lördag, september 24, 2022

kaffe lukt och frullen

 

Lördagsmorgon – vaknar till kaffelukt! Och härlig frukost fick jag och mysigt, på morgonen. Det var länge sen och jag har längtat efter detta! Jag gick upp och åt frulle, gjorde i ordning mig och tar min sprutti-bang-bang till scouternas loppis i Västra Tunhem och gick runt där och strosa. På loppisen köpte jag mig en julduk, en rund till vardagsrumsbordet. Den ser ut som julgranspapper, den var så söt! Hon ska sluta sälja sina plastdukar, hon har haft så himla dukar och sånt. De har alltid så gott kaffe och småkakor och sånt. Jag ska ju egentligen hålla mig undan från det, så att det åt jag och så. Sen blev jag avsläppt och åkte en direktbuss hem och slapp att knôgla inne i centrum och sånt. Men då stack vi in och köpte lite Habibi-mat och då såg vi Everest-kattsand var nedsatt med 60 kr, så vi köpte det. Det är bästa kattsanden till katterna, man kan ha den över en månad – bara plocka ur behoven som de har gjort i där. Så det köpte jag mig en sån kartong, men den står kvar i bilen, för jag kan inte ta med mig den. Det har varit en trevlig lördag och varit runt och tittat och så.

Det blir inte så mycket mer denna dag, nu ska jag och röja hemma, tvätta, städa. Det man måste göra på helgen – förbereda veckan med luncher och detta. Nu ska jag plocka fram och göra lite lunchlådor imorgon.

Ni får ha det så gott, så hörs vi!

 

fredag, september 23, 2022

minnet är borta

 

Ännu en hel dag på bokmässan i Göteborg.

Det kändes väldigt gott att jag fick slippa att ta tågresor och sånt. Det är ganska ansträngande för jag ser inte skyltarna. Jag måste ha superkoll hur jag kommer fram och se mig runt omkring, så jag inte ramlar och slår mig på olika saker som står på vägen. Det finns ju ganska mycket som står på vägen och det är ganska ansträngande.

Jag var därnere hela dagen, det var kul att träffa folk, prata, få inspiration och handla in lite nya böcker till eleverna. Sen fick jag två böcker signerade – det är himla kul få när man varit på bokmässan.

Jag blev upphämtad och åkte hem till mig och jag plocka ihop mig och vi for hem till min särbo, så fick jag sova över här i natt. Imorgon ska jag åka hem och röja och städa, det har jag inte gjort på hela veckan – det har varit så mycket att göra. Så strejkar min Habibi - min robotdammsugare. Det finns ingen våningsstädning, han har tappat minnet, han också precis som alla andra! Det krånglar! Men jag ska försöka få i gång den när jag kommer hem. Jag orkade inte ta tag idén just då, utan jag fick ta fram min Miele-dammsugare och dammsuga.

Vi åkte bort till Båberg och tog oss varsin kebab. Det blev inte så mycket mer, jag var ganska trött i ögonen och kände mig ganska sliten.

Ni får ha det så bra, så hörs vi

torsdag, september 22, 2022

Vart är mina glasögon??

Idag gjorde jag verkligen ett äventyr! Klarar av – som jag inte trodde, jag var så nervös så jag skakade hela jag. Jag skulle ta mig till Svenska Mässan i Göteborg. Ditresan gick ju jättebra, det är ju ändstationen på tåget och alltihopa. Det var ett trevligt äldre par som satt och pratade med mig. De var från Stockholm och var och tittade här nere i våra slussområden. Det är ju kul att höra att folk åker hit och ser på våra fina ställen. När jag kom ner till centralen ryckte jag tag i en Securitas-vakt och frågade: ”Vilket håll ska jag gå åt, och vilken buss ska jag ta?” Och han var så hjälpsam och artig, jag trodde inte det fanns såna människor idag, som är trevliga. Varför skulle jag åka till Svenska Mässan? 

