tisdag, november 29, 2022

muntliga nationella prov

 

Ni kan väl hålla med om att det är mörkt när man går till jobbet på morgonen, och mörkt när man går hem. Det här är ingen rolig upplevelse i mörkret. Det var mest segt när jag skulle ta mig ur sängen i morse, det kändes som det var helg och jag kunde ligga kvar. Men så var ju inte fallet. Jag visste på jobbet att det skulle bli en annorlunda arbetsdag. Det var dags för niornas muntliga nationella prov som Skolverket anordnade. Det var spännande, och mycket intensivt och nervöst. Och de andra eleverna hade andra aktiviteter. Det är inte roligt, det kändes inte gott över huvud taget. Jag åkte hem och bara inte gjorde något, jag var så trött igår, jag kände att energin var helt slut. Men nu hoppas jag att jag snart får däcken på bilen och kan börja köra och ta mig dit jag ska. I morgon ska jag tillbaka för mitt öra, det är ju fortfarande inte bra. Men vi hoppas att de kan göra något. Men vi får se vad de säger. Igår var jag på en kurs. Trollhättans stad har köpt in AppWriter till alla datorer för personalen. Det var kul att höra och testa, men vi får se hur detta kommer att gå. Men ni får ha det så gott så hörs vi!

söndag, november 27, 2022

fösta advent

 Gick upp och kokade kaffe och tog fram risgrynsgröten och julknäcke smörgås med ost. Vi satt och ruvade. Härligt att vara tillsammans. Nu testar jag min elektriska kniv från Kenwood. Den var inte helt lätt att skära ytterfilé med. Det var väldigt svårt att se med kniven. Tror att jag skickar tillbaka den för jag tycker inte den var helt perfekt.

Nu har jag gjort folk och rock grytan, som de bjöd folk på vid rockfestivalen i Värmland för ett par år sedan. Det var på en restaurang med härlig musik. Det är ytterfilé, lök, champinjoner, Cornichons och en massa med grädde samt lite senap. Hittade potatis i kylen Kulpotatis kryddig satte in i ugnen. Det här kommer bli smarrigt och äta idag plus att jag kan ta med mig till jobbet imorgon. Jag gick ut och tog härlig långpromenad runt i området. Det är så skönt att rensa tankarna och fundera.


lördag, november 26, 2022

distrikt möte

 Varför vaknar man så tidigt när man är ledig på helgerna. Jag gick upp och satta mig och tittade på programmet lördagsmorgon med en härlig gröt- frukost och kaffe. 

Sen blir det krångel med bussen ner till stationen. Men jag hann med tåget som gick från Trollhättan till Göteborg. Det var verkligen trångt och jag fick stå hela vägen ner till Göteborg. Det slutar inte med krångel där heller. Kort- läsaren till kontoret där vi skulle ha möte fungerade inte. Till slut kom vi in och satte oss ner och tog en härlig kaffe. 

Vilket fantastiskt julbord vi hamnade på. Mitt emot Nordstan fanns det en pub som heter The Golden Days med ett härligt uppdukat julbord och mysig inredning i mysig engelsk stil. Det fanns sillbord, Janssons frestelse, skinka och rödbetssallad och till och med lutfisk. Sedan fanns det även grötris och ris á la malta och massor med godis och struvor. Jag tyckte att det var mycket smarrigt.


Särbon var så snäll och hämtade mig när jag kom hem så vi åkte till mataffären och inhandlade något gott. Det blev räksmörgås och Habibi blev helstollig för hon vill också smaka på räkorna. Han hade köpt jättegott vin till smörgåsarna och vi tittade på tv på “Så mycket bättre”. Det blev en härlig dag med att umgås med förenings medlemmarsamt min pojkvän.


fredag, november 25, 2022

Snoze

 


Varför ställde jag snooze på klockan? Fick lite panik att hinna med bussen men jag kom till jobbet i tid. Vi satt I personalrummet och tog en härlig kopp kaffe och tjatade. Jag sa att jag skulle vilja göra om i mitt kontorsrum på jobbet. Då fick min kollega en idé att följa med mig och vi började röja direkt. Det blev jättemysigt. Jag hade lite svårt att förstå hur man kunde göra det på annat sätt.


I eftermiddag blir det att plocka fram julsaker. Det är så mysigt att få fram adventsljusstakarna och ljus. Det bästa är att jag får ha kvar slingorna på balkongen fram till 13 januari. Jag skall tända dem på lördag kväll och det blir så ljust och fint. 

Jag är vice ordförande, och har varit det ganska länge, i Dyslexiförbundet i Fyrstad. På mötet vi hade i veckan avgick vår ordförande med omedelbar verkan. Det gjorde att jag får bli ordförande. Vet inte hur det skall gå. Känns som jag fick ett bord över mig. Det kom som en mycket tråkig överraskning. Det är väldigt svårt att smälta. Nu får jag försöka bli mer kreativ.   Trollhättan   Det är svårt att få både ungdomar och äldre personer att blir föreningsaktiva. Många vill bli medlemmar men inte vara med i styrelser och det är väldigt tråkigt. Men vi skall jobba och börja med att skickaa ut ett brev till alla medlemmar. Vi tänker även ringa runt till medlemmarna och se vad vi kan göra för dem. Sedan hoppas vi träffa medlemmarna i vår förening under våren. I morgon skall jag åka ner till Göteborg för möte på distriktet. Sedan ska vi även gå ut på ett julbord tillsammans.                                   Varför gör vår ordförande så här efter många år? Känns så tråkigt och vi förlorar så mycket kunskap. 

onsdag, november 23, 2022

möte med föreningen

 

Det är onsdagsmorgon – jag går upp och äter risgrynsgröt och dricker kaffe och så. Men gud vad rätt jag var när jag skulle gå ut på gatan – det var glashalt och ishalka, tur att jag har isdubbar på skorna, som jag har köpt på apoteket.

