söndag, februari 15, 2009

ICF-kurs – fem svårigheter att

Jag åkte på en kurs i helgen här, det var HSO Västra Götaland som hade ordnat kursen: ”ICF-kurs – fem svårigheter att”. Det var väldigt bra och tydliga grejer som de hade gjort iordning ifrån avdelningen funktionshinder och delaktighet i regionen. Det var en kille därifrån och berättade om det här. Det var en väldigt fin bok och så. ”Personer som har svårt att röra sig”, var en definition, ”Personer som har svårt att höra”. Det var mycket att läsa om. ”Personer som har svårt att bearbeta och tolka information”, ”Personer som har svårt att tåla vissa ämnen” och ”Personer som har svårt att se”. Det är vissa som hamnar utan för dessa grupper också, det finns andra diagnoser också då. Men det var dom fem grejer man fick lära sig i helgen. Det var en aha-upplevelse. Det var ju för tillgängligheten i samhället, om jag har svårt att röra mig, tar jag mig från A till B? Om jag har allergi och vill till en affär, kan jag ta mig dit, fast det är en parfymaffär bredvid?
Det var en väldigt bra kurs, men det var så tråkigt i början; en av våra föreningsmedlemmen ramla ihop och fick en hjärnblödning. Det var ju ambulans och allting, det blir lite dämpning av kursen, man tänker på familjen och så. Men jag hoppas att hon repar sig. Det var en från vårat förbund, det kändes lite tråkigt.
Sen var det trerättersmiddag på kvällen och dans med Date, jag tyckte inte att det var så roligt, jag hade ingen lust, jag tänkte på familjen och detta. Så jag kröp ner i sängen redan klockan tolv, det brukar jag aldrig göra, men jag hörde dunkandet ända till klockan två på natten.
Dagen efter hade vi grupparbete – vilken grupp tillhör jag? Vilka grupper tillhör inte det här? – elallergi, ep-anfall, mag- och tarm och psoriasisföreningen – de passar inte in dem fem definitionerna. Det var ett trevligt grupparbete.
Sen kom Henke och hämta mig och vi åkte på kalas, hans syster fyllde år här, i fredags, så vi hade kalas. Jag är så trött efter den här helgen – jag är så trött att jag inte vet vad jag heter. Det känns tuff idag. Jag gick och la mig redan kl tio på kvällen – usch.

Inga kommentarer: