onsdag, februari 02, 2011

alternativa verktyg

"Filmen Det handlar om tillgänglighet - om alternativa verktyg för att nå målen har haft premiär i Näsvikens skola, där den spelades in. Filmen visar exempel på vad alternativa verktyg kan betyda för att lärmiljön i klassrummet ska bli tillgänglig för fler elever".
Kommertar:
Både jag och Dyslexiförbundet har kämpat i 5 år för att barnen med läshandikapp ska få detta.
Det finns redan på vår skola och är ingen nyhet för oss. Det ingår i den dagliga verksamheten. Alla lärare på skolan vet om att jag finns och jag hjälper eleverna att använda verktygen. Jag tycker att eleverna ska lära sig att höra talsyntesen redan i trean, det är viktigt.
Tack till Specialpedagogiska skolmyndigheten, Näsvikens skola och Fredrik som vågar visa sig och sitt läshandikapp. Helt otroligt! Mer sånt behöver komma ut! Folk behöver erkänna sina problem, så det blir lättare i skolan. Man ska tala om sina problem och inte gömma sig, som jag har gjort.


på film: http://distans.spsm.se/mentor/sida.phtml?URLID=11963

1 kommentar:

jayne sa...

Hej
WOW...så bra att det kommer ut!!!
Jag har kämpat för detta ett tag nu, att göra det till vardag för ALLA på en skola.
Min son fick sin diagnos först i åttan och använder inte sina verktyg, han har liksom inte hittat rätt. Tyvärr.
Jag har på mitt nuvarande jobb sagt att vi måste ha dessa verktyg tillgängliga tidigt... men icke.
NU ska jag ut på en annan skola och jobba med detta..jag skulle bli superglad för om jag får kontakta dig om jag skulle behöva råd/tips....
min mail jayne.blomgren@bredband.net