lördag, december 19, 2009

jul städning





Nu när GM har gått ut med besked om att SAAB ska läggas ned, förs mina tankar tillbaka till det stället som jag kommer ifrån. Segmon i värmland. Förr fanns där fullt av butiker och olika företag: post, ica, konsum, frisörer, teknikaffärer mm. Nu är detta stället näst intill ödelagt, år 2005 låg befolkningen på omkring 300-400 personer.
Nu när SAAB lägger ner blir jag orolig för att händelser liknande som den i segmon, kommer att inträffa i Trollhättan. Jag hoppas att SAAB gör sitt bästa för att ta hand om sina anställda som nu ställs inför en oviss framtid på arbetsmarknaden. Jag arbetade förut på en fabrik i Trollhättan, där visste man inte om att jag hade läs och skrivsvårigheter. När jag blev avskedad därifrån blev jag på nytt påmind om mitt "handikapp". Jag hade levt i ett litet skal under tiden som jag arbetade där. Nu skulle jag vara tvungen att söka ett nytt jobb att anpassa mig till. Jag tycker att det är viktigt att arbetsgivarna försöker få bra kontakt med sina anställda så att man inte stänger in sig i ett sådant "skal" som jag gjorde. Kanske finns det arbetare på SAAB som har olika hinder och nu måste ta tag i dessa på nytt eftersom att deras vardag kommer att ändras? Då måste arbetsgivarna kunna ge ett bra stöd.
För övrigt så har jag julstädat idag. Jag kom igång väldigt bra denna gången och jag känner mig väldigt nöjd över det! Tar det lite lungt nu och lyssnar på SR julradio. Hoppas ni får en bra dag!

Under dagen idag har jag försökt att städa och plocka lite här hemma. Jag har även gjort julköttbullar, receptet hittade jag på kryddburken. 100 stycken blev det! Nu klarar vi oss hela julen. Henke hjälpte mig att fixa janssons frestelse till middag, denna åt vi med rötbetor medans vi tittade på dansbandskampen. Jag trodde inte att Playtones skulle vinna, men där hade jag visst fel. Synd för Date och Torgny Melins som inte hamnade på bättre placeringar. Men dem har i alla fall fått lite extra reklam för sig nu.

Nu vet ni hur min dag har varit!

                                                                                      // Nilla

jul städning





Nu när GM har gått ut med besked om att SAAB ska läggas ned, förs mina tankar tillbaka till det stället som jag kommer ifrån. Segmon i värmland. Förr fanns där fullt av butiker och olika företag: post, ica, konsum, frisörer, teknikaffärer mm. Nu är detta stället näst intill ödelagt, år 2005 låg befolkningen på omkring 300-400 personer.
Nu när SAAB lägger ner blir jag orolig för att händelser liknande som den i segmon, kommer att inträffa i Trollhättan. Jag hoppas att SAAB gör sitt bästa för att ta hand om sina anställda som nu ställs inför en oviss framtid på arbetsmarknaden. Jag arbetade förut på en fabrik i Trollhättan, där visste man inte om att jag hade läs och skrivsvårigheter. När jag blev avskedad därifrån blev jag på nytt påmind om mitt "handikapp". Jag hade levt i ett litet skal under tiden som jag arbetade där. Nu skulle jag vara tvungen att söka ett nytt jobb att anpassa mig till. Jag tycker att det är viktigt att arbetsgivarna försöker få bra kontakt med sina anställda så att man inte stänger in sig i ett sådant "skal" som jag gjorde. Kanske finns det arbetare på SAAB som har olika hinder och nu måste ta tag i dessa på nytt eftersom att deras vardag kommer att ändras? Då måste arbetsgivarna kunna ge ett bra stöd.
För övrigt så har jag julstädat idag. Jag kom igång väldigt bra denna gången och jag känner mig väldigt nöjd över det! Tar det lite lungt nu och lyssnar på SR julradio. Hoppas ni får en bra dag!

Under dagen idag har jag försökt att städa och plocka lite här hemma. Jag har även gjort julköttbullar, receptet hittade jag på kryddburken. 100 stycken blev det! Nu klarar vi oss hela julen. Henke hjälpte mig att fixa janssons frestelse till middag, denna åt vi med rötbetor medans vi tittade på dansbandskampen. Jag trodde inte att Playtones skulle vinna, men där hade jag visst fel. Synd för Date och Torgny Melins som inte hamnade på bättre placeringar. Men dem har i alla fall fått lite extra reklam för sig nu.

Nu vet ni hur min dag har varit!

                                                                                      // Nilla

fredag, december 18, 2009

saab lägger ned

Överraskade och besvikna”
Maud Olofsson: GM kunde ha gjort mycket mer för Saab under alla år.
Näringsminstern fick beskedet redan i morse.
Och åkte direkt till Trollhättan.
– Det känns bra att kunna vara här i dag. Vi ska kunna ta det här framåt, säger Maud Olofsson (C).



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6315845.ab

saab lägger ned

Överraskade och besvikna”
Maud Olofsson: GM kunde ha gjort mycket mer för Saab under alla år.
Näringsminstern fick beskedet redan i morse.
Och åkte direkt till Trollhättan.
– Det känns bra att kunna vara här i dag. Vi ska kunna ta det här framåt, säger Maud Olofsson (C).



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6315845.ab

snö


God morgon på er. Snart är det jullov. Gud, vad härligt och gott det är!


Jag tycker inte om att företag som ger ut julklappar och så. De får tänka på folk som har läshandikapp om man ska ge ut en bok. Många har ju läshandikapp. Hur kan man ge i 4 år böcker? Jag kan inte begripa detta. Hoppas att någon annan kan tänka på detta till nästa år. Det är inte roligt att få en bok man inte kan läsa. Det är alltså diskriminering nästan känns det som. Så att det är ju skit.

Men nu känner jag faktiskt att det ska bli lov och härligt och lugnt och gott här. Det känns som att jag bara ska gå ner i ide och komma fram 7 januari igen. Jag är änna slut i kroppen, men jag ska försöka. Ni får ha det så bra.

snö


God morgon på er. Snart är det jullov. Gud, vad härligt och gott det är!


Jag tycker inte om att företag som ger ut julklappar och så. De får tänka på folk som har läshandikapp om man ska ge ut en bok. Många har ju läshandikapp. Hur kan man ge i 4 år böcker? Jag kan inte begripa detta. Hoppas att någon annan kan tänka på detta till nästa år. Det är inte roligt att få en bok man inte kan läsa. Det är alltså diskriminering nästan känns det som. Så att det är ju skit.

Men nu känner jag faktiskt att det ska bli lov och härligt och lugnt och gott här. Det känns som att jag bara ska gå ner i ide och komma fram 7 januari igen. Jag är änna slut i kroppen, men jag ska försöka. Ni får ha det så bra.

torsdag, december 17, 2009

snart är det jullov

En dag kvar innan jullov. Idag blir det pysseldag. Vi ska pynta och se på film och sånt. Sen har vi APT på eftermiddagen. Det blir fullspäckat här. Vi ska försöka ha det mysigt för barnen. Vi ska ha lite fika med oss.


Det känns konstigt. Så har denna terminen gått. I januari ska jag börja jobba heltid. Så får vi se hur detta kommer gå. Men jag ska försöka börja jobba. Klarar jag det inte så får dom göra några åtgärder åt det. Men jag vet vad jag ska göra i januari, så det är inga problem.

Torsdag morgon… jädrar vilket fläng på mig, jag började tio och sprang runt som en yr höna! Först var jag och fixade i ordning där vi ska visa filmen, och det var gulligt att vaktmästaren följde med mig och hjälpte mig att koppla ihop alltihop, och körde ner grejerna till den lokalen vi skulle vara i, det kändes väldigt skönt!


Det ska bli roligt och pyssla och sånt. Det är inte min höjdargrej men jag får väl göra med barnen att pyssla med killar är ingen höjdare att göra, många tycker inte det är roligt. Men vi gick ner och åt jullunch med dem, så gick vi bort dit där vi skulle ha filmen, Dyslexiförbundets fmls Fyrstads lokal. Det var så lugnt och skönt, vi bjöd på glögg och saft och pepparkakor, det var en sån härlig dag!

Sen var jag på APT på jobbet, så fick vi julmat där också. Men sen när jag kom hem så var jag väldigt trött och slö, det kändes att gud vad jag har stressat! Det är så gott att det snart är jullov!

snart är det jullov

En dag kvar innan jullov. Idag blir det pysseldag. Vi ska pynta och se på film och sånt. Sen har vi APT på eftermiddagen. Det blir fullspäckat här. Vi ska försöka ha det mysigt för barnen. Vi ska ha lite fika med oss.


Det känns konstigt. Så har denna terminen gått. I januari ska jag börja jobba heltid. Så får vi se hur detta kommer gå. Men jag ska försöka börja jobba. Klarar jag det inte så får dom göra några åtgärder åt det. Men jag vet vad jag ska göra i januari, så det är inga problem.

Torsdag morgon… jädrar vilket fläng på mig, jag började tio och sprang runt som en yr höna! Först var jag och fixade i ordning där vi ska visa filmen, och det var gulligt att vaktmästaren följde med mig och hjälpte mig att koppla ihop alltihop, och körde ner grejerna till den lokalen vi skulle vara i, det kändes väldigt skönt!


Det ska bli roligt och pyssla och sånt. Det är inte min höjdargrej men jag får väl göra med barnen att pyssla med killar är ingen höjdare att göra, många tycker inte det är roligt. Men vi gick ner och åt jullunch med dem, så gick vi bort dit där vi skulle ha filmen, Dyslexiförbundets fmls Fyrstads lokal. Det var så lugnt och skönt, vi bjöd på glögg och saft och pepparkakor, det var en sån härlig dag!

Sen var jag på APT på jobbet, så fick vi julmat där också. Men sen när jag kom hem så var jag väldigt trött och slö, det kändes att gud vad jag har stressat! Det är så gott att det snart är jullov!