onsdag, juni 15, 2016

nu har ett bra skrivprogram kommit..

Oribi Writer Från Oribi

texet från appen:   Oribi Writer är det ultimata skrivverktyget för dig som behöver rättstavnings- och språkstöd medan du skriver och/eller efter att du har skrivit klart. Appen fungerar som en egen ordbehandlare och innehåller en helt unik rättstavningsfunktion och grammatikkontroll. Oribi Writer är framtaget särskilt med tanke på personer med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi, men kan med fördel användas av alla som emellanåt behöver hjälp med stavning och språkstöd.

tisdag, juni 14, 2016

Hemlig resa!





Idag blev det hemlig resa med jobbet. Och vi fick gissa som i ”På spåret”. Vi hamnade i Uddevalla, till Gustafsberg. Där hade de bokat en båt, så åkte vi runt lite granna och sen åkte vi till Villa Lindesnäs. Där fick vi jättegod mat: Romanescobakad sej med potatispuré, hyvlad mandel, sås på soltorkade tomater & citron och så fick vi pannacotta med rabarberkompott och havreflan på till efterrätt.
Det var väldigt gott och smarrigt. Och sen blev det båtresa därifrån till Gustafsberg och sen till Uddevalla och Kampenhof. Det var en jättetrevlig resa. 80 personer från jobbet var med. Det var helt underbart och bara få koppla av och vara. Det var helt underbart av personalen som fixade en så fin resa. 
Sen på eftermiddagen tänkte jag att va gott då ska jag vila mig innan gubben kommer hem. Då kom en före detta kollega och då gick vi 2,5 km–banan på Slätthult här. Det var helt underbart att kunna gå ut i skogen och rensa huvudet efter alla bravader som har varit här. Bedrövligt har det varit. Så att det kändes väldigt gott och kunna gå ut och gå. Sen när han kom hem så tog vi och friterade kyckling nuggets och tog och bara åt lite gott här. För man blir ju inte riktigt mätt av fisk. Men ni får ha det så gott så hörs vi!

lördag, juni 11, 2016

Hemlig resa till värmland

Nu är det helg och allt är underbart. Vi satt och åt frukost och tog det lite lugnt. Gubben är väl lite nervös för han ska åka på tjänsteresa snart. Så han ville handla bra kläder innan. Hans kompis ringde och frågade om vi ville åka med på en ”hemlig resa” för han skulle åka och köpa en veteranbil. Och vi sa att vi hänger med.
Vi hoppade in på Max först och åt lite granna och tittade på kläder.
Sen blev det resa upp till Värmland. Så jag fick ringa till mor och höra om hon var hemma.
Vi körde upp till ett väldigt fint ställe. Det kan jag varmt rekommendera, det hette Liljedal. Det är mysigt och trevligt, det ligger vid Vänern. Och när vi landade där i Liljedal så var det ingen Saab och ingen Porsche som vi trodde. Det var en jeep, en gammal Billerudsbil. Den såg ut som en militärbil. Jaha, okej, vi blev konfunderade - vad ska han ha den till? Men det är hans ensak.
Sen åkte vi hem till min mor och där fick vi kaffe och smörgås och satt och pratade en stund. Det blev en väldigt trevlig lördag, genom att åka upp till Värmland. Det är alltid trevligt att komma hem till hemtrakten. Så det blev en rolig dag ändå här!
volvo valpen 

måndag, juni 06, 2016

Svenskbilträff


Det var lite trött och segt på morgonen, men vi gick upp och åt lite frukost. Vi åt smoothie och gröt. 
Vi åkte ner till SAAB-museet och ställde ut bilen där. Vi gick runt och titta och kickade. Vi fick jättegod smörgås och kaffe. Jag tyckte det var besvärligt att stå och hålla det, men det gick bra. 
Jag fotade gamla SAAB-bilar, den första SAAB-bilen som gjordes. Det var intressant att vara på museet, jag kände det som jag var i en annan stad faktiskt. Men det var jag ju inte. 
Efter det så åkte vi gamla vägen ner till Kungälv. Det var en jättefin väg. Mysigt, trevligt och nercabbat. Vi var flera bilar som åkte den vägen och ner till Volvomuseet. Jag trodde inte att det fanns, jag fick kännedom om det för bara ett år sen. 
När vi kom ner blev vi bjudna på en kycklingsallad med kaffe och rulltårta. Vi gick runt och titta på deras bilar och det var jättemycket att se – det var till och med båtmotorer och stora lastbilar och grävgrejer som jag inte vet vad det heter. Det var så mycket att se och jag fota och fota och fota och fota och fota! 
Det var en heldag och sen åkte vi hem. Gubben ville inte åka hem direkt utan vi hamna på berget och åkte runt lite. Vi stanna på Sibylla och tog en hamburgare. Sen körde vi hem vår lilla bil och gick hem. Det var så gott att gå efter kanalen. Det stod faktiskt husbilar parkerade där. Det kostar 175 kronor att stå där. 
Det var så roligt att titta på allt och se allt idag – det var häftigt. Jag vill ha en sån bil, jag tror den heter C70 Cab, en sån skulle jag gärna vilja ha! Ja, det var min häftiga dag!
Ni får har det så gott, så hörs vi!

