lördag, maj 21, 2016

Zaphira och Habibi




Detta är min katt ras Exotic. 
Detta är min andra katt som heter Habibi


fredag, maj 20, 2016

Änkligen snart helg!

Jag undrar var denna vecka har tagit vägen, vad fort det har gått. Nu är det fredag och det är helt underbart! 

Jag har en sjuk gubbe hemma med infektion i kroppen i lungor och bröst. Jag kände att jag har rätt att ge honom av mina astmamediciner och hostmediciner. Jag kände att jag hade rätt och förstod vad han behöver. Jag tror han känner sig bättre idag och inte lika rosslig som tidigare i veckan. 

Det blir väl lite lugnt i helgen och ta det lite soft och så. Jag längtar efter att baka och dona. Baka bröd och bullar men min handled säger nej till detta. Tänk om det hade funnits en väldigt bra maskin för att kunna baka ändå. Men en sån skulle väl kosta multipengar till eget hushåll. 

Nu har skolverket kommit ut med filmer – ”Hur blir bedömning till ett betyg?”. Det är väldigt bra förklarat hur betyget blir tillsatt och det räcker ju inte att bara komma in en gång i ett klassrum. Titta gärna på filmerna om ni är intresserade av betyg.

Ni får ha en trevlig helg, så hörs vi! 

 

 

Omdömen till Betygssättning



Skolverket utvidgar innebörden av till övervägande del för betygsstegen B och D. Den här utvidgade innebörden gäller redan nu. Läraren tar alltså även hänsyn till hur väl utvecklade de delar är som eleven uppfyllt i överliggande kunskapskrav när läraren bedömer om det kan anses vara till övervägande del uppfyllt eller ej.

onsdag, maj 18, 2016

latin



Det är onsdag - mitt i veckan. Vi hade kompetensutveckling på jobbet, så eleverna var lediga idag. 
Jag och en kollega gick till världens bästa lunchrestaurang med flera olika saker som man kunde äta där. 
Det fanns:
• Pannbiff med svampsås och potatismos picklade morötter och rårörda lingon
• Torsk med äggsås och kokta potatis, 
• Tacopaj med soyafärs. 
Dricka, kaffe och dessert ingick. Desserten var faktisk en äpplepaj. Det var riktigt smarrigt och gott!
Sen åkte jag hem. 
På kvällen var vi på en konsert med kammarkören och estetiska programmet från Magnus Åberggymnasiet och Birger Sjöbergsgymnasiet samt hjortmosseskolans musikklasser. Musiker och solister: 
Karin Andersson, sopran
Karl Peter Eriksson, baryton
Martin Thörnqvist, tenor
Erik, Mikael, Roger och Fredrik spelade piano och slagverk. Det var riktigt mastigt att höra på det. 
Jag fick en väldig eloge från fin kollega att jag klarade det, då allt var på latin, det är inte lätt att höra något överhuvudtaget! Men jag lyckades höra och jag fick beröm av min kära gamla kollega. 
Det var en barnkör med också, som gjorde att det inte var så farligt med det här med latinsången och det. Det var en upplevelse att titta och höra på det!
Det var en dag med olika saker och upplevelser. 
Ni får ha det så gott, så hörs vi!


måndag, maj 16, 2016

En trött Habibi


Ja, nu är det ny vecka och så. 

Jag har varit och tränat lite med min handled, med den nya trolldegen. Det blev svullet på en gång, men det får gå. 

Jag testade att köra bil till jobbet, men det blev ju jättestressat, för det finns fasen ingen parkering vid jobbet, så man får springa långt. Då kan man ju lika gärna ta bussen, än att springa och stressa. Det är lite svårt att hitta parkeringar lite var stans nere på stan. Det blir ett gissel. 

Dagen gick som den gick. Jag jobbade och sen åkte jag hem och åt jag mat, det som blev över efter gårdagens lunch.

Sen var jag tvungen att titta på ”Ska vi göra slut?”. Jag fattar inte hur folk kan visa sig i TV och hur kan de tro att det är tufft och så? Nä, vilket skitprogram! Det tyckte jag verkligen att det var något ”Yehoo” för! Det var det jag gjorde. 

(Typiskt i natt, då vaknade jag med)

söndag, maj 15, 2016

springfloden

Då fick jag så snällt hjälp av sambons pojk. Han hjälpte mig och köra upp till affären. Så vi åkte upp och handlade och jag mutade honom med att han fick äta hos oss. Då körde han ju gärna mig. Jag fick tankat min bil också, så jag kan börja och köra till jobbet igen på måndag. Jag tog och gjorde ugnsstekt kyckling och så tog jag fram fritösen och så hade vi bearnaisesås till det. Det var riktigt smarrigt och gott.


Sen har vi följt Springfloden jättelänge. Gud, vilken bra serie SVT har gjort! Den var ju ryslig. Det var ett hemskt slut. Jag hoppas att Olivia kommer att bli en bra polis och att hon tar sig själv i kragen. Det finns ju fler böcker har jag hört. Jag vet inte riktigt, men det ska bli spännande att se fortsättningen, annars får man väl lyssna på boken.
 

Sen har min kära sambo gjort i ordning en logga på min blogg här så den är jättefin och jättesnygg. Nu är den perfekt igen. Jag har grejat och bygt om lite granna här inne också.

 Ni får ha det så gott!


lördag, maj 14, 2016

shoppingrunda




På fredag eftermiddag så ringde min före detta kollega och frågade om jag ville följa med henne ut på en runda. Det tackar man ju inte nej till och få komma ut lite granna.



Så vi åkte ut till köpcentrumet och strosade där. Och var inne på Espressohouse och köpte oss en  kaffe och en varm, frasig smörgås, väldigt god. Sen hittade jag billigt schampo och sen köpte jag mig en t-shirt. Så att det var en väldigt trevlig eftermiddag och vi var ute och gick och strosade. Det var gott och komma ut lite granna och vi kunde prata och tjöta.

Sen åkte jag hem och gjorde i ordning mat och jag tänkte att jag äter inte lax. Men min före detta kollega övertalade mig. Så jag köpte bakrumpan på en färsk lax och la grovsalt och lite citronpeppar på och sen bakade jag den i ugnen. Och till det gjorde jag stenromssås. Då hade jag creme fraiche och lite majonnäs och rödlök i. Men jag tog mixad stenrom i och det gick faktiskt rätt så bra och äta. Och det var himla gott.
Sen satt jag och såg på Melodifestivalen, men jag blev lite less på det här, men det får ju gå och titta på det. Men ni får ha en skön kväll här nu.