För att Dyslexiförbundet och distriktet här i Västra Götaland skulle stå tillsammans. Jag lyckades komma på rätt buss. Men det var ju svårt att se på bussen, så jag fick ju höra, men det var svårt att höra och allting. Men jag kom fram till Korsvägen, och jag kom in på mässan. Jag kände att jag klarar mig rätt så bra, men vad heter böckerna? De måste ju stå mitt framför näsan på mig. Men så fick jag ett samtal, jag trodde jag skulle explodera. Idag är det tre veckor sedan jag beställde mina glasögon. Tre veckor sedan! Leverantören har slarvat bort mina glas! Och detta ska vara Synsam, jag trodde det var ett bra företag och alltihopa. Och vet ni vad jag kommer att få? Mina solglasögon! Det har jag ju ingen nytta av nu i mörker. Fasen också, jag är irriterad, jag känner att jag inte orkar strida. Jag har stridit för mina rättigheter vad gäller min dyslexi och alltihopa, och nu ska jag behöva strida om att kunna få se. De lovade mig att jag skulle få två månader gratis. Men vad ska jag ha solglasögon till?

 Jag tror inte de kommer i morgon heller, det är ju skit, fasen! Det var inte kul. Det var roligt att få träffa lite gamla vänner från Dysleximässan och prata med någon från Legimus, det var riktigt trevligt. Nu står katten här och gnosar och vill ha uppmärksamhet av mig, för nu har jag varit borta hela dagen. På hemvägen hade jag faktiskt tur, min särbo kom och hämtade mig på postterminalen, så jag kom hem. Det var skönt att slippa att stirra sig blind på tåg och ta sig hem. Det var väldigt skönt att slippa sitta på bussarna och hålla på och jobba på det. Jag älskar honom så jädra mycket, det var väldigt snällt att han hjälpte mig så jag kom hem ända fram till dörren. Men nu ska jag gå och lägga mig

Jag ska åka ner i morgon igen och vara på Svenska Mässan, då blir det bil hela vägen ner. Det är himla gott. Så hörs vi!

tisdag, september 20, 2022

Individuell stegvis

 

Ja, nu är det tisdag igen. Det har varit en underbar helg, att få träffa likasinnade personer. Vi har haft det trevlig och tittat på olika utbud som vi har fått till våran förening, 365 som vi har och vi titta lite på olika saker vi kan använda och så här.

Men jag tänker på en annan sak – för varje klass du ska ha utöver ordinarie undervisning planera in rörelsepauser för ett par elever, extra feedback för andra möjligheter till vila för någon och individuell stegvis instruktioner med checklista med flera. Varje lektion i samma klassrum. Det finns elever som kanske läser enligt särskolekursplanen eller är nyanländ och läser samma ämne, men på annan årskursnivå. I teorin påtalar resurserna att det inte är ens i närheten inte är möjligt i praktiken. Vilka parti vågar gå fram mot tomma ord och löften och faktiskt agera för en arbetsmiljö som praktisk för kåren? En rimlig arbetsmiljö för personalen som alltid kommer gynna våra barn och unga. Ni vet, det som är viktigast för oss att vara.

Ja, så här ser det ut för många lärare, att de ska ha olika nivåanpassningar – hur ska de kunna orka en termin med olika händelser runt om kring sig. Ja det är så.

Ni får ha det så gott.

 

fredag, september 16, 2022

Fredag – äntligen helg!

 

Fredag – äntligen helg!

Denna vecka har det varit fullt upp. Roligt med fysiska träffar med kommun och länsstyrelsen , med funktionshinderrådet. Det var intressant. De ska göra om handikapplanen i kommunen och det ska vara en process fram till augusti 2023, så vi får se. Det var intressant att prata och förstå vad vi vill och så det var fullt upp.

