Har servicen blivit sämre, eller har
mina förväntningar förändrats?
Jag blir frustrerad över hur vissa personer kan bli
anställda på serviceinriktade jobb när de uppenbarligen saknar intresse för att
ge bra service. När jag var yngre kändes det som en självklarhet att man skulle
vara trevlig och hjälpsam på jobbet, särskilt om man jobbade med människor.
Var det bättre förr, eller har mina förväntningar
förändrats?
Jag har flera gånger råkat ut för personer som inte alls
verkar vara serviceinriktade. Det kan handla om att de inte hälsar, är
ointresserade av att hjälpa till eller rent av otrevliga. Det gör mig både
irriterad och besviken – särskilt när man vet att de får betalt för att göra
just det jobbet.
Nyligen hade jag en upplevelse med ett callcenter där jag
tydligt märkte att personen i andra ändan inte hade något intresse av att
hjälpa mig. Det kändes som att de bara ville bli av med samtalet så fort som
möjligt, utan att faktiskt lösa problemet. Jag fick i princip lösa situationen
själv efteråt, vilket kändes frustrerande och onödigt tidskrävande.
Självklart finns det många som är duktiga på sitt jobb och
verkligen förtjänar sin lön. Jag har också mött fantastiska servicepersoner som
verkligen gör sitt bästa för att hjälpa till. Men jag kan inte låta bli att
undra hur vissa har lyckats få sin anställning. Borde inte service och
bemötande vara en självklar del av yrkesrollen?
Vad tycker du? Har servicen blivit sämre, eller är det bara
något vi märker mer idag?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar