söndag, november 22, 2009

vilodag

Söndag morgon vaknade jag och då hade Henke gjort äggsmörgås och kaffe här. Så vi sitter och slöar framför TV´n och tar det lugnt.


Vi ska försöka städa lite granna här idag också. Vi får se hur långt vi kommer. Jag känner mig inte bra här, är slemmig igen och så. Hoppas att jag inte blir sjuk här igen. Jag har inte tid med detta. Men ni får ha en bra dag!

vilodag

Söndag morgon vaknade jag och då hade Henke gjort äggsmörgås och kaffe här. Så vi sitter och slöar framför TV´n och tar det lugnt.


Vi ska försöka städa lite granna här idag också. Vi får se hur långt vi kommer. Jag känner mig inte bra här, är slemmig igen och så. Hoppas att jag inte blir sjuk här igen. Jag har inte tid med detta. Men ni får ha en bra dag!

lördag, november 21, 2009

va skönt att slippa fixa mat idag

Lördag morgon, va gott att sova! Helt underbart! Men jag vaknade ju halv nio ändå. Så jag har gått här och städat och donat, plockat lite grand och vattnat blommorna och så. Henke kommer hem, så ska vi gå ut på AO ikväll, får vi se om jag följer med. Jag ska försöka, jag ska tvätta håret och göra i ordning mig, snygg och fräsch, med allt smink jag köpte igår på Kick´s. Deras Clinique-produkter tycker jag är väldigt bra, kanonbra! Så fick jag bonusgrejer med, nästan allt kunde jag använda utom en scrubbing för ansiktet. Men jag tänkte jag skulle göra rent ansiktet på torsdag, så jag känner mig lite fräsch när jag ska på kalas. Vi tog bussen upp till stan och gick till AO och åt middag med Henkes jobbarkompisar. Jag och Henke tog entrecote ”Black Angus” med potatis, rödbetsröra och dijonsenapssmör. Det var smarrigt och gott. Vi fick en saftig köttbit. Sen tog vi bussen hem och gick och la oss.


Vi var hemma elva här. Precis lagom att vara ute några timmar och så. Det var helt underbart.

va skönt att slippa fixa mat idag

Lördag morgon, va gott att sova! Helt underbart! Men jag vaknade ju halv nio ändå. Så jag har gått här och städat och donat, plockat lite grand och vattnat blommorna och så. Henke kommer hem, så ska vi gå ut på AO ikväll, får vi se om jag följer med. Jag ska försöka, jag ska tvätta håret och göra i ordning mig, snygg och fräsch, med allt smink jag köpte igår på Kick´s. Deras Clinique-produkter tycker jag är väldigt bra, kanonbra! Så fick jag bonusgrejer med, nästan allt kunde jag använda utom en scrubbing för ansiktet. Men jag tänkte jag skulle göra rent ansiktet på torsdag, så jag känner mig lite fräsch när jag ska på kalas. Vi tog bussen upp till stan och gick till AO och åt middag med Henkes jobbarkompisar. Jag och Henke tog entrecote ”Black Angus” med potatis, rödbetsröra och dijonsenapssmör. Det var smarrigt och gott. Vi fick en saftig köttbit. Sen tog vi bussen hem och gick och la oss.


Vi var hemma elva här. Precis lagom att vara ute några timmar och så. Det var helt underbart.

fredag, november 20, 2009

fredagsmys

God morgon, nu är det fredag, och snart är det helg och allting! Det är helt underbart! Men vi får väl gratta barnkonventionen, den fyller ju tjugo år, tror jag det var idag! Vi får säga grattis, det är bra för barn att det finns såna grejer, jag hoppas många skollärare idag har pratat barnkonventionen, det kommer jag att göra med årskurs fem idag, och ge dem lite tips och så.


Det är så skönt idag, för Henke börjar samtidigt som jag. Jag börjar egentligen tidigare, men jag åker upp nu, för jag ska plocka fram lite engelska, Henke ska hjälpa mig och se vad det betyder, för alla ord kan jag inte. Han får hjälpa mig att översätta. Jag ska försöka så gott jag kan. Men nu ska jag klä på mig och så. Det hugger fortfarande bak i ryggen på mig, fy sjuttsingen! Jag gick och la mig en stund här innan jag fräschade till mig. Men ni får ha det så bra!

Det är lite svårt att stå och prata med Henke när han kör buss, så jag tänkte, jag skickar ett sms till honom: ”Hej! Ska vi våga äta pizza ikväll? Jag har hyrt Läckan, Henning Mankells film idag. Puss på dig!” skrev jag. Men när han kom hem kom han bara med matlåda, han hade inte läst det där jädra sms:et som jag skickade! Jag vet inte hur man ska göra för att nå personer som är otillgängliga på sina arbetsplatser! Men filmen var kanonbra, helt underbar, faktiskt! Så det kändes jättebra att se på den, och vi åt stekt smörgås och stekt ägg, det gick ju an att äta det också! Men nu ska jag krypa i säng…

fredagsmys

God morgon, nu är det fredag, och snart är det helg och allting! Det är helt underbart! Men vi får väl gratta barnkonventionen, den fyller ju tjugo år, tror jag det var idag! Vi får säga grattis, det är bra för barn att det finns såna grejer, jag hoppas många skollärare idag har pratat barnkonventionen, det kommer jag att göra med årskurs fem idag, och ge dem lite tips och så.


Det är så skönt idag, för Henke börjar samtidigt som jag. Jag börjar egentligen tidigare, men jag åker upp nu, för jag ska plocka fram lite engelska, Henke ska hjälpa mig och se vad det betyder, för alla ord kan jag inte. Han får hjälpa mig att översätta. Jag ska försöka så gott jag kan. Men nu ska jag klä på mig och så. Det hugger fortfarande bak i ryggen på mig, fy sjuttsingen! Jag gick och la mig en stund här innan jag fräschade till mig. Men ni får ha det så bra!

Det är lite svårt att stå och prata med Henke när han kör buss, så jag tänkte, jag skickar ett sms till honom: ”Hej! Ska vi våga äta pizza ikväll? Jag har hyrt Läckan, Henning Mankells film idag. Puss på dig!” skrev jag. Men när han kom hem kom han bara med matlåda, han hade inte läst det där jädra sms:et som jag skickade! Jag vet inte hur man ska göra för att nå personer som är otillgängliga på sina arbetsplatser! Men filmen var kanonbra, helt underbar, faktiskt! Så det kändes jättebra att se på den, och vi åt stekt smörgås och stekt ägg, det gick ju an att äta det också! Men nu ska jag krypa i säng…

Barnkonventionen 20 år

Idag var det 20 år sedan barnkonventionen kom till. En naturlig dag att fråga sig om det blev bättre för barnen? Och vad återstår att göra för att konventionens innehåll verkligen ska bli verklighet? Det är förstås en gigantisk skillnad mellan barns levnadsvillkor.


FN:s konvention om barnets rättigheter Hur den hittade jag:

Artikel 23

Varje barn med fysiskt eller psykiskt handikapp har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv som möjliggör dess aktiva deltagande i samhället.

Barnkonventionen 20 år

Idag var det 20 år sedan barnkonventionen kom till. En naturlig dag att fråga sig om det blev bättre för barnen? Och vad återstår att göra för att konventionens innehåll verkligen ska bli verklighet? Det är förstås en gigantisk skillnad mellan barns levnadsvillkor.


FN:s konvention om barnets rättigheter Hur den hittade jag:

Artikel 23

Varje barn med fysiskt eller psykiskt handikapp har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv som möjliggör dess aktiva deltagande i samhället.