Att jag har dyslexi och så… det är inte lätt att ha det problemet. Det betyder ju att man har nedsatt läs- och skrivförmåga, och det är inte lätt idag att ha såna problem. Dys- är grekiska, och betyder svag och dålig, och lexia betyder ord och språk. Problemen för dyslektiker är att förstå bokstäver eller siffror. Det ger svårigheter med att lyssna, läsa, stava, eller med andra ord: människor med dyslexi har svårt att hantera språk. Det betyder inte att dom är ointelligenta, utan snarare tvärtom. Dyslexi har alltså inte någon koppling till låg intelligens, dyslektiker är ofta mycket begåvade och väldigt produktiva, men de är annorlunda än andra. Några av de mest intelligenta hjärnorna i vår tid har haft dyslexi, till exempel Albert Einstein.
Man har svårt med avkodning, och jag har också svårt med tidsuppfattning, och svårt att orientera mig.
Man kan gå in på Wikipedia och söka på dyslexi.
Det viktigaste om man har svårt med läsning är att man lyssnar på en talbok eller använder något annat bra hjälpmedel, eller läs tio minuter varje dag i någon bok! Det är väldigt viktigt att göra, annars tappar man ordförståelsen och allting!
Nu får ni ha en bra dag!
måndag, december 14, 2009
dyslexi
Att jag har dyslexi och så… det är inte lätt att ha det problemet. Det betyder ju att man har nedsatt läs- och skrivförmåga, och det är inte lätt idag att ha såna problem. Dys- är grekiska, och betyder svag och dålig, och lexia betyder ord och språk. Problemen för dyslektiker är att förstå bokstäver eller siffror. Det ger svårigheter med att lyssna, läsa, stava, eller med andra ord: människor med dyslexi har svårt att hantera språk. Det betyder inte att dom är ointelligenta, utan snarare tvärtom. Dyslexi har alltså inte någon koppling till låg intelligens, dyslektiker är ofta mycket begåvade och väldigt produktiva, men de är annorlunda än andra. Några av de mest intelligenta hjärnorna i vår tid har haft dyslexi, till exempel Albert Einstein.
Man har svårt med avkodning, och jag har också svårt med tidsuppfattning, och svårt att orientera mig.
Man kan gå in på Wikipedia och söka på dyslexi.
Det viktigaste om man har svårt med läsning är att man lyssnar på en talbok eller använder något annat bra hjälpmedel, eller läs tio minuter varje dag i någon bok! Det är väldigt viktigt att göra, annars tappar man ordförståelsen och allting!
Nu får ni ha en bra dag!
Man har svårt med avkodning, och jag har också svårt med tidsuppfattning, och svårt att orientera mig.
Man kan gå in på Wikipedia och söka på dyslexi.
Det viktigaste om man har svårt med läsning är att man lyssnar på en talbok eller använder något annat bra hjälpmedel, eller läs tio minuter varje dag i någon bok! Det är väldigt viktigt att göra, annars tappar man ordförståelsen och allting!
Nu får ni ha en bra dag!
söndag, december 13, 2009
luciadagen
Luciamorgonen var underbar! Solen sken och vädret är härligt. Jag ska börja plocka lite här hemma, här börjat fixa med lite kort och sådant. Men jag måste fortsätta att städa också, fy vad det tar tid.. Jag ska försöka att rensa datorn också.
Jag har hittat en jättebra webbplats som har recept på deserter. Kalasgott heter den och jag rekommenderar den till alla er därute som gillar sötsaker. En annan liknande sida som jag också tycker mycket om är kryddburken. Dem två konkurrerar lite med varandra nu när jag ska ut och leta recept.
Senare kanske jag ger mig ut i friska luften och tar en promenad, vi får se vad som hinns medPå eftermiddagen så tog vi och gjorde rotmos, julkorv och brunkål.
Gud vad smarrigt och gott det är! På kvällen såg vi Solstorm och jag tyckte jag kände igen den. Det var ju film av Åsa Larssons bok men böcker är bättre tycker jag faktiskt verkligen. Boken var mycket bättre. Det var mer spänning i den och så. Här var det inte så mycket.
och inte.
Gud vad smarrigt och gott det är! På kvällen såg vi Solstorm och jag tyckte jag kände igen den. Det var ju film av Åsa Larssons bok men böcker är bättre tycker jag faktiskt verkligen. Boken var mycket bättre. Det var mer spänning i den och så. Här var det inte så mycket.
och inte.
Trevlig Lucia på er!
luciadagen
Luciamorgonen var underbar! Solen sken och vädret är härligt. Jag ska börja plocka lite här hemma, här börjat fixa med lite kort och sådant. Men jag måste fortsätta att städa också, fy vad det tar tid.. Jag ska försöka att rensa datorn också.
Jag har hittat en jättebra webbplats som har recept på deserter. Kalasgott heter den och jag rekommenderar den till alla er därute som gillar sötsaker. En annan liknande sida som jag också tycker mycket om är kryddburken. Dem två konkurrerar lite med varandra nu när jag ska ut och leta recept.
Senare kanske jag ger mig ut i friska luften och tar en promenad, vi får se vad som hinns medPå eftermiddagen så tog vi och gjorde rotmos, julkorv och brunkål.
Gud vad smarrigt och gott det är! På kvällen såg vi Solstorm och jag tyckte jag kände igen den. Det var ju film av Åsa Larssons bok men böcker är bättre tycker jag faktiskt verkligen. Boken var mycket bättre. Det var mer spänning i den och så. Här var det inte så mycket.
och inte.
Gud vad smarrigt och gott det är! På kvällen såg vi Solstorm och jag tyckte jag kände igen den. Det var ju film av Åsa Larssons bok men böcker är bättre tycker jag faktiskt verkligen. Boken var mycket bättre. Det var mer spänning i den och så. Här var det inte så mycket.
och inte.
Trevlig Lucia på er!
lördag, december 12, 2009
julstök
God morgon på er allihop! Jag känner mig jätte seg så här på morgonen, usch, helt hopplöst! Jag ska börja äta C-vitaminer och se om det hjälper. Hur som helst har jag börjat göra i ordning risgrynsgröt. Först kokar jag upp mjölken, sedan ställer jag in den på 100 grader i ugnen och låter den stå där i 1 timme. Efter det är den klar att mumsa på!
Jag har slappat lite i soffan (med min gröt!), men nu är det dags att ta tag i julstädningen. Full fart mot städskrubben! Henke har fått äran att ta tag i avloppet (urk).
Som tidigare sagt känner jag mig väldigt seg idag, kanske kommer det heltidsjobbet som sätter sina spår?
Ha det så bra och lycka till med ert eget julstök!
God middag på er!
Varför ska saker som är så lätt för andra, vara så svårt för mig? Jag kom inte så långt med städningen idag, det tar lite tid för mig för jag ser inte riktigt hur man ska göra med allt. Jag plockade mest iordning, men det behövs ju det också.
Till middag fixade jag och Henke snitzlar med ungsbakade potatisar och grönsaker. Det var jätte gott! Till tillagniongen av snitzlarna använde jag mig av grovsenap,"vanlig" senap, paprikapasta och samba oledic. Detta vispade jag tillsammans med ägg och lite andra kryddor. Först ett dopp i äggröran och sedan ner i ströbrödet, sedan var dem klara för stekning. Vid sidan om gjorde jag en röra av finkrossade tomater (jätte goda "POLPA"), en hackad lök, samba oledic, grönsakbulong och paprikapasta. Detta fick sedan koka ihop, det blev väldigt bra.
Potatisarna delade vi i fyra delar och satte in i ugnen tillsammans med kolrot och morötter. Det blev en riktigt god middag som vi åt upp framför tv:n. Vi tittade på danbandskampen, undrar hur det ska gå för Torgny Melins och alla andra som är kvar? Det är många bra som är kvar. Vi tittade även på Beck filmen som gick, sedan så blev det inte så mycket mer.
Jag har slappat lite i soffan (med min gröt!), men nu är det dags att ta tag i julstädningen. Full fart mot städskrubben! Henke har fått äran att ta tag i avloppet (urk).
Som tidigare sagt känner jag mig väldigt seg idag, kanske kommer det heltidsjobbet som sätter sina spår?
Ha det så bra och lycka till med ert eget julstök!
God middag på er!
Varför ska saker som är så lätt för andra, vara så svårt för mig? Jag kom inte så långt med städningen idag, det tar lite tid för mig för jag ser inte riktigt hur man ska göra med allt. Jag plockade mest iordning, men det behövs ju det också.
Till middag fixade jag och Henke snitzlar med ungsbakade potatisar och grönsaker. Det var jätte gott! Till tillagniongen av snitzlarna använde jag mig av grovsenap,"vanlig" senap, paprikapasta och samba oledic. Detta vispade jag tillsammans med ägg och lite andra kryddor. Först ett dopp i äggröran och sedan ner i ströbrödet, sedan var dem klara för stekning. Vid sidan om gjorde jag en röra av finkrossade tomater (jätte goda "POLPA"), en hackad lök, samba oledic, grönsakbulong och paprikapasta. Detta fick sedan koka ihop, det blev väldigt bra.
Potatisarna delade vi i fyra delar och satte in i ugnen tillsammans med kolrot och morötter. Det blev en riktigt god middag som vi åt upp framför tv:n. Vi tittade på danbandskampen, undrar hur det ska gå för Torgny Melins och alla andra som är kvar? Det är många bra som är kvar. Vi tittade även på Beck filmen som gick, sedan så blev det inte så mycket mer.
julstök
God morgon på er allihop! Jag känner mig jätte seg så här på morgonen, usch, helt hopplöst! Jag ska börja äta C-vitaminer och se om det hjälper. Hur som helst har jag börjat göra i ordning risgrynsgröt. Först kokar jag upp mjölken, sedan ställer jag in den på 100 grader i ugnen och låter den stå där i 1 timme. Efter det är den klar att mumsa på!
Jag har slappat lite i soffan (med min gröt!), men nu är det dags att ta tag i julstädningen. Full fart mot städskrubben! Henke har fått äran att ta tag i avloppet (urk).
Som tidigare sagt känner jag mig väldigt seg idag, kanske kommer det heltidsjobbet som sätter sina spår?
Ha det så bra och lycka till med ert eget julstök!
God middag på er!
Varför ska saker som är så lätt för andra, vara så svårt för mig? Jag kom inte så långt med städningen idag, det tar lite tid för mig för jag ser inte riktigt hur man ska göra med allt. Jag plockade mest iordning, men det behövs ju det också.
Till middag fixade jag och Henke snitzlar med ungsbakade potatisar och grönsaker. Det var jätte gott! Till tillagniongen av snitzlarna använde jag mig av grovsenap,"vanlig" senap, paprikapasta och samba oledic. Detta vispade jag tillsammans med ägg och lite andra kryddor. Först ett dopp i äggröran och sedan ner i ströbrödet, sedan var dem klara för stekning. Vid sidan om gjorde jag en röra av finkrossade tomater (jätte goda "POLPA"), en hackad lök, samba oledic, grönsakbulong och paprikapasta. Detta fick sedan koka ihop, det blev väldigt bra.
Potatisarna delade vi i fyra delar och satte in i ugnen tillsammans med kolrot och morötter. Det blev en riktigt god middag som vi åt upp framför tv:n. Vi tittade på danbandskampen, undrar hur det ska gå för Torgny Melins och alla andra som är kvar? Det är många bra som är kvar. Vi tittade även på Beck filmen som gick, sedan så blev det inte så mycket mer.
Jag har slappat lite i soffan (med min gröt!), men nu är det dags att ta tag i julstädningen. Full fart mot städskrubben! Henke har fått äran att ta tag i avloppet (urk).
