Onsdag morgon jag vaknar före klockan det händer väldigt sällan.. Det känns som det är höst ute, man tittar ut på morgonen och sitter och äter frukost. Idag blir det bara ett arbete fullt med projekt överöst med böcker. Sen måste jag planera och städa inne i biblioteket. Min energi är väldigt låg efter lunch,jag åt taco sallad, jag får väl äta något mer senare. Bara väntar på att bli ledig, undrar vad som ska hända under sommaren ? Nu ska jag scanna in läromedel i vårt konto på biblioteket som heter welib.
Idag har
jag haft fullt upp med arbetsdagen. Det är så roligt att komma till
jobbet.
I
eftermiddag blir det super middag . Idag fick jag testa vakuumförpackad middag.
Det var rätt ok mat men vissa maträtter att tänka på för äldre personer, exempelvis
kålpudding många har ju bara grädde och sirap och blandfärs och kål. Vissa
förpackningar var väl inte så bra exempelvis kallsås var svårt att öppna
burken. Jag tänker på dig som tycker om mat och tänker på reumatiker och de
kommer aldrig kunna öppna små burkarna ifrån vakuumförpackad leverans. Men det
var kul att testa och vara med i blindtest.
Ja, sen fick jag bara vända i dörren och gå ner på bostadsrättsföreningens
årsmöte. Det var inte mycket rätt de hade gjort. För det första kunde jag inte
läsa årsberättelsen för dom hade scannat in med jpeg. det funkar inte
med talsyntesen, det måste ses
över, det ska ju vara tillgängligt för alla. Om man har läshinder så är det
svårt att ta till sig informationen. Program för PDF-framställning. Formatet
stöds på många talsyntes och rätt in scanning inte jpeg.
Vad kallt det är
nu och sitta ute, jag fryser om fötterna. Men nu ska jag gå och lägga mig och grunna
på mitt pensionärsliv om tio
Matlådor som testades från leverantören fick klart godkänt
betyg under provsmakningen. Maträtter på bilden: Kålpudding, panerad torsk och
vegetarisk biff.
Varför? Så slö igen orkade inte fixa matlåda igår! Jag fick stiga upp tidigt och fixa mig en matlåda. Trött är jag på morgon men fick stålsätta mig att börja skala "potäter" och röra ihop en vitsås och slänga i fiskbullar, jag kom i tid till jobbet. Denna vecka är det full fräs på jobbet med återlämning av böcker, därför måste man ha snabbmat, och microvärma maten.
I morgon ska jag ha ett viktigt möte med funktionsrådet är inbjuden till omsorgerna inom kommunens nya upphandling, kul att bli inbjudnen till detta, så förnämligt att få vara med. Nu räknar man ned semester snart i antågande. I år hoppas jag att få göra något rolig under semestern.
Känner mig rätt nöjd framemot eftermiddagen, jag ligger inte efter med något , alla som har lämnat och scanna av, man ska känna sig väldig nöjd.
“De senaste åren har de digitala böckerna blivit allt mer populära. Enligt en rapport från Svenska Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen stod de digitala böckerna under 2019 för närmare hälften av den totala bokförsäljningen i Sverige, räknat i antalet konsumerade exemplar.” hämta från https://www.specialnest.se/forskning/en-digital-ljudböcker
Det är roligt att alla läser en bok eller lyssna till denna, texten använde jag i svenska under våren. det är så viktigt att man läser eller lyssnar så man får ökad ordförståelse. så jag hoppas även när man är ledig i sommar att läsa skönlitteraturböcker, det toppen att många lyssnar på en ljudbok.
Denna helg kan man ju inte klaga på vädret, det har varit helt underbart att solen sticker fram, och att vi fick ett gott väder, somnade som vanligt upp tidigt på lördags, morgonen upp och hoppa. Jag vet att blir en lång dag och med resa ! Jag for upp till min pojkvän.
Efter vägen hade vi en kaffekorg och gjorde några stopp efter vägen .. och vi drog E20 , ett mc släpp hade vi med oss, upp till Dalarna och hämtade en moppe som han gärna ville ha, som han alltid har önskat sig och var sugen på att köpa. Då fick jag en snilleblixt, ”Corona-tänkt”, att träffa en skolkamrat som jag inte har träffat på nitton år. Jag gick ju på dyslexikonsulentutbildningen i Ludvika, och där bor några stycken från min skola. Och det var så roligt att träffa den här personen, det kändes som det var förr igen! Det var ju riktigt kul! Så vi stod där och pratade en stund.
Sen for vi hemåt igen, och hoppade in och köpte oss en grillad kyckling. Så tog vi potatissallad, men jag tog inte så mycket av det. Så tog vi varsin öl och satt och hade det allmänt trevligt.
Söndagsmorgon vaknade vi tidigt och gick upp och tog oss lite frukost. vi gick ute fixa bilar, full spruta på, allt pollen måste bort och nu är det Sveriges nationaldag idag. Det är helt underbart! Så det blir väl en tur med bilen, men jag måste åka hem till min fyrbente och tala om att jag finns. Jag brukar åka hem någon gång under dagen och ge henne lite extra mat och gosa lite. Efter att jag varit hos min lilla kisse, hon var så kärvänlig så jag var hemma här en sväng, så visste vi inte riktigt var vi skulle göra av Sveriges nationaldag över huvud taget, vilket håll vi skulle åka, vad vi skulle göra. Vi bestämde oss för att fara till Dalsland, men vi skulle strunta i 45:an. Vi åkte ju nercabbat, och vi åkte så jättefint en liten bit över Kroppefjäll. Det är så fin och vacker natur i Sverige, härligt att se vatten, folk hoppar och badar, det är helt underbart att kunna se detta! Vi for så att vi kom upp till Håverud, gud va fint det var! Då bestämde vi oss för att ta restaurangen vid vägen. Och jag tog faktiskt kycklingspett med jordnötssås och ris. Det var en thairestaurang, den var faktiskt helt perfekt att äta på. Men viadukten stängde redan klockan 17. Restaurangen är öppen längre där, synd att vi inte fick Lejonet och Björnens glass. Sen tog vi en annan väg hem över Dals Rostock. Det var faktiskt riktigt trevligt och underbart. Nu är det bara åtta dagar kvar, sen har jag semester, det ska bli skönt! Sen kanske vi planerar in att göra något under sommaren, åka iväg och så här.
Godmorgon jag vet inte hur jag ska berätta och jag måste berätta jag tror att ingen vet min IBS. Dom personer som tror att jag inte tycker om mat, det kan bero på det här:
Min symptom på irriterad tarm såsom förstoppning, diarré, uppblåsthet och framförallt buksmärtor och illamående. Plus symtom som kommer på grund av att man har ont i magen och är orolig får hjärtklappning, svettningar, huvudvärk samt att man kan känna av en stor trötthet.
Ibland kan jag inte ha vissa kläder på mig. Det här är så vanligt det är många personer som har den här sjukdomen och inte pratar om det.
Man pratar inte om såna här sjukdomar men jag vill nå fram till personer. Jag har levt med den här sjukdomen i många år jag varit hos läkare och jag får bara mediciner men ibland fungerar inte medicinerna alls. Ibland får jag vara hemma från jobbet eller avstå från mina vänner. För ett tag sedan skrämde jag livet ur min kompis ,typiskt att jag blir sjuk utanför ett systembolag. Jag fick lugna henne och säga att det här är vanligt. Men den turen blev inte rolig för henne vi fick åka hem.
Man kan inte planera in när det händer, kommer helt plötsligt ,man är känner sig frisk och plötsligt blir man sjuk.
Nu har jag berättat min stora hemlighet som är jättejobbig ,Flera i min släkt har detta också.
