Det är något speciellt med en engelsk frukost, att sitta tillsammans och äta i lugn och ro. Vi grejade och fixade lite här hemma och det blev riktigt mysigt. Jag var till och med ute och handlade för att göra det extra trevligt, och det kändes som en bra start på dagen. Men så kommer verkligheten ikapp. BankID. Allt ska vara så enkelt idag, men i själva verket är det tvärtom. Körkortet duger inte, nej man måste ha pass eller id-kort för att kunna få igång det. Ytterligare en sak man måste köpa, ytterligare en grej man måste ordna för att passa in i systemet. Och jag tänker på alla gamla som byter mobil och får problem med att logga in. Hur många sitter inte där och känner sig helt utestängda, precis som jag gjorde när det strulade? Typiskt att det blev så även för mig. Till slut lyckades jag komma i kontakt med banken, men resan dit var full av frustration.
Och det blir inte lättare när Länsförsäkringar bara har öppet mellan tio och femton, och dessutom inte ens ligger i centrum längre. Hur ska man hinna dit om man jobbar, pluggar eller helt enkelt har ett liv? Jag blir skogstokig. Samhället pratar om digitalisering och enkelhet, men i praktiken bygger man murar. För oss som redan har svårigheter med läsning och skrivande blir det ännu ett hinder, ännu en stress. Det vi behöver är hjälp och tillgänglighet, inte fler krav och låsta dörrar.
Jag blir förbannad för det känns som att vi reduceras till nummer i systemet, inte människor. Banker och försäkringsbolag säger att de har kundservice, men var finns den när man bara kan nå dem mitt på dagen under fem timmar? När körkortet inte duger men plånboken måste öppnas för ett nytt id-kort? När kontoren flyttar längre bort i stället för att finnas nära människorna? Det där är inte service, det är kontroll. Och det är ett hån mot alla oss som bara försöker leva våra liv.
En engelsk frukost kan värma, men ett kallt system fryser ut. Jag vägrar acceptera det här.
Nu är du där igen. Du har allt digitalt men ej kunskap. Bankid är bara att installera. Är det första gången behöver man gå in på banken och visa upp körkortet. Sen är det klart.
SvaraRadera
Radera---
**Svar:**
Det är inte riktigt så enkelt. Vissa banker godtar körkort, men långt ifrån alla. Många kräver pass eller ett särskilt id-kort, och det kostar både tid och pengar att ordna. Har man inte redan det blir det ännu ett hinder.
För den som är van vid digitala tjänster kan BankID kännas självklart, men för många äldre – och för oss med läs- och skrivsvårigheter – är det inte alltid så lätt. Bara språket i instruktionerna kan vara ett problem. Dessutom är öppettiderna ofta mitt på dagen och kontoren ligger inte alltid centralt längre.
Så visst, i teorin är det “bara att fixa”, men i verkligheten är det betydligt krångligare. Och det är precis det jag vill lyfta fram.
---
Lathet? Knappast. Jag var både ute och handlade och fixade frukosten, så att kalla mig bekväm är helt fel. Skillnaden är att det fysiska går att lösa – men när systemet sätter upp onödiga murar blir det en kamp som inte borde behöva finnas.
RaderaDet är inte bekvämt att köa hos banker med begränsade öppettider, eller att behöva betala för ännu ett id-kort bara för att samhället bestämt att körkortet inte duger. Det är inte lathet, det är verkliga hinder.
Att förminska det till att jag “bara vill lata mig” säger mer om din syn på människor än om mig.
Nu är du bekväm igen när du får göra något fysiskt. Du gillar bara att sitta och njuta och lata dig.
SvaraRaderaVarför Id kort. Körkort gäller i alla banker och myndigheter i Sverige. Varför måste du ha Id kort
SvaraRaderaÄr själv dyslektiker i svåraste graden men ett Bank ID är inte svårt att fixa
SvaraRadera