fredag, december 31, 2010

nyårsmiddagen



Stark förrätt med färska räkor och avokado


klyftpotatis med rotfrukter oxfil, kantarellsås och sparis.

pannacotta med blåbärskompott

Skålar in de nyåret!!
Då gick vi upp och åt en frukost. Sen tog vi faktiskt en långpromenad och såg ett litet rådjur på vägen. Det var jättetrevligt att se. Det är lite synd om rådjuren nu, dom är ju så små, och har svårt att gå.
När vi kom hem så tog vi lite kaffe – julkaffe Kahls – gud va gott det julkaffet är! Och deras kex, som är lite tjockare – jag vet inte vad dom heter.
Sen började vi med förrätten, som vi hittade på tasteline.
Det var avokado, räkor, turkisk yoghurt med cayennepeppar, det var 4 teskedar eller matskedar i det receptet, och det var lite granna för starkt tyckte jag då, men vi åt det och det var jättegott!
Sen kokade vi sparris och sen lindade vi in den och stekte den. Sen gjorde jag kantarellsås. Kantarellerna var från Värmlandsnäs. Sen hade Henke lagt oxfilén i Coca Cola ett dygn, det blev mycket mörare. Sen hade vi rotfruktsgrönsaker och potatis. Det var riktigt smarrigt och gott! Till detta hade vi en liten Hof-öl till.
Till efterrätt tog vi blåbärskompott med pannacotta – gud va gott det var! Det var smarrigt – helt underbart! Jag gillar pannacotta, det är min goa efterrätt! Det går ju inte äta för mycket av det nu, jag ska försöka dra in på detta nu, dom goa grejerna.
Sen tog vi nyårsskål och skåla in det nya året med lite mousserade vin, Asti tror jag det heter. Den hade vi även till pannacottan, och den var väldigt god till efterrätten, det kan jag rekommendera!
Sen satt vi och såg på tv och så på Lasse Åberg och tog det lugnt. Vi satte i soffan och myste bara! Det var gott att slippa vara ute bland folk. Det var så skönt och jag åt en trerättersmiddag och vi hade massor med godis. Det var helt underbart!
Vi gick och la oss strax efter tolvslaget.

Inga kommentarer: