lördag, december 05, 2009

Torgny Melins

Detta har jag aldrig varit med om i hela mitt liv. Vet ni när jag vaknade? Halv tolv….. Då ringde Henke. Jag var väl trött efter den här veckan. Jag måste sova ut för att jag behövde det, men jag har aldrig varit med om att jag har sovit så länge. Helt slut, ärligt talat. Nu ska jag äta resten från fredagslängden och ta kaffe här och sen försöka köra igång. Jag ska steka karrébitar.
När Henke kom här på eftermiddagen så gjorde jag lite klyftpotatis med lite kålrot och morot. Så satte jag in det i ugnen. Sen tog jag och stekte karrébitar och gjorde en brun sås till det. Det var smarrigt och gott. Så hade vi gott vin till som hette Talus. Jättegott och smarrigt.
Senare på kvällen tog vi och åt ostbågar och såg på Dansbandskampen. Jag blev så glad att Torgny Melins fick sin andra stjärna. Gud, vad roligt att dom kommer med i finalen! Jag röstade på dom två gånger faktiskt. Beck filmen såg vi också lite granna på.

Torgny Melins

Detta har jag aldrig varit med om i hela mitt liv. Vet ni när jag vaknade? Halv tolv….. Då ringde Henke. Jag var väl trött efter den här veckan. Jag måste sova ut för att jag behövde det, men jag har aldrig varit med om att jag har sovit så länge. Helt slut, ärligt talat. Nu ska jag äta resten från fredagslängden och ta kaffe här och sen försöka köra igång. Jag ska steka karrébitar.
När Henke kom här på eftermiddagen så gjorde jag lite klyftpotatis med lite kålrot och morot. Så satte jag in det i ugnen. Sen tog jag och stekte karrébitar och gjorde en brun sås till det. Det var smarrigt och gott. Så hade vi gott vin till som hette Talus. Jättegott och smarrigt.
Senare på kvällen tog vi och åt ostbågar och såg på Dansbandskampen. Jag blev så glad att Torgny Melins fick sin andra stjärna. Gud, vad roligt att dom kommer med i finalen! Jag röstade på dom två gånger faktiskt. Beck filmen såg vi också lite granna på.

fredag, december 04, 2009

ja nu ska jag ta helg

Fredag morgon… klockan är sex på morgonen, lite segt, det är fredag och allting… Men jag ska åka med Henke till jobbet idag, så jag slipper ta bussen och gå ut i kylan, det känns väldigt gott! Vi får se vad som händer på jobbet idag. Vi ska starta tidningen, får se om vi hinner färdigt på två gånger. Får se om lärarna släpper ut dom för att hjälpa till när jag är där.
Vilken dag på jobbet! Det var det värsta jag har varit med om. Efter fikat skulle jag gå in och börja köra igång med data. Hela skolan blev helsvart och när jag pratade runt med olika folk här så har det varit strömavbrott på flera ställen ute i kommunen. Till och med här ute hos oss så har det varit strömavbrott. Det är ju inte klokt. Barna blev helt tossiga. Tur jag hade pannlampa så jag kunde gå i mörkret på jobbet. Men vi fick igång det men proppen har löst ut också. Det var så krångligt i data salen så, uöhhh! Vilken dag.
Ja, man blir inte god. Man blir ond nästan. Nu ska jag faktiskt pysa i säng och sova en stund och koppla av tills Henke kommer hem här. Ni får ha en bra eftermiddag denna världens kaosdag.
Ja idag har det vart en jädra röd tråd på hela vägen för mig. Datorn krånglade när jag kom hem här också. Routern hade tydligen gått i sönder på spänningen som Vattenfall hade gjort. Fy, säger jag. Det vill jag inte vara med om. Jag känner att det är skit säger jag bara. Vi fick ta bort routern och köra i gång här, så fick jag igång nätet. Klockan var sju på kvällen och jag orkade nästan inte sitta och göra något här.

Henke hade med sig fredagslängd hem. Det var jättegott, en god smörgåstårta. Det var väldigt mysigt. Vi tog oss en öl till det och sen gick jag och la mig.



Men ni får ha en riktigt bra fredag!

ja nu ska jag ta helg

Fredag morgon… klockan är sex på morgonen, lite segt, det är fredag och allting… Men jag ska åka med Henke till jobbet idag, så jag slipper ta bussen och gå ut i kylan, det känns väldigt gott! Vi får se vad som händer på jobbet idag. Vi ska starta tidningen, får se om vi hinner färdigt på två gånger. Får se om lärarna släpper ut dom för att hjälpa till när jag är där.
Vilken dag på jobbet! Det var det värsta jag har varit med om. Efter fikat skulle jag gå in och börja köra igång med data. Hela skolan blev helsvart och när jag pratade runt med olika folk här så har det varit strömavbrott på flera ställen ute i kommunen. Till och med här ute hos oss så har det varit strömavbrott. Det är ju inte klokt. Barna blev helt tossiga. Tur jag hade pannlampa så jag kunde gå i mörkret på jobbet. Men vi fick igång det men proppen har löst ut också. Det var så krångligt i data salen så, uöhhh! Vilken dag.
Ja, man blir inte god. Man blir ond nästan. Nu ska jag faktiskt pysa i säng och sova en stund och koppla av tills Henke kommer hem här. Ni får ha en bra eftermiddag denna världens kaosdag.
Ja idag har det vart en jädra röd tråd på hela vägen för mig. Datorn krånglade när jag kom hem här också. Routern hade tydligen gått i sönder på spänningen som Vattenfall hade gjort. Fy, säger jag. Det vill jag inte vara med om. Jag känner att det är skit säger jag bara. Vi fick ta bort routern och köra i gång här, så fick jag igång nätet. Klockan var sju på kvällen och jag orkade nästan inte sitta och göra något här.

Henke hade med sig fredagslängd hem. Det var jättegott, en god smörgåstårta. Det var väldigt mysigt. Vi tog oss en öl till det och sen gick jag och la mig.



Men ni får ha en riktigt bra fredag!

torsdag, december 03, 2009

redan torsdag

Torsdagen var helt underbar, jag började jobba klockan tio, och Henke var ledig igår, så jag hade bilen. Det kändes väldigt skönt!
Jag var hos läkaren igår, han tittade på mitt öra, och remitterade mig till sjukhuset. Så kom vi in på dyslexi, för han frågade vad jag jobbar med. Då hade han det, på ett lite lättare sätt, och också hans barn. Så jag hänvisade dom till vår förening. Det var kul…
Så var jag i skolan och jobbade en stund, och så hade vi möte. Så var jag och handlade lite efter det. Det var så skönt när jag kom hem, Henke hade fixat en kycklinggryta med kokosmjölk och ris. Det var smarrigt och gott! Jag slapp göra maten, och slapp tänka på vad jag skulle göra! Det var så gott!
Så satt jag och såg på Efter fempå tv och slöade, tog det väldigt lugnt.

redan torsdag

Torsdagen var helt underbar, jag började jobba klockan tio, och Henke var ledig igår, så jag hade bilen. Det kändes väldigt skönt!
Jag var hos läkaren igår, han tittade på mitt öra, och remitterade mig till sjukhuset. Så kom vi in på dyslexi, för han frågade vad jag jobbar med. Då hade han det, på ett lite lättare sätt, och också hans barn. Så jag hänvisade dom till vår förening. Det var kul…
Så var jag i skolan och jobbade en stund, och så hade vi möte. Så var jag och handlade lite efter det. Det var så skönt när jag kom hem, Henke hade fixat en kycklinggryta med kokosmjölk och ris. Det var smarrigt och gott! Jag slapp göra maten, och slapp tänka på vad jag skulle göra! Det var så gott!
Så satt jag och såg på Efter fempå tv och slöade, tog det väldigt lugnt.

onsdag, december 02, 2009

föreläsning

Ny dag. Jag vaknade på hotellet, duschade mig och gjorde mig i ordning ensammen. Och äta god frukost på hotellet, det är alldeles mumsigt och sitta och bara ta det lugnt.


Det var lite bekymmer med hissen där igen. Det var det sist när jag var där också. Jag fastnade med en kändis i den hissen för några år sedan. Så det är inte så bra. Men jag hade väldigt bra lokalsinne den här gången. För nu hittade var jag var någonstans och det.



Det var en ifrån Eskilstuna som startade upp projektet BUSenkelt. Det var att underlätta för barn och ungdomar och hitta till favoritböcker och författare snabbt och lätt och skapa valmöjligheter.. Det var ett väldigt trevligt projekt de hade startat upp. Få se om dom kan få igång det bra då för barn som har läshinder.

Sen kom en från TPB och pratade digitala tjänster och talböcker i Dollyprojektet. Och jag satt där och hade en fråga som jag hade fått från Facebook från en som är medlem på dyslexiforumet där. Och jag satt och funderade, när ska jag ta den, när ska jag ta den? Ja, och då så kom deras katalog upp och då såg ju jag också det att den var ju inte tillgänglig för oss som har läshandikapp eller skrivsvårigheter. Det måste dom förbättra. Men han nonchalerade mig och ville inte ta denna frågan – ”det kommer och bli och sådär…” Det kändes som ett lite konstigt svar jag fick.



Sen kom några från Låna, Ladda, Lyssna-projektet. Det tyckte jag var ett himla bra projekt. Synd att det inte blev här i Trollhättan. Det är Borås, Skövde, Falköping, och Göteborg som håller på med detta. Det gäller ett projekt att få folk mellan 20-64 år och låna talböcker. Men jag tror att boven är att dom inte kan få det tillgänglig på TPBkatalogen och att man måste stava rätt och detta. Jag tror att det är det som är boven och gör att det är svårt att låna ut till oss.



Sedan var det en som pratade om läsutveckling med talböcker. Det var också lite intressant och höra hur man kunde göra.



Men det roligaste var Talboken kommer. Det har kommit ut en ny spelare som är flödande till Internet. Och sen var det att man beställer ifrån biblioteket och så kommer det rätt in i den här spelaren. Och dagstidningen också och den kommer bara en gång i veckan här. Så jag hoppas det kommer hit till Trollhättan.



Sedan pratade de om Student direkt. Det verkade väldigt bra. Dom har ju lånat mycket skönlitterära böcker också. Det tycker jag var kanonbra att dom har börjat läsa sånt också även om man pluggar.



Sedan är det ett projekt vid Göteborgs universitet som Barbro pratade om. Det var om att öka tillgängligheten och göra Daisyformat av olika material. Då var det en kille från Dolphin som var där och pratade om programmet men det här är inget för oss vanliga människor. Det kostar över 5000kr det programmet som gör såna här saker.



Sedan var det en från Specialpedagogiska skolmyndigheten i Göteborg som pratade om olika hjälpmedel. Det kommer jag att lägga ut här. Det finns alltså gratis program. Kanonbra för att göra Daisyböcker. Gratis är ju bra men jag ska testa dem innan jag kan säga vad jag tycker om dom. Men jag kommer att lägga ut mycket nu om talböcker och tekniska hjälpmedel här framöver.

På lunchen följde jag med två damer från Falkenberg och tittade i en klädaffär inne i en galleria. Där var kläder från Pakistan. Det var väldigt fina kläder men det var ingen storlek för mig. Det var inga elefantstorlekar. Jag provade några grejor men de skulle få in mer till våren. Då ska jag åka dit och titta igen.

När jag åkte hem, det gick så bra för jag kunde gå ihop neråt med Taltjänst så jag kom på rätt spårvagn. Och jag kom ner utanför centralen med en gång. Det var kanonbra. Och bussen hem gick jättebra men den var full igen. Den här 16.40 ska man aldrig åka med. Det var gulligt av Henke och hämta mig. Men när jag gick av bussen trodde jag jag skulle slå ihjäl mig. Det var glashalt ute. 6 minus var det när jag kom hem här. Vi satt och slöade framför TV´n innan jag kunde gå och lägga mig och sova. För jag var ju så trött efter den här dagen. Men det har varit givande de här två dagarna. Jag fick lite kontakter och inspiration ifrån biblioteksfolk. Det är nytt forum för mig. Men det har varit kul och trevligt initiativ ifrån Regionbiblioteket i Göteborg att dom har fixat detta.

föreläsning

Ny dag. Jag vaknade på hotellet, duschade mig och gjorde mig i ordning ensammen. Och äta god frukost på hotellet, det är alldeles mumsigt och sitta och bara ta det lugnt.


Det var lite bekymmer med hissen där igen. Det var det sist när jag var där också. Jag fastnade med en kändis i den hissen för några år sedan. Så det är inte så bra. Men jag hade väldigt bra lokalsinne den här gången. För nu hittade var jag var någonstans och det.



Det var en ifrån Eskilstuna som startade upp projektet BUSenkelt. Det var att underlätta för barn och ungdomar och hitta till favoritböcker och författare snabbt och lätt och skapa valmöjligheter.. Det var ett väldigt trevligt projekt de hade startat upp. Få se om dom kan få igång det bra då för barn som har läshinder.

Sen kom en från TPB och pratade digitala tjänster och talböcker i Dollyprojektet. Och jag satt där och hade en fråga som jag hade fått från Facebook från en som är medlem på dyslexiforumet där. Och jag satt och funderade, när ska jag ta den, när ska jag ta den? Ja, och då så kom deras katalog upp och då såg ju jag också det att den var ju inte tillgänglig för oss som har läshandikapp eller skrivsvårigheter. Det måste dom förbättra. Men han nonchalerade mig och ville inte ta denna frågan – ”det kommer och bli och sådär…” Det kändes som ett lite konstigt svar jag fick.



Sen kom några från Låna, Ladda, Lyssna-projektet. Det tyckte jag var ett himla bra projekt. Synd att det inte blev här i Trollhättan. Det är Borås, Skövde, Falköping, och Göteborg som håller på med detta. Det gäller ett projekt att få folk mellan 20-64 år och låna talböcker. Men jag tror att boven är att dom inte kan få det tillgänglig på TPBkatalogen och att man måste stava rätt och detta. Jag tror att det är det som är boven och gör att det är svårt att låna ut till oss.



Sedan var det en som pratade om läsutveckling med talböcker. Det var också lite intressant och höra hur man kunde göra.



Men det roligaste var Talboken kommer. Det har kommit ut en ny spelare som är flödande till Internet. Och sen var det att man beställer ifrån biblioteket och så kommer det rätt in i den här spelaren. Och dagstidningen också och den kommer bara en gång i veckan här. Så jag hoppas det kommer hit till Trollhättan.



Sedan pratade de om Student direkt. Det verkade väldigt bra. Dom har ju lånat mycket skönlitterära böcker också. Det tycker jag var kanonbra att dom har börjat läsa sånt också även om man pluggar.



Sedan är det ett projekt vid Göteborgs universitet som Barbro pratade om. Det var om att öka tillgängligheten och göra Daisyformat av olika material. Då var det en kille från Dolphin som var där och pratade om programmet men det här är inget för oss vanliga människor. Det kostar över 5000kr det programmet som gör såna här saker.



Sedan var det en från Specialpedagogiska skolmyndigheten i Göteborg som pratade om olika hjälpmedel. Det kommer jag att lägga ut här. Det finns alltså gratis program. Kanonbra för att göra Daisyböcker. Gratis är ju bra men jag ska testa dem innan jag kan säga vad jag tycker om dom. Men jag kommer att lägga ut mycket nu om talböcker och tekniska hjälpmedel här framöver.

På lunchen följde jag med två damer från Falkenberg och tittade i en klädaffär inne i en galleria. Där var kläder från Pakistan. Det var väldigt fina kläder men det var ingen storlek för mig. Det var inga elefantstorlekar. Jag provade några grejor men de skulle få in mer till våren. Då ska jag åka dit och titta igen.

När jag åkte hem, det gick så bra för jag kunde gå ihop neråt med Taltjänst så jag kom på rätt spårvagn. Och jag kom ner utanför centralen med en gång. Det var kanonbra. Och bussen hem gick jättebra men den var full igen. Den här 16.40 ska man aldrig åka med. Det var gulligt av Henke och hämta mig. Men när jag gick av bussen trodde jag jag skulle slå ihjäl mig. Det var glashalt ute. 6 minus var det när jag kom hem här. Vi satt och slöade framför TV´n innan jag kunde gå och lägga mig och sova. För jag var ju så trött efter den här dagen. Men det har varit givande de här två dagarna. Jag fick lite kontakter och inspiration ifrån biblioteksfolk. Det är nytt forum för mig. Men det har varit kul och trevligt initiativ ifrån Regionbiblioteket i Göteborg att dom har fixat detta.