Att läsa är inte heller bara en teknisk färdighet, utan ett sätt att vidga sina vyer och förstå andra människor. Genom böcker får vi insikt i andra världar, andras känslor och livserfarenheter. Läsning utvecklar inte bara vårt språk, utan också vår förmåga att tänka kritiskt, känna empati och uttrycka oss själva.
Skolans ansvar – men också samhällets
Skolan har en avgörande roll i att ge elever en god start i läsningen. Det räcker inte att lära ut bokstäver och ord – vi måste väcka intresset för läsning och visa att det är en nyckel till kunskap och självständighet. Här spelar skolbibliotek och engagerade lärare en stor roll. Den nya lagen som garanterar alla elever tillgång till ett bemannat skolbibliotek är ett viktigt steg i rätt riktning, men det behövs mer.
För att verkligen göra skillnad krävs investeringar i läsfrämjande arbete. Lärare måste få mer tid och resurser för att arbeta med läsning på ett kreativt sätt. Bibliotekarier behöver ges möjlighet att inspirera och vägleda elever till rätt böcker. Föräldrar behöver också stöd för att kunna uppmuntra sina barn att läsa hemma.
Alla barn förtjänar samma möjlighet
I ett land som Sverige borde det vara en självklarhet att alla barn, oavsett bakgrund, får den hjälp de behöver för att bli goda läsare. Men i dag ser verkligheten annorlunda ut. För vissa elever är läsning en naturlig del av vardagen, medan andra kämpar utan att få det stöd de behöver.
Att kunna läsa är en makt. Det är nyckeln till självständighet, tillgång till information och möjligheten att forma sitt eget liv. Därför måste vi kämpa för att alla barn i Sverige får den möjligheten – för ingen ska behöva känna sig chanslös på grund av bristande läsförmåga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar