söndag, oktober 18, 2020

Äntligen får man Träffa nära och kära

 

Det var en trevlig helg, men jag kände att jag var trött när jag åkte hem från jobbet på fredagen. Jag hade en god vän och vi pratade en stund, men jag kände att jag inte orkade packa ner för Värmlandsresan som vi skulle göra. Så jag gick och la mig tidigt, så jag kunde komma upp tidigt på morgonen och börja packa och det gjorde jag.

Jag gick upp görtidigt på lördagsmorgon. Man vill ju helt sova på helgen, men jag gick upp och började packa, fixa Habibis kattlåda och gjorde nytt där och hon förstod väl att jag skulle resa bort. Jag tog veckoresväskan, men jag kunde tagit den lilla väskan och packa ner i, men det gjorde jag inte utan jag tog den stora. Jag tänkte att då får jag plats med brôte och grejer.
Jag åt gröt på morgonen och tog det allmänt lite lugnt. Sen kom han och hämtade mig vid 9-tiden och vi började resan upp till Värmland. Vi hade bestämt att vi skulle gå in på Erikshjälpen i Säffle – det är väldigt trevligt. Jag kom ut med likörglas, det var ju väldigt billigt – 8 kr/st. Det var ju väldigt bra.

Efter 10 månader fick jag träffa min mor och det var så skönt och gott att äntligen få träffas! Jag hade köpt angoragarn till henne, med mönster. Det kosta mig 300 kr och jag vet att det är dyrt, men nu fick hon det från mig. Vi drack kaffe och hade det allmänt trevligt. Sen var vi hos en bekant, som har ett hus som släkting till min särbo haft. Det var en kopia på hur det såg ut på hans farfars tid. Det var ju kul att titta på det.

Sen tar vi in på hotell och går sen ner och äter. Då var det schnitzel med stekt potatis och bearnaisesås – det var riktigt smarrigt!
Efter det åkte vi till hans släkting och pratade. Det var faktiskt väldigt trevligt. Vi var inte ute och for så mycket den dagen, för jag var lite trött och så. Men vi kom inte i säng förrän kl var 1 på natten.

Vi gick upp på morgonen och åt hotellfrukost. Där fick man stekt potatis, äggröra, prinskorv och köttbullar. Men det var ju konstigt, det gick inte att plocka allt där.

Vi åkte in till Bergvik och jag köpte mig Iduns puder på apoteket. Men då fick man inte titta på färgerna, så nu hoppas jag att det blev bra med den jag köpte nu – tredje gången gillt. Det kostar ju en del och jag har lagt ut snart 600 kr för min jävla rosacea. Jag kan ju inte se sjuk ut med puder på mig – det är ju helt fel.

Sen for vi hem till min mor och blev bjudna på kalops och potatis från landet – det var ju gott! Jag fick lite saker av henne också.

Det har varit en allmänt ljuvlig och trevlig helg och träffa nära och kära! Det var längesen man fick göra det. Nu ska jag gå och lägga mig och gå upp och jobba med ett leende. Nu är det snart höstlov och ledigt.

Ni får ha det så bra, så hörs vi!

söndag, oktober 11, 2020

slut på dyslexiveckan

Nu är den över, Dyslexiveckan, och en konstig vecka när jag inte kunde träffa folk. Men det var kul ändå. Vi hade Johanna Kristiansson här som föreläste digitalt. Det är lite konstigt, men det fick ju gå. Sen på fredan kom min älskling till mig, och vi tittade på Estonia-filmerna på Dplay. Mycket bra och intressant att höra på. Jag hade gjort omelett med sparris, och vi satt och pratade. Det var väldigt mysigt att sitta och se på tv. Sen på lördan åkte jag ut och handlade lite grand, köpte lite grejer. Sen for jag upp till honom med äppelkaka. Men jag gjorde ju fel med den förbaskade äppelkakan. Det skulle vara kokos i, och jag tog fanimej kokosmjöl, det ska man inte göra. Så det var ju katastrof. Jag var inne på Receptfavoriter: mjuk kokoskaka hette den. Gör man efter receptet tror jag att den blir bra. Men jag hade lite vispgrädde bredvid. Vi hade lite tacomys, jag hade gjort guacamole. Vi hade lite trevligt. Jag stannade kvar, och sen på söndag kom en god vän till mig och hälsade på. Så det var en trevlig helg, och mysig, och lugn.

 Men nu äntligen, efter tio månader ska jag få träffa min mamma till helgen. Nu får vi hålla tummarna för att jag håller mig frisk och kan få träffa henne. Jag längtar så efter henne, min kära mor. 


tisdag, oktober 06, 2020

ord som finns inte men finns för oss

 

Bokstäver som man ska forma ihop – som b och d – kan bli väldigt tokigt. Och det här med ändelser och grammatik och förstavelser, stj-ljudet som i stjärna, skära, skjorta, eller detta: ung eller ugn. Detta är krångligt för oss som är dyslektiker. Det är jättesvårt, man vill uttrycka sig och skriva rätt uttal. Det här med ordförråd och intresse för språk, det har aldrig varit mig till fördel, det har varit till nackdel för mig. Inte förrän jag började läsa böcker på Legimus, men då var jag för gammal, gammal käring, jag var trettio år när jag började läsa min första bok. Hade jag börjat i min ungdom när man kunde snappa upp ett ordförråd så hade det blivit bättre. Jag tänker på många barn som sitter så här och försöker med jämnåriga, det är inte lätt idag. Det är många svåra ord och mycket textmassa som vi ska ta oss igenom, och svara på frågor, och kraven från Skolverket. Det är inte roligt för barnen idag. Och jag har också svårt nu när jag läser min svenska. Det här är svårt för dyslektiker, det är inte roligt.

                                                                 Ha det så gott så hörs vi!

måndag, oktober 05, 2020

Europeiska dyslexivecka


 Denna veckan är det europeiska dyslexiveckan.

Jag sitter många elever och studerar. Många kommer inte klara sina mål och kunskapskrav. Om inte de får rättigheter ha verktygen till att kunna läsa. Många ämnen är ganska svåra men det är mycket text massa. Titta på denna bilden hur ska jag en elevs men svår dyslexi klara en sådan text. Detta är redan i årskurs fem.

.



måndag, september 21, 2020

en intensiv helg med tysk surkål

 

Nu har man avslutat fredan med en k-dag, kompetensutvecklingsdag på jobbet och åker hem. Jag känner mig lite trött och såhär, men en god vän kommer och visar mig hur man gör iordning äpplemos. Så vi gjorde detta här, och det blev väldigt bra och väldigt gott.

 Sen fick jag ett litet sms från min särbo, som frågade om jag ville komma upp och grilla på kvällen. Det var jag riktigt sugen på, att grilla och äta nåt gott, så jag tog med mig en dunk vin och åkte upp till honom. Vi grillade kotletter och majs och paprika, så hade vi potatissallad till, mumsigt och smarrigt och gott. Jag var ganska sliten och trött efter veckan, men det gick ju bra. Jag stannade kvar där och vaknade på morgonen och fick en god frukost, lite havregryn och ägg och kaffe. Det var ju himla gott.

 Sen åkte jag hem till min Habibi och fixade och donade lite hemma, och frös in äpplemoset. Sen körde jag igång tvättmaskinen och tvättade lite hemma, det dagliga. Sen gjorde jag iordning mig och åkte upp till honom igen. Då blev jag så sugen på vägen, så jag köpte varmkorv, Sibylla och korvbröd och räksallad och gurksallad. Så det tog vi. 

Sen skulle vi på en gemensam fest, jag och särbon, utanför stan. Ett jättemysigt område skulle vi till, det var oktoberfest, tyskt stuk. Då fick vi bratwurst och surkål. Det var inte sådär himla gott, men det var trevligt sällskap. Jag stannade kvar över natten hos honom, och sen dagen efter åkte jag hem och började med mitt förbaskade referat som jag ska lämna in om choklad. Men jag hittar ingenstans på nätet hur det ska se ut, typsnitt och alltihopa. Jag har ju aldrig gjort något sånt, men jag skrev ihop, och jag har pratat in och grejat. Två väninnor kom och hälsade på mig igår, och de skrattade åt mig. Jag har ”Pippi Långstrump” just nu. Jag är stressad och såhär. Jag vet inte vad man ska tro om folk längre. Jag fick ett erbjudande om att jag skulle få gå i en egen grupp till våren och fortsätta läsa. Men det var ju inte en grupp för mig, det var ju för lite lätt utvecklingsstörda. Hur tänker dom när dom ska sätta ihop folk med folk i grupper? Jag fattar inte det här. Jag känner mig snuvad och jag känner mig besviken. Det är tur att jag känner folk, så jag kan prata med folk och få reda på saker. Jag tog hand om min lilla Habibi och kammade henne igår kväll, och tog det lite lugnt. Jag försökte ta reda på tvätten, men oops, jag orkade inte. Jag får ta det i morgon. Men ni får ha det så gott så hörs vi!

fredag, september 18, 2020

dåtid och nutid med dyslexi

 

Yes! Nu är det fredag ! 

Det var länge sen jag bloggade, men jag har nästan dykt ner i panikångest, för jag har haft litteraturkompendium av 14 författare och svara på frågor om det. Jag fick nästan panik, men jag tog ett möte med rektorn och svenskläraren och det blev ett väldigt bra möte – kanonbra! Och så fick jag med mig Taltjänst som skrev ner vad vi prata om och jag slapp att tänka på det.
Jag behövde inte göra alla 14 kompendium, utan jag behöver bara göra 7 av dem. Men det är dystopi i två av dem och jag hatar det – dåtid, nutid, framtid – jag får inte ihop det i mitt hjärnkontor, jag blir skogstokig! Jag har tur som har min särbo, som kan tänka och jag ska lyssna på honom denna gång. Förra gången gick det pannkaka för mig, för professorn var i framtiden… Det är ju lite krångligt och så, men jag får försöka. Har man läs- och skrivsvårigheter, så kanske det är lite svårare för oss.

Det ska bli en kul helg – vi ska träffa vänner och ha det lite trevligt. Det ser jag fram emot – jag har inte sett något folk på länge. Så nu ska jag hem och göra både päron- och äpplemos i eftermiddag. Det kommer en god vän och hjälper mig att skala, för jag kan ju inte det – min jävla hand, som är åt helvete!

Det känns gott att det är helg och nu ska vi snart gå och käka lunch och ta det lite lugnt. Jag har Meet-samtal med svenskläraren i eftermiddag också, kanske att jag hinner ta det.

Ni får ha det så gott, så hörs vi.

onsdag, augusti 26, 2020

55+jag vill lära med svenska med dyslexi

 

Nu har det varit ett tag sen jag bloggade för jag kände att jag inte orkade och vill ta det lite lugnt under semestern.

DN skriver idag:

”Unga brister i skrivförmåga – svårt klara studier och arbete

Unga svenskar brister i skrivförmåga. Det gör att de inte klarar sig vid högre studier och på arbetsmarknaden, visar två Novusundersökningar.”

Ja, det är så här det har blivit i Sverige idag och varför kan man inte göra enklare utbildningar, så att alla ungdomar kan komma in i arbetslivet? Det är viktigt för alla unga, att få ett arbete. Men att kvalificera sig till detta är ganska svårt. Jag lägger länken nedanför, så kan ni läsa vidare om det här.

På tal om kvalificerad – nu är jag nästan 55 + och idag kommer jag sätta mig och fortsätta att studera själv. Jag ska försöka, innan jag blir pensionerad, att klara svenskan för gymnasiekompetens, så jag kanske kan gå vidare. Så nu är jag lite pirrig idag och jag ska försöka. Jag ska göra en rapport till er om hur det går och så. Fastän jag har fast jobb så vill jag utveckla mig och utmana mig för att se vad jag klarar av och inte klarar av. Så det är full fart medvetslös!

På grund av min handledsskada så har jag köpt mig en robotdammsugare – det är det bästa jag har skaffat mig! Det är rent på golvet och Habibi kan söla ner med kattsand hur mycket hon vill. Det var det bästa jag har skaffat mig i mitt liv, så nu kan jag fokusera på annat!

Ni får ha det så gott, så hörs vi!

torsdag, juni 25, 2020

Sommar

Jag får väl göra ett inlägg på min kanal här, bloggen. Uppdatera er lite granna,
Jag har ju gått på lov nu och vart hemma en vecka och 2 dagar. Det har varit väldigt skönt och härligt väder. Midsommar var helt fantastisk och helt underbar. Det har ju inte vart så på 50 år. Jätteskönt och jättetrevligt med goda vänner. 
Kursen i samhällskunskap blev över förväntan. Lite mer än godkänt fick jag. Det kändes jätteroligt. Jag var förväntansfull och alltihopa. Sen har jag hittat på nåt stolleprov. Jag ska läsa svenska, för jag tänkte jag skulle klara gymnasienivå. Göra ett nytt försök efter 35 år. Jag kanske är lite klokare nu och ska testa på. Man ska våga även om man är dyslektiker.
Sen har jag ett rum till uthyrning här som jag försöker få någon att hyra. Det är ju ett rum, en dusch och egen ingång. Jag kör via Blocket med alltihopa. Så är jag säker och att det inte blir något strul med utbetalningar och att jag får jaga personerna. Det gör ju de åt mig så det är kanonbra.
Jag har varit ute och åkt lite cabbe med min särbo. Vi var ute på Vårhaga sommarcafé. Är man i Trollhättan så kan jag varmt rekommendera att man åker ut dit en kväll när det är fint. De hade fantastiska bakverk ochgoa smörgåsar. Det var väldigt trevligt, mysigt och underbart.
Nu ska jag faktiskt förka att ta det lite lugnt denna sommaren.
En sak jag saknar väldigt mycket är min mamma. Det är väldigt svårt att kunna åka dit. Vi får se hur det blir. 
Katten Habibi är kärvänlig och vill gärna prata här. Nu sitter jag på balkongen med en smoothie. Det är så gott. 
Idag ska jag åka och träffa en god väninna. Vi ska åka och fika på ett ställe. Det ska bli härligt och gott,
Sen får jag gnälla lite grann också. Det har krånglat med sjukhuset när jag skulle få tillbaka pengar. Alla andra gick det jättebra att få tillbaka pengarna ifrån.  Det här var i november och jag fick veta detta i maj. Nu får jag inga pengar förrän 3 juli. Jag tycker det är stor skam att de gör såhär. Nu skulle jag gärna vilja ha ränta på de pengarna som har stått inne i 6 månader på deras konto. Men vi hoppas det kommer in. Vi får se.
Hoppas ni inte tycker den här bloggen är rörig. Ni får ha det så gott!