torsdag, maj 23, 2024

En välbehövlig paus: Att lyssna på kroppen


Idag tar jag en del av kompdag. Jag har bestämt mig för att ge min kropp det den behöver – vila. Eleverna har en aktivitet idag, och jag passar på att hoppa över den för att ladda mina batterier.

Det är inte alltid lätt att känna när man bör ta ett steg tillbaka och låta kroppen återhämta sig, men det är så viktigt. Vi lever i en värld där det ständigt finns något som behöver göras, där kalendern alltid är fullbokad, och där tiden att bara 'vara' blir allt mer sällsynt.

Så idag tar jag tid för mig själv. Det innebär inga stora planer eller måsten. Kanske blir det en promenad, kanske en bok i soffan, eller så blir det bara stillhet och tid för eftertanke. Vad det än blir, så är det precis vad jag behöver just nu.

Att lyssna på kroppen och ge den vad den behöver är en form av självkärlek. Det är något vi alla bör praktisera oftare. Så nästa gång du känner att allt blir lite för mycket, tveka inte att ta en paus. Din kropp och ditt sinne kommer tacka oss.

---


Inga kommentarer: