lördag, oktober 17, 2009

bättre hotellrum

Nu sitter jag på hotellrummet här, och har duschat och gjort mig i ordning. Nu ska jag åka ner och äta en god frukost. Det är så skönt att slippa göra i ordning sin egen frukost. Nu får vi se hur dagen blir. I natt har jag väl sovit lite bättre. Jag känner mig inte riktigt fräsch, men det får väl gå efter allt festande i går, vi hade lite kul och så där. Idag ska man ju åka hem, så blir det vardag igen. Men här har det varit väldigt trevligt. Att ha rumskompisar har jag aldrig gillat förut, men nu tyckte jag att det var kanonbra.
Men ni får ha en trevlig förmiddag, så pratar jag in mer lite senare!
Ja, när vi kom ner på föreläsningen så satt vi där i god tid. Det är gott och vara i tid och få plats och sådär. Då kom kanslichefen och frågade mig om jag kunde gå med upp på scen och fixa dragningen på läslinjalerna som vi hade. Och första vinsten ClaroRead Plus v5 talsyntes var och andra och tredje pris var lexiläser. Så då var jag framme i alla fall på scen. Det var väldigt bra föreläsningar.Jag var och hörde på ”Grunden till språk och tankar” Det känns som likadant som jag har varit när jag var liten och så. Man blir bättre på språk av att läsa och så här. Det var Torbjörn Lundgren som pratade om detta. Sedan var det ”Dyslexi förbannelse eller möjligheter” det var en Ulla förer som berättade om detta. Sen var det väldigt bra med Christer Jacobsson. Goda läsare – svaga läsare, efter 20 år. Dom som är 29 år nu och som gick i skolan för 20 år sedan- dom har samma lässvårigheter idag. Väldigt bra forskning om lässvaga – en lång studie. Sen var det lite grann om körkort som vi var på idag. Sen gick det bra, in med pendeln och så. Nu sitter jag och väntar på tåget men vi får ju se när jag kommer hem. Allt är ju inte färdigt än.

bättre hotellrum

Nu sitter jag på hotellrummet här, och har duschat och gjort mig i ordning. Nu ska jag åka ner och äta en god frukost. Det är så skönt att slippa göra i ordning sin egen frukost. Nu får vi se hur dagen blir. I natt har jag väl sovit lite bättre. Jag känner mig inte riktigt fräsch, men det får väl gå efter allt festande i går, vi hade lite kul och så där. Idag ska man ju åka hem, så blir det vardag igen. Men här har det varit väldigt trevligt. Att ha rumskompisar har jag aldrig gillat förut, men nu tyckte jag att det var kanonbra.
Men ni får ha en trevlig förmiddag, så pratar jag in mer lite senare!
Ja, när vi kom ner på föreläsningen så satt vi där i god tid. Det är gott och vara i tid och få plats och sådär. Då kom kanslichefen och frågade mig om jag kunde gå med upp på scen och fixa dragningen på läslinjalerna som vi hade. Och första vinsten ClaroRead Plus v5 talsyntes var och andra och tredje pris var lexiläser. Så då var jag framme i alla fall på scen. Det var väldigt bra föreläsningar.Jag var och hörde på ”Grunden till språk och tankar” Det känns som likadant som jag har varit när jag var liten och så. Man blir bättre på språk av att läsa och så här. Det var Torbjörn Lundgren som pratade om detta. Sedan var det ”Dyslexi förbannelse eller möjligheter” det var en Ulla förer som berättade om detta. Sen var det väldigt bra med Christer Jacobsson. Goda läsare – svaga läsare, efter 20 år. Dom som är 29 år nu och som gick i skolan för 20 år sedan- dom har samma lässvårigheter idag. Väldigt bra forskning om lässvaga – en lång studie. Sen var det lite grann om körkort som vi var på idag. Sen gick det bra, in med pendeln och så. Nu sitter jag och väntar på tåget men vi får ju se när jag kommer hem. Allt är ju inte färdigt än.

fredag, oktober 16, 2009

God morgon på er allihop!

Vilken natt, det jävla fläktsystemet här inne har tjutit och hållit på inne på hotellrummet här! Jag har inte sovit så mycket, får se hur jag ska orka med den här dagen på mässan och allt! Men jag hoppas det ska bli trevligt och så. Det var god frukost här, och alltihopa, men den där jävla fläkten kunde dom slänga ut! Det borde stå att det finns ett sänt här fläktsystem, jag hatar detta, faktiskt!


Jag gick till pendeln, det var nära och bra från hotellet, det kändes jättebra.

Vi hörde på inledningen till Dysleximässan, och Lars Molin pratade om ”Läsprocessen – snabb och säker och sårbar”. Och så var det Inger som pratade om sin dyslexi. Men Rydaholmsmetoden – gör det svåra enklare”, den tyckte jag lät väldigt vetenskaplig, med Martin Ingvar. Det var en från Markaryd som berättade. Det verkar vara en väldigt enkel och bra metod. Den ska jag försöka sprida lite mer. Sen var vi och hörde på en föreläsning om nationella prov. Roger från Skolverket var där, om processen och lässvaghet och allting. Sen var det Markus Björnström, om räknesvårigheter och dyskalkyli, det går mycket hand i hand med dyslexi. Det var väldigt intressant, den ska ni faktiskt gå och lyssna på. Men sen var det ”Finn din matteglädje” av Pelle Lindblå. Abakus, det var en träram, det har ingenting med data att göra över huvud taget. Det var en väldigt mäktig föreläsning jag var på.

Jag var och åt en lasagne och tog mig en Mariestad, faktiskt idag, jag kände att jag behövde göra det.

Men ni får ha en trevlig kväll, nu sitter jag här och tar en Bajapäron och lite godis. Jag ska bara sålla bort vad jag har gjort idag, och ta det lite lugnt och glo på tv lite grand. Ni får ha det så bra!
Nu på kvällningen så gick vi ner och tog oss en öl och satt och tjöta med lite folk. Det var lite trevligt och mysigt och sådär. Nu är klockan elva och jag ska gå och lägga mig och sova. Jag ska börja med föreläsningar i morgon. Så får vi se hur dagen blir i morgon. Ni får ha det så bra!

God morgon på er allihop!

Vilken natt, det jävla fläktsystemet här inne har tjutit och hållit på inne på hotellrummet här! Jag har inte sovit så mycket, får se hur jag ska orka med den här dagen på mässan och allt! Men jag hoppas det ska bli trevligt och så. Det var god frukost här, och alltihopa, men den där jävla fläkten kunde dom slänga ut! Det borde stå att det finns ett sänt här fläktsystem, jag hatar detta, faktiskt!


Jag gick till pendeln, det var nära och bra från hotellet, det kändes jättebra.

Vi hörde på inledningen till Dysleximässan, och Lars Molin pratade om ”Läsprocessen – snabb och säker och sårbar”. Och så var det Inger som pratade om sin dyslexi. Men Rydaholmsmetoden – gör det svåra enklare”, den tyckte jag lät väldigt vetenskaplig, med Martin Ingvar. Det var en från Markaryd som berättade. Det verkar vara en väldigt enkel och bra metod. Den ska jag försöka sprida lite mer. Sen var vi och hörde på en föreläsning om nationella prov. Roger från Skolverket var där, om processen och lässvaghet och allting. Sen var det Markus Björnström, om räknesvårigheter och dyskalkyli, det går mycket hand i hand med dyslexi. Det var väldigt intressant, den ska ni faktiskt gå och lyssna på. Men sen var det ”Finn din matteglädje” av Pelle Lindblå. Abakus, det var en träram, det har ingenting med data att göra över huvud taget. Det var en väldigt mäktig föreläsning jag var på.

Jag var och åt en lasagne och tog mig en Mariestad, faktiskt idag, jag kände att jag behövde göra det.

Men ni får ha en trevlig kväll, nu sitter jag här och tar en Bajapäron och lite godis. Jag ska bara sålla bort vad jag har gjort idag, och ta det lite lugnt och glo på tv lite grand. Ni får ha det så bra!
Nu på kvällningen så gick vi ner och tog oss en öl och satt och tjöta med lite folk. Det var lite trevligt och mysigt och sådär. Nu är klockan elva och jag ska gå och lägga mig och sova. Jag ska börja med föreläsningar i morgon. Så får vi se hur dagen blir i morgon. Ni får ha det så bra!

torsdag, oktober 15, 2009

God morgon på er

Nu håller jag på och packar det sista här och äter lite frukost. Gud vad svårt det är för mig. Jag har bara med mig svarta kläder nästan. Jag har bara svart,svart,svart. Det är lite tråkigt, men det får gå för denna gången. Jag har svart och vitt allting nästan som jag har med mig. Eller grått och svart och sådär.


Det är lite tråkigt och inte ha några färger men så är det ibland när man köper kläder man tycker att det passar bättre med svart och så. Men det får väl gå.


Det ska bli spännande idag. Jag ska åka bussen upp till stan nu och så ska jag gå in på hemmakväll och köpa lite godis och ha med mig. Det blir lite mysigt. Så har jag med mig tidningen om dysleximässan och läsa på bussen och tåget som vi ska åka idag. Sen ska vi åka hem till min gamla moster och hälsa på en sväng. Äta middag med henne och ha lite trevligt. Det ser jag framemot för vi har inte setts på länge. Jag har inte vart i Stockholm på görlänge nu här. Det ska bli roligt och göra. Så ska vi bo på något hotell på Söder, får vi se hur det ser ut där. Jag ser fram emot detta.Vilken dag det har varit idag.
Summering av dagen!
Först buss hemifrån mig, 630 till stan och där köpte jag lite godis på Hemmakväll. Sen åkte jag 24 bort till resecentrum och tog expressbussen 1 som gick till Karlsborg och den åkte vi till Skövde och där tog vi tåget till Stockholm. Sen gick vi ner till Sergels torg, och tittade på Designtorget. Sen gick vi bort till Tre små rum och ställde in grejorna. Sen gick vi hem till min moster och fick en superb god köttgryta med potatis och lite vin och lite kaffe. Det var lite mysigt. Så nu är klockan redan elva på kvällen. Det ska bli gott att sova nu faktiskt. Det har vart en helt underbar dag idag!

God morgon på er

Nu håller jag på och packar det sista här och äter lite frukost. Gud vad svårt det är för mig. Jag har bara med mig svarta kläder nästan. Jag har bara svart,svart,svart. Det är lite tråkigt, men det får gå för denna gången. Jag har svart och vitt allting nästan som jag har med mig. Eller grått och svart och sådär.


Det är lite tråkigt och inte ha några färger men så är det ibland när man köper kläder man tycker att det passar bättre med svart och så. Men det får väl gå.


Det ska bli spännande idag. Jag ska åka bussen upp till stan nu och så ska jag gå in på hemmakväll och köpa lite godis och ha med mig. Det blir lite mysigt. Så har jag med mig tidningen om dysleximässan och läsa på bussen och tåget som vi ska åka idag. Sen ska vi åka hem till min gamla moster och hälsa på en sväng. Äta middag med henne och ha lite trevligt. Det ser jag framemot för vi har inte setts på länge. Jag har inte vart i Stockholm på görlänge nu här. Det ska bli roligt och göra. Så ska vi bo på något hotell på Söder, får vi se hur det ser ut där. Jag ser fram emot detta.Vilken dag det har varit idag.
Summering av dagen!
Först buss hemifrån mig, 630 till stan och där köpte jag lite godis på Hemmakväll. Sen åkte jag 24 bort till resecentrum och tog expressbussen 1 som gick till Karlsborg och den åkte vi till Skövde och där tog vi tåget till Stockholm. Sen gick vi ner till Sergels torg, och tittade på Designtorget. Sen gick vi bort till Tre små rum och ställde in grejorna. Sen gick vi hem till min moster och fick en superb god köttgryta med potatis och lite vin och lite kaffe. Det var lite mysigt. Så nu är klockan redan elva på kvällen. Det ska bli gott att sova nu faktiskt. Det har vart en helt underbar dag idag!

Dysleximässa på Scandic Star hotell Sollentuna.

Ett tips i helgen:
Dyslexiförbundet FMLS i samarbete med Skolverket
inbjuder till Dysleximässa på Scandic Star hotell Sollentuna.

På mässan presenteras en hel värld av möjligheter
för personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.
Vi bjuder på två spännande utställnings- och föreläsningsdagar!

Öppettider:
Fredag 9.30-18.00
Lördag 9.30-16.00

• Ta chansen att bekanta Dig med olika hjälpmedel, pedagogik, litteratur m.m.
• Lär Dig mer om DAISY och digitalböcker
• Besök våra många spännande föreläsningar
• Kom och lyssna på Lars Melin, Ulla Föhrer, Torbjörn Lundgren, Christer Jacobsson m.fl (Martin Ingvar har tyvärr givit återbud).
• Inträde och föreläsningar är avgiftsfria
• Boka redan nu in den 16-17 oktober i Din almanacka……..

Dysleximässa på Scandic Star hotell Sollentuna.

Ett tips i helgen:
Dyslexiförbundet FMLS i samarbete med Skolverket
inbjuder till Dysleximässa på Scandic Star hotell Sollentuna.

På mässan presenteras en hel värld av möjligheter
för personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.
Vi bjuder på två spännande utställnings- och föreläsningsdagar!

Öppettider:
Fredag 9.30-18.00
Lördag 9.30-16.00

• Ta chansen att bekanta Dig med olika hjälpmedel, pedagogik, litteratur m.m.
• Lär Dig mer om DAISY och digitalböcker
• Besök våra många spännande föreläsningar
• Kom och lyssna på Lars Melin, Ulla Föhrer, Torbjörn Lundgren, Christer Jacobsson m.fl (Martin Ingvar har tyvärr givit återbud).
• Inträde och föreläsningar är avgiftsfria
• Boka redan nu in den 16-17 oktober i Din almanacka……..