fredag, oktober 22, 2010

Åtgärdsprogram

Ja, så var det ju invigning av Roger Haddad från Västerås stad.
Han var väldigt trevlig. Han pratade om ”Läsa, skriva, räkna”, det har vi redan här i kommunen. Han berättade om hur mycket dom har gjort för barn med läshandikapp. Det var väldigt trevligt.
Sen var det ”Dyslexi och engelska – a happy marriage? En föreläsning av Bodil Andersson Rack. Det kan vara stora bekymmer, det var intressant och det kommer ut ett nytt dataprogram för detta.

Torbjörn Lundgren presenterade den nationella handlingsplanen för läs- och skrivsvårigheter.

Hur skulle dyslexi och dyskalkyli kunna hänga ihop med Ingvar Lundberg. Det var ju jätteroligt. Han var väldigt käck och trevlig så det var inga problem.

Så gick jag på ”Läsinlärning i 7 steg” och det var ifrån ettan då.   Där tycker jag att i vår etta på skolan gör dom så, att man får lägga orden och jobba i olika steg. Det var väl sådär men ändå något nytt.

Sen gick jag på  ”Hur kan jag enkelt skapa Daisy-material?”.
Det var ett företag från Falköping. Synd att det är så himla dyrt.

Sen gick jag på ”Åtgärdsprogram – Ett verktyg i skolans vardag”. Det var att man ska ta fram de positiva sidorna. Det visste jag ju redan att man ska göra. Det var Inger Öhlmén som föreläste och vet man inte, så tycker jag att man ska kontakta henne och ha som föreläsare.

På kvällen skulle vi gå till hotellet. Ja, vi gick men det var inte så smidigt faktiskt. Hem och duscha och ta en cider och sen bort och äta mat. Men det var ingen höjdarmat egentligen. Det var tomater, lax och lite såser. Sen var det Västerbottenspaj och kyckling.
Niklas Hyland var konferencier och sen kom några från Västerås och pratade. Erik Winqvist var där och sjöng och spelade. Sen var Anna Book där och det var ju väldigt trevligt. Det var en väldigt käck kväll men sen när discot började då stack jag iväg. Då brydde jag mig inte om det. Då gick vi hem och la oss. Och då upptäcker jag; var är laddaren till mobilen? Den är helt borta. Jag tror jag vänder upp och ner på allt, allt jag har. Fattar inte var den är någonstans, jag bara skrattade. Då blev det panik på detta också men jag tänker att jag lyssnar på boken för jag kan ju ladda via dator. Det finns ju utställare.

Inga kommentarer: