mig trött efter dagen.

lördagsmorgon

Vad gott. Jag vaknade ensam hemma. Det var helt underbart idag. Henke jobbar. Gå och mösa här lite granna. Men jag plockade i diskmaskinen och har kört igång den, så jag har ju gjort nån nytta här hemma idag. Men jag känner mig orkeslös. Jag är trött. Jag skulle bara vilja vara hemma på min kammare idag men jag är tvungen och åka på kalas. Jag har ingen vidare lust med detta, men jag får väl göra det för släkten är ju värst ibland, om dom inte förstår hur man mår och så. Men det får jag väl göra, det är kul och träffa dom och så där men idag känner jag inte för nånting. Vill bara vara inne, inte gå utanför dörren ens.

Henke kommer och hämtar mig här sen, så ska vi sticka. Jag får väl hoppa in i duschen, göra mig i ordning och fräscha till mig. Kanske känner jag mig lite bättre sen när jag har duschat mig. Klockan är ju bara halv elva än, men han kommer ju halvtre och hämtar mig.Det var ju synd om Henke, han kom ju lite sent hem idag. Så skulle han hämta mig, och så skulle vi åka upp till Dals Rostock på kalas. Men vi hann, vi skulle ju åka och hämta smörgåstårta, så dom kunde ju inte börja förrän vi kom! Det var ju en väldig tur egentligen, igår! Men det var ju lite stressigt egentligen för Henke, jag tyckte väldigt synd om honom.
Vi var där en stund och åt tårta och drack kaffe och allt möjligt gott. Sen åkte vi hem och hyrde en film, och jag fick lång näsa! Den hade ju jag sett på bio! Man blir lite trött, att dom hyr ut den och inte skriver att den har gått på bio, vi hade ju redan sett den. Det var ingen mysig tv-kväll för oss på lördan. Men det får gå. Så jag gick och la mig tidigt, faktiskt. Jag kände mig trött efter dagen.