onsdag, oktober 07, 2009

vilken dag

Vilken dag! En gullig arbetskamrat kom och hämtade mig, så vi var på Thai och åt en jättegod smarrig buffé, och jag tog lite dricka till det. Så gick vi runt på marknaden, jag hade glömt av att det var marknad idag. Vi gick runt och strosade, och jag hittade ett par leggings, lite tjockare, lilarutiga och ett par svarta, för 130 kronor. Det var väldigt billigt och bra. Så gick vi in och tittade på Åhléns och Kapp-Ahl och Epprite lite grand. Så gick vi till Café House och tog mockakaffe och lite gott. Så var hon så gulligt och körde hem mig! Det blåser så jäkligt här ute idag, det är inte alls roligt! Så nu ska jag lägga mig och läsa Se och Hör, och ta det lite allmänt lugnt. Sen ska jag försöka ta en röjning här också. Ni får ha det så bra som möjligt!

vilken dag

Vilken dag! En gullig arbetskamrat kom och hämtade mig, så vi var på Thai och åt en jättegod smarrig buffé, och jag tog lite dricka till det. Så gick vi runt på marknaden, jag hade glömt av att det var marknad idag. Vi gick runt och strosade, och jag hittade ett par leggings, lite tjockare, lilarutiga och ett par svarta, för 130 kronor. Det var väldigt billigt och bra. Så gick vi in och tittade på Åhléns och Kapp-Ahl och Epprite lite grand. Så gick vi till Café House och tog mockakaffe och lite gott. Så var hon så gulligt och körde hem mig! Det blåser så jäkligt här ute idag, det är inte alls roligt! Så nu ska jag lägga mig och läsa Se och Hör, och ta det lite allmänt lugnt. Sen ska jag försöka ta en röjning här också. Ni får ha det så bra som möjligt!

tisdag, oktober 06, 2009

3LLL, Låna, Ladda, Lyssna

Jag var på jobbet en timme, och hade Pojken och Tigern, för jag tyckte att jag behövde göra det.
Sen tog jag bussen ner till Göteborg, för dom ville att jag skulle ge lite tips. Det är ett projekt som heter 3LLL, Låna, Ladda, Lyssna. Det är ett projekt för vuxna med läs- och skrivsvårigheter. Vi ska försöka få igång att om man har svårt att tolka text, så ska man kunna lyssna på en Daisy-bok. Daisy är inte samma sak som en ljudbok som man köper i affären. I en ljudbok som man köper, så kan det fattas lite inlägg och så. En Daisy-bok måste vara full-läst, därför dröjer det så länge innan dom kommer ut på biblioteken. Den måste vara grundligt inläst för att fungera för synskadade. Så jag blev bjuden på lunch, och så satt vi och diskuterade. Det var väldigt trevligt! Jag hoppas jag kommer med på Facebook om detta nu. Dom ska starta en blogg och ge lite tips. Det här vänder sig till folk mellan 20 och 64 år, tillgängligheten är anpassad för dom. Det låter ju väldigt bra, och jag hoppas att det kan bli så också.
Sen träffade jag Henkes systerdotter, och vi var och fikade. Hon tog morotskaka och lite te, och jag tog cappuccino och hallonpaj. Det var riktigt smarrigt! Vi gick på stan och strosade en stund, jag köpte Måns Kallentofts ”Sommardöden”, och den var faktiskt på USB-minne, och det har jag inte sett förut! Och så var det roligt att få boken, jag öppnade den, och då var det bara hål för USB-minnet! Så jag blev så full i skratt! Men det var ju käckt att ha i bokhyllan så här!
Sen tog jag bussen hem. Fy! Säger jag, jag åkte fel tid med bussen! Jag fick stå en bra bit, och svettig blev jag! Och stå är inte lätt för mig att göra, för benet blir konstigt och så. Men det gick ju an sen. Nu är jag hemma, och nu ska jag ta det väldigt lugnt. Och så är jag ledig i morgon. Men detta var en intressant dag.

lite fakta om Låna – Ladda - Lyssna:

Referensgruppen ska arbeta med ett ökat samarbete mellan Tpb och biblioteken.
Största målgruppen är gamla, synskadade och personer med olika typer av läshinder.
Verka för det nyaste och enklaste sättet att läsa.
Låna – Ladda - Lyssna
Det har pågått ett test med att studenter kan ladda ner talböcker direkt. Detta har fallit väl ut. Nu har 20 låntagare på varje bibliotek fått en inloggningskod och en personlig kontakt på biblioteket med foto på kontaktpersonen. Det kommer att finnas en ”Daisy-Kiosk” där man kan ladda ner själv. Bara studenter som tillhör § 17 har rätt att gå in.
Vi ska också ta fram en broschyr och vi vill ha förslag på utformning. Text, vad som ska stå i den.
Det är 4 bibliotek som ingår i projektet där vi ska försöka få till ett enhetligt gemensamt system i första hand, Falköping, Borås, Skövde, Göteborg.

3LLL, Låna, Ladda, Lyssna

Jag var på jobbet en timme, och hade Pojken och Tigern, för jag tyckte att jag behövde göra det.
Sen tog jag bussen ner till Göteborg, för dom ville att jag skulle ge lite tips. Det är ett projekt som heter 3LLL, Låna, Ladda, Lyssna. Det är ett projekt för vuxna med läs- och skrivsvårigheter. Vi ska försöka få igång att om man har svårt att tolka text, så ska man kunna lyssna på en Daisy-bok. Daisy är inte samma sak som en ljudbok som man köper i affären. I en ljudbok som man köper, så kan det fattas lite inlägg och så. En Daisy-bok måste vara full-läst, därför dröjer det så länge innan dom kommer ut på biblioteken. Den måste vara grundligt inläst för att fungera för synskadade. Så jag blev bjuden på lunch, och så satt vi och diskuterade. Det var väldigt trevligt! Jag hoppas jag kommer med på Facebook om detta nu. Dom ska starta en blogg och ge lite tips. Det här vänder sig till folk mellan 20 och 64 år, tillgängligheten är anpassad för dom. Det låter ju väldigt bra, och jag hoppas att det kan bli så också.
Sen träffade jag Henkes systerdotter, och vi var och fikade. Hon tog morotskaka och lite te, och jag tog cappuccino och hallonpaj. Det var riktigt smarrigt! Vi gick på stan och strosade en stund, jag köpte Måns Kallentofts ”Sommardöden”, och den var faktiskt på USB-minne, och det har jag inte sett förut! Och så var det roligt att få boken, jag öppnade den, och då var det bara hål för USB-minnet! Så jag blev så full i skratt! Men det var ju käckt att ha i bokhyllan så här!
Sen tog jag bussen hem. Fy! Säger jag, jag åkte fel tid med bussen! Jag fick stå en bra bit, och svettig blev jag! Och stå är inte lätt för mig att göra, för benet blir konstigt och så. Men det gick ju an sen. Nu är jag hemma, och nu ska jag ta det väldigt lugnt. Och så är jag ledig i morgon. Men detta var en intressant dag.

lite fakta om Låna – Ladda - Lyssna:

Referensgruppen ska arbeta med ett ökat samarbete mellan Tpb och biblioteken.
Största målgruppen är gamla, synskadade och personer med olika typer av läshinder.
Verka för det nyaste och enklaste sättet att läsa.
Låna – Ladda - Lyssna
Det har pågått ett test med att studenter kan ladda ner talböcker direkt. Detta har fallit väl ut. Nu har 20 låntagare på varje bibliotek fått en inloggningskod och en personlig kontakt på biblioteket med foto på kontaktpersonen. Det kommer att finnas en ”Daisy-Kiosk” där man kan ladda ner själv. Bara studenter som tillhör § 17 har rätt att gå in.
Vi ska också ta fram en broschyr och vi vill ha förslag på utformning. Text, vad som ska stå i den.
Det är 4 bibliotek som ingår i projektet där vi ska försöka få till ett enhetligt gemensamt system i första hand, Falköping, Borås, Skövde, Göteborg.

måndag, oktober 05, 2009

Gomorron,gomorron, gomorron!

