torsdag, mars 11, 2010

läkarbesök

Jag hade väl inget direkt att säga, jag sov, jobbade, åt och sov. Jag var himla trött igår. God morgon! Ja, idag blev en kort dag, jag ska på läkarbesök. Får se hur detta går. Det är lite pirrigt att åka till nya ställen. Men jag har en gullig älskling som kan åka med mig upp, det är en väldig tur. Och så är han så gullig och kör ut mig till bussen, så jag slipper stressa, för det tycker jag är lite jobbigt. Men ni får ha en bra dag, så får jag se vad jag kommer på att skriva lite mer om.
Resan upp till Strömstad gick görbra. Jag var på läkarbesöket och jag fick min bekräftelse på vad jag hade. Sedan köpte jag mig en vårjacka på Sportshop. Sedan åkte vi ut till Nordby och tittade. Vilket stort köpcentrum! Det var jättestort, det var ett helt enormt stort ställe. Där var ju hur mycket som helst och gå och titta på men vi gick runt och strosade där, gick och myste tillsammans och kikade lite granna.  vi hittade denna tex  http://www.zarcillo.eu/  är butiken som har ett stort sortiment av slipsar, scarfs och modesmycken att ha råd med.

Så for vi hem och så hoppade vi in på Jätten och köpte grillad kyckling och tog potatissallad här. Det var himla gott och äta och smarrigt.
Men jag ska bara se på ”halv 8 hos mig” nu och sen tror jag att jag kryper i säng för jag ska orka med jobbet i morgon också. Det är en tuff dag i morgon.
Ha det så bra, så hörs vi.

läkarbesök

Jag hade väl inget direkt att säga, jag sov, jobbade, åt och sov. Jag var himla trött igår. God morgon! Ja, idag blev en kort dag, jag ska på läkarbesök. Får se hur detta går. Det är lite pirrigt att åka till nya ställen. Men jag har en gullig älskling som kan åka med mig upp, det är en väldig tur. Och så är han så gullig och kör ut mig till bussen, så jag slipper stressa, för det tycker jag är lite jobbigt. Men ni får ha en bra dag, så får jag se vad jag kommer på att skriva lite mer om.
Resan upp till Strömstad gick görbra. Jag var på läkarbesöket och jag fick min bekräftelse på vad jag hade. Sedan köpte jag mig en vårjacka på Sportshop. Sedan åkte vi ut till Nordby och tittade. Vilket stort köpcentrum! Det var jättestort, det var ett helt enormt stort ställe. Där var ju hur mycket som helst och gå och titta på men vi gick runt och strosade där, gick och myste tillsammans och kikade lite granna.  vi hittade denna tex  http://www.zarcillo.eu/  är butiken som har ett stort sortiment av slipsar, scarfs och modesmycken att ha råd med.

Så for vi hem och så hoppade vi in på Jätten och köpte grillad kyckling och tog potatissallad här. Det var himla gott och äta och smarrigt.
Men jag ska bara se på ”halv 8 hos mig” nu och sen tror jag att jag kryper i säng för jag ska orka med jobbet i morgon också. Det är en tuff dag i morgon.
Ha det så bra, så hörs vi.

onsdag, mars 10, 2010

Prinsessbakelse

Grundmönster för själva bakelsen:
5 lm - slut till en ring med en sm.

1. 8 fm om ringen. Avsluta alla varv med en sm i första lm.

2. 1 lm, 2 halvstolpar (=hst) i varje fm.

3. 1 lm, * 2 hst i hst, 1 hst * Upprepa *-* varvet ut.
4. 1 lm, * 2 hst i hst, 2 hst *
5. 1 lm, * 2 hst i hst, 3 hst*

Fortsätt att öka enligt samma mönster om du vill ha en större bakelse.

Virka sedan resterande varv utan att öka, tills din bakelse får den höjd du önskar.
Byt till vitt garn och virka ett varv fm.

Virka ett varv med bågar *3 lm, 1 fm*.

