tisdag, december 15, 2009

åter trött

Jag är trött. Vet inte vad det är med mig, men jag ska försöka och ta mig till jobbet här. Det är sista gången med Pojken och Tigern. Så har jag lagt in en ljudbok till eleven så han får något att lyssna på i jul och inte ha läxor i jul. Det ska vara lite trevligt och så ska vi ha uppföljning på detta. Så det ska bli roligt och se vad eleven tycker om den här julboken. Jag har bytt två gånger nu, så får vi se. Ni får

Efter jobbet gick jag till Trollhättans stad och till Handikapprådet, och skrev på pappren. Det skulle jag gjort igår, men det hade jag glömt. Så är det, ibland glömmer man saker, och när jag kom ut från jobbet – snöblask – usch! Men jag fick det trevligt på bussen, jag fick prata med en kollega till Henke och så. Det var himla kul, faktiskt, det var längesen jag pratade med den personen.


Usch! säger jag, jag gick in i det blöta regnet, nu är jag blöt ända in på kroppen, och fryser. Det är inte roligt, men himlen blir ju alldeles blå när snön ligger på marken, det är mysigt! Det känns faktiskt väldigt bra!

ha en bra dag

åter trött

Jag är trött. Vet inte vad det är med mig, men jag ska försöka och ta mig till jobbet här. Det är sista gången med Pojken och Tigern. Så har jag lagt in en ljudbok till eleven så han får något att lyssna på i jul och inte ha läxor i jul. Det ska vara lite trevligt och så ska vi ha uppföljning på detta. Så det ska bli roligt och se vad eleven tycker om den här julboken. Jag har bytt två gånger nu, så får vi se. Ni får

Efter jobbet gick jag till Trollhättans stad och till Handikapprådet, och skrev på pappren. Det skulle jag gjort igår, men det hade jag glömt. Så är det, ibland glömmer man saker, och när jag kom ut från jobbet – snöblask – usch! Men jag fick det trevligt på bussen, jag fick prata med en kollega till Henke och så. Det var himla kul, faktiskt, det var längesen jag pratade med den personen.


Usch! säger jag, jag gick in i det blöta regnet, nu är jag blöt ända in på kroppen, och fryser. Det är inte roligt, men himlen blir ju alldeles blå när snön ligger på marken, det är mysigt! Det känns faktiskt väldigt bra!

ha en bra dag

måndag, december 14, 2009

snart jullov

Måndag morgon. En vecka kvar, sedan är det jullov. Och få sova lite längre på morgonen. Det ska bli så skönt och det är bara en vecka kvar nu. Idag är det jobbet. Köra race, så ska jag på julbord i eftermiddag.
Få se hur det blir. Ni får ha en bra för- och efter middag här.Jag gick på detta julbordet. Det var både varm och kall tallrik. Kaffe och risgrynsgröt med saftsås. Det var rätt så bra och god mat. Trevligt och träffa dom. Där var många som jag inte kände igen för dom har bytt ut många från styrelsen och så. Jag får se om jag sitter kvar nästa år också Jag vet inte, jag får se hur jag känner mig. Jag har varit med länge nu så nu får det bli avslut på detta tror jag. Vi skulle ju hållit på med två möten igår men jag orkade bara med ett, så jag gick hem faktiskt. Jag kände att jag mäktade inte med två möten. Jag var så trött idag.

snart jullov

Måndag morgon. En vecka kvar, sedan är det jullov. Och få sova lite längre på morgonen. Det ska bli så skönt och det är bara en vecka kvar nu. Idag är det jobbet. Köra race, så ska jag på julbord i eftermiddag.
Få se hur det blir. Ni får ha en bra för- och efter middag här.Jag gick på detta julbordet. Det var både varm och kall tallrik. Kaffe och risgrynsgröt med saftsås. Det var rätt så bra och god mat. Trevligt och träffa dom. Där var många som jag inte kände igen för dom har bytt ut många från styrelsen och så. Jag får se om jag sitter kvar nästa år också Jag vet inte, jag får se hur jag känner mig. Jag har varit med länge nu så nu får det bli avslut på detta tror jag. Vi skulle ju hållit på med två möten igår men jag orkade bara med ett, så jag gick hem faktiskt. Jag kände att jag mäktade inte med två möten. Jag var så trött idag.

dyslexi

Att jag har dyslexi och så… det är inte lätt att ha det problemet. Det betyder ju att man har nedsatt läs- och skrivförmåga, och det är inte lätt idag att ha såna problem. Dys- är grekiska, och betyder svag och dålig, och lexia betyder ord och språk. Problemen för dyslektiker är att förstå bokstäver eller siffror. Det ger svårigheter med att lyssna, läsa, stava, eller med andra ord: människor med dyslexi har svårt att hantera språk. Det betyder inte att dom är ointelligenta, utan snarare tvärtom. Dyslexi har alltså inte någon koppling till låg intelligens, dyslektiker är ofta mycket begåvade och väldigt produktiva, men de är annorlunda än andra. Några av de mest intelligenta hjärnorna i vår tid har haft dyslexi, till exempel Albert Einstein.


Man har svårt med avkodning, och jag har också svårt med tidsuppfattning, och svårt att orientera mig.

Man kan gå in på Wikipedia och söka på dyslexi.

Det viktigaste om man har svårt med läsning är att man lyssnar på en talbok eller använder något annat bra hjälpmedel, eller läs tio minuter varje dag i någon bok! Det är väldigt viktigt att göra, annars tappar man ordförståelsen och allting!

Nu får ni ha en bra dag!

dyslexi

Att jag har dyslexi och så… det är inte lätt att ha det problemet. Det betyder ju att man har nedsatt läs- och skrivförmåga, och det är inte lätt idag att ha såna problem. Dys- är grekiska, och betyder svag och dålig, och lexia betyder ord och språk. Problemen för dyslektiker är att förstå bokstäver eller siffror. Det ger svårigheter med att lyssna, läsa, stava, eller med andra ord: människor med dyslexi har svårt att hantera språk. Det betyder inte att dom är ointelligenta, utan snarare tvärtom. Dyslexi har alltså inte någon koppling till låg intelligens, dyslektiker är ofta mycket begåvade och väldigt produktiva, men de är annorlunda än andra. Några av de mest intelligenta hjärnorna i vår tid har haft dyslexi, till exempel Albert Einstein.


Man har svårt med avkodning, och jag har också svårt med tidsuppfattning, och svårt att orientera mig.

Man kan gå in på Wikipedia och söka på dyslexi.

Det viktigaste om man har svårt med läsning är att man lyssnar på en talbok eller använder något annat bra hjälpmedel, eller läs tio minuter varje dag i någon bok! Det är väldigt viktigt att göra, annars tappar man ordförståelsen och allting!

Nu får ni ha en bra dag!

söndag, december 13, 2009

luciadagen


Luciamorgonen var underbar! Solen sken och vädret är härligt. Jag ska börja plocka lite här hemma, här börjat fixa med lite kort och sådant. Men jag måste fortsätta att städa också, fy vad det tar tid.. Jag ska försöka att rensa datorn också.

Jag har hittat en jättebra webbplats som har recept på deserter. Kalasgott heter den och jag rekommenderar den till alla er därute som gillar sötsaker. En annan liknande sida som jag också tycker mycket om är kryddburken. Dem två konkurrerar lite med varandra nu när jag ska ut och leta recept.
Senare kanske jag ger mig ut i friska luften och tar en promenad, vi får se vad som hinns medPå eftermiddagen så tog vi och gjorde rotmos, julkorv och brunkål.


Gud vad smarrigt och gott det är! På kvällen såg vi Solstorm och jag tyckte jag kände igen den. Det var ju film av Åsa Larssons bok men böcker är bättre tycker jag faktiskt verkligen. Boken var mycket bättre. Det var mer spänning i den och så. Här var det inte så mycket.

 och inte.

Trevlig Lucia på er!

luciadagen


Luciamorgonen var underbar! Solen sken och vädret är härligt. Jag ska börja plocka lite här hemma, här börjat fixa med lite kort och sådant. Men jag måste fortsätta att städa också, fy vad det tar tid.. Jag ska försöka att rensa datorn också.

Jag har hittat en jättebra webbplats som har recept på deserter. Kalasgott heter den och jag rekommenderar den till alla er därute som gillar sötsaker. En annan liknande sida som jag också tycker mycket om är kryddburken. Dem två konkurrerar lite med varandra nu när jag ska ut och leta recept.
Senare kanske jag ger mig ut i friska luften och tar en promenad, vi får se vad som hinns medPå eftermiddagen så tog vi och gjorde rotmos, julkorv och brunkål.


Gud vad smarrigt och gott det är! På kvällen såg vi Solstorm och jag tyckte jag kände igen den. Det var ju film av Åsa Larssons bok men böcker är bättre tycker jag faktiskt verkligen. Boken var mycket bättre. Det var mer spänning i den och så. Här var det inte så mycket.

 och inte.

Trevlig Lucia på er!