söndag, juni 05, 2016

En skön söndag


Vaknade jag klockan 11. Det var gott och få sova ut, helt underbart. Vi tog oss en skogspromenad bort för att hämta ut våran cabbe. Och jag var riktigt förväntansfullt, tyckte det var riktigt roligt. Sen vi åkte till ett köpcenter och köpte mig ett analogt höruttag som jag kan ha för att svara i telefon. Sen åkte vi hem och gjorde i ordning slottstek, färskpotatis och gele. Det var så gott och så skönt. Nu sitter jag och gör glass i glassmaskinen. Jag håller på och pillar lite granna och tar det lite lugnt.
Ni får ha´t så gott så hörs vi!

 En promenad i skogen till hämta Saab cab. Jag tror att vi såg ett spöke. 

lördag, juni 04, 2016

det blev Aqua

Typiskt första dagen när jag är ledig och vakna tidigt – 8 på morgonen. Å, jag höll på och springa rumt och leta! Det slog in ett fönster. Jag var rädd att det skulle gå kras i söder. Jag letade och letade, men jag hittade till sist. Det var ett litet vädringsfönster som stod och slog. Så tog jag det lite lugnt och satt och såg på nyhetsmorgon. Jag åt frukost och sen åt vi lite spagetti och köttfärssås. Han ville så gärna åka till Aqua i Vänersborg. Det var ju denna helgenmen jag kände – nej, jag ville vara hemma. Jag orkar inte, jag är trött och hade sovit dåligt och vaknat och såhär. Nej, jag kände inte alls för det. Men jag fick ju klä på mig snabbt och göra i ordning mig och pojken körde oss in.
Och så satt vi precis vid vattnet och tog oss en kall öl. Det var helt underbart och bara sitta där och ta det lite lugnt och prata lite granna. Sen gick vi bort och hörde på Jack Vreeswijk och hörde på de här goa låtarna som Cornelis har gjort. Det var väldigt lysande och gott väder. Vi tog tåget tillbaka och sen hade han inte tryte och vänta på bussen så vi tog taxi hem. Tog det allmänt lite lugnt och gott, sen var det bara att stupa i sängen

fredag, juni 03, 2016

vad händer idag?

Gomorron på er allihopa!

 Idet härliga vädret som är ute idag. Helt underbart.
Nu är det bara 3 dagar kvar att jobba, sen har vi slut med eleverna. Sen har vi lite konferenser och hemlig resa och sådär.

 Jag fick höra här ifrån en annan skola: ”appwriter”, det är ett program i Google chrome man ska använda. Har någon använt det här programmet?  Hur fungerar det? Är det bra? Det finns ju funktioner redan i Google Chrome. Betala 150 kronor per år - jag tycker det är lite mycket. Är det fortfarande så? Jag undrar.
Sen har Legimus faktiskt börjat med en ny webbläsare. Nu kan du läsa direkt utan att ladda ner innan ifrån Legimus. Du slipper ha i telefonen. Det här är en betaversion just nu, som dom har kommit ut med 19 maj.  För PC, Mac, Windows och Iphone fungerar det här på. Det är ju bra om man har surf i sin telefon och om du har olika telefoner och så här, så kanske det är bra. Ja, vi får se hur det utvecklar sig den här betaversionen.



Jag har inga förväntningar på helgen överhuvudtaget. Jag får se vad det kommer och bli. Jag vet inte. Men idag är mitt mål att jag ska gå ner och spinna, och hoppa personalfesten. Det lockar mig lite mer för och träna och röra sig och såhär. Men, vi får se vad som händer och fötter. Ni får ha det så gott i det här härliga vädret!

torsdag, juni 02, 2016

Läsa direkt i webbspelaren

Legimus förnyas tips:

Läsa direkt i webbspelaren
Nu lanserar vi webbspelaren för att läsa talböcker direkt i 
Symbol_webbspelare

Beta och legimus arbetar vidare med den.


Med webbspelaren kan du läsa talböcker direkt i din webbläsare. Du måste hela tiden vara uppkopplad mot nätet. För att komma till webbspelaren första gången måste du vara inloggad i legimus.se.



webbläsaren i din mobil, surfplatta eller dator. Den är än så länge