tisdag, december 01, 2009

Nu var det 2010





Jag vaknade tidigt här. Jag är pirrig. Jag ska åka och föreläsa idag. Usch säger jag. Varför utsätter jag mig för sånt här? Men det är kul när jag har gjort det i alla fall. Jag ska skriva lite mer om det sen när det är färdigt. Jag ska ligga på hotell idag och lyxa mig lite här.


Jag skickade ett sms till min kompis ute i Gravlången. Visst kan du åka med mig, sa hon så jag fick skjuts upp till stan. Så upp på bussen och ner till Göteborg. Vilken spårvagn ska jag ta? Jag sprang och letade efter spårvagn men till sist hittade en jag skulle åka med.

Kom till hotellet, blev incheckad och allting. Plockade upp grejorna, gick till nästa hotell. Jag pratade med Taltjänst där lite granna.

Gick upp till salen. Å herregud! Vi var i Taubesalen. Det var Evert Taube som hade målat där. Jättefint. Jag träffade en från TPB; Tal och Punktskriftsbiblioteket och vi tittade på mina grejor och så.

Så sprang jag iväg och tog mig en hamburgare för jag tänkte att jag måste ha något i mig.

Ordförande för Svenska Biblioteks Föreningen invigde och sedan började jag. Det var lite pirrigt och sådär men det gick bra
från en som hörde mig:
"Ville bara säga att du gav mig många goda skratt på din fina föreläsning i Taubesalen i dag."

 Sedan pratade Niklas Hyland efter mig. Han visade lite grann från filmerna och berättade om vad han kommer att göra under våren. Det kommer mer om dyslexi och så. Sedan var det någon som hade gjort forskning om dyslexi, Gunnel Ingesson, som pratade.

Sedan var det studiebesök men jag tänkte att jag hoppar över det. Jag gick tillbaka till hotellet och vilade mig en stund och ringde till Henke. Klockan åtta var vi på Stadsbiblioteket och minglade. Det var väldigt trevligt. Lite flott och sådär. Jag sådde lite frön.

Dagen gick ganska fort och jag var rätt trött. Sängen var ganska mjuk. Det ska man tala om när man ska vara på hotellet. Hur sängen ska vara också! Det är mycket; inte rökare, inte för mjuk säng. Det är mycket man ska komma ihåg. Men man sov gott i alla fall om natten.

Nu var det 2010





Jag vaknade tidigt här. Jag är pirrig. Jag ska åka och föreläsa idag. Usch säger jag. Varför utsätter jag mig för sånt här? Men det är kul när jag har gjort det i alla fall. Jag ska skriva lite mer om det sen när det är färdigt. Jag ska ligga på hotell idag och lyxa mig lite här.


Jag skickade ett sms till min kompis ute i Gravlången. Visst kan du åka med mig, sa hon så jag fick skjuts upp till stan. Så upp på bussen och ner till Göteborg. Vilken spårvagn ska jag ta? Jag sprang och letade efter spårvagn men till sist hittade en jag skulle åka med.

Kom till hotellet, blev incheckad och allting. Plockade upp grejorna, gick till nästa hotell. Jag pratade med Taltjänst där lite granna.

Gick upp till salen. Å herregud! Vi var i Taubesalen. Det var Evert Taube som hade målat där. Jättefint. Jag träffade en från TPB; Tal och Punktskriftsbiblioteket och vi tittade på mina grejor och så.

Så sprang jag iväg och tog mig en hamburgare för jag tänkte att jag måste ha något i mig.

Ordförande för Svenska Biblioteks Föreningen invigde och sedan började jag. Det var lite pirrigt och sådär men det gick bra
från en som hörde mig:
"Ville bara säga att du gav mig många goda skratt på din fina föreläsning i Taubesalen i dag."

 Sedan pratade Niklas Hyland efter mig. Han visade lite grann från filmerna och berättade om vad han kommer att göra under våren. Det kommer mer om dyslexi och så. Sedan var det någon som hade gjort forskning om dyslexi, Gunnel Ingesson, som pratade.

Sedan var det studiebesök men jag tänkte att jag hoppar över det. Jag gick tillbaka till hotellet och vilade mig en stund och ringde till Henke. Klockan åtta var vi på Stadsbiblioteket och minglade. Det var väldigt trevligt. Lite flott och sådär. Jag sådde lite frön.

Dagen gick ganska fort och jag var rätt trött. Sängen var ganska mjuk. Det ska man tala om när man ska vara på hotellet. Hur sängen ska vara också! Det är mycket; inte rökare, inte för mjuk säng. Det är mycket man ska komma ihåg. Men man sov gott i alla fall om natten.

måndag, november 30, 2009

Måndag morgon och segt

Måndag morgon och segt… Sista dagen på den här månaden. Anders braskar säger dom om den här dagen, men det tror jag väl inte på. Jag vet jag ska till tandläkaren och allting. Usch…. känner jag mig. Usch, usch, usch! Det är inte alls roligt.


Jag har haft lite data med barn från tvåan idag. Så har jag gjort i ordning …jag gick till glasögonaffären och jag ska få nya bågar.

Det var ju gott det då, för dom är alldeles konstiga i bågen. De ska fixa det. Hoppas jag får dom snart också. Otur har jag.

När jag kom hem stekte jag kotletter och gjorde fisk, laxbitar gjorde jag i ordning till Henke som han kan ta med sig till jobbet när jag är borta. Jag såg på TV, halv åtta hos mig.