Ta av garnet och fäst.
Virka en botten till bakelsen på samma sätt som varv 1-5 ovan.
Sy fast bottnen, men fyll bakelsen med vadd innan du syr ihop den helt.

Dekorera sedan bakelsen. Några tips:
- Blomma på toppen: 5 lm i en ring. *4 lm, fm om ringen.*

- litet bär: virka lm och sy ihop dem till en klump. Sy fast på toppen.
- sy fast pärlor
- knyt en rosett om

- Variant: När du virkat det vita varvet med fm längst ner på tårtan, tar du av garnet. Virka botten så att omkretsen blir lika stor som nederkanten på tårtan. Virka sedan ihop över- och underdelen samtidigt som du gör uppkanten * 3 lm 1 fm*
gå gärna in på http://www.skapligtenkelt.se/ tips från denna.

Prinsessbakelse

Grundmönster för själva bakelsen:
5 lm - slut till en ring med en sm.

1. 8 fm om ringen. Avsluta alla varv med en sm i första lm.

2. 1 lm, 2 halvstolpar (=hst) i varje fm.

3. 1 lm, * 2 hst i hst, 1 hst * Upprepa *-* varvet ut.
4. 1 lm, * 2 hst i hst, 2 hst *
5. 1 lm, * 2 hst i hst, 3 hst*

Fortsätt att öka enligt samma mönster om du vill ha en större bakelse.

Virka sedan resterande varv utan att öka, tills din bakelse får den höjd du önskar.
Byt till vitt garn och virka ett varv fm.

Virka ett varv med bågar *3 lm, 1 fm*.

Ta av garnet och fäst.
Virka en botten till bakelsen på samma sätt som varv 1-5 ovan.
Sy fast bottnen, men fyll bakelsen med vadd innan du syr ihop den helt.

Dekorera sedan bakelsen. Några tips:
- Blomma på toppen: 5 lm i en ring. *4 lm, fm om ringen.*

- litet bär: virka lm och sy ihop dem till en klump. Sy fast på toppen.
- sy fast pärlor
- knyt en rosett om

- Variant: När du virkat det vita varvet med fm längst ner på tårtan, tar du av garnet. Virka botten så att omkretsen blir lika stor som nederkanten på tårtan. Virka sedan ihop över- och underdelen samtidigt som du gör uppkanten * 3 lm 1 fm*
gå gärna in på http://www.skapligtenkelt.se/ tips från denna.

tisdag, mars 09, 2010

ingen kul morgon

Jag hatar dom här dagarna när Henke börjar tidigare än mig, så jag inte kan åka med honom i bilen! Det är det värsta jag vet att gå ut till vägen när det är så jobbigt med mina luftrör. Det är ju sjuttsingen att han börjar så tidigt på morgonen. Jag tycker så synd om honom också, men jag orkar nästan inte ta mig upp. Men så är det, jag får bita ihop om det sura äpplet, och se glad ut att han har jobb. Men det är ju inte roligt att vi inte kan anpassa våra tider med bilen och det, det tycker jag är fruktansvärt jobbigt. Men det var segt för mig att komma upp, så därför är jag kanske lite mer irriterad idag. Men ni får ha en bra tisdag, för klockan är sex, nu ska jag äta lite frukost, så kanske det blir bättre med mig också.
Restaurang och Café Innovatum
Ost- och tomatfylld falukorv med potatismos serveras med rostad lök.Mums

ingen kul morgon

Jag hatar dom här dagarna när Henke börjar tidigare än mig, så jag inte kan åka med honom i bilen! Det är det värsta jag vet att gå ut till vägen när det är så jobbigt med mina luftrör. Det är ju sjuttsingen att han börjar så tidigt på morgonen. Jag tycker så synd om honom också, men jag orkar nästan inte ta mig upp. Men så är det, jag får bita ihop om det sura äpplet, och se glad ut att han har jobb. Men det är ju inte roligt att vi inte kan anpassa våra tider med bilen och det, det tycker jag är fruktansvärt jobbigt. Men det var segt för mig att komma upp, så därför är jag kanske lite mer irriterad idag. Men ni får ha en bra tisdag, för klockan är sex, nu ska jag äta lite frukost, så kanske det blir bättre med mig också.
Restaurang och Café Innovatum
Ost- och tomatfylld falukorv med potatismos serveras med rostad lök.Mums

måndag, mars 08, 2010

Snart är det måndag morgon

och då är det dags att stiga upp tidigt. Jag går upp 5 varenda morgon och det är inte så kul men det måste man göra för att hinna med allt man ska göra. Jag blir pigg av detta så vi har morgonmöte nu en timme på jobbet. Så får man se vad som händer under den här veckan. Förra veckan var det väldigt mycket att göra. Kanske är det varannan vecka som jag har mycket att göra?
Nu har jag börjat med att äta både lunch och middag. Jag tycker jag känner mig lite bättre när jag gör så, och äter rejäl frukost och alltihopa. Vi får se om det bara är tron som gör det. Men ni får ha en trevlig måndag och förmiddag!
Det var ju skönt och få åka med Henke till jobbet. Det kändes väldigt gott och få slippa gå ut till vägen här på morgonen. Det var ju glashalt.


Efter mötena och detta – sista lektionen jag hade, då var jag med på ett gympapass. Då sa gympaläraren till mig; kan inte du gå in och stänga av vattnet? Jag har inte varit inne på över ett år i gympasalen och jag glömde av att det var automatavstängning så jag duschade mitt hår extra här på jobbet. Inte så käckt!

Så går jag och lyssnar på Björn Hellströms böcker. Jag tycker dom är väldigt spännande men det tar lång tid innan man kommer in i dom. Det är lite trögt med nutid och dåtid. Jag gillar inte såna böcker riktigt men jag är nyfiken vad som händer med detta.
Jag ska fixa lite mat till Henke som han ska ha med sig. Sedan ska jag se på ”Efter fem”, TV-programmet och ta det lite lugnt.
Så ska jag snart på Mediaprojektskurs också – om några veckor här.
Men ni får ha en bra kväll här nu.

Snart är det måndag morgon

och då är det dags att stiga upp tidigt. Jag går upp 5 varenda morgon och det är inte så kul men det måste man göra för att hinna med allt man ska göra. Jag blir pigg av detta så vi har morgonmöte nu en timme på jobbet. Så får man se vad som händer under den här veckan. Förra veckan var det väldigt mycket att göra. Kanske är det varannan vecka som jag har mycket att göra?
Nu har jag börjat med att äta både lunch och middag. Jag tycker jag känner mig lite bättre när jag gör så, och äter rejäl frukost och alltihopa. Vi får se om det bara är tron som gör det. Men ni får ha en trevlig måndag och förmiddag!
Det var ju skönt och få åka med Henke till jobbet. Det kändes väldigt gott och få slippa gå ut till vägen här på morgonen. Det var ju glashalt.


Efter mötena och detta – sista lektionen jag hade, då var jag med på ett gympapass. Då sa gympaläraren till mig; kan inte du gå in och stänga av vattnet? Jag har inte varit inne på över ett år i gympasalen och jag glömde av att det var automatavstängning så jag duschade mitt hår extra här på jobbet. Inte så käckt!

Så går jag och lyssnar på Björn Hellströms böcker. Jag tycker dom är väldigt spännande men det tar lång tid innan man kommer in i dom. Det är lite trögt med nutid och dåtid. Jag gillar inte såna böcker riktigt men jag är nyfiken vad som händer med detta.
Jag ska fixa lite mat till Henke som han ska ha med sig. Sedan ska jag se på ”Efter fem”, TV-programmet och ta det lite lugnt.
Så ska jag snart på Mediaprojektskurs också – om några veckor här.
Men ni får ha en bra kväll här nu.