tisdag, juni 29, 2021

De tysta kulturen

 Sitter på min underbara balkong, tänker tillbaka. Hur jag känner och om otryggheten i världen. 
Tänker tillbaka på hemtrakterna att inte platsa in hos några vänner  men med tiden  bryr jag mig inte så mycket. Den tysta konflikten får vara med.  Glömmer inte kalla vintrar när jag  blev  retad för mina vinterskor där började allt, några som tryckte ned mig.. Tiden som  inte kändes rätt att inte var modig och modern.  Var udda med min mamma som fick köpa kläder till mig från sin syster som var gift med inköpare av barnkläder.  Hur kan barn var så avskyvärda och retas. 
Helt plötsligtse flytt från Värmland ner till storsta'n .
Här börjar ett nytt kapitel.
Det är mycket lättare var liten än vuxen när man har för vissa saker  Att bli förstådd när man har svårt att uttala vissa ord som”reception” m.m
Det blir jättejobbigt att vara med nya människor jag är så rädd att uttala mig fel. Som ung vuxen känns det konstigt och jobbigt att var med den  nya människorna,  är så rädd att man uttalar sig fel. 
Det finns en underbar barndomsvän som finns kvar. Det är synd att hon bor så långt bort. Men vi kan sitta och prata flera timmar i telefon..  Här finns det ytterligare vänner känns bra. Vuxenvärlden blir mycket värre med  konflikter och den tysta mobbning. 

söndag, juni 27, 2021

Utanförskap är inget man längtar efter , blev inte som jag ville ha!

 

För ett par år sedan så hade jag denna Längtans Resan – Om barnlängtan, inte utanförskap. Mer och mer blev det utanförskap bland vänner. Det känns när man är med andra par när de pratar om deras barn och barnbarn man känner sig utanför, vad ska vi säga och varför det blev som det blev, längtan resan är slut och jag kommer aldrig se barn eller barnbarn. Sorgen finns inom mig och kommer aldrig bli den dröm som jag hade när jag var ung.

Man känner sig utanför och vad ska man prata med vänner om man inte har något att säga. Man har ingen erfarenhet eller längtan till någonting i livet. Nu får man vänta på pension och det tar ju några år.


lördag, juni 26, 2021

Dag efter midsommarhelgen

 Mysigt att var från sta'n och komma ut på landet. Gick helt okej, härligt  att höra fågelsång på morgonen och att sova i husvagn. Man ska ha en husvagn, ha ha ! Vaknar på morgonen tar oss en frukost. Vi är kvar över lunchen gjorde potatissallad av färskpotatis med härligt grillat kött.. Helt plötsligt började åska och regn från ingenstans. 

Jag stannar kvar hos honom, vi åker till en restaurang med Indisk mat. Vi satt ute, mysigt med allting.


Lite fakta från tidigare kommentarer svar på tal: Det blir helt okej ,hoppas ingen klagar och påpekar hur jag formulerar meningar och ord. (som skrevs med tanke på den dåliga formuleringen i skrift ) som jag skrev att leva med dyslexi är jättejobbigt att formulera sig samt att uttrycka sig i ord. Har du inte förstått,fråga mig igen ! Eller sluta kommentera mig i allt. 

Läs- och skrivsvårigheter är den övergripande termen som innefattar alla som har svårigheter att läsa och/eller skriva oavsett vad som är orsaken. Läs- och skrivsvårigheter kan

uppstå på grund av syn- eller hörselproblem, kulturell och språklig understimulering, språkstörning, bristfällig undervisning, emotionella problem, bristande kunskaper i svenska språket (när ett annat språk är modersmålet), men också på dyslexi.

 Personer med dyslexi utgör alltså en undergrupp som möter specifika, ofta ärftligt betingade hinder vid läsinlärningen. Svårigheterna gäller främst avkodningen, att ta till sig och automatisera kopplingen mellan bokstäver och talljud. De flesta med dyslexi läser mödosamt, hakar upp sig på orden, läser fel och utelämnar delar av eller hela ord. Läsning är en komplex förmåga och dyslexi tar sig därför olika uttryck hos olika personer. Vissa har till exempel större problem med att stava än att läsa. Med tidiga insatser och gott professionellt stöd kan hindren reduceras betydligt. Det som brukar kvarstå i vuxen ålder är då främst en låg läshastighet.

  Läs mer 

https://www.dyslexiforeningen.se/vad-ar-dyslexi

fredag, juni 25, 2021

Midsommar


 Midsommar förmiddagen packade vad jag ska man ha med utan frysa på kvällen , det ska bli mysigt att vara ute på landet och bo i husvagn.  Det var några år sedan vi var hos  hans vänner. 

Massor med sol, nubbe och sill ingår,  här är det varmt och skönt, man slipper att frysa. Man förgås  i värmen. Överlevt midsommar med trevligt folk runt omkring. Mycket trevligt att få träffa hans vänner. Mycket god mat ,färskpotatis och mumsig sillbuffé och efterrätt. Barnen och ner i sjön och bada det såg inte gått ut här hoppar man i jeans och winstopper jacka på sig.



torsdag, juni 24, 2021

Hit längtar alltid tillbaka till

Ett underbar kafé med en sjö

 Idag har jag varit ute med goa gamla kollegor och vi var inne på Ritz och fikade, en härlig smörgås och en god bakelse före midsommar. Och sen var jag och fick i ordning på mina fötter med nytt nagellack. Lunchen blev en enkel Findusrätt. SMS:ar gubben, blev sugen på hemtrakterna ute i Vårhaga till mysiga café stället. Vi tog oss en köttbulle smörgås på cafét. Och jag har förändrats på tio år ,det underbara sommar stället och se hur mycket som har förändrats genom åren. Nu förstår man att man blivit äldre och ser förändringarna nu

Sedan tog vi en tur med hans underbara cabbe. Nu får ni ha en trevlig midsommar.


 

onsdag, juni 23, 2021

Går vilse

En ny vardag igen! Jädra arbete på taket hos mig och de väcker mig på morgonen 7:30 – det är ingen semester överhuvudtaget! Idag var det väl bra att de väckte mig, för jag skulle iväg på ett ärende. 
Jag får alla sjukdomar som mamma har – det är inte kul! Vikingasjukdomen har jag fått nu, så det är bara att vänta på att den ska bli förvärrad och så… Vad ska jag inte ha sen??? Jag kommer att få flera olika sjukdomar.

Sen tar jag bussen till Uddevalla. Det går jättebra – allting perfekt och jag kommer rätt. Sen ska jag åka hem till min pojkvän och jag går av på NÄL och ska gå skogsvägen ner till honom. Jag går runt i ett kvarter hur mycket som helst – jag blir tokig, jag orkar inte – JÄVLA GPS! Jag blir skogstokig när det blir så här! Det är inget kul! Han får hämta upp mig, där jag har gått runt! Nu orkar jag inte mer - Jag har gett upp hoppet!


När jag kom hem till honom så bjöd han mig på lite middag, det var LCHF-mat. Det var väldigt gott, fisk och grönsaker, det var väldigt mumsigt. Sen åkte vi och handlade för midsommar och plockade ihop vad vi ska ha med oss. Vi hade fått en handlingslista av vännerna på vad vi ska köpa. Jag tycker det blir väldigt bra när dom gör så, så det inte blir dubbelt av något. Så det var ju perfekt. Dagen före 




tisdag, juni 22, 2021

Upp och ned dag


Redan tisdag. Tog det väldigt lugnt i morse, sen kom en god vän till mig. Så fick jag veta att hon fyllde år idag, åh gud, det hade jag glömt av! Så då körde jag oss till PMU, och där införskaffade jag lite Kult, och en jättefin blomkruka. Jag tror jag får sluta köpa Kult-saker. Sen for vi till den lokala pizzerian och tog oss varsin pizza. Jag tog en med oxfilé och bearnaise-sås och sparris på. Det tycker jag är väldigt gott. Nu tog jag det allmänt lugnt, och så köpte jag mig en sommardahlia också. Så nu får det inte vara mer blommor på balkongen. Men jag har inte fått in någon pelargonia, jag skulle vilja ha en. Jag får väl se om jag har lust att införskaffa det. Men jag hoppas att ni har en bra sommar fast det regnar lite till och från. Nu ska jag göra mig i ordning och krypa ner i sängen.


 

Tack att ni ändrar sprutan.

 Jag blir frustrerad att regeringen vill att vi ska ta spruta med Covid 19 och det skulle finnas två ställen här. Ja, så skulle jag gå in och  titta på min andra spruta och jag har haft det inne i stan förut.

Nu helt plötsligt ska man åka ut till NEVS och ta sprutan.  Jag tycker det är faktiskt; vem har bil och vem har lust att åka buss ut, för att få slippa bli sjuk och detta? Jag begriper inte. Tack för att ni ville ge oss sprutan, men jag tycker det är dåligt av er att inte ha fler ställen och möjligheter och ta den här sprutan i centrum. 
Varför ska allt ut över stan. Jag tycker det är dåligt!