fredag, november 18, 2022

Tips på föreläsning

 

En vecka fri från våld 2022

Föreläsning med Nadim Ghazale och Sara Nygren


Välkommen till en kväll tillsammans med Nadim Ghazale och Sara Nygren på Kronan kulturhus.
Nadim Ghazale är polisen som på senare år synts mycket i media, bland annat som medverkande i panelen i SVT-programmet Veckans brott samt genom sitt sommarprat i P1. I boken Från flykting till hela Sveriges polis som är skriven tillsammans med journalisten Sara Nygren, berättar Nadim om flykten, skulden, ilskan och kärleken.

Dag: Torsdag 24 november
Plats: Kronansalen, Kronan kulturhus
Tid: klockan 19.00
Texten har lånat från trollhättan stads hemsida


torsdag, november 17, 2022

Nu kommer det en riktig gnällkärring

 

De är så trevlig att mysa i soffan och så klart sitter Habibi med också. Det blir självklart middag i soffan. Habibi får också smak på min maträtt. Jag hade valt att sätta färdigrätten i mikrougnen.  I lådan låg en kycklingrätt gjort tidigare under veckan. Jag knäppte på Viaplay och tittade till exempel på Frusna vägar. Ett tips på en bra serie att slötitta på.

Att de känns nytt i bostaden efter ommöbleringen i vardagsrummet, mer hemtrevligt. Behöver skapa med mer växter och sätta in batteridrivna ljus. Då kommer det att bli ännu bättre. 

Tog mig i kragen och startade min robotdammsugare. Ville inte köra hela lägenheten. Den gick ett par timmar sedan var den full med katthår. Jag fick byta till en ny som tar upp katthåren och hennes grus.

Hörseln krånglar. Jag har skitont. Det bara tjuter i mitt öra. Det skall jag gå med i fyra  veckor. Jag väntar på att komma till specialist som ska titta i mitt öra. Tänk att man ska vänta i mera 8 veckor plus redan gått sedan vecka 42 när problemen började. Det blir 12 veckor. Hur ska man orka när det gör så ont. Det är svårt att hålla fokus på något.  

Känns helt förtvivlat hur jag ska orka ta tag i allt med julpyssel och ha energi och kraft till att göra det lilla extra. I år får jag strunta i att plocka upp alla julsaker. Det är ju viktigast att blir frisk.

Jag vill bara upplysa om hur vården funkar. Det alltid patienten som får stå i kläm när man slängs mellan vårdcentral och sjukvård. Förr brydde sig den enskilde läkaren om sina patienter. Nu känns det som att man kommer i på en löplina i vården 

Jag är så trötta på att samhället har blivit så förslappat. Ingen riktig service till kunderna.  

Tänk bara hur mycket frakt företaget postnord slarvar bort. De säger att de levererat fast de inte har det. Sedan har det blivit vårt jobb att springa till mataffären och hämta ut paket för att de är så slöa att inte leverera paket fram till dörren. 


Tips på att det finns olika föreläsningar för och med unga!  De är digitala och det är två kvällar.  

Författare inspirerar till kreativt skrivande-workshops!

Välkommen på digital inspirationskväll med tema kreativt skrivande för unga.

https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/aktuellt/kalender/2022/skriv-for-och-med-unga/?fbclid=IwAR2BAapeD3VtPsCeuFSVs-6UJX3B8PKYXZbxDOJj5upLwRsdhRFHnlBdL18


söndag, november 13, 2022

X-man

 Ibland mår man inte bra!

 Puh, vilken vecka det har varit, mycket på jobbet. Jag har  länge velat möblera om mitt vardagsrum. Så har man inte mycket att göra så skaffar man det. Både på jobbet och hemma. Första delen var att flytta ett skänk full i porslin. Det gjorde jag på fredag. 

Jag fick energi från det och när det var svårt att sova på natten  så började jag flytta bokhyllan som är i moduler. För att känna om jag har gjort rätt kom en väninna på lördagmorgonen och tittade. Hon tyckte blev bättre så vi tog 11-kaffe. Ja, då hade jag rätt känsla att det skulle bli bättre om jag möblerade om. Taklampor är nu ett problem.

Jag fick ta buss 54 till Överby för att möta upp pojkvännen. På lördagen blev jag bjuden på middag och det var så längesen. Jag åt fisk. Det var så trevligt att kunna se på teven igen. Vi började att titta på på tv4 “Så mycket bättre.” Att kunna se en klar bild på teven var så go upplevelse. Sedan var vi och hälsade på vänner under helgen.  

På söndag eftermiddag fortsätt jag hem och höststädar vardagsrummet. Jag har också hoppat in på Clas Ohlson och köpt blockljus som går på batteri. Den gamla vardagsrumsmattan funkar inte med robotdammsugaren. Jag måste hitta en ny. Detta tog mig nästan 3 dagar. Som jag har väntat på att göra om. 

Ja, visst glömde jag av att jag skulle ha med mig lunchlådor. Jag hade kycklingfärs och wokade grönsaker och nudlar. Detta blandade jag ihop med lite curry och salt och massa med grädde så jag fick två matlådor. Det är mycket enkelt att fixa. Fast det varit en jobbig vecka och stressigt så har jag hunnit med massor. Nu är det bara min förbaskade hall jag måste fixa innan julsakerna ska fram.

Ibland mår man inte bra. Man vill så mycket och orkar inte då värken i handen blir för svår samt att ytterörat inte heller är bra. Att få en kraft att orka och vilja att göra det är bra. Under helgen kände jag: Fan varför hittade jag på detta “stööleprov”. 

Varför gjorde jag detta? På min arbetsplats har jag inget fönster förutom i personalrummet. Jag vill inte ha samma känsla, som jag har på jobbet, att sitta hemma och titta in i en vägg. I mitt nya vardagsrum kan kan ta min kvällsmat och sitta och se ut på mina växter att titta och tvn när jag kommer hem från jobbet.   

 

 


söndag, november 06, 2022

Härligt med lång helg



Haft så skön långhelg med högt till tak. Här får du ta del av den.

På lördag morgon hade jag sovit över hos pojkvännen. När vi gått upp tog vi oss riktigt lång frukost. Det var så längesen vi kunde chilla med en härlig frukost morgon tillsammans. Sedan fick jag handla och ta med mig katten hem igen. Habibi som har bott hos pojkvännen när jag var bortrest. Det första Habibi ville var att vara ute på balkongen, usch vad kallt de blev i lägenheten. Det är inte så varmt ute men hon älskar att sova i sin fåtölj på balkongen. 

Nu är det slut på höstlovet för både elever och personal. Veckan har gått fort med många uppdrag, som t.ex. fixa service på bilen. Var också på fotvård och det var så skönt att bli ompysslad. Man vill helt ta de lugnt de få dagar som man är ledig.

Nu har jag slängt ut all “bös” i nästan hela lägenheten utom i vardagsrummet där är det inte riktigt klart. Där har jag tänkt att möblera om och göra en förändring. 

Jag har ett rum till uthyrning. Han som flyttar ut vet inte hur man gör en slutstädning. Han tror att de räcker med att bara dammsuga rummet. Jag fick ta och städa igen. Vet inte hur man kan lämnat det dammig och utan att av torkade golv. Det hade jag inte planerat att göra.

På söndagen hämtade jag min barndomsvän på stationen. Det känns så kul att vi kunde träffas och ha de så trevligt. Hon hjälpte mig röja blanda alla kläder. Nu tror jag att jag äntligen har fått i ordning på mina garderober så jag hittar alla mina kläder Det kändes så skönt att få hjälp med detta. Jag fick ihop en hel sopsäck med kläder som jag kunde ge bort till någon annan att använda. Känner mig piggare efter detta och har lust att göra något mer med mitt hem. Tur att det finns olika vänner som kan hjälpa mig. Jag har ett mål att alla rum är rena och städade. Jag ska göra som Helen Torsgård på Youtube. Hon tar ett rum lite städning extra varje vecka. Så jag ska ta vardagsrummet denna vecka. 

Det bästa är att Habibi kommit hem igen. Har även fixat matlådor att ta med till lunchen på jobbet. Det blev lådor med ris och kassler och mango chutney, grädde chiliketchup. Lade det i glasform i ugnen i 18 min. Sedan var det gött skönt att få och lägga sig i en nybäddad säng och prata med Habibi. 

Det är också skönt att kunna se igen. Nu när synen är tillbaka är jag inte beroende av någon annan person. Det känns befriande att kunna göra vad man vill. 





fredag, november 04, 2022

Ledig

 Fredag, var tid tog vägen? Idag bestämde jag att jag måste träffa min kollega/vän. Vi tog bilen till grannkommun och åt lunch. AK’s restaurang det blev fläskfilé med gorgonzolasås och potatisgratäng. Efter restaurangbesöket åkte vi till ett konditori och tog oss kaffe en napoleonbakelse. Den förmiddagen/lunchen blev så trevlig

lunch och fika med en massa annat 
..

Hemma igen och fick vända i dörren. Fick packa weekendväskan och åka till pojkvännen . Där tog vi och lagade mat från HelloFresh. Sydostasiatiskt fläskkött som du panerade med panko och ginger Nija krydda  i ris och grönsaker och en sås Majo och sesamfrön. Det blev helt perfekt. Jag hade önskat att de hade mer svensk husmanskost i HelloFresh. De blev  en mysigt dag. 


torsdag, november 03, 2022

Här får du titta in!

 Vilken vecka det har varit, fullt upp på jobbet med olika saker när barnen har ledigt på höstlovet. Det har varit trevligt. Sen har jag försökt få tag i någon på vårdcentralen, på chatten. Det har inte varit lätt, det har varit jättesvårt. Planera och försöka lyckas boka in en tid på lättakuten, det tar nästan en vecka att lyckas få tid för mellanörsinflammation som jag har. Vårdcentralens chatt ville att jag ska ta nässpray, och sen vill de att jag ska ta propplösning. Det förvärrar min balans och alltihop, yrsel. Äntligen fick jag ett besök hos läkaren som konstaterade att jag hade mellanörsinflammation. Den kvinnliga läkaren säger till mig ”Du behöver penicillin. Och du behöver ha ett återbesök.” Jag blev helt paff, att jag skulle få det. Att få hjälp, jag trodde inte det. Men det är ju inte helt bra nu heller, men det får gå.

 Sen har jag varit på stormöte med kommunen, tjänstemän, politiker och intresseföreningarna. Vi ska få fram en funktionspolitisk plan. Vi fick en bra föreläsning från Länsstyrelsen. Elin och Erik var där och pratade mycket om Agenda 2030. Det vi kom fram till och vi hoppas att funktionsrättsrådet inte fortsätter medenmansföreställningar. Det var en givande dag. Det var mycket att gå igenom och mycket frågor om hur vi föreningar vill ha det. Men det var väldigt trevligt att träffa tjänstemännen och politikerna och få ett ansikte på dem. 

Nu är det lite höstlov. Min gamla skrutt ska få service på bilen, för airbagen är livsfarlig, det bjuder Toyota på. Nu ska det bli skönt att få fotsulorna servade också, härligt inför vintern. 

Nu ska jag börja slänga och rensa i garderoben, och jag ska ge bort det jag inte behöver ha längre. Det känns som jag har kommit till en punkt där jag måste börja rensa. Men jag vill även tacka en person som hjälpte mig mycket bra, jag fick inblick i Agenda 2030. Jag vill tacka den personen som hjälpte mig med det. Men nu får ni ha en skön torsdag, så hörs vi!

onsdag, oktober 26, 2022

De som kappar

 

Ärligt talat, vad är det som händer? 

Jag fattar inte folk som kapar Facebook-sidor för äldre personer! Nu är det andra gången som två av mina gamla vänner blir kapade, och skickar till mig frågan – först vänförfrågan och sen Messenger: ”Hej vännen, hur mår du?” Den personen har aldrig skrivit så till mig över huvud taget. Jag började luska, så jag tänkte att jag skriver en sak som vi ska göra tillsammans om en vecka. ”Tyvärr ska jag på utbildning den dagen.” Hon är pensionär, hur tänkte dom skriva så då? Då blev jag förbannad, så då skrev jag: ”Du har kapat hennes sida”. Plopp, så var den borta! Jag tycker det är synd, det skapar ju problem för många äldre personer. Det är tredje personen som jag vet att det har blivit så här för! Jag tycker synd, vad är det för nytta med att man gör detta? Det finns ingenting att tjäna på det över huvud taget. Vänner kan du få på ett riktigt sätt, inte kapa och ta andras saker. Det tog mig tid och arbete att hjälpa den här personen. 

Vad har man vården till undrar jag också? Man får inte ens hjälp när man är dålig. ”Gör så och gör så, ta receptfritt”. Det är inte alltid det fungerar, man vet ju själv hur ens kropp fungerar. Och dom hade lovat den personen att om det inte är bra efter helgen få komma till läkaren. Nej, hon har inte kommit till läkaren än, och nu är det snart torsdag. Jag fattar inte vad det har blivit i samhället idag, faktiskt. Jag måste spotta ut, jag blir frustrerad över hur oärliga personer det finns i samhället idag, och vilka som sitter bakom läkarvården. En läkarsekreterare eller sjuksköterska kan väl inte vara läkare och förklara vad dom ska göra. Om man skriver att man har ont, då ska man väl för fasen få komma. Man kontaktar väl inte läkaren för nageltrång, det är ju när man verkligen inte mår bra, då behöver man få kontakt. Det här har hänt nu, så ni får ha det så gott så hörs vi!

måndag, oktober 24, 2022

Bostadsrätt som renoveras

 

Hemkommen från Malmö. För första gången på länge tar jag ut komp från jobbet. för att få sova lite längre, så jag är pigg under veckan. Jag hade ställt min klocka på 8.40, men jag fick tvärvakna 7.30 av en jädra borrmaskin. Fasen, och ingen varning, ingenting! Jag tycker att den som äger bostadsrättshavare eller hantverkare firman som ska renovera ska göra någonting, de kan väl åtminstone förvarna, sätta upp en lapp i trapphuset. Det tycker jag de borde ha gjort. Det är dåligt av HSB och den som bor i lägenheten, det blir frustration. Men jag klädde på mig, men typiskt, så fick jag åka tillbaka hem igen, jag glömde nyckeln till jobbet… det blev inte bra. Jag kände att det inte gick att sitta och äta frukost, det skakade i hela huset. Så jag kom till jobbet tidigare, och fick inte min vila som jag skulle haft. Men jag ska jobba nu och ha olika möten.

Men vi får se vad det är som händer, jag vet inte. Men helgen har varit underbar, och trevligt att träffa likasinnade personer. Men jag orkade ingenting när jag kom hem, jag bara vilade och tog det lugnt och ingenting mer. Men jag skickade ett meddelande till bostadsrättsstyrelsen  och vicevärden. Om vad som hänt i vårt trapphus på morgon. 

 Men ni får ha det så gott så hörs vi!