fredag, december 16, 2011

Helg snart


Jag vet inte vad jag skulle ha skrivit om egentligen. Denna veckan har jag väl inte gjort så himla mycket. Jag har skolkat ifrån vattenpasset. Jag gick bara på ett vattenpass den här veckan.
Sen har jag faktiskt grejat lite granna hemma och burit och plockat och donat.  Så har jag fått hjälp av en god vän och fått upp julslingor och julsakerna ordentligt. Det har varit himla käckt och trevligt att man kan få hjälp  faktiskt av folk som vill hjälpa till. Jag tycker det är helt underbart att få lite granna hjälp. Tur att det finns goda vänner som är väldigt trevliga. Det är faktiskt bra.

Nu  i denna helgen blir det väldigt lugnt.



Sen har jag hittat elevsajten.se. En samlingssida med digitala verktyg och läromedel som är bra för dom som har läs- och skrivsvårigheter. Sidan är framtagen som ett samarbete mellan ledande leverantörer av digitala verktyg och utbildning.

På sidan hittar du även användbara länkar om du vill leta vidare efter information om ditt barn har läs- och skrivsvårigheter.

Om din kommun har serviceavtal med anslutning till företaget går det att via sajten komma åt program som:



·        Oribi: StavaRex, Spellright och Saida,

·        Svensk Talteknologi:  Claroread plus, Wordreader plus,

·        Softogram:  Multigram, Studieknep, Språkknep, Matteknep

·        Komp & Assist: Lexiläser

·        iFinger

·        Skolstil



Det är fördelar med att de här programmen finns. Då behöver du inte köpa in ett program och så dröjer det något år och sen måste du uppdatera. Då är det uppdaterat och klart alltihopa. Har du ett serviceavtal så kan barna gå in var som helst och sätta sig och jobba.

Det är helt underbart. Jag hoppas att fler kommuner anknyter sig till de här programmen.
Men nu får ni ha en trevlig adventshelg. Så får vi se vad som händer

Inga kommentarer: