fredag, juli 01, 2022

Ny forskning på RTI

 Tog  från skolvärldens tidning

Forskning från Linnéuniversitet visar att en speciell digtaktisk modell för tidig upptäckt av lässvårigheter fungerar utmärkt i förebyggande syfte.

– När kraven ökar kan skyddsnätet saknas för att ge eleverna stöd, säger Camilla Nilvius.

 Camilla Nilvius kunde också se att eleverna som fick stöd inte stannar av eller backade i sin utveckling, något som annars är annars ganska vanligt.


– Det var väldigt intressant. Jag tror att när kraven ökar i årskurs 2–3 hänger inte alla med och då finns kanske inte alltid det här skyddsnätet som fångar upp och kan ge eleverna stöd. Min tes är att eleverna inte faller mellan stolarna med RTI eftersom deras utveckling hela tiden följs och de får insatser.//


Proaktiv modell sätter fokus på förebyggande arbete inskolande specialpedagogiska insatser som kallas response-to-intervention rönt stora framgångar.

Ja denna forskningen låter väl intressant med RTI så slipper barnen/ungdomar hamna mellan stolarna. Då krävs det att det finns en speciallärare på skolan. Det här låter som att det inte Intensiv läser under viss period.

Det är även viktigt att barn och ungdomar lyssnar eller läser en bok. Det skapar mer ordförråd för dem och kunna språket  bättre och prata med andra personer.Det blir en bra utveckling i framtiden för dem som har ett läshinder.

Detta kanske kommer bli lättare för både lärare och och barnen i skolan. Många barn i skolåldern sitter nu hemma  i sommar och våndas för att börja skolan igen.


Läs länken från skolvärlden mycket intressant läsning.läs här: Skolvärlden. SE


Inga kommentarer: