onsdag, december 23, 2020

En annorlunda tillställning

 


Nu är det snart julafton, och det kommer att bli annorlunda. Jag kommer att sakna mina hemtrakter och alltihopa. Vi ska göra en uppesittarkväll här, och jag ska göra en kavringtårta med lax, det har jag aldrig gjort förut. Jag ska testa, det finns många olika sätt man kan göra den, men vi får se hur detta kommer att gå. 

På julafton ska vi ner till hans pojk och sambo. Det blir annorlunda, det här har jag tänkt om kanske tio år, att jag inte får träffa min mor. Det kommer jag att sakna, jag kommer att sakna henne jättemycket. Det var ju så längesedan jag träffade henne, jag hoppas jag får träffa henne när vi har fått sprutorna. Jag saknar henne jättemycket, därför låg jag hela dagen på måndagen, jag kände ”Jag orkar inget mer”, jag kände att det här är ingen rolig jul. Varför ska jag gå upp, varför ska jag göra det här? Så här kände jag, och jag pratade inte med någon person på hela dagen. Ingen ringde, ingen hörde av sig. Jag var helt molkott ensam på måndagen. Men så är det ju, många människor är ju livrädda för den här sjukdomen. 

Och att det har kommit nytt i England med den här spridningen, en ny variant på Covid 19.

 Det är ingen glädje och inget motiverande, man tänker ju på alla som jobbar inom vårdyrken, alla personer. Det är synd om dom som är tvungna att sprida sig från sina nära och kära och jobba häcken av sig. Men nu får ni ha det så gott över julen, så kommer jag kanske att skriva lite grand om detta sen, så får ni ha det så bra!

tisdag, december 22, 2020

Frukosten blev risgrynsgröt

 Tjenixen! 

Måndan tog jag det väldigt lugnt här, jag slappade och låg och läste lite grand och tog det väldigt väldigt lugnt. 

Nu är det tisdag kväll, och han var så snäll min särbo och hjälpte mig att handla och hämta ut Lykos schampo, det hade jag inte kvar nånting. Jag har inte tvättat håret på ett par dagar, så det blir behövligt i morgon att ta och tvätta detta håret. Det har jag inte gjort på länge. Maria-Nilas schampo, reparerande, använder jag till mitt hår. Det är ju permanentat och färgat, så det är bra att ta ett riktigt schampo till håret. 

På morgonen gick jag upp och gjorde rent kattlådan och tog min Kärcher skurmaskin och skurade golven, och så tog jag en frukost med risgrynsgröt och socker (socker ska jag ju egentligen inte ha) och kanel, det var riktigt smarrigt att sitta och äta det på morgonen. Och så Habibi såklart, fick älgmat att äta.

 Så vi fuskade, vi gick in på PMU, han håller på och letar efter en mikrovågstallrik om har gått sönder. Men jag hittade faktiskt ljusstakar av Cultprodukter, tjugofem spänn för tre stycken, och sen tre manschetter till det. Så jag blev jättenöjd, för min har gått sönder som jag hade en gång i tiden. Det är väldigt gott att kunna plocka fram och sätta ut på balkongen på sommaren. Det är gott att ha lite värme på kvällen. Sen for vi faktiskt och handlade mat.

 Så ikväll gjorde jag faktiskt julköttbullar på ett annorlunda sätt. Jag tror det var ICA:s med kryddpeppar och salt och grädde och ett ägg i. Det skulle vara ströbröd i, men jag tycker inte om ströbröd, för det blir torrt i köttbullarna. Vi tog lite köttbullar och lite prinskorv och kalvsylta. Och prinskorven var väldigt god, från Eriksson här i Nossebro finns det en charkaffär som skickar ut till olika ICA-affärer här i stan. Så jag blev helnöjd när jag fick tag i dom. Det smakade riktigt smarrigt och gott.

 Sen var han jättesnäll – jag hatar att källsortera, ursäkta, men jag tycker inte om att källsortera. Jag förstår inte, allt ska ju ner i samma bränningsmaskin, varför ska man stoppa i flera olika? Men det fick jag gjort, och jag känner mig helnöjd idag. Det här har hänt under dagen, nu får ni ha det så gott!

lördag, december 19, 2020

Så blev mina dagar glädjebesked

 



 Så jag stannade kvar hos honom, sen var han snäll mot mig dagen efter. Jag kunde åka och hämta ut ett paket. Han körde mig dit och släppte av mig i centrum. Jag var inne på ett konditori med en väninna. Jag tog en budapesttårta. Sen for jag hem och väntade på honom igen, så skulle vi fira. Det har gått bra med inlämningen, och jag fick svar idag redan. Det gick ganska snabbt att få ett svar från läraren. Hon skrev så här: ”Bra innehåll, korrekt språk, tydlig respons, bra källhantering.” Jag hade mycket information i källhänvisningen, i texten. Jaja, ok, jag ville ha med så mycket som möjligt, jag ville inte ha för lite, jag ville ha information om var jag hade tagit det ifrån. Så jag känner mig nöjd, nu har jag lämnat in för skolarbetet, och nu får jag vänta på betyget, så får vi se vad jag kommer att få i slutbetyg av den här läraren. Men det har gått bra och det känns jätteskönt. Men ni får ha det så gott, och så ska jag ha en mysig fredag nu, det blir härligt!


En härlig fredagskväll med en jättegod pizza som gubben kom med. Vi tog lite pinnvin och några öl, så vi hade allmänt trevligt. Sen hjälpte han mig att lägga ihop tv-boxen och adjö med den. Sen kopplade han ihop datorn med sound around, så det var ju gott. Sen hade vi en underbar morgon. Vi tog oss lite gröt och ägg och tog det allmänt lugnt. 

Lördag morgon så tog vi och ha handla åt mig.

Sen tog vi min bil och rullade på den och köpte lite batterier till mina värmeljus. Så hämtade jag ut mitt paket, och nu sitter jag och väntar och tar det lite lugnt. Så ska jag fortsätta och greja, och jag köpte en ny vas på Biltema också. Så nu ska vi se vad som händer och sker under helgen.

fredag, december 18, 2020

skolsegregation

 

Hur ska en skola arbeta och skapa en likvärdig skola för alla? Vår kommun har debatterats livligt i Sverige, om skolsegregation i Trollhättan. 

Och dom har ju bestämt sig för att det ska stängas, och det ska bli skolbussar till och från ett område i Trollhättan. Kommer det att bli bättre med segregationen att blanda folk? Eller kommer det att bli sämre? Kommer dom att få högre betyg på en annan skola, det vet man ju inte om dom kommer att få. Jag tror det kommer att bli samma problem på annan ort i stället i samhället. Men vi får se hur dom kommer att göra. Men vi får hoppas att dom kommer att få behörighet till gymnasiet och ett nytt liv i en annan tätort här i kommunen. Vi får hoppas att det kommer att bli bättre. Drömma kan man ju göra, och vilken peng kommer detta att bli?

 Detta är 2004, då stängde dom en högstadieskola för att gå ihop med låg- och mellanstadierna. Det gick många år, sen fick som hyra ut sig till olika enheter i kommunen, och nu är dom två skolor igen. Jag vet inte hur kommunen tänker och hur dom kommer att göra. Jag fattar inte hur det här kommer att bli.

torsdag, december 17, 2020

Snart är man julledigheten på ingång

 

Jag gick upp på morgonen och jag har lite svårt att komma upp på morgonen, jag tror det är mörkret som gör att det är svårt att komma upp. morgontrött yr tar man sig sagt upp sängen. Vad ska ha man på sig idag sprang runt och leta efter dom perfekta julglädjen. Det blev en röd klänning från Cellbes. 

Jag slängde ihop lite smoothie med jordgubbar och tog med mig det till jobbet och tog lite kaffe här. Så jag satte mig och tog det lugnt.
Nu ska jag låna ut böcker, sen ska jag åka hem och sen är jag julledig – åh vad gott det ska bli! 
Sista dag innan julledigt man kommer inte tillbaka förna 8 januari till jobbet. 

Men jag kommer alltid att sakna att åka till mina hemtrakter – det är lite tråkigt!

Det var en snäll kollega som körde mig hem till min särbo, och jag fick en sån fin julklapp av chefen. Alla som jobbar i kommunen fick en liten fin present. Vi satt på kvällen och slet och slet med Leif GW Persson, och det gick ju bra. Jag hade ju lagt in länkarna, så det var ju tydligt att bara lägga in dom i ordning. Sen har jag ju fått en hemläxa som jag ska ha 7 januari. Den var i PDF-fil, och den bara snurrade för mig. Men jag lyckades få in den i ClaroRead Svensk talteknologi, så jag kan lyssna på den. Det är faktiskt riktigt härligt, äntligen fungerar hjälpmedlen bättre än förr! Så det är ju himla gott.d


onsdag, december 16, 2020

nonchalanta i samhället

 

Jag sitter här på morgonen – en dag kvar till julledigheten – och funderar. Ska jag fortsätta att skriva Svenska 2? Jag vet inte.
Det är ju roligt också att ha någonting att göra just nu med Covid 19.
Man kan ju inte gå och träna, man kan inte göra något direkt, olika saker.

Men jag blir lite putt på bostadsföreningen hemma. Det var tur att jag ringde idag och ville avboka luftningen i lägenheten. Då skulle de inte komma! Det var tur att jag ringde och dubbelkollade.
Jag tycker att olika folk har blivit nonchalanta och struntar i att avboka tider. Det är likadant med uthyrningen. Det dyker inte upp folk och det ena med det andra. Jag tycker det är nonchalant när man har avtalat tider.

Mitt mål idag här hemma är att jag faktiskt ska ta två bord och försöka få upp de här julsakerna och få i ordning. Och sedan ska jag försöka och packa lite granna. I morgon åker jag ju upp till min särbo, bara över natten. Vi ska se på lite film och ha det trevligt. Så jag måste hem och packa det viktigaste jag måste ha med mig.
Det här är mina mål idag och så får vi se vad som händer. Sedan ska jag ut och gå med en granne i eftermiddag. Vi får se hur långt vi orkar gå.

Nu är jag igång igen och blir intervjuad om olika saker och ska vara med i startgropen för olika program som kommer finnas på nätet. Exempelvis så har man tittat på bankernas sida för hur man kan ta lån. Det var faktiskt en väldigt trevlig tjej från Japan, som kunde väldigt bra svenska. Jag trodde inte att det var det som jag skulle prata om eller bli intervjuad om, utan jag trodde det var om webbaserade grejer som Zoom och sånt där, men det var det inte.

När jag kom hem, så bytte jag om och gick ut med en väninna. Vi gick runt i området och tog det lite lugnt. Men sen när jag kom hem, så stöp jag bara i sängen – jag orkade inget mer. Så blir det ibland.

Idag ska jag göra färdigt min svenska, så kommer den vara borta. Men jag ska faktiskt starta upp till vårterminen igen och läsa svenska. Om jag klarar det sista – får jag IG på den här utbildningen så hoppar jag av. Men vi får se.


Men ni får ha det så gott, så hörs vi!

måndag, december 14, 2020

myndigheter tar givet att alla kan läsa

 

God morgon på er allihopa!

Nu är det en ny vecka att starta, men jag tycker inte om det här som MSB har skickat ut, sms till folk, att man ska gå in och läsa på hemsidan, krismaterial, och vad vi personligen ska göra. Jag tänker att alla har ju inte Internet-kontakt över huvud taget, dom använder bara mobilen till att ringa på, knappt sms:ar. Hur ska dom kunna nå deras viktiga frågor som dom ska ta del av? Många är äldre, och många har svårt med det här. Jag förundrar mig inte alls. Man tar för givet att alla har Internet och uppkopplingar och så här. Det får man tänka på när man gör utskick och sådant. 

Jobbet gick ju sin gilla gång och vi hade APT på eftermiddagen. Jag tog och åkte hem, så nu börjar det och få nästan ordning på Pippi Långstrump här. Det är ju inte riktigt klart än, jag har några saker kvar att plocka i ordning. Så jag hoppas det blir färdigt. 

Och sen är jag nästan klar med uppgiften till skolan också, så nu känns det bra. Så jag har väl inte gjort så mycket, plockat och grejat. Jag fattar inte, för jag hade mina tomtar, förra året fick jag plats med dom. Men i år får jag inte plats med dom, och jag begriper inte vad det är som har hänt. Jag har samma möbler och samma uppsättning och så här. 

Men ni får ha det så gott så hörs vi!


en bit av hallen är klar med tomtar och hus..


söndag, december 13, 2020

lucia inget för mig

 

Luciamorgon och mycket trött och sleten efter helgen. Vi åkte på resa faktiskt och hälsade på en nära släkting, den sista i livet. Vi bjöd på lussebullar och gaffelkakor till henne. Hon behövde lite hjälp.
Hon har inte några kvar i livet. Både maken och sonen är borta redan före henne. Synd att hon är hörselskadad, hoppas att hon kan få lite mer hjälp med det.
Så vi var nere i Hyltebruk. Det var trevligt att åka ner och hälsa på. Det var roligt. Men nu kommer hon hem till sina hemtrakter i Värmland efter jul. Det ska bli lite enklare att åka och träffa henne. Det blir på samma väg nu som när vi åker och hälsar på min  mor.
Så nu är alla hans släktingar uppe i Värmland. Det blir väldigt gott och härligt.

Igår sket jag totalt i allt. Jag orkade ingenting. Jag bara surfade och drog runt på datorn. Jag hade ingen lust, jag tappade lusten för alltihopa. Det är ju inte så kul.

Men ni få ha det så gott så hörs vi.


Här mitt fik som jag baka förre helgen