tisdag, juli 27, 2021

tur med grabbaren



stopp med ute fika 

Usch klockan ringer tidigt, jag har bara sovit 5 timmar. Men vi innan vi la oss, all färdkost är klar. Upp och sätta på bryggaren, fixa till mig, in i duschen för att bli piggare. Tråkigt väder, tur att det inte är så varmt vi skall åka en 5 timmars bilresa.  Det blir varse om alla har med sig vad som behövs. Denna resa kommer bli jättetrevligt att åka med tre gubbar. Gjorde superenkla smörgåsar baguetter fyllda med tonfiskröra, samt tunnbröd rulla ihop. Och sedan vanlig tekaka med skinka på. Håll köpte mig en 8 l kylbox passar perfekt och få ner allt ihop. den hitta jag billigast på Clas Ohlsson butiken.

 Har hittat mycket Cult. Vi kan tipsa om väldigt mycket olika saker som fanns det hos Byalaget. Vi tog småvägar ner till Eslöv stannade på olika spontana loppmarknader. 
Nu väntar man på kvällsmiddagen. Vi bor på industriområde, men det var ett bra hotell. Många bra loppisfynd fick vi idag och mysigt med gubbarna. 


goast hamburger på länge 

måndag, juli 26, 2021

Egen tid och självständigt

 Måndag morgon gick upp tidigt och snurrar runt, duschade  och åkte   till Fotvården,  sen fortsätter jag till Vänersborg , träffar jag min goda kollega och vi åt middag på Koppargrillen till lunch, gick och strosade i Vänersborg det är så mysigt.
 Sedan hem, börjar packa och sedan tog vi oss  Sibylla på burk som jag hade, ja den korven är väldig god. Nu får vi hoppas att går bra med resan.



lördag, juli 24, 2021

Smyga till loppis

Lördag morgon missuppfattning med SMS,  Hoppade in i duschen snabbt och tog mig lite frukost sen stack jag ut till köpcentret mötte upp två goda vänner. Fick åka cabbe intill  nästa centrum på gågatan och på torget är det loppis. Och kors i taket jag köpte ingenting. Men jag fick tag i en brödspade för fem spänn till en vän. När vi körde tillbaka till våran stad mötte jag på andra  sidan gatan en god arbetskamrat hon blev lite chockad att jag åkte med två gubbar, här går det inte att smyga vad man gör i våran stad. Sedan får vi ut till köpcentrumet och spendera några timmar. Blev bjuden på Thai mat. Det var mycket god mat och trevligt med goda vänner.


fredag, juli 23, 2021

Fredag och helg


 Fredag och helg

 Vad händer idag,blev inte så mycket gjort .frågade min vän vill du följa med till underbara platsen med härlig sång och härlig fika med våfflor. Efter det gick vi till kvarterskrogen och tog oss en pizza. Då gick den här dagen också.

torsdag, juli 22, 2021

Kors i taket brevet kom fram man Forza med plastpåseskatten

Kors i taket Postnord lyckades på en dag att få mitt eSIM. Jag blev helt chockad jag ville inte helt tro på historien. Varför följer inte instruction  med för att du kunna ta ur simkortet ur mobilen. Tur att jag kom på att man kan ha det i ett game för att öppna sitt simkort.

Kände  mig väldigt redig går  att jag har kunnat ta ur simkortet och så var jag inne och ringde till Tele2 och fick eSIM. Super enkelt att sätta med med QR-kod. På kvällen firade jag med ett glas rosévin. 

Jag har bestämt mig, kommer aldrig mer  be om hjälp och vara dum snäll och ställa upp på alla möjliga saker som folk ber mig om. Jag får ingen tacksamhet tillbaka för det ändå.

Har lyckats  att själv sätta i ett nytt simkort med kontantkort i min telefon så jag slipper få en massa samtal när jag lägger ut annonser,så  ingen skall veta om var jag bor det ska bli skönt, det var faktiskt bara 10 kr kostnad för kortet i en affär, det ser ut som att det inte är registrerat. Sedan var jag på min lokala ICA affär pratade om plastpåse-skatten . Det här är typiskt att man ska köpa en rulle påsar och köpa en tygpåse på affären vad är det för sätt köpa en tygpåse för 6 kr , som inte är världen bästa.




