onsdag, juni 02, 2021

nu ska börja lysena skönliterböcker

 Som vanligt är jag så morgontrött så väckarklockan ring flera gånger, man fundera vilket väder är det idag? vad ska ta på sig ? Jag måste hitta min fina klänning som jag köpte förra året, ,jag blev övertalad av en person så jag köpte den förra året på Överby. Måste rensa ut min  gamla kläder, jag har sex garderober fulla med kläder helt perfekt men jag skulle aldrig klara mig att ha mindre med garderober. Hur göra man att minska på klädinköp. Jag har allt gillat kläder. Tänk när min mosters man min, under min tonårstid, han jobbade med inköpa av kläder som kom nästa år ute i klädbutiker. så jag var udda tyckte många. De förstod inte att det var modernt innan det var ute i affären. Andra. vet inte hur jag tänker vilka kläder som viktigt att slänga eller ha kvar.

Jag gick in på Trestad veteranbilar verklig tråkiga nyheter deras slussträffar är inställda i år. Detta vara skit på grund av pandemin och  gäller tillsvidare.. Det handlar om att synas för dom som har veteranbilar dom vill visa upp sin fina bilar. Det finns nästan inget att se  framemot i sommar. 

Men jag kan bestämma ett mål  att jag ska promenera minst 10.000 steg varje dag på semestern. idag ska jag ta första promenaden. kanske ska jag försöka ta fram cykel jag har inte tag fram på fler år ..  


Boken skyddsängel har kommit ut som tryckt bok vi som har ett läshinder får vänta på legimus fram till Juli för att få lyssna .Jag fick iallafall börja läsa/ lyssna på författaren  Anna Janssons bok som skriver om  Maria Wern boken heter  Dödslistan.  Nu känner mig så nöjd att kursen är avklarad. Jag tycker att det är roligt att skriva igen och att våga fast man har dyslexi.



Ikväll blir jag firad för att jag klarat av min kurs, till slusscaféet, tråkigt att inte veteranbilarna, blir bjuden på en räksallad. Och fick åka dit med cabbad bil.



tisdag, juni 01, 2021

jag vill ha talboken nu

 Jisses vad tiden går fort – redan juni månad! Hoppas att det blir slussträffar med veteranbilar!

Nu börjar jag räkna ner fram till min kursavslutning och slutbetyg – jag vet att jag är godkänd, men det är alltid spännande att vänta.

Jag hoppas att vädret håller sig, så jag kan träffa mina gamla vänner igen. Jag saknar verkligen en vän som jag har haft pizzakvällar med och djupa diskussioner. Plus några fler som jag får träffa. Jag hoppas sommaren blir bra och vi får träffa vännerna.

Men nu är det dags igen att vänta på Legimus – talboken ”Skyddsängeln” av Sofie Sarenbrant – varför ska vi alltid vara sist med talböcker – typiskt för oss med läshinder! Jag tror att jag går och köper ljudboken och orkar inte vänta på att de läser in talboken. Legimus är en jättebra app! När man går och lägger sig, så finns en insomning, så man kan göra bokmärke och man kan prata in och spara. Det är lätt att hitta i boken och vad man har lyssnat. Vid köp av olika appar med ljudböcker är mer komplexa att navigera i. 

måndag, maj 31, 2021

snart händer det man har längtat efter .......

 Åtta dagar kvar för eleverna att gå i grundskolan, men sen har vi personal fullt upp att röja och ha en massa digitala möten.

semester kanske man längtar efter men man har inget att se framåt känna att man är ledig. Men inga bilträffar inte träffa släkten något. jag hoppas att de kommer att släppa på detta lite mer. 

 Jag vet att jag är så seg i att ta mig upp, det var ovanligt att sova själv. Väckarklockan ringde flera gånger innan jag hoppade in i duschen. Sen körde jag igång riskokaren. Helt perfekt att göra under tiden man gör morgonrutiner. Min lunch blir en kycklingfilé och ris och grönsaker,  lunch blev jättegoda och en sås ifrån Coop, mangoraja satte mig åt lunch vilken gudomlig sås den måste man hitta recept på. den blir inte sista gången jag köper den, lunchen var enkel att göra till snabblunch. jag trodde att det mango i såsen, men kollar i recept ,l så är det  mango chutney i hemgjord sås   

 Idag är det inte så mycket jag orkar göra när jag kommer hem. Men jag ska göra en rutin i min app,den heter påminnelsen  och den kan delas  med familjemedlemmar, det är ju bara två rum som ska städas. Kanske ska jag dela upp det på fyra dagar, plus att tvätthögen blir väldigt stor. Just nu fäller Habibi fäller mycket päls, så det är tur att jag har robotdammsugaren som går två gånger per dygn. Det enda jag är för orkeslös  att göra, det är att jag inte har hunnit göra i ordning den inglasade balkongen. 

typisk att jag haft tio år problem med balkong fönster, vem kan hjälpa mig vilka vågar gör ett sådan jobbet, om jag tappar ett fönster så blir det väldigt dyrt för mig att betala Jag är jätterädd för att tappa fönstren, det har varit fel sedan jag flyttade in i lägenheten. Ska jag ta upp fastighetsskötaren så ska han ha femhundra spänn i avgift. Jag hade problem med altandörren. Han bara slängde dit 5-56 och smörjde, och jag fick betala femhundra kronor. Jag vet inte vad jag ska ha för blommor på balkongen som trivs där ute i sommar. Det är ju en inglasad balkong. jag har haft tomater som fick bladlös de spred sig till  mina andra blommor det var för några år sen jag gillar pelargoner och isbegonia. Ska  jag våga sätta tomater igen.

Att drömma om en ny lägenheten det finns inte på kartan att  byta bostad. jag har rimlig bostad. I början av 90 tal kunde du köpa en bostadsrätt för 1kr. Nu måste till många nollor. men jag tur för 10 år sen köpte jag min första bostadsrätt. men jag tycker att hyra är väldigt hög om  tittar man på liknande bostäder  så är hyra läger men insättning är väldig hög. Tillkommer en del i  bostadsrätter en månads avgift fri.Hade jag inte haft så bråttom att springa från huset och kolla  på hur mycket måndshyra var, så hade jag inte köpt denna bostadsrätt. 


söndag, maj 30, 2021

Sista dagen på dyslexi

vi skulle gå och lägga oss så hörde vi buller från raggarbilar och andra medvetslösa personer så vi fick inte sova ordentligt heller på natten, raggare och väsen var problem med att sova på hotell. Omöjligt att sova. Men sen gick vi ner tog härligt frukosthotell. Jag lite var tråkig att jag tyckte att lägga energi 

och spåna om hösten verkar så långt att se fram emot men långt bort. Hoppas att allt blir av.
Det fanns ett härligt fruktbord med god frukt som är gott att avnjuta.  Svårt att veta vad ungar vill göra , trögt och svårt att få gängen med. Intressen helgmassa intryck och olika vilket styrkor.
Vilken härligt väder när vi fikade, synd att man måste gå in fortsätta komfortutrustning i konferensrum. Smet ut till glasskiosken mums vädret är toppenbra.


Vilken härlig helg jag har haft! Min katt Habibi har vart hos min särbo och fick träffa en igelkott, och fick bo däröver helgen.
Så han kom hit med henne. Vi tog oss en väldigt fin tur med hans 900 Cabrioletbil. Vi var ner till Skoftebyns restaurang och tog oss var sin hamburgare. Sen åkte vi vidare ner till slussen och tog oss en glass. Men där var ju många av glassarna var slut.
Det blev en underbar kväll och trevligt att träffas. Alltihopa har varit bra den här helgen, förutom allt annat krångel som har varit under helgen här.

 


lördag, maj 29, 2021

Fullspäckad helg med kul saker om dyslexi


lite bilder från lördag 



Jag måste tänka ett steg längre på morgonen vi. Lite frukost fick springa iväg. Hem och hämta ny väska, tog inte med allt. Slippa resa fram tillbaka letar parkering i stan hatar detta. P- skiva funkar inte, endast app. Easypark är jättesvår att använda i veckan fickjag böter fast tror att jag har gjort rätt.  Så jag nervös att inte göra rätt.   Kod problem för att komma in i lokalen. Hoppas inget mer strul nu. Vi kommer höra Frölunda data som ska vi teknisk hjälpa. Är Jättenyfiken.   

Tips det var mycket matnyttigt hjälpmedel tex. 

Ett par glasögon med visuell brusreducering ligger test på ett företag. Ett par glasögon 3000kr. Smart PRO camera lite dyr för att läsa text och gatuadressen. Alldeles för dyrt att köpa hjälpmedel.  

Smart PRO camera
 Smart PRO camera 


Härlig kvällspromenad runt spikön och lite god middag.  Det var länge sedan man har träffat dyslexivänner.   Nu planeras att införa hösten försöka få till ett ungdomsläger, för ungdomar som har dyslexi.  Hoppas covid 19 inte ställer till det till hösten. 

På efter kursen så gick vi till en restaurang Trollhättan som alla hade varmt rekommenderat mig. Lång väntan att kunna få maten och vi fick slags tapas av oliver ost och en smörgås och sen tog jag vitlöksbröd smakar sådär, till huvudrätten tog jag bort potatis och kyckling potatisen var inte färdig stekt och det bara var bacon nästan ingen kyckling. Det var absolut inte det godaste jag har ätit. Sedan tog vi efterrätt pannacotta med rabarberkompott det smakar rätt så bra. Men jag var väldigt trött och sliten efter en så här högtidsdag helg och I dag var jag uppe hos min pojkvän, batteri tog slut i mig alltihop, så jag kunde sova lite längre på lördag.


fredag, maj 28, 2021

Hur fungerar min varda men hjälpmedel?



Det finns många olika dikteringar och möjligheter att kommunicera med sms och mejl eller som den jag tycker minst om är Google drivedokument med egen röststyrning, när du pratar så ser du inte orden ofta blir det fel i min dator. jag har också en funktion som har diktering och talsyntes i WINDOWSdator i Outlook och även i Word i min jobbdator. Jag har också en app AppWriter den är så bra när jag ska läsa ett dokument blir varje ord gulmarkerad. Därifrån kan jag se vad jag har och upprepa mig på en mening. Men i min telefon använder jag Apples egna hjälpmedel den har fungerat rätt så bra med min kommunikation mellan min diktering ibland kan det bli lite tokigt. Sen kan fröken ha lite bråttom att trycka iväg sms då står motparten och undrar vad jag menade, ofta kan dom läsa mellan raderna om dom vill. Men den bästa hjälpen är taltjänst som gör en tolk som skriver på olika möten så jag titta på, Senare kan jag gå på min kammare och lyssna om möte eller om vara protokolljusterare så det jättebra. Kommunikation är så viktigt annars kommer man bli spolierad från cybervärlden. Tack vare goda vänner som sa, att jag skulle byta från Android till en en Iphone det var så lyckat att kunna skriva hel meningen jag förstår inte om dikteringen gör rätt meningsbyggnad. När jag använder mac mini och jobbdator så har man två grammatiker som rättelse Stav Rex och i AppWriter är den bästa stavningshjälpen.


AppWriter

Att drömma om att 2021 skulle bli att jag skulle börja att våga tro på sig själv och blir start i kommunikationer och texter, tekniken har blivit så bra. Avslutar min svenska kurs B, tur att JAG haft så många vänner som har sett mig och inte sprungit iväg och skita i allt. Jag har lyckats jag ska var stoltöver mig själv att man ska tro på sig själv, Jag är frustrerad över att jag inte fick den hjälp för 35 år sen. Drömmen var att kunna få läsa på högskola. Men jag ska inte klaga jag har kämpat med tårar och skratt. Har varit så arg på Försäkringskassan och vårdcentralen att de ville ge mig om sjukpension, en långtid jobbat och min rygg blev trött. men mitt fackförbund ordnade ett rehabmöte. Då var fackförbundet jättebra ha möte med, ibland har jag jättesvårt att sägarätt saker eller tappar vissa ord samt svårt att uttala vissa ord och ordspråket.Jag fick ta i med yxa och strida att jag inte har fel man ska kunna få ett lättare jobb. Men jag fick utbildning och gjord mig själv till den drivkraftj ag har idag och i reklamsammanhang, därför fick jag ett underbart jobb som jag idag som jag trivs med .. här har jag jobbat över 15 år och aldrig varit hemmaför ryggen. Man ska ha rätten att pröva nytt jobb innan de bestämmer överpersonen att bli sjukpensionär, från olika myndigheter Nu är det helg och får fira min kurs och ta ett glas bubbel. Det är snart långa ledigheter som väntar.

 Jag tog verkligen tillvara på härliga vädret och träffade en vän vi tog kaffe och vi en krokodil på caféet. Sen hem och hämta min katt och slängde ihop för övernattning. Habibi i var lite rädd att gå på gräsmattan, efter stund vågade hon.  Vårens första grillning med goda grönsaker och kött, det var gött, silverlök de var jättegoda att grilla. Vi tog också goda drycker. Det var skönt att sitta ute sent och ha mysigt. Vi tittade på kanalen på c-more , visade tv-program om  gängkriminella  i biskopsgården  en dokumentär. Det var en riktigt bra dokumentär. Det var härligt att ta vara på den finadagen.  Man måste ta vara på en så fin kväll. 


myskväll os min 💓💝💗

 

torsdag, maj 27, 2021

det ska ska bli skönt


En härlig natt somnade ganska tidigt gick upp och tog frukost och blev frustrerad över att det var helt knökat med arbetsmaskiner på parkeringen. Svårt att ta sig mellan olika maskiner med bilen. Stressar iväg kom försent till jobbet på grund av detta. Nu är det inte många veckor kvar till semestern nu räknar man ner. Hoppas man få träffa nära och kära i sommar.

  Imorgon  ska jag gå ut och fika med  fd jobbarkompis, det ser jag framemot. Sen kommer jag också träffa fd gäst, det ska bli kul att träffa henne igen och prata gamla minnen. Nu funkar det jättebra med nya inneboende . fast vi har lite språk bristning ibland.  Det är toppen att använda blocket Qasa AB  som sköter all ekonomi vad som gäller för uthyrning, så slipper man tjata om inbetalning då kan man hänvisa till Qasa AB  

 Ikväll måste jag packa min resväska och tvätta upp kläder som jag ska med mig till underbar helg med goda vänner, äta gött och god dricka det ska bli kul det var så längesen vi kamperade ihop.  Snart är det årsmöte för bostadsrättsförening. Det är många föreningar ska ha sina årsmöten,  det blir ofta digitala möte nuförtiden,  man saknar det social möte med personer. 

 Nu är jag skit arg på Book outlet som använder svea ekonomi. I Januari skickade jag efter en svenska bok, de utlovade att bok skulle vara hos mig på 2 dagar, men boken inte kommit till mig ännu, nu vill Svea ekonomi ha 159 kr. Många nätköp har blivit fula på att ta ut extra pengar, ett annat företag tog det 1 dag att skicka ut boken, se upp för olika nätköp. Innan man köper måste man se över villkoren som nätföretagen har.. 














onsdag, maj 26, 2021

Hur ska börja med något oviktiga ?

 

Jag hittade en mätning över  befolkning och statistik från SCB ,så här ser det ut från mätningen, att ungdomar som bor här i kommunen 2019 mätningen gav detta resultat ca 72266 är i åldern 6-15 att ungefär var femte elev ca 1500 där föräldrar väljer hellre en friskola. Kommer den kommunal skola att dö ut? Är det de grönare i friskolor eller? Om friskolor går i konkurs då står eleven utan skolgång. Hur tänker man? Inte längre än näsan räcker,  ska elever hoppa mellan friskolor och kommunala, hur blir det rättvist med betyg och bedömning? Hur kan läraren vara trygg i sina bedömningar. Man ska främja den kommunala skolgången. Hoppas att politiker och tjänstemän tar sitt förnuft tillfånga att inte sälja ut mer skola och främja grundskolan i kommunala verksamheten, se till att elever stannar kvar i kommunala skolor.