De gjorde väldig god röra att lägga över laxen där. Den ska jag leta upp och göra i ordning också. Sedan har jag suttit och sett på TV här och slöat.

Ni får ha en så bra kväll som möjligt.

Måndag morgon och segt

Måndag morgon och segt… Sista dagen på den här månaden. Anders braskar säger dom om den här dagen, men det tror jag väl inte på. Jag vet jag ska till tandläkaren och allting. Usch…. känner jag mig. Usch, usch, usch! Det är inte alls roligt.


Jag har haft lite data med barn från tvåan idag. Så har jag gjort i ordning …jag gick till glasögonaffären och jag ska få nya bågar.

Det var ju gott det då, för dom är alldeles konstiga i bågen. De ska fixa det. Hoppas jag får dom snart också. Otur har jag.

När jag kom hem stekte jag kotletter och gjorde fisk, laxbitar gjorde jag i ordning till Henke som han kan ta med sig till jobbet när jag är borta. Jag såg på TV, halv åtta hos mig.

De gjorde väldig god röra att lägga över laxen där. Den ska jag leta upp och göra i ordning också. Sedan har jag suttit och sett på TV här och slöat.

Ni får ha en så bra kväll som möjligt.

söndag, november 29, 2009

sovmorgon

Sov länge. Upp och åt lite frukost. Vi tog lite rester från tacogratängen. Satt och slöade framför TV´n. Tvättat lite granna har jag gjort. Nu sist tog vi bacon, potatis och vita bönor. Men nu ska jag faktiskt ta och krypa i säng. Jag känner mig frusen och trött idag. Vi får se hur detta går.

sovmorgon

Sov länge. Upp och åt lite frukost. Vi tog lite rester från tacogratängen. Satt och slöade framför TV´n. Tvättat lite granna har jag gjort. Nu sist tog vi bacon, potatis och vita bönor. Men nu ska jag faktiskt ta och krypa i säng. Jag känner mig frusen och trött idag. Vi får se hur detta går.

lördag, november 28, 2009

bröllop



Vi gjorde oss en tacogratäng och åt och duschade. Så gjorde vi oss fina till Annas och Tomas bröllop. Dom gifte sig i Rådhuset i Göteborg. Vi var inte med på det men svägerskan kom och hämtade oss och vi åkte vi ner till la Cuvée nära Munkebäckstorget i Kålltorp. Det var en väldigt fin och trevlig lokal. Och alla blev alldeles förvirrade - Ja, några blev det faktiskt. Vi hamnade inte bredvid våra respektive, men jag tänkte det får väl gå då. Jag fick ju bredvid mig två personer som skulle hjälpa till, så jag blev ju sittande ensam några gånger. Men jag tyckte synd om Annas föräldrar som inte fick sitta vid honnörsbordet. Det stämde ingenting. Men ja, det gick väl an, men jag tyckte inte om det. Man får ju respektera hur andra vill ha det. Jag skulle aldrig göra så mot personer, man måste se hur man känner folk och så. Men hon är ju en sån person också då.





Vi fick god mat och god tårta som Gittan, svägerskan hade gjort. Den var väldig god med hallonmousse i, Pinocciotårta. Det smarrigt och väldigt gott. Så fick vi se när de öppnade sina presenter. Jag hade köpt ljusstakar från Jensen design. Dom tycker jag är så himla snygga, skulle jag själv gärna vilja ha. Så fick hon två formar av oss till med lite silvergrejor på. Men vilken mysig lokal detta var, la Cuvée festlokal. Den var faktiskt fin, murar nere i källaren. Den var väldigt trevlig. Sen var det lite dans och det. Jag hamnade med en annan släkting där. Hon kunde inte dricka någonting. Vi satt och tjatade där och pratade. Det var trevligt. Vi var inte hemma förrän ett på natten.





bröllop



Vi gjorde oss en tacogratäng och åt och duschade. Så gjorde vi oss fina till Annas och Tomas bröllop. Dom gifte sig i Rådhuset i Göteborg. Vi var inte med på det men svägerskan kom och hämtade oss och vi åkte vi ner till la Cuvée nära Munkebäckstorget i Kålltorp. Det var en väldigt fin och trevlig lokal. Och alla blev alldeles förvirrade - Ja, några blev det faktiskt. Vi hamnade inte bredvid våra respektive, men jag tänkte det får väl gå då. Jag fick ju bredvid mig två personer som skulle hjälpa till, så jag blev ju sittande ensam några gånger. Men jag tyckte synd om Annas föräldrar som inte fick sitta vid honnörsbordet. Det stämde ingenting. Men ja, det gick väl an, men jag tyckte inte om det. Man får ju respektera hur andra vill ha det. Jag skulle aldrig göra så mot personer, man måste se hur man känner folk och så. Men hon är ju en sån person också då.





Vi fick god mat och god tårta som Gittan, svägerskan hade gjort. Den var väldig god med hallonmousse i, Pinocciotårta. Det smarrigt och väldigt gott. Så fick vi se när de öppnade sina presenter. Jag hade köpt ljusstakar från Jensen design. Dom tycker jag är så himla snygga, skulle jag själv gärna vilja ha. Så fick hon två formar av oss till med lite silvergrejor på. Men vilken mysig lokal detta var, la Cuvée festlokal. Den var faktiskt fin, murar nere i källaren. Den var väldigt trevlig. Sen var det lite dans och det. Jag hamnade med en annan släkting där. Hon kunde inte dricka någonting. Vi satt och tjatade där och pratade. Det var trevligt. Vi var inte hemma förrän ett på natten.