Finns för många personer

fick jag lära mig när jag var liten av mina föräldrar att man inte gör så här:
Man ska ha empati till att tala om falskt eller sant, när det gäller,
När det gäller löften är det bättre att ge några få som är riktiga istället för många som är falska. Om vi inte kan eller inte vill hålla ett löfte är det bäst att inte ge det från första början. Tänk på detta nästa gång du är frestad att ge ett löfte… Är du redo att uppfylla detta löfte oavsett vad som händer?
Varför bli besviken och  blir lovad ett löfte för att man ska uppfylla andra personers glädje.

onsdag, juli 21, 2021

Veteranträff träff igen efter covid-19



 God morgon!

Jag tror jag är pirrig idag. Jag vaknade vid 5 i morse. Det är ganska tidigt. Fasen såhär pigg skulle jag vara när jag åker till jobbet också, men så är det ju inte.

Nu skulle jag gärna vilja ha tips på matlådor som man kan ha med sig till jobbet. Jag behöver preppa frysen med lite olika maträtter.

Sen ser jag fram emot ikväll. Nu smäller det! Med Veteranträffen med bilar. Det ska bli jättekul. Jag tror jag är pirrig för detta också.
Ni får ha en trevlig förmiddag. Så ska jag snart gå upp och äta frukost och så ta det lite lugnt idag. Senska jag gå ner till slussarna.


Det var mycket trevligt att komma ner till slussarna. Det var många fina bilar, mycket folk som var därnere. Det var blandat mycket bilar  – många amerikanare och Saab-bilar, det är ju Saabstan här.

Jag tog mig en räksmörgås – det var smarrigt och gott. Men vilket pris – små och jäkliga är dom och 110 spänn. Det är ju fasen vilket pris det är på en föreningslivsgrej att betala. 

Sen gick vi runt och strosade och tittade. Så gick vi och tog oss glass. Jag skulle ha päronglass och hallonsalt. Jag fick kolaglass och päron. Det var inte alls det jag beställde överhuvudtaget!

Vi gick runt och träffade lite folk. Det var roligt. Det kändes  att folk var glada. Det kom folk ur stugorna och tittade på det här. 
Det är jättemysigt. Vädret var ju också fantastiskt, helt underbart.
Ja, nu ska jag krypa ner i sängen och försöka sova.


 


måndag, juli 19, 2021

En tur runt Dalsland och Värmland

 Gomorron!

Ny vecka och ny start på allt. Full fart.
Jag blev så himla sugen på att göra jordgubbs-rabarberkaka på mitt kök. Jag hade i frysen rabarber – kokat hade jag gjort. Och så hade jag tärnade jordgubbar och sen kokade jag det – gjorde jag för länge sedan.

Då hittade jag en jordgubbs-rabarberkaka. Det skulle vara:

250 gram smör 
2,5 deciliter socker
2 ägg 
2,5 deciliter filmjölk 
7,5 dl vetemjöl
1 tesked bakpulver

1 tesked bikarbonat

1 tesked vaniljsocker

1 nypa salt

Kakan ska vara 20 gånger 30 centimeter, du häller ut jordgubbs- och rabarbersmeten i formen och så häller du på krämen.

Istället för 7,5 deciliter vetemjöl blandade jag:
kokosmjölhasselnötsmjölpotatismjöl och en deciliter vetemjöl.

I den här smuldegen var det 250 gram smör och socker, men jag tyckte inte det räckte. Och sedan hade vi lite grädde till detta. Det här var väldigt gott.Jordgubbsrabarberkakan som jag gjorde om då, för den skulle bli lite saftigare och goare.

Sen packade jag ihop mig och åkte upp till min särbo och så stack vi till Årjäng och hälsade på hans släkt där. Det var så skönt att sitta i bilen och åka i cabben,men det får ju ge sig ju själv att man blir solbränd såklart i den här starka solen som är idag. 

Så grillade vi lite granna och smuttade på lite olika viner. Hans syster är så trevlig och det är roligt att prata med henne och hans släkt. Sen bjöd jag på den här kakan  och då hade hon lite skakgrädde och ja, det är gott det är med. Så kakan blev kvar där och de tyckte om den. Nu ska jag bara komma ihåg och göra det här receptet.

Sen på kvällen så for vi över Lennartsfors och vilka ljuvliga vyer att se! Mysigt att åka där, vatten på bägge sidor och ljuvlig svensk sommar var det.

Så att vi kom inte hem förrän sent på kvällen, så jag stannade kvar där hos honom. Det har vart en jättetrevlig dag, men det var ju lite stressigt på morgonen för mig, för jag hade ingen filmjölk hemma. Jag fick springa till affären och köpa det.

Ni får ha det så gott!


 

Här ser ni en liten bit av kakan som jag baka på morgonen och ser ni Utsikten ifrån släktingarna