Som tidigare sagt känner jag mig väldigt seg idag, kanske kommer det heltidsjobbet som sätter sina spår?
Ha det så bra och lycka till med ert eget julstök!
God middag på er!
Varför ska saker som är så lätt för andra, vara så svårt för mig? Jag kom inte så långt med städningen idag, det tar lite tid för mig för jag ser inte riktigt hur man ska göra med allt. Jag plockade mest iordning, men det behövs ju det också.
Till middag fixade jag och Henke snitzlar med ungsbakade potatisar och grönsaker. Det var jätte gott! Till tillagniongen av snitzlarna använde jag mig av grovsenap,"vanlig" senap, paprikapasta och samba oledic. Detta vispade jag tillsammans med ägg och lite andra kryddor. Först ett dopp i äggröran och sedan ner i ströbrödet, sedan var dem klara för stekning. Vid sidan om gjorde jag en röra av finkrossade tomater (jätte goda "POLPA"), en hackad lök, samba oledic, grönsakbulong och paprikapasta. Detta fick sedan koka ihop, det blev väldigt bra.
Potatisarna delade vi i fyra delar och satte in i ugnen tillsammans med kolrot och morötter. Det blev en riktigt god middag som vi åt upp framför tv:n. Vi tittade på danbandskampen, undrar hur det ska gå för Torgny Melins och alla andra som är kvar? Det är många bra som är kvar. Vi tittade även på Beck filmen som gick, sedan så blev det inte så mycket mer.
fredag, december 11, 2009
Nu är det äntligen fredag, vad skönt.
Nu är det äntligen fredag, vad skönt. Varför är jag så seg och trött och hängig på morgonen? Jag är inte klar i huvudet. Jag får dricka en tre-fyra koppar kaffe och alltong. Usch! Jag känner att så här orkar jag inte ha det. Klockan ringer fanimej flera hundra gånger. Det är inte alls roligt. Usch säger jag bara. Varför gör jag såhär?
Jag kan inte begripa det ärlogt talat. Nu är det ju fredag och alltihopa. Det blir på jobbfronten – och nu är många ledsna för att det är sista gången på datan för den här terminen. Jag får se vad dom tycker och så. Hur det blir nästa termin, det vet jag inte riktigt. Om det blir som det varit den här terminen. Jag vet inte. Vi får se till våren. Nu börjar ju skolan och det.
Jag kan inte begripa det ärlogt talat. Nu är det ju fredag och alltihopa. Det blir på jobbfronten – och nu är många ledsna för att det är sista gången på datan för den här terminen. Jag får se vad dom tycker och så. Hur det blir nästa termin, det vet jag inte riktigt. Om det blir som det varit den här terminen. Jag vet inte. Vi får se till våren. Nu börjar ju skolan och det.
Nu är det äntligen fredag, vad skönt.
Nu är det äntligen fredag, vad skönt. Varför är jag så seg och trött och hängig på morgonen? Jag är inte klar i huvudet. Jag får dricka en tre-fyra koppar kaffe och alltong. Usch! Jag känner att så här orkar jag inte ha det. Klockan ringer fanimej flera hundra gånger. Det är inte alls roligt. Usch säger jag bara. Varför gör jag såhär?
Jag kan inte begripa det ärlogt talat. Nu är det ju fredag och alltihopa. Det blir på jobbfronten – och nu är många ledsna för att det är sista gången på datan för den här terminen. Jag får se vad dom tycker och så. Hur det blir nästa termin, det vet jag inte riktigt. Om det blir som det varit den här terminen. Jag vet inte. Vi får se till våren. Nu börjar ju skolan och det.
Jag kan inte begripa det ärlogt talat. Nu är det ju fredag och alltihopa. Det blir på jobbfronten – och nu är många ledsna för att det är sista gången på datan för den här terminen. Jag får se vad dom tycker och så. Hur det blir nästa termin, det vet jag inte riktigt. Om det blir som det varit den här terminen. Jag vet inte. Vi får se till våren. Nu börjar ju skolan och det.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