Jag hade med mig risgrynsgröt och åt till lunch – det var ju inte så mycket men…

Sen åkte jag och gjorde lite ärenden. En eloge till biblioteket i stan – de var väldigt vänliga, hjälpsamma och trevliga! Jag var och hämta lite ordböcker till skolan, som vi ska låna för att det är NP – nationella prov, som ska vara nästa vecka. Så jag har förberett.
Jag stapla mig tillbaka till jobbet och lämna det, för jag tänkte att jag inte orkar springa med det. Imorgon ska jag hämta bröd till jobbet, för jag ska göra i ordning fika till personalen.

På tillbakavägen gick jag in på Sibylla och tog mig chicken nuggets och lite dricka. Jag sitter här och väntar för nu ska vi ha Fyrstads möte med dyslexi. Vi får se hur detta ska bli.

Jag fattar inte att de inte har plogat vägar och trottoarerna är inte ens skottade i stan – det är bedrövligt. Nu ska jag stapla bort, får se om jag får pulsa i snö eller om det är smält.

Ni får ha det så gott, så hörs vi!

tisdag, november 22, 2022

vem gör rispudding?

 De är verkligen riktigt snökaos. På infarten till bostadsområdet är inte vår trottoaren plogad. Där fanns en stor snöhög och så vi får gå på bilvägen. Vägarna i Trollhättan är som en tvättbräda. Vad ska man säga: Har inte någon lärt sig efter förra snökaoset?  

Mitt ytteröra  har ej läkt ännu. Jag fick åka ytterligare en gång till vårdcentralen. De tyckte att jag gått tok för länge. Läkaren föreslog att jag skulle använda mer medicin. Jag fick en ny kur med droppar i örat. Det inte kul att jobba med tätt öra.


När jag kom hem gjorde jag en rispudding till en matlåda. Det är så enkelt: Rör ner 1 ägg och lite vaniljsocker ihop med gröten och in i ugnen 200 grader i ca 40 min. 

Jag var ganska trött efter jobbet. Det känns som efter en måndag. Tog en varm choklad och tittade lite på tvn.  


måndag, november 21, 2022

Idag skulle jag vilja att tomten kommer !

 Oj, vilket snöoväder man vaknar till, snökaos. Då var vintern här! Har varit ett intensivt dygn – uppemot 30 centimeter snö har fallit. Tänker på de gånger man har varit med om detta tidigare. Det var inte skottat utanför bostäderna men gångvägarna var skottade. Vi är flera personer som har tålamod och står och väntar på bussen. Det är tråkigt och stå och vänta. Fick pulsa tillbaka i snön. De plogade inte vägarna i bostadsområdet. Jag gick in på Västtrafiks hemsida och där förstod att det skulle ta flera timmar innan de skulle få ordning på trafiken igen. Ja, så kan det gå och jag tänker på när det var senast. Det var 2006. Då var det också snökaos men vädret då ännu värre. Vi fick skotta oss ut från vår lilla väg i skogen där vi bodde då. Ture hade en sambo som var skicklig att köra bil. Det var enormt höga snövallar. Jag fick en Flashback. Väderprognosen sa tidigt att det skulle bli snökaos så jag var egentligen inte överraskad. Då var jag först på jobbet fast jag inte behövde. Idag bor jag närmare mitt jobb men jag tog mig inte dit. Förra gången bodde jag 1,5 mil utanför stan. Jag trodde aldrig att busslinjerna skulle bli stoppade.  


Idag har jag bara sovit, ätit lunch och slötittat på tuben. Till kvällsmat kokade jag risgryn. Det är så enkelt att koka enligt recept på paketet. Upp med mjölken på spisen efter att det kokat och slänger sedan in ugnen, 1 timme i 100 grader (ej varmluft). Det var så mysigt att sätta sig i vardagsrummet med ljus och Habibi bredvid mig. Satt i soffan och åt min kokta tomtegröt. Det var  ett tag sedan man gjorde det men det passar bra med detta oväder.


söndag, november 20, 2022

Goda viner




 



Nu är det äntligen helg med massa rolig saker man har väntat på!


Först ska jag bara jobba klart. Efter det ska jag träff en väninna och vi ska åka och ta en fika. Sedan måste ta tag i veckostädning och ta den stora tvätthögen. Imorgon är de dax att gå på den årliga vinmässan. Det ska bli kul att att göra något annat än att bara städa . På lördagsmorgonen gick jag upp och körde igång tvättmaskin och diskmaskin och tog sedan en härlig lång lördagsfrukost. Därefter gjorde jag mig iordning till att åka till vinmässa.

Hittade en bättre väg till Innovatum som jag aldrig hört talas. Man ska leta efter stigar för att komma närmare destinationen. Vinmässan var mycket trevlig och det var väldigt lugnt. Lätt att går runt och prova olika viner. Förr om åren har det varit väldigt trångt. Jag blev förtjust i ett Merlot vin från Tyskland, tror jag. Jag avslutade med ett bubbel innan vi bli hämtade och  åkte till en restaurang. Åt jättegod mat och det var tur för jag var vrålhungrig. Hade ju bara fått i mig frukosten och lite bröd på mässan. Sedan satt jag och slöade framför tv:n och såg på “Så mycket bättre”.


🥂 ett glas champagne och middagen