 Det är måndag morgon, det känns väl inte riktigt bra, att det är måndag morgon! Man är lite seg och så…
Det känns inte alls roligt, jag tror att jag är allergisk mot penicillin, så jag ska ringa till läkaren, jag fick penicillin förra veckan. Det är inte roligt alls, usch, usch, säger jag bara! Men jag får gå till jobbet, och så ska jag forska grundligt i detta idag. Jag får försöka ta tag i alla snören här! Men ni får ha en trevlig dag, så ska jag ha lite barn och så idag, får se hur mycket jag orkar. Ha det så bra!

Åh, vilken dag! Jag fick en ny läkare, han verkade bättre. Jag skulle inte ha penicillin över huvud taget, sa han. Så jag fick andra grejer. Springa på Apoteket och hos läkare är inte roligt, men jag hoppas det blir bättre nu. Jag har vilat mig en stund, och vi har ätit fläsk med löksås, jag blev så päsen så jag var tvungen att vila mig. Det känns gott. Ni får ha en bra kväll.

Gomorron,gomorron, gomorron!

 Det är måndag morgon, det känns väl inte riktigt bra, att det är måndag morgon! Man är lite seg och så…
Det känns inte alls roligt, jag tror att jag är allergisk mot penicillin, så jag ska ringa till läkaren, jag fick penicillin förra veckan. Det är inte roligt alls, usch, usch, säger jag bara! Men jag får gå till jobbet, och så ska jag forska grundligt i detta idag. Jag får försöka ta tag i alla snören här! Men ni får ha en trevlig dag, så ska jag ha lite barn och så idag, får se hur mycket jag orkar. Ha det så bra!

Åh, vilken dag! Jag fick en ny läkare, han verkade bättre. Jag skulle inte ha penicillin över huvud taget, sa han. Så jag fick andra grejer. Springa på Apoteket och hos läkare är inte roligt, men jag hoppas det blir bättre nu. Jag har vilat mig en stund, och vi har ätit fläsk med löksås, jag blev så päsen så jag var tvungen att vila mig. Det känns gott. Ni får ha en bra kväll.

söndag, oktober 04, 2009

Kronblomsdag

Söndag blev en riktig sån här Kronblomsdag. Vi softade framför TV och såg på DVD-filmer här. Vi bara vräkte i oss sött och godis och hade jättemysigt och trevligt. Så idag har det inte blivit så mycket gjort.


Vi kände att vi bara ville ha det lugnt. Sen fick vi vår berömda tidning, så då kom hon med den. Nu ska vi äta spagetti med köttfärssås och se på ”Kommissarien och havet” i kvällningen. Jag ska vila mig inför den, tänkte det kunde vara intressant att se på den nån gång när man har möjlighet till att sova ut på morgonen också. Ja, så blev våran söndag och helg.

Kronblomsdag

Söndag blev en riktig sån här Kronblomsdag. Vi softade framför TV och såg på DVD-filmer här. Vi bara vräkte i oss sött och godis och hade jättemysigt och trevligt. Så idag har det inte blivit så mycket gjort.


Vi kände att vi bara ville ha det lugnt. Sen fick vi vår berömda tidning, så då kom hon med den. Nu ska vi äta spagetti med köttfärssås och se på ”Kommissarien och havet” i kvällningen. Jag ska vila mig inför den, tänkte det kunde vara intressant att se på den nån gång när man har möjlighet till att sova ut på morgonen också. Ja, så blev våran söndag och helg.