måndag, december 21, 2009

att gör innan jul



Det är en bistert kall dag idag när vintern väl kom till Sverige så kom det rejält mycket kyla. Idag är det närmare arton grader ute, usch vilken morgon att vakna till!


Beslutetet om nedläggning tas in, man känner sig frusen och otillräcklig, förstod redan vid midsommar egentligen, att GM skulle lägga ner, det är väldig turbulens kring detta, känner jag.

Idag har jag gjort en lista på vad jag ska göra, och lagt ut på min blogg, jag har massor att göra. Jag känner mig inte tillräcklig. Varför kan en karl ta det jädrigt lugnt när det är jul, och inte göra nånting? Och vi fruntimmer ska springa runt som yra hönor, och göra allting. Och de andra bara päser, och bryr sig inte om det regnar spik eller nånting, jag begriper inte. Jag är så trött på karlar just nu, som inte kan hjälpa till och inte ser.

Jag känner mig nöjd, jag fick ställt min klocka och allting i morse, så nu har jag ätit restmat från igår, kyckling med kokos- och currysås och ris. Så har jag städat här, dammtorkat i sovrummet, och torkat golvet, tvättat två maskiner och diskat en diskmaskin. Jag känner mig helnöjd, jag tror faktiskt jag ska gå och vila middag nu, för nu är jag päsen och mätt efter god mat. Jag känner mig helnöjd med detta jag har gjort idag. Jag har plockat ihop skräp och sånt, och plockat ihop grejer till svärmor och till min mamma som ska med upp.

att gör innan jul



Det är en bistert kall dag idag när vintern väl kom till Sverige så kom det rejält mycket kyla. Idag är det närmare arton grader ute, usch vilken morgon att vakna till!


Beslutetet om nedläggning tas in, man känner sig frusen och otillräcklig, förstod redan vid midsommar egentligen, att GM skulle lägga ner, det är väldig turbulens kring detta, känner jag.

Idag har jag gjort en lista på vad jag ska göra, och lagt ut på min blogg, jag har massor att göra. Jag känner mig inte tillräcklig. Varför kan en karl ta det jädrigt lugnt när det är jul, och inte göra nånting? Och vi fruntimmer ska springa runt som yra hönor, och göra allting. Och de andra bara päser, och bryr sig inte om det regnar spik eller nånting, jag begriper inte. Jag är så trött på karlar just nu, som inte kan hjälpa till och inte ser.

Jag känner mig nöjd, jag fick ställt min klocka och allting i morse, så nu har jag ätit restmat från igår, kyckling med kokos- och currysås och ris. Så har jag städat här, dammtorkat i sovrummet, och torkat golvet, tvättat två maskiner och diskat en diskmaskin. Jag känner mig helnöjd, jag tror faktiskt jag ska gå och vila middag nu, för nu är jag päsen och mätt efter god mat. Jag känner mig helnöjd med detta jag har gjort idag. Jag har plockat ihop skräp och sånt, och plockat ihop grejer till svärmor och till min mamma som ska med upp.

söndag, december 20, 2009

henke redan uppe

I morses när jag vaknade var Henke redan uppe. Vi åt lite frukost tillsammans och sedan gav sig Henke ut för att åka skridskor. Med sig ut tog han mattorna och skakade dem, jag stannade inne och gick en match mot dammråttorna.

Till middag åt vi kycklinggryta med curry och cococmjölk. Det var väldigt gott.
Eftersom att taltjänst inte fungerar över jul, hjälper henkes systerdotter mig med mina inlägg. Det är väldigt snällt av henne. Först trodde jag inte att hon vill det men jo då. Så nu blir det lite inlägg under julen i alla fall!

Nu ska jag sätta mig och slöa framför tv:n, hoppas att ni har haft en bra söndag och fortsätter att ha en trevlig kväll.

henke redan uppe

I morses när jag vaknade var Henke redan uppe. Vi åt lite frukost tillsammans och sedan gav sig Henke ut för att åka skridskor. Med sig ut tog han mattorna och skakade dem, jag stannade inne och gick en match mot dammråttorna.

Till middag åt vi kycklinggryta med curry och cococmjölk. Det var väldigt gott.
Eftersom att taltjänst inte fungerar över jul, hjälper henkes systerdotter mig med mina inlägg. Det är väldigt snällt av henne. Först trodde jag inte att hon vill det men jo då. Så nu blir det lite inlägg under julen i alla fall!

Nu ska jag sätta mig och slöa framför tv:n, hoppas att ni har haft en bra söndag och fortsätter att ha en trevlig kväll.

lördag, december 19, 2009

jul städning





Nu när GM har gått ut med besked om att SAAB ska läggas ned, förs mina tankar tillbaka till det stället som jag kommer ifrån. Segmon i värmland. Förr fanns där fullt av butiker och olika företag: post, ica, konsum, frisörer, teknikaffärer mm. Nu är detta stället näst intill ödelagt, år 2005 låg befolkningen på omkring 300-400 personer.
Nu när SAAB lägger ner blir jag orolig för att händelser liknande som den i segmon, kommer att inträffa i Trollhättan. Jag hoppas att SAAB gör sitt bästa för att ta hand om sina anställda som nu ställs inför en oviss framtid på arbetsmarknaden. Jag arbetade förut på en fabrik i Trollhättan, där visste man inte om att jag hade läs och skrivsvårigheter. När jag blev avskedad därifrån blev jag på nytt påmind om mitt "handikapp". Jag hade levt i ett litet skal under tiden som jag arbetade där. Nu skulle jag vara tvungen att söka ett nytt jobb att anpassa mig till. Jag tycker att det är viktigt att arbetsgivarna försöker få bra kontakt med sina anställda så att man inte stänger in sig i ett sådant "skal" som jag gjorde. Kanske finns det arbetare på SAAB som har olika hinder och nu måste ta tag i dessa på nytt eftersom att deras vardag kommer att ändras? Då måste arbetsgivarna kunna ge ett bra stöd.
För övrigt så har jag julstädat idag. Jag kom igång väldigt bra denna gången och jag känner mig väldigt nöjd över det! Tar det lite lungt nu och lyssnar på SR julradio. Hoppas ni får en bra dag!

Under dagen idag har jag försökt att städa och plocka lite här hemma. Jag har även gjort julköttbullar, receptet hittade jag på kryddburken. 100 stycken blev det! Nu klarar vi oss hela julen. Henke hjälpte mig att fixa janssons frestelse till middag, denna åt vi med rötbetor medans vi tittade på dansbandskampen. Jag trodde inte att Playtones skulle vinna, men där hade jag visst fel. Synd för Date och Torgny Melins som inte hamnade på bättre placeringar. Men dem har i alla fall fått lite extra reklam för sig nu.

Nu vet ni hur min dag har varit!

                                                                                      // Nilla

jul städning





Nu när GM har gått ut med besked om att SAAB ska läggas ned, förs mina tankar tillbaka till det stället som jag kommer ifrån. Segmon i värmland. Förr fanns där fullt av butiker och olika företag: post, ica, konsum, frisörer, teknikaffärer mm. Nu är detta stället näst intill ödelagt, år 2005 låg befolkningen på omkring 300-400 personer.
Nu när SAAB lägger ner blir jag orolig för att händelser liknande som den i segmon, kommer att inträffa i Trollhättan. Jag hoppas att SAAB gör sitt bästa för att ta hand om sina anställda som nu ställs inför en oviss framtid på arbetsmarknaden. Jag arbetade förut på en fabrik i Trollhättan, där visste man inte om att jag hade läs och skrivsvårigheter. När jag blev avskedad därifrån blev jag på nytt påmind om mitt "handikapp". Jag hade levt i ett litet skal under tiden som jag arbetade där. Nu skulle jag vara tvungen att söka ett nytt jobb att anpassa mig till. Jag tycker att det är viktigt att arbetsgivarna försöker få bra kontakt med sina anställda så att man inte stänger in sig i ett sådant "skal" som jag gjorde. Kanske finns det arbetare på SAAB som har olika hinder och nu måste ta tag i dessa på nytt eftersom att deras vardag kommer att ändras? Då måste arbetsgivarna kunna ge ett bra stöd.
För övrigt så har jag julstädat idag. Jag kom igång väldigt bra denna gången och jag känner mig väldigt nöjd över det! Tar det lite lungt nu och lyssnar på SR julradio. Hoppas ni får en bra dag!

Under dagen idag har jag försökt att städa och plocka lite här hemma. Jag har även gjort julköttbullar, receptet hittade jag på kryddburken. 100 stycken blev det! Nu klarar vi oss hela julen. Henke hjälpte mig att fixa janssons frestelse till middag, denna åt vi med rötbetor medans vi tittade på dansbandskampen. Jag trodde inte att Playtones skulle vinna, men där hade jag visst fel. Synd för Date och Torgny Melins som inte hamnade på bättre placeringar. Men dem har i alla fall fått lite extra reklam för sig nu.

Nu vet ni hur min dag har varit!

                                                                                      // Nilla

fredag, december 18, 2009

saab lägger ned

Överraskade och besvikna”
Maud Olofsson: GM kunde ha gjort mycket mer för Saab under alla år.
Näringsminstern fick beskedet redan i morse.
Och åkte direkt till Trollhättan.
– Det känns bra att kunna vara här i dag. Vi ska kunna ta det här framåt, säger Maud Olofsson (C).



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6315845.ab

saab lägger ned

Överraskade och besvikna”
Maud Olofsson: GM kunde ha gjort mycket mer för Saab under alla år.
Näringsminstern fick beskedet redan i morse.
Och åkte direkt till Trollhättan.
– Det känns bra att kunna vara här i dag. Vi ska kunna ta det här framåt, säger Maud Olofsson (C).



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6315845.ab