fredag, augusti 15, 2008

”Sluta skjutsa barn till skolan”

Se vad jag hittade på:
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4011

”Sluta skjutsa barn till skolan”
Nu startar en satsning med Legitimerade sjukgymnasters riksförbund, Lärarförbundet och föreningen Gröna bilister för att minska det onödiga bilskjutsandet till skolan. – Barn har för lite fysisk aktivitet i sin vardag. Vi vet att barn mår bättre fysiskt och psykiskt och att inlärningen går lättare om skoldagen innehåller fysisk aktivitet. Stressnivåer minskar och barnen sover bättre. Därför är det helt missriktad omsorg av föräldrar att skjutsa sina barn till skolan, säger Anna Hertting, ordförande för Sjukgymnastförbundet. Organisationerna vill att landets kommuner ska satsa mer på bland annat barnvänliga gång- och cykelvägar.Källa: Dagens Medicins nätupplaga, 080815, © Netdoktor.se, Terese Alvén
_________________________________________________
Jag håller med fullt ut om detta, om att inte skjutsa barn till skolan. Har dom inte skolskjuts så behöver dom inte skjutsas, det är bättre dom får gå, så är dom lugnare i skolan, och sover lite bättre, och blir piggare i hjärnan. Jag tycker det var en bra satsning som Lärarförbundet och olika föreningar hittade på. Vi måste se till att barn får röra på sig, för de blir kraftigare och kraftigare. Men vissa klarar ju inte att gå till skolan och behöver skjuts. Men alla behöver ju inte skjuts utan ska röra på sig, det var bra skrivet av Nätdoktorn idag. Helt och hållet gôrbra.
__________________________________________________
När jag skulle få äntligen sovmorgon här idag……. nej, jag vaknade 8 här. Åt frukost med Henke innan han skulle börja jobba idag. Det verkar som det blir lite bättre väder. Kanske inget regn idag, ska bli skönt faktiskt, härligt. Så jag ska ta det lite lugnt idag. Jag känner att jag har ont i min jävla vrist igen. Det är skit också! Det är inte alls roligt. Men nu är det fredag och så, nu ska jag ta det lugnt i dag i alla fall.
Jesus, det har inte regnat nåt heller, solen skiner, så det blir gott väder här ute.

Inga kommentarer: