lördag, januari 01, 2011

vintergryta

Henke väckte mig vid elva – jag sov ända till elva idag, det var änna skönt. Jag kände att jag ville gå ut och gå efter vi hade ätit frukost. Men fy sjuttsingen – det var en isgata, så vi kom bara ut till brevlådan och vände. Så det var inte alls roligt.
Så vi gjorde en vintergryta, jag ska berätta vad jag hade i den:
600 g skinkstek
4 st rödlökar
4 st vitlöksklyftor
4 msk paprikapulver
1 msk kummin hel eller grovstöttad
3 msk matolja
1 msk timjan
1 msk äppelcidervinäger
1,5 msk salt
Och lite olivolja och en citron
Sen har jag även i paprikapasta.
Jag lägger rödlöken i botten med vitlöken. Sen tar jag en skål och lägger skinksteken i strimlor eller tjockare bitar. Blandar paprikapulvret, kummin, äppelcidervinäger, citronsaften, timjan – jag har alltid färsk, den är väldigt god den färska timjanen. Och även saltet och blandar ihop detta. Och så lägger jag det ovanpå och sen lägger jag på locket och det får koka i en timme. Det ska vara lite vatten i, men det har jag aldrig haft i min gryta. Det blir så mört. Sen har jag en klick yoghurt eller grädde – det som jag har hemma – och reder med efteråt, så det blir en god sås. Och det blir så mustigt.
 Henke älskar den här såsen, den är helt underbar, säger han.
Ni få ha det så bra!

Inga kommentarer: