söndag, juni 20, 2021

Hemtrakter


 Söndag morgon, går upp ganska tidigt och fixar i ordning till Habibi och myser med henne.
Dagen före hade jag gjort smulpajen som jag monterade ihop och gjorde iordning. Packar ner detta i en kylväska, tar bilen och far upp och vi åker iväg till hemtrakten. Vi hjälper en nära släkting och så bjuder vi på rabarber- och jordgubbspaj med kondenserad mjölk och vispgrädde. Det är väldigt smarrigt. 
Och jag känner att jag vill inte ha belastning från någon och såhär, men… Så vi var där uppe och så åt vi både på Sibylla och på Max innan vi åkte hem. Jag var tvungen att hålla min diabetes i schack.
Och sen håller vi på och försöker och leta efter ”Arne på båten” i Säffle – var han är begravd. Han har ju bott i en båt, han har bott i en buss tror jag. Det här verkar vara en originell person. Han finns på SVT och på Tuben. Det är mycket spännande, men jag har aldrig tänkt på det när jag bodde däruppe i Värmland. Men en bekant till mig har träffat han i verkligheten. Han måste verkligen ha varit ett stort original i Säffletrakten. Om någon vet någonting så skulle jag gärna kunna få veta.
Vi for hem och det tar ungefär en och en halv timma – då säger han, - du kan väl stanna till dagen efter. Jag kände såhär: han ska ju jobba. Det är måndag morgon och såhär, men okej. 
Sen hade det hänt en olycka här hemma. En kruka har spruckit och ramlat ner i golvet. Den stod på en träpall som jag hade. Jag vet inte vad det är som gavvika. Jag gör iordning mig på morgonen och sticker ner till affären och köper blomjord och kruka. Sen hoppar jag in på Maxi och köper oss varsin baguette med kräft-och vitlöksröra i. Sen tar vi till efterrätt min paj som var kvar från när vi var hemtrakterna.
Sen åkte jag hem och har inte gjort så mycket mer. Men det har vart en trevlig söndag och det var roligt att komma till hemtrakterna. Men det känns konstigtatt komma hemhem, hem – det är inte kvar längre. 
 

lördag, juni 19, 2021

respektera



 
 Att vakna upp bredvid sin käraste är helt underbart när vi sitter och äter frukost så hör vi åska och regn en  helt vanlig sommar, demonernas dag.  Det är någon som inte tycker om vad jag skriver på bloggen och jag känner mig trakasserad av den personen. Jag vill att folk ska respektera mig och Förstår inte att jag har dyslexi och det  menas att jag har svårt med meningsuppbyggnad. Jag har hjälp av en god vän så hjälper mig att skriva  eller taltjänst. Blir ledsen,det är tråkigt att det blir så här. Jag tycker det är viktigt att personer med olika svårigheter och med funktionshinder har rätt till att skriva på en blogg eller uttrycka sig på sitt sätt.

fredag, juni 18, 2021

Fredag




 Plötsligt kom jag att tänka på, idag är det tio år sedan jag sålde mitt underbara sommarställe som jag bott i i många många år. Varför sålda jag detta? Jag saknar vågorna och vattnet, och ett mysigt grönområde och goa promenader, och varför satte jag mig i en lägenhet? Det var det dummaste jag har gjort i mitt liv. Jag saknar området. Men nu håller kommunen och markägaren på att förstöra hela det fina området, jag fattar inte detta. Varför ska dom förstöra ett så fint område? Det ska bli lägenheter och bostäder, jag fattar inte. Varför ska allting förändras? Men nu ska jag fortsätta och greja här, och så fasimej kom dom och borrade ute på väggen! Ingen förvaring, ingenting, tur jag inte satt topless. Men det brukar jag aldrig göra, jag bara skämtar lite. 

Helt underbart kväll, fort upp till pojkvännen vi tog hans bil, cabben ned. Åkte till Max tog oss ett maxmål. Sen for vi ut till en vän satt ute vid  sjön, gött. Men massor knott, men njuter av sommarvärmen


Men ni får ha det så gott så hörs vi!

torsdag, juni 17, 2021

Första dagen på semestern

God morgon, vilket härligt solväder, helt underbart! Men jag kan inte låta bli, jag måste bort till jobbet och titta om det ligger mer böcker innan jag gör i ordning innan semestern. Så jag får åka bort igen och titta. Sen ska jag åka till BRL och hämta min stereo till bilen. Så får vi se om den kommer att fungera igen. Jag hör fågelkvitter när jag pratar med folk via den stereon. Men vi hoppas att det ska bli bättre, vi får se. Jag ska gå upp och äta lite frulle, och sen ska jag göra iordning mig. Jag ska ta med mig den tunga datorn igen tillbaka. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Så får jag göra, och sen får jag se vad det blir under dagens lopp, det är gott. Igår gjorde jag ingenting, för jag tog fel på dag när jag ska till ortopeden, så jag får vänta en vecka till. Så kan det bli ibland, man gör galet. Men ni får ha det så gott och trevligt! Mina vänner skriver här inne också.