Att inte föreningar som ger ut information de vet inte att hur man scannar ett dokument. Ofta gör många fel de skapar foto i stället för text. Är det foto så kan vi som har ett läshinder inte läsa dokumentet. Nu sitter jag med detta problem. Jag får hjälp att läsa årsmötesprotokollet. Vi måste protestera aldrig acceptera hur olika myndigheter som inte tänker på att en talsyntes inte funkar på ett foto. Jag har haft det på min kurs men då var det en jättesnäll personen som hade en film och läste för mig. Men det ska inte finnas 2021 alla ska förse oss med läsning och att alla information ska var tillgänglig för alla.
Inatt har haft ett helvete med olika mardrömmar. Så jag nästan försov mig. Idag blir det sedvanliga lunch med jobbarkompisar.
Varför är man så trött och slö man det har varit en konstigt år med pandemin, som har ställt till det för många.
Virrpanna upp fixa köket med att koka ris i riskokaren orkade inte fixa detta igår. jag har verkligen tappat lusten att fixa lunchlådor. Att ha och få inspiration att fixa och dona i köket, just nu är det hemsk värme i köket. Idag blir det kyckling igen.
Jag sitter och tittar på årsmötes handlingar som är på tisdag för HSB, där har en person som lämmna in motion om IMD Individuell mätning och debitering på vatten vår bostadsrättsförening nu får det räcka med extra utgifter, då måste de sänka hyran och inte lägga mer avgifter. tex bilparkeringen den kostade 175 kr sist höjdes den till 300kr att föreningen smyghöjer, på fakturan tillkommer extra som informationsöverföringsbelopp. De lägger på , nu för det räcka med utgifter som tex IMD vattenmätare, på riksbyggen har de fortfarande el ingår i deras hyra, varför ska det var olika, Jag tror och ska försöka se mig omkring och planera att flytta, kanske ta en hyresrätt i stället. jag har det rätt så bra jag har lite extra för att jag hyr ut ett rum. Så denna bostaden är kanske bra att ha kvar när man går i pension och få lite extra med pengar.
Jag har svårt att förstå och tro att det ska vara rättfärdigt att göra transaktioner med finansieringen – men hur fungerar och krånglar det med olika betalningssystem i samhället. Att vi måste ha Kivra, Swish, bankkonto och Klarna – varför kan vi inte ha lika i alla appar plus att finansföretagen har skyhöga räntor och avgifter – var är samhället på väg??? Jag fick inte någon uppbackning i tron att jag hade betalat, men jag hade betalat – men det fanns två konton för samma företag. Så jag gick in på appen och betalade. Två dagar senare går jag in och tittar igen och då står det att det är försenat, men jag hade betalat. Då hade jag bara betalat men de hade två bankkonton och då hände detta.
.Sedan händer detta:
Olika kreditföretag, som typ Klarna, jag tycker inte om deras chattfunktion för att det är en robot som pratar. Om man är dyslektiker så har man svårt att skriva, och får idiotsvar ibland ifrån dem. Varför kan man inte få höra, eller att de kan svara mig vänligt? Vilken skuld har man från Klarna, man får andra svar. Jag begriper inte det här, hur det fungerar. Jag förstår dem som hamnar i skuldfälla, att det fungerar inte med att fråga och vilja göra rätt för sig. Varför ska det alltid vara en robot som svarar i chattfunktionen? Det tycker jag är helt idiotiskt att det har kommit fram. Om det sitter en vanlig person så kan den väl se att man skriver fel och fråga om. Jag hoppas att det här kommer att bli bättre.
Men fortfarande: Bokus ska ha 159 kronor för att skicka tillbaka en bok. Jag tycker att de här företagen tar ut ett överpris för returnering. Så mycket kan det inte kosta att skicka tillbaka en bok. Jag tycker att nät-sighter blir fula mot oss som har det svårt.