måndag, maj 24, 2021
Alla ska få ha rätt tilll Skriv tolk
idag tog jag mig mod att kontakta min svensklärare och prata med henne. mina vänner har preppat mig att jag inte får ge upp ännu.
Nu blir jag lite nervös inför extra svenskan, men de på vuxenutbildning dömer inte oss som tror på oss. Terminen har varit toppen man fick alla läsningar på film, höra och även powerpoint och inför nya moment i svenska hade dom en film och förklara vad de ska innehålla och skolverkets krav. De hade med för alla med ett läshinder och man får lov att använda sina tekniska hjälpmedel. det är synd att att man inte får använda skrivtolk. De använder jag allt på mina möten använder jag taltjäns. dom sitter med och skriver och berättar. efter möte får jag ett mail från dom . Så jag kan lyssna fler gånger eller ta upp på nästa möte eller protokoll, taltjänst är så bra personal som jobbar med skrivtolk. Jag hoppas att Dyslexiförbundet ska jobba för vuxenutbildning ska vara lika för alla. man får inte använda skrivtolk men kommer du till högskolan för du den hjälp. Jag tycker det är knepigt att vuxenutbildning nekar till skrivhjälp.
Den kurs de hade har varit en trevlig och avslappnande. Jag ångrar att jag inte gjort detta tidigare i livet. jag har bestämt mig att göra svenska 3 till hösten.
Personliga almanackan som jag köpte på nätet i år håller inte ryggen håller inte på den. Funderar på att hitta ett nytt förlag som gör almanackor. Nu ska sätta mig in i att förstå substantiv,adjektiv och verb. det är kul att laborera med orden
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
8 kommentarer:
Substantiv adjektiv och verb lär man sig redan på lågstadiet. Vi tragglade detta i åk 2.
det finns i svenska B för vuxenutbildning
Men vad det betyder ska man ha lärt sig från grundskolan. Har också läst svenska B vi höll inte på med verb osv. Vi gjorde mer avancerade saker än så. Det är lite som att läsa matte C och inte kunna multiplikation .
Du har inte kollat med särvux? Där kan du få all hjälp som du behöver och även grunderna i svenska på ett lättförståeligt sätt samt en nivå som kanske blir lättare för dig. Det är verkligen grova fel i dina texter ibland och en del texter fattar man ingenting av. Har många dyslektiker runt mig men dom skriver bra så man förstår med hjälpmedel.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar.
Uppbyggnad, språk och stil i olika typer av texter samt referat och kritisk granskning av texter. Skriftlig framställning av utredande och argumenterande texter. Normer och stildrag som hör till dessa texttyper. Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på och samarbete när det gäller texter.
Svenska och internationella författarskap, såväl kvinnliga som manliga, och skönlitterära verk, vilket även inkluderar teater samt film och andra medier, från olika tider och epoker. Dansk och norsk skönlitteratur, delvis på originalspråk. Relationen mellan skönlitteratur och samhällsutveckling, dvs. hur skönlitteraturen har formats av förhållanden och idéströmningar i samhället och hur den har påverkat samhällsutvecklingen.
Skönlitterära verkningsmedel. Centrala litteraturvetenskapliga begrepp och deras användning.
Svenska språkets uppbyggnad, dvs. hur ord, fraser och satser är uppbyggda samt hur de samspelar i grammatiken.
Språkförhållanden i Sverige och övriga Norden, till exempel språklagstiftning, minoritetsspråk och dialekter.
Kopierad text.
Varför kopierar du denna text? Känns? Känns lite efterblivet eftersom att den inte har med inläggen att göra.
det var någon som klaga på min grammatik att jag skulle testa särvux? det ingår i svenska B i kurs därför la jag SOM INGÅR DEN KURS..
Skicka en kommentar