Efter att jag varit på BRl och hämtat min bilstereo så åkte jag hem. Så kom min underbara pojkvän och tog mig ner till slussarna. Vi tog oss en kvällspromenad runt där, och tog oss lite kaffe och glass. Sen satte vi in stereon, och vi förstår inte vad det är med stereon, rösten hörs inte i högtalaren, bara andra ljud, jag fattar inte vad som är galet med den här stereon. Men jag ska tillbaka om två veckor, så ska dom titta igen på den. Man tror att nya produkter ska bara fungera och inte krångla. Så nu sitter jag på min underbara inglasade balkong och tittar på influencers på Tuben och tar det allmänt lugnt. Jag kan inte gå och lägga mig riktigt än, jag får sitta här en stund och njuta av sommarens goa väder. Jag tycker också det är dåligt av landstinget att om man har ytliga blodkärl så får man ingen hjälp för det. Jag tycker det är konstigt. För vissa andra skönhetsfel får man hjälp, men inte min rosacea, den får jag ingen hjälp med. Jag fick penicillin nu, jag ska betala 800 kronor. Nej, varför ska jag betala när andra får gratis? Så här har det varit med alla saker som jag behöver ha för tillvaron här. Till och med för mig kostar det pengar att få hem mat. För jag klarar inte av att bära upp, så jag tar hemleverans. Då kostar det 99 kronor. Jag försöker handla en gång i månaden, det tyngsta då, så jag slipper ha så stora utgifter. Så nu är jag ganska trött och irriterad. Så fort man har ett osynligt handikapp så får man ingen hjälp. Jag tycker det är konstigt. n gör galet

den har blommat upp. Så jag fick ringa i Kry-appen och få mediciner. Och det är inte kul att vara utan, det är inte kul att vara med många människor som tror att jag är arg.


 




måndag, juni 14, 2021

Krångel med nya system ifrån iPhone

Två och en halv dag kvar innan jag går på semester är ledig fram tom 9 augusti. Förvaltning bjuder på tårta men det finns ingen extra för dem som har diabetes. Det blir att städa dag och plocka in böcker och se vad som har försvunnit bort.  Idag ska jag skämma bort mig och ta en lunch på stan. Typiskt i fredags så hade jag tappats bort bankdosan. Så måste ned till banken och få en ny dosa. Hela vårt samhälle är uppbyggt på bankid man helt borta om man inte har det är man inte med i samhället. Jag tycker synd om dem som har svårt att lära sig den nya tekniken. Hela fredagen hade min teknik försvunnit och krånglat. En hårddisk kraschade måste köp en ny hårddiskpris 1500 kr fattigare. Men min nya mobiltelefon fungerar allt utan min kalender och bankid plusjobbs app. Det är många appar som inte fortsätter att utvecklas eller program samt system inte utvecklas. Det är synd när man tycker att en app är så bra.

Vi tog en citylunch på Thai singbar – det är så himla god mat och goda efterrätter, men jag hoppade efterrätten och tog kyckling med jordnötssås och lite ris, det är så himla gott att smaka på. Sen tillbaka och greja lite grand på jobbet och så här. Sen tog jag det allmänt lugnt när jag kom hem, jag chilla med Habibi och sett lite influensers på Tuben och kika lite grand. Så det har varit lugnt och dåligt väder är det och inget roligt alls.

Men jag känner mig nöjd med att jag kunde vara tekniker och fixa allt med min nya telefon – och så säger folk att jag inte kan!?! Jag blir ganska sur på personer som säger att jag bara tjötar folk – jag tror att det finns vissa andra som gör det också faktiskt! 

Nu får ni ha en trevlig måndag, jag ska iväg och jobba imorgon igen! 

söndag, juni 13, 2021

ånger förde lilla

 Söndag morgon… när man vaknar, man ångrar sig att man tog ett extra glas vin dagen före. Det var lite segt att komma upp på morgonen, men till sist kom vi upp och tog en härlig frukost och tog det lugnt. Sen blev vi dävna och la oss igen. Sen har det varit problem, för olika personer på Facebook har skickat ut saker till alla sina vänner. Jag fick hjälpa en person att få bort det och byta lösenord. Det är väl att någon har kapat personen eller något annat. Vi tog det allmänt lugnt, och så åkte vi upp till kvarterskrogen och köpte oss en pizza. Sen satt vi hemma hos honom. Sen for jag hem till min katt. Det har varit en härlig underbar helg. Att man kan vara ute nästan tills klockan är halv ett på natten och sitta och mysa ute i trädgården. Det är helt underbart!

lördag, juni 12, 2021

mys helg


Grill

 vaknade kanske tidigt på lördagsmorgon gick upp tóg med lite frukost sen hoppa in dusch. men jag la mig slö titt på olika film på Youtube . Ja nu blir det till särbon igen. Måsten ta mig i kragen igen. Plötsligt fick jag börja stressa, jag måste in på systembolaget innan jag åker till honom.  Det blev härlig kväll med god grillad mat och drycker. Trevligt att sitta ute med hans grannar, en så skön och god kväll.


fredag, juni 11, 2021

fredag


 Snart närmar sig en välbehövlig vila i helgen det har varit mycket runt om mig med olika möten. Så mycket möten ,från det ena till det andra  mötet. Jag har dividerat och funderat om jag vill fortsätta med uppdragen som jag har fått, jag vet inte om jag vill eller inte.

Nu  är det städat på balkongen, funderar på att åka till blomsteraffären och köpa lite blommor.

Jag åkte till Blomhuset och köpte en ny blomster kruka som är självvattnande, jag bad dem fixa allt, men det blev väldigt dyrt att fixa såna saker. Ska man vara fin får man lida pin

Blev orkeslös orkade inte göra något direkt när jag kom hem. Jag har köpt mig en ny iPhone12. Känner mig stolt att jag har kunnat lägga in alltihopa själv i min nya telefon.. Men Mac mini är väldigt trött. Får se om den kommer igång.