fredag, oktober 09, 2009

snart blir det helg!

Snart blir det helg och allting. Det ska bli härligt. Jag ska jobba några timmar och vara med barnen i datasalen och greja och dona, men sen blir det helg! Det ska bli lugnt och skönt här den här helgen. Jag måste få feja lite granna här, städa och plocka lite. Jag har inte vart i form på hela veckan. Det känns inte bra.
Henke fick vara hemma idag så att jag har ju bilen. Det är lite lyxigare för mig idag också. Det känns lite härligt och så. Nu ska jag sätta mig i bilen och sticka iväg till jobbet. Nu får ni ha en trevlig helg!

snart blir det helg!

Snart blir det helg och allting. Det ska bli härligt. Jag ska jobba några timmar och vara med barnen i datasalen och greja och dona, men sen blir det helg! Det ska bli lugnt och skönt här den här helgen. Jag måste få feja lite granna här, städa och plocka lite. Jag har inte vart i form på hela veckan. Det känns inte bra.
Henke fick vara hemma idag så att jag har ju bilen. Det är lite lyxigare för mig idag också. Det känns lite härligt och så. Nu ska jag sätta mig i bilen och sticka iväg till jobbet. Nu får ni ha en trevlig helg!

torsdag, oktober 08, 2009

daisy

Detta är Jag tycker det är väldigt käckt som man har hittat på nu: i stället för en CD så kan man köpa ett USB-minne. Det är en väldigt snygg layout man har gjort, också! Det ser ut som en bok, jag blev riktigt tjyvad! Jag trodde det var en bok och ett USB-minne, men det var bara en designad grej, och det tycker jag var väldigt snyggt gjort! För på Daisy-böcker så är ofta layouten inte med, det här gillar jag skarpt! Det var väldigt snygg grafik och design, skitsnyggt! En eloge till dom som har gjort detta! Den boken är väldigt bra, Måns Kallentoft gillar jag väldigt skarpt!



Åh, vad gott att slippa blåsten, och att vakna av att solen skiner! Gud, vad härligt det är! Henke börjar senare idag, och jag är ledig, och det är helt underbart! Jag ska göra pannkakor innan han åker till jobbet. Nu ska jag gå och plocka här, för jag har det inte roligt, här. Jag måste börja röja, för det är snart en viss dag, om nitton dagar… så jag får väl ha lite fint till dess också.
Det är europeisk dyslexivecka, men jag har inte varit på nånting med det över huvud taget. Jag har inte känt för att orka åka ut på nånting, det får vara. Men jag gläds åt alla som har gjort något på sin lilla ort!
Innan Henke åkte till jobbet här så stekte vi lite pannkakor och drack kaffe tillsammans. Sen blev jag ensam på eftermiddagen, men det känns skönt och vara hemma idag. Det känns gott och vara ledig. Jag ska försöka göra något mer här men vi får se vad jag orkar och så. Nu sitter jag här och surfar lite granna. Jag tycker det är lite kul och se på datorn och leta efter nya saker



daisy

Detta är Jag tycker det är väldigt käckt som man har hittat på nu: i stället för en CD så kan man köpa ett USB-minne. Det är en väldigt snygg layout man har gjort, också! Det ser ut som en bok, jag blev riktigt tjyvad! Jag trodde det var en bok och ett USB-minne, men det var bara en designad grej, och det tycker jag var väldigt snyggt gjort! För på Daisy-böcker så är ofta layouten inte med, det här gillar jag skarpt! Det var väldigt snygg grafik och design, skitsnyggt! En eloge till dom som har gjort detta! Den boken är väldigt bra, Måns Kallentoft gillar jag väldigt skarpt!



Åh, vad gott att slippa blåsten, och att vakna av att solen skiner! Gud, vad härligt det är! Henke börjar senare idag, och jag är ledig, och det är helt underbart! Jag ska göra pannkakor innan han åker till jobbet. Nu ska jag gå och plocka här, för jag har det inte roligt, här. Jag måste börja röja, för det är snart en viss dag, om nitton dagar… så jag får väl ha lite fint till dess också.
Det är europeisk dyslexivecka, men jag har inte varit på nånting med det över huvud taget. Jag har inte känt för att orka åka ut på nånting, det får vara. Men jag gläds åt alla som har gjort något på sin lilla ort!
Innan Henke åkte till jobbet här så stekte vi lite pannkakor och drack kaffe tillsammans. Sen blev jag ensam på eftermiddagen, men det känns skönt och vara hemma idag. Det känns gott och vara ledig. Jag ska försöka göra något mer här men vi får se vad jag orkar och så. Nu sitter jag här och surfar lite granna. Jag tycker det är lite kul och se på datorn och leta efter nya saker



onsdag, oktober 07, 2009

vilken dag

Vilken dag! En gullig arbetskamrat kom och hämtade mig, så vi var på Thai och åt en jättegod smarrig buffé, och jag tog lite dricka till det. Så gick vi runt på marknaden, jag hade glömt av att det var marknad idag. Vi gick runt och strosade, och jag hittade ett par leggings, lite tjockare, lilarutiga och ett par svarta, för 130 kronor. Det var väldigt billigt och bra. Så gick vi in och tittade på Åhléns och Kapp-Ahl och Epprite lite grand. Så gick vi till Café House och tog mockakaffe och lite gott. Så var hon så gulligt och körde hem mig! Det blåser så jäkligt här ute idag, det är inte alls roligt! Så nu ska jag lägga mig och läsa Se och Hör, och ta det lite allmänt lugnt. Sen ska jag försöka ta en röjning här också. Ni får ha det så bra som möjligt!

vilken dag

Vilken dag! En gullig arbetskamrat kom och hämtade mig, så vi var på Thai och åt en jättegod smarrig buffé, och jag tog lite dricka till det. Så gick vi runt på marknaden, jag hade glömt av att det var marknad idag. Vi gick runt och strosade, och jag hittade ett par leggings, lite tjockare, lilarutiga och ett par svarta, för 130 kronor. Det var väldigt billigt och bra. Så gick vi in och tittade på Åhléns och Kapp-Ahl och Epprite lite grand. Så gick vi till Café House och tog mockakaffe och lite gott. Så var hon så gulligt och körde hem mig! Det blåser så jäkligt här ute idag, det är inte alls roligt! Så nu ska jag lägga mig och läsa Se och Hör, och ta det lite allmänt lugnt. Sen ska jag försöka ta en röjning här också. Ni får ha det så bra som möjligt!

tisdag, oktober 06, 2009

3LLL, Låna, Ladda, Lyssna

Jag var på jobbet en timme, och hade Pojken och Tigern, för jag tyckte att jag behövde göra det.
Sen tog jag bussen ner till Göteborg, för dom ville att jag skulle ge lite tips. Det är ett projekt som heter 3LLL, Låna, Ladda, Lyssna. Det är ett projekt för vuxna med läs- och skrivsvårigheter. Vi ska försöka få igång att om man har svårt att tolka text, så ska man kunna lyssna på en Daisy-bok. Daisy är inte samma sak som en ljudbok som man köper i affären. I en ljudbok som man köper, så kan det fattas lite inlägg och så. En Daisy-bok måste vara full-läst, därför dröjer det så länge innan dom kommer ut på biblioteken. Den måste vara grundligt inläst för att fungera för synskadade. Så jag blev bjuden på lunch, och så satt vi och diskuterade. Det var väldigt trevligt! Jag hoppas jag kommer med på Facebook om detta nu. Dom ska starta en blogg och ge lite tips. Det här vänder sig till folk mellan 20 och 64 år, tillgängligheten är anpassad för dom. Det låter ju väldigt bra, och jag hoppas att det kan bli så också.
Sen träffade jag Henkes systerdotter, och vi var och fikade. Hon tog morotskaka och lite te, och jag tog cappuccino och hallonpaj. Det var riktigt smarrigt! Vi gick på stan och strosade en stund, jag köpte Måns Kallentofts ”Sommardöden”, och den var faktiskt på USB-minne, och det har jag inte sett förut! Och så var det roligt att få boken, jag öppnade den, och då var det bara hål för USB-minnet! Så jag blev så full i skratt! Men det var ju käckt att ha i bokhyllan så här!
Sen tog jag bussen hem. Fy! Säger jag, jag åkte fel tid med bussen! Jag fick stå en bra bit, och svettig blev jag! Och stå är inte lätt för mig att göra, för benet blir konstigt och så. Men det gick ju an sen. Nu är jag hemma, och nu ska jag ta det väldigt lugnt. Och så är jag ledig i morgon. Men detta var en intressant dag.

lite fakta om Låna – Ladda - Lyssna:

Referensgruppen ska arbeta med ett ökat samarbete mellan Tpb och biblioteken.
Största målgruppen är gamla, synskadade och personer med olika typer av läshinder.
Verka för det nyaste och enklaste sättet att läsa.
Låna – Ladda - Lyssna
Det har pågått ett test med att studenter kan ladda ner talböcker direkt. Detta har fallit väl ut. Nu har 20 låntagare på varje bibliotek fått en inloggningskod och en personlig kontakt på biblioteket med foto på kontaktpersonen. Det kommer att finnas en ”Daisy-Kiosk” där man kan ladda ner själv. Bara studenter som tillhör § 17 har rätt att gå in.
Vi ska också ta fram en broschyr och vi vill ha förslag på utformning. Text, vad som ska stå i den.
Det är 4 bibliotek som ingår i projektet där vi ska försöka få till ett enhetligt gemensamt system i första hand, Falköping, Borås, Skövde, Göteborg.

3LLL, Låna, Ladda, Lyssna

Jag var på jobbet en timme, och hade Pojken och Tigern, för jag tyckte att jag behövde göra det.
Sen tog jag bussen ner till Göteborg, för dom ville att jag skulle ge lite tips. Det är ett projekt som heter 3LLL, Låna, Ladda, Lyssna. Det är ett projekt för vuxna med läs- och skrivsvårigheter. Vi ska försöka få igång att om man har svårt att tolka text, så ska man kunna lyssna på en Daisy-bok. Daisy är inte samma sak som en ljudbok som man köper i affären. I en ljudbok som man köper, så kan det fattas lite inlägg och så. En Daisy-bok måste vara full-läst, därför dröjer det så länge innan dom kommer ut på biblioteken. Den måste vara grundligt inläst för att fungera för synskadade. Så jag blev bjuden på lunch, och så satt vi och diskuterade. Det var väldigt trevligt! Jag hoppas jag kommer med på Facebook om detta nu. Dom ska starta en blogg och ge lite tips. Det här vänder sig till folk mellan 20 och 64 år, tillgängligheten är anpassad för dom. Det låter ju väldigt bra, och jag hoppas att det kan bli så också.
Sen träffade jag Henkes systerdotter, och vi var och fikade. Hon tog morotskaka och lite te, och jag tog cappuccino och hallonpaj. Det var riktigt smarrigt! Vi gick på stan och strosade en stund, jag köpte Måns Kallentofts ”Sommardöden”, och den var faktiskt på USB-minne, och det har jag inte sett förut! Och så var det roligt att få boken, jag öppnade den, och då var det bara hål för USB-minnet! Så jag blev så full i skratt! Men det var ju käckt att ha i bokhyllan så här!
Sen tog jag bussen hem. Fy! Säger jag, jag åkte fel tid med bussen! Jag fick stå en bra bit, och svettig blev jag! Och stå är inte lätt för mig att göra, för benet blir konstigt och så. Men det gick ju an sen. Nu är jag hemma, och nu ska jag ta det väldigt lugnt. Och så är jag ledig i morgon. Men detta var en intressant dag.

lite fakta om Låna – Ladda - Lyssna:

Referensgruppen ska arbeta med ett ökat samarbete mellan Tpb och biblioteken.
Största målgruppen är gamla, synskadade och personer med olika typer av läshinder.
Verka för det nyaste och enklaste sättet att läsa.
Låna – Ladda - Lyssna
Det har pågått ett test med att studenter kan ladda ner talböcker direkt. Detta har fallit väl ut. Nu har 20 låntagare på varje bibliotek fått en inloggningskod och en personlig kontakt på biblioteket med foto på kontaktpersonen. Det kommer att finnas en ”Daisy-Kiosk” där man kan ladda ner själv. Bara studenter som tillhör § 17 har rätt att gå in.
Vi ska också ta fram en broschyr och vi vill ha förslag på utformning. Text, vad som ska stå i den.
Det är 4 bibliotek som ingår i projektet där vi ska försöka få till ett enhetligt gemensamt system i första hand, Falköping, Borås, Skövde, Göteborg.