Jag blir skogstokig på olika bokningssystem. Ett företag har två bokningssystem, en på Facebook och en app som heter bokning. Jag har inte förstått vilken som är rätt. Det är inte lätt för mig. Jag går ju in på Facebook och så står det boka där och då gör man ju det – men nä – det var sista gången jag bokar där, det känns inte bra.

Rotmos med bringa och pepparrotssås 


Igår hade vi KU-dag och vi åkte ner tog oss Bistron inne i Oden – rotmos med bringa, tror jag det var, med pepparrotssås. Det var riktigt smarrigt och gott!

Denna vecka har gått så fort och i helgen ska distriktet ha en kurs där vi ska sätta oss ner och lära om nya saker, nya tekniker som har kommit fram. Det ska bli jättekul att träffas fysiskt igen och ha trevligt.

Men nu ska jag jobba och slita här en stund och se fram emot helgen. Det är inte många helger som jag får sova ut nu för tiden, men det får jag se fram emot längre fram.


 

Fotvård på eftermiddagen idag

Ni får ha det så gott, så hörs vi!

fredag, september 09, 2022

Strategier för att klara

 

Strategier för att klara vardagen. Det är så frustrerande att inte kunna se och att inte kunna ta till sig det som är längst fram och att kunna gå på en shoppingrunda i affärerna – det är… ja! Jag har lärt mig, jag tar telefon och tar kort, så ser jag vad det står. Men det blir många kort i telefon och väldigt full. Men man får försöka och jobba fast än man inte har synen fullständigt bra.

Nu börjar ju vecka 40 – internationella dyslexiveckan. Alla ska kunna läsa och skriva. Det är väldigt viktigt. Det är jobbigt för många, både unga som gamla att inte kunna klara av vardagen, att inte våga berätta för nära och kära, kollegor eller andra folk. Det är viktigt att vara ärlig och tydlig och tala om att man inte kan. Det är faktiskt väldigt fint att kunna säga: ”Jag kan inte detta, kan du hjälpa mig?”. Det har jag börjat med nu och då hjälper mina kollegor mig när jag stavar fel och så. Det är ju skitjobbigt, men jag bjuder på mina blunders som jag gör. Men det tog många år – att inte säga något och bara gömma sig, bakom ett skal som inte är jag. Jag vill vara den vanliga Gunilla och den glada. Det är kul och så.

Nu får ni ha en trevlig helg. 

söndag, september 04, 2022

knôdde på dagen

 

Det har varit en trevlig skördefest, lugnt och gott. Man har kunnat se så mycket och kunnat handla det man tycker om. Jag fick med mig hem;

-      *Brödkakor

-      *Ostkaka

-      *Julsaker

-      * Batteriljus

*g*Grönsaker 

Jag fick med mig det som jag ville ha.

Vi gick upp och tog det ganska lugnt, softa lite granna på morgonen. Åt yoghurt, ägg och kaffe och en sån här tunnbrödsrulle tog vi, vi hade lite grand kvar. Sen packa vi ihop och städa upp i rummet. Sen åkte vi till dem vi hyrde av och satt och prata en stund och tog det allmänt lugnt.

Sen ville han åka till en station där ute, så vi åkte dit och titta. år vi fresta med en grillbuffé? Mixen på Trone Hatts Gården sa vi att vi gör ett försök till – för tre år sen var inte den grillningen så bra, men den här gången så var den så god! Det var sallad till och det fanns viltkött också att äta där tillsammans med potatisgratäng eller ris. Det var riktigt gott och smarrigt att äta detta.




fotograf  från söndagens  och den goda måltiden!

Sen gick vi ut i skogen och knôdde och gick. Det var inte lätt för mig som inte ser, men det är härligt att bara komma ut i naturen. Det hade vi precis utan för knuten, på den här stugan vi hyrde.
Det var en hel perfekt helg. Det var så skönt att bara kunna vara och starta på stationen när det började. Vi har ofta kommit så sent, när vi har startat från våra hemtrakter. Sen hoppade jag in på Coop och köpte hackkorv på hemvägen, det måste man när man är hemma. Det är den godaste maträtten som finns! Enkel att bara värma och steka, lite rödbetor och potatis – det är mumma det! Sen hade Coop också tre ärtsoppor för 25 kr, så då tänkte jag att jag passar på att köpa det. Så nu blir det ärtsoppa för mig i morgon och sen får jag ju göra hackkorv på tisdag. Så det är full fart och full färs.

Jag kom hem till en hungrig katt och fick mysa med henne lite grand nu. Jag packa in och stuva in grejerna jag köpte. Jag köpte faktiskt blåa potatis – blåa i skalet och inuti, får se vad de smakar. Det blir roligt att göra lite mos på det där, se hur folk reagerar på vad jag äter, men jag vet inte om jag vill ta med mig till jobbet – vi får se.

Jag fick hem några saker och det var faktiskt riktigt bra den här gången och det kändes trevligt.

Nu får det bli en härlig söndag och krypa ner i sängen när klockan är kvart i nio på kvällen.


lördag, september 03, 2022

skördefesten på g

 

Jag vaknade, vad härligt i skogarna i Värmland – underbart! Vi hade med oss juice, kaffe och gjorde oss tunnbröds-bröd med bacon och kyckling, vi tog oss lite gott.

Sen hämta vi upp en värmlandstant och vi åkte ihop runt på Värmlandsnäs. Vi var inne på kulturlada, där köpte vi hembakat bröd, jag köpte mig ett par örhängen och sen köpt vi oss piroger och två  blomkålshuvud och ett blomkål lila. fick köpt ostkakan från Mor Carina eller Karin. Det var på kulturladan var mycket att titta på.

Sen tog vi och for till potatisladan – den var så fin i år. Det var barn som plocka in potatis i jordkällaren. Det var jättemysigt. Vi köpte Blå Kongo och King Edward – det ska bli smarrigt och gott att äta.

Sen åkte vi ut till Ekenäs och där är så underbart fint att titta. Räddningsbåtar var där, så man kunde gå in och titta, men jag gick inte ner. Sen tog vi en kaffe och smörgås. Det var väldigt trevligt.

Sen åkte vi till Sagas, där köpte jag några julsaker, men jag ska inte ha några fler julsaker. Sen köpte jag lite batteriljus där.

Sen åkte vi hem och tog kaffe och pirog och tog det lite lugnt. Nu ska vi åka till Botilsäter ikväll och ta det väldigt gott och lugnt.

Vi bor i en timmerstuga och den är byggd och ombyggd, så det är som en labyrint, så det är lite svårt att gå här, när jag inte ser. Men det går bra, jag har stöttning och så här.

Lite bilder från Värmlandsnäs bl.a. (Potatismosaik - ”Potatismosaik på Bodaholm” består av gårdens egen potatis med olika former och färger och är dryga 15 kvadratmeter.)

På lördagskväll åkte vi till Botilsäters lanthandel och hade mycket trevligt. Vi fick pulled pork. Fredrik Walter-Bivall och kompa på Botilsäter. Det var en fantastisk avslutning på skördefesten. Det tog tid att få maten och det var ju inte perfekt men lite charmigt ändå. Det var en liten hamburgare med pulled pork och med pommes frites till. Jag saknade lite grönsaker till men det får ju vara. Vi tog en efterrätt – glass med fondant, en liten rund grej med choklad – det var jättesmarrigt och gott! Det var trevligt och så, sen åkte vi hem. 

Då fick jag stôlleryck på hemvägen, att vi skulle ta kort i skogen. Det var så häftigt att komma ut i skogen i mörkret. Det har varit så trevligt att hyra den här stugan, det enda jag saknar är Vänern, man ser den på håll men jag ser ju inte det. Men det lyser underbart nu på morgonkvisten här. 

Nu ska vi krypa ner och se vad vi kan göra av dagen imorgon. Men ni